Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:19

@meggiemeg: klap met een hamer op de dop wil wel eens helpen en/of met een combinatietang kracht zetten.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:28

Hier ben ik met en met het hout aan het vervangen voor ijzer, om fijne fanatieke knager voor te zijn.
Grote basl hooi betaal ik hier €50 voor en de kwaliteit is wisselend voordroog was niet echt succesvol

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:45

Ik heb hier midibalen voor 25 euro thuisbezorgt van allemaal verschillende stukken land, ben er niet tevreden over het zit volop prikkels (distels) en stukken bramenstruik. Telkens als ik een pluk er vanaf haal is het raak auw prikkels in mijn vingers, geen wonder dat mijn paarden het slecht eten arme paardentongen gekukkig heb ik nog 1,5 baal staan van die versie.

Ga nu in het voorjaar ook afnemen van meggiemeg haar leveranciers, heeft ze deze week voor mij geregeld en dan worden ze thuis afgeleverd voor 20 euro, scheelt me 5 euro per baal *\o/* moet alleen gaan rekenen hoe veel ik ga gebruiken op jaarbasis denk 50 stuks.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:48

Lynn_Nikita schreef:
Schrok mij net rot. Band van kruiwagen knalde uiteen. Fijn dat ik met volle kruiwagen nog 150 moest slepen tot de mesthoop. Zoiets gebeurd altijd op het verste puntipv naast de mesthoop.
Het is weer volstuintjes seizoen. De mesthoop ligt vol en ik wordt gelukkig weer veel gebeld door oude mannetjes die mest willen. Blijkbaar goede meest aangezien elk jaar dezelfde terug komen. Ik heb vorig jaar de mesthoop verplaatst en nu kunnen ze komen wanneer ze willen zonder dat ik erbij hoef te zijn. Heel fijn!

Houtknagers... Hier smeer ik ook alles in met cribox. Hij is erg speels en verplaatst stoelen pionnen en is soms net een bever als hij de kans krijgt in stal

Ik heb tegenwoordig die gele banden onder mijn kruiwagen zitten die zijn massief rubber en niet vol met lucht. Elk jaar kon ik wel nieuwe banden kopen. Die gele banden waren verleden week juist nog in de aanbieding bij de welkoop. Vind ze vele male fijner dan de luchtbanden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:17

Ik loop ze nu ook regelmatig op te pompen, dus als ie gaat dan doe ik er ook een massieve onder.
Men zegt dat het zwaarder loopt als luchtbanden, maar op de stukken tapijt in de paddock zal dat wel meevallen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:34

kom net terug van het zadelpassen van het Vaquera zadel. Het zag er goed uit: boom goed, achterkant goed, niet te lang. Ik zag m al zitten. Zit er een andere singelconstructie op dan normaal. Een band die helemaal rond loopt. Die was veel te lang. Nou ja, daar kun je nog iets op verzinnen. Maar hij lag ook heel ver naar achteren. En wat gaat die singel doen: die wil gewoon naar het smalste plekje en neemt dus het zadl mee naar voren. Als er gewoon singelstoten op hadden gezeten, had ik weer een anatomische singel in de strijd gegooid. Maar dat kon dus niet bij deze constructie. Dus ik baal. -O- . Eens kijken wat ik nu ga doen. Nog eens nadenken hoe graag ik zo n zadel wil hebben. Want bij Iberica krijg je ze aangemeten en ik vond er ook 1 die ze op maat laat maken. Dat laatste vind ik interessant. Probleem is dan alleen dat je pas weet of hij op zijn olek blijft liggen, als je hem al hebt laten maken. Bij Iberica kan ik ze, volgens mij, gewoon testen.

Blijven hoofdbrekers, doe zadels. Voorlopig doet mijn Ghost het goed. Maar toch net niet wat ik zoek. Dat is wel de conclusie.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:58

DubbelDun schreef:
@meggiemeg: klap met een hamer op de dop wil wel eens helpen en/of met een combinatietang kracht zetten.

Onthou ik voor de volgende keer, geef nu eerst mijn man maar een goed gevoel door het aan hem te vragen vanavond, ben veels te zelfstandig in zijn ogen en vraag niet zo snel.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 20:53

Ik geef er idd ook een tik op met de rubberen hamer.
Die heb ik in de winter wel vaker nodig.

Balen van het zadel. Blijft idd steeds weer opnieuw overwegen. Plussen en minnen tegenover elkaar afstrepen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 21:57

Ik heb grote ronde balen voor droog. Ik denk zo'n 600 kilo. Doe er drie weken mee. Nooit last van schimmel. Heel in het begin een keer, maar werd direct opgehaald. De Boer komt elke drie weken een baaltje brengen. Voor 40 euro. Ik ben er heel te vreden over. Eerder liet ik het plastic erom zitten, maat nu haal ik het er helemaal af en gooi er een los afdekzeil overheen. Dat werkt super. Ik kan zo de baal afrollen. Niks geen getrek.
Gisteren heb ik de grote berg snoeihout op laten halen voor het paasvuur. Nu nog even opruimen en dan komen ze de bak egaliseren over het gehele stuk. Ik heb dan een bak van 20/31. Als de droogte zo aanhoudt kunnen we mooi beginnen met de drainage. Ben zeer benieuwd naar het effect daarvan.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 22:21

600 kg voor 40,- is ook goedkoop.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 23:56

Mijn bak is ook ongeveer die maat (19 x 32),de maat is prima te rijden, alleen oefenen voor proefjes is iets lastig, doordat de figuren elkaar wat snel opvolgen :')

Zadels, het blijft een lastig iets.. Ik moet voor 1 van mijn 3 jarigen ook gaan kijken wat past. Zij heeft een vrij korte rug (en ik geen klein kontje :+ ), maar ze mag eerst nog wat uitgroeien. Ze wordt in juni 3 en dan naar de stamboekopname. De zomer is bij ons druk in het pension, dus dan kan ze lekker het gras nog op en dan ga ik in het najaar wel een keer met haar beginnen denk ik

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 00:03

Mijn driejarige blijft voorlopig ook nog lekker lopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:48

Fabster jammer van het zadel! Wat kan dat een gedoe zijn he, een goed zadel vinden. Hopelijk heb je snel een mooie oplossing.

Prachtig weer vandaag, ik baal dat ik de hele dag binnen zit…

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:49

Vandaag praktijkcursus hoefbekappen. Deed t al een tijdje zelf, dus nu maar eens kijken of het ook goed gaat :D

Extra vroeg opgestaan, paarden gedaan, zelf snel wat eten en zo op pad. En dan vanavond werken. Eens kijken ofik ergens tussendoor iets te eten kan regelen. :+

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 09:54

Wat jammer van het zadel joh! Zijn dus niet heel makkelijk tweedehands te krijgen als ik het zo lees? Succes met verder puzzelen dan... En succes met de cursus. :)

Daan, meh!

Over hooibaaltjes, de kleine van mijn boerman zijn 3 euro en altijd mooi van kwaliteit. Ik heb nu ook zwaardere balen van 4 euro en balen die nog zwaarder en wat groter (langer) zijn dan de kleine voor 5 euro. 50 baaltjes in totaal nu, ongeveer 200 euro, wordt aan huis gebracht en boerman stapelt het voor thee en een praatje ook nog in de schuur op. <3 Ik doe meestal 3,5 a 4 maanden met 50 balen maar nu iets langer omdat het gras weer begint te groeien en de balen dus zwaarder en groter zijn. Ik vind het een goede deal! Hooi is echt altijd mooi en de paarden smullen er van. :j

Ik moet zo naar de tandarts.. ieuw, hou ik niet van. :+ Daarna een beetje shoppen in de stad en vanmiddag nog even wat met de knollen doen. Ze staan heerlijk in hun blootjes in de wei nu. <3

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 18:08

Nou, hier is weinig gekletst vandaag! Veel te mooi weer zeker :+

Zo n zadel breed en kort genoeg is inderdaad lastig. Maar ik geef het niet op. En in de tussentijd heb ik mijn Ghost, dus ik kan gewoon verder.

Cursus was interressant. Ik bekap al tijden mijn paarden zelf, maar altijd fijn dat er iemand anders naar kijkt. Ik kreeg complimenten over de nette hoef (altijd leuk) met de opmerking dat ik ze erg kort zet (ik hou van kleine voetjes :D ). Nog wat tips mee gekregen en ik keam wat rare dingen tegen onder haar voet waarvan ik niet wist wat ik er mee aan moest, dus ook daarmee ben ik op weg geholpen.

Verder zei ze, dat ze kon zien dat deze fjord veel kilometers maakt en er goed uit zag. Dat vond ik echt leuk, want ik ben al 3 jaar bezig om van een moddervet geval een normaal paard te krijgen. En nu komt er eindelijk een echt paard onder al dat vet tevoorschijn.

Gisteren heb ik dat zadel gepast bij mijn juf. Die had haar ook al een tijd niet gezien (neem tegenwoordig andere paarden mee naar de les) en haar voel het ook op dat ze ineens 'een slanke den' was. Dus dat vond ik leuk.

Nu snel de paardjes doen, eten maken en werken.

Maar wat een weer vandaan, mensen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:33

Was je bij Heleen Fabster?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:45

ik heb een nieuw hoofdstel gemaakt, een 3 in 1.
Afbeelding

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:46

dynamiek schreef:
[

Ik heb tegenwoordig die gele banden onder mijn kruiwagen zitten die zijn massief rubber en niet vol met lucht. Elk jaar kon ik wel nieuwe banden kopen. Die gele banden waren verleden week juist nog in de aanbieding bij de welkoop. Vind ze vele male fijner dan de luchtbanden!

Leuk zolang je niet door de modder of mul zand hoeft. ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:46

Antheman schreef:

Ja. Ik vind het een leuke dame.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:48

Fabster schreef:
Antheman schreef:

Ja. Ik vind het een leuke dame.

ik ken haar niet :D
Ik wil wel graag haar deel 2 doen, maar je moet deel 1 daarvoor gedaan hebben. Ondertussen al zoveel op hoefgebied gedaan, dat ik daar geen zin meer in heb. 8-)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 19:56

Van die kleine pakjes voer ik er 100 per maand.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 20:20

Dat dacht ik toen ook, Antheman, maar ik denk dat ze je gaat verrassen. Het is zeker de moeite waard.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 21:16

Klopt, heerlijk gereden... Had me qua kleding vergist, ff een te dun jasje aan.
Maar niet te min, genoten van het zonnetje.

Morgen wordt het ook mooi, maar dan rij ik niet. Zaterdag nog eenmaal naar het strand en dan zondag die WE... Ben erg benieuwd.

Afgelopen dagen ( di, woe, do) allemaal mondelinge examens afgenomen... Dus ik ben sufgel...ld
Morgen nog en volgende week woensdag...

Geniet allen morgen van het mooie weer, ben nu al jaloers!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:00

Citaat:
Vandaag praktijkcursus hoefbekappen. Deed t al een tijdje zelf, dus nu maar eens kijken of het ook goed gaat :D
hé leuk, heb ik afgelopen zomer gedaan.

Citaat:
Zo n zadel breed en kort genoeg is inderdaad lastig
das inderdaad lastig, het is al lastig als je een "standaard" paard hebt :o

Gisteren heel even een kort rondje gedaan.