[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

neile

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:41

Klinkt als een flink plan! Een fijne schuilstal en wat groter, altijd een verbetering. Fijne plannen! Wanneer wil je het gaan doen?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:55

Ergens volgend jaar. Eerst de tegels eruit als het warmer is.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:56

Leuk die boompjes!

En ik mag ook 15 december, in Zelhem! Zie ik jullie dan daar? En ik heb waarschijnlijk de 17e meteen hulp bij het planten van alles, dus super fijn, zin in!

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:06

Ik heb bijna genoeg gespaard voor rubber matten in de stal. Ook komt er extra winddoek tegenaan en misschien flappen voor de openingen. Dit weekend een regengoot maken en binnenkort een deurluifel aan de zijkant. We mogen geen paal meer in de grond zetten van de gemeente dus een extra overkapping is helaas niet mogelijk. Zo balen!
Dus verder ook niet zoveel plannen want we mogen niets meer

Komen wel nog wat extra hooibakken, zit een fruitteler naast ons dus heb gevraagd of ze nog wat bakken kunnen missen. Ik verwacht elk moment bericht.
Misschien volgend jaar nog wat extra paddockplaten op wat modderige stukken, die groeien mooi vol met gras dus valt het niet zo op :=

Dus helaas geen grote veranderingen, wel wat leuke kleine tweaks!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:09

Weet niet waar je woont . Maar heb evt 2 fijne bakken voor de verkoop.
2 kanten kun je een u vorm omlaag klappen .
Heel handig. Heb er een grote Maas metalen rek in , vast gemaakt met koord en karabijn. Zodat ze er geen hooi uit gooien

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 10:20

Dat klinkt toch als nog een aantal fijne verbeteringen voor de paarden, Safehaven! Jammer dat de gemeente zo lastig doet...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 11:10

Mooie plannen allemaal!

Hier moeten we nog een stuk bestrating herstellen. Dat is kapot gereden met zand storten (zijn er met een kraan op gereden, ondanks het verzoek niet te doen). Dat zou hersteld worden, maar is niet gebeurd. Dus nu kapot de winter in en van het voorjaar maar maken.

Verder moeten er wat slechte plakken aangepakt worden. We hebben op 1 plek al zand gestort als proef en dat houdt het super. Dus dat gaan we op een aantal plekken doen. En ik wil nog 2 verharde voerplaatsen maken met omgekeerde grindtegels zodra deze uit de tuin komen.
We moeten nog wat bomen snoeien en van dikkere takken ga ik nog wat verrijking maken. En verder wil ik aankomend jaar me vooral op de paarden richten en wat minder op de pp :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:38

Hier staat komende tijd vooral in het teken van het plantgoed planten (voornamelijk meer gemengde hagen). Als het goed is wordt het vanuit Heg & Landschap vrijdag hier bezorgd (voor mij en 4 anderen).

Volgend jaar wil ik een aantal wadi's graven en wat stukjes track ietsje aanpassen qua watersturend maken. Hoop ook een deel van de tijdelijke prikpalen te kunnen gaan vervangen met houten palen. Ik overweeg nog om ook de lage track wolfwerend te gaan maken, maar daar ben ik nog niet volledig over uit (flinke kosten en ook daarna veel extra werk in onderhoud).

Vanochtend
Afbeelding

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:04

Deze winter gaan we nog wat spul aanplanten. Langs de korte kanten van de track komen bomen. En langs een stukje komt een mooie inheemse wal met veel diversiteit aan planten. Niet speciaal voor de paarden maar ook voor ons want dat deel staat in de tuin die aan een stukje wei grenst. :D

Volgende zomer komt er een slingerpad van 40 mtr bij met aan 1 kant een takkenril. En ik wil bij wijze van experiment een stuk van ongv 25mtr lang opnieuw (vrij ondiep) keren en mengen met nieuw zand. Dat stuk is vorig jaar door zwaar materieel kapot gereden en wordt nu zo slecht.

Verder hoop ik onze heuvel in gebruik te kunnen nemen, in eerst instantie leg ik een pad aan zonder te keren. Dat kunnen ze dan in zomer gebruiken. Als het bevalt kan ik dat later, ooit, als ik groot ben ofzo, nog verder aanpakken zodat het in de winter ook bruikbaar is.

Oh, en langs onze mesthoop komt ook een takkenril om het lelijke beton wat aan t zicht te onttrekken. En dan voor die takkenril komt een bloemenmengsel te staan zodat het in de zomer extra mooi is. :D

Dan heb ik verder nog wat plannen voor bloemenmengsels. En deze zomer komen ze ons erf deels opnieuw bestraten. Dat is dan de verbouwing van 2 schuren volledig aan gort gereden. Het middenstuk is één grote modderbende. Nu er geen groot verkeer meer overheen hoeft kan dat netjes gemaakt worden. Er is weer genoeg te doen in ieder geval. :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:24

Oh ja, bloemen. Die ben ik vergeten.
Ik ga nog veel bloemen zaaien. Ik wil binnenkort een midibaal oud en beschimmeld hooi gebruiken om een deel te mulchen, zodat dat van het voorjaar een mooi zaaibed is. Op het oude zaaibed van afgelopen jaar komt dat en dan zaai ik dat van het voorjaar in met een bloemen-/kruidenmengsel voor paarden.
Dan de zonkant van de heuvel inzaaien met zonnebloemen. Dat was zo mooi afgelopen jaar <3
Ik heb nog een pakketje van Ukies moestuintje, sat komt naast de gele kornoelje op een kaal stukje grond.
En op de strook vooraan ga ik 5 zaaibedden maken met karton en inzaaien met bloemenmengsels. Daar ligt al 1 zaaibed als experiment voor de winter ingezaaid. Met zonnehoed/echinacea en goudsbloem uit eigen geoogste zaden.
En voor de andere 4 heb ik nog diverse bloemenmengsels.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:39

Lukt jou dat goed ja, met karton zaaibedden maken? Ik heb het hier geprobeerd om tussen mijn bomen te leggen om nadien er in te kunnen zaaien, ik had het écht goed dicht gelegd, dan compost er op, maar het gras is er gewoon door gegroeid.

Oh MarliesR bij jou heeft het lichtjes gesneeuwd. Hier is de sneeuw weg en blijft er gewoon veel water nodig. Ik wil vrieskou, dan is alles weer netjes egaal en hard.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:52

neile schreef:
Oh MarliesR bij jou heeft het lichtjes gesneeuwd. Hier is de sneeuw weg en blijft er gewoon veel water nodig. Ik wil vrieskou, dan is alles weer netjes egaal en hard.

Ja er lag gewoon echt wel een klein laagje. Zelfs nu aan het einde van de dag ligt er nog steeds wel wat, maar niet meer zoveel.

Ik heb vorig winter ook oud hooi gebruikt als afdeklaag/mulch. Maar dat is hier echt niet bevallen omdat er doorgaans ook best nog wat graszaad in zit. Hoeveelheid gras rond het nieuwe plantgoed was daardoor echt veel hoger. Nou net niet wat ik wilde...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:10

neile schreef:
Lukt jou dat goed ja, met karton zaaibedden maken? Ik heb het hier geprobeerd om tussen mijn bomen te leggen om nadien er in te kunnen zaaien, ik had het écht goed dicht gelegd, dan compost er op, maar het gras is er gewoon door gegroeid.

Ja hier werkt het goed. Het dikke karton, grote stukken of goed overlappen, werkt hier het beste.

Dat graszaad ben ik ook een beetje bang voor. Het gaat hier om een midibaal natte voordroog die is gaan schimmelen. Meer koeienspul dan paardenspul zeg maar. Dat heeft volgens mij niet in het zaad gestaan. Ik ga het wel zien. En anders ga ik wel wat meer karton verzamelen :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:23

MarliesR schreef:
Ik heb vorig winter ook oud hooi gebruikt als afdeklaag/mulch. Maar dat is hier echt niet bevallen omdat er doorgaans ook best nog wat graszaad in zit. Hoeveelheid gras rond het nieuwe plantgoed was daardoor echt veel hoger. Nou net niet wat ik wilde...

Om die reden gebruik ik ook geen hooi meer. Ik heb dat 1x gedaan, had meer gras dan zonder afdekken... :roll: Stro werkt daarvoor veel beter, dat gebruik ik nu.

Hier werkt het karton fantastisch. In de tuin dan. Heb daar een bloemenperk waar ik vorig jaar meer witbol dan bloemen had staan. Dit jaar met karton dichtgelegd en tuinaarde erop. Prachtig bloemenperk geworden!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:34

Qua bloemen koop ik elk jaar een kg phaceliazaad en zaai alle losse grond in tuin, bij de paarden en erom heen in. Werkt hier goed. Andere BloemZaden in volle grond is drama dus ik denk dat ik wat karton apart ga houden en ook voor de bloembedden ga.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:49

Ik zou sowieso geen of maar heel weinig compost gebruiken voor bloemenzaad, dat doet het 't best op zo arm mogelijke grond. Anders krijgt inderdaad voornamelijk het gras een boost.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:23

Ja daar zit eigenlijk ook wel wat in ja. ik denk dat ik het gras gewoon goed heb bemest. Ochja, ben ineens dan van die mest af zeker?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:49

Mooie plannen!
Hier hebben we een zonnepanelen afdak gemaakt voor de paarden.
Gelijk 3e? hands grote 1m2 speeltuinmatten er onder opgesloten vastgelegd zodat ze weer een droge en zachte plek hebben om te staan, eten en eventueel liggen op het verharde stuk rond de stal. Het is meer dan 35m2 geworden.
Afbeelding

Doordat er nu extea schuilgelenheid is, konden we de grote stal opsplitsen in max 4 boxen, om voor alle paarden daar een eigen stal met uitloop voor de nacht te creëren. Zo kunnen we ze op maat voeren, hebben ze allemaal een opgestrooide stal waar ze ongestoord kunnen liggen en bij erg slecht weer waardoor het inregent of sneeuwt of wolvenmelding in de buurt kan ik ze (tijdelijk) opsluiten. We voeren alleen in de stal in de nacht en dat scheelt in de ochtend heel veel veegwerk en dus tijd en energie. Ook minder vertrapt en verregende mest in de paddock.
In de ochtend is het nu ronfje voer verdelen buiten, elastieken/draden open en rondje uitmesten buiten en eigen stal(len) en als we tijd hebben maken we voor iedereen de stal klaar voor de nacht, maar in elk geval voor de eigenaren die die dag geen beurt hebben.

Afbeelding

Ook hebben we afgelopen jaar flink geïnvesteerd in het aanplanten van eetbare struiken, plantjes en kruiden. Het moet nog aan gaan slaan. Er is veel verdroogd in het voorjaar en behin zomer en nu staat het dpul wat in het najaar is geplant deels in het water, dus ik ben benieuwd of het dit alles overleeft.

Plannen voor deze winter en 2024:

•Wilgen snoeien om de takken te gebruiken voor wilgendome en om te planten als natuurlijke afscheiding/vlechtheg etc. •Natuurlijke omheining maken van dikke takken

•Bloemenranden langs de binnenweides van de track zaaien. Hopelijk zaaien ze zichzelf uit.

•Poel uitdiepen en bodem verstevigen.
•Paden en paddock verder Ophogen met zand (dit najaar al 20m3 gebracht, maar er is veel meer nodig) en evt.een semi-verharde loopstrook maken zodat we daar met kruiwagen makkelijk overheen kunnen lopen.

•Nieuw stevig pad en nieuwe greppel door de binnenweide maken aan de andere kant van de beplanting.
•Lostrekken en egaliseren bodem buitenbak en schoonspuiten drainage.

Optioneel:
☆De schuiltent een nieuwe plek geven op de track?
☆groot onderhoud bak: extra drainage aanleggen tussen de oude drainage zodat de harde tussenlaag doorbroken wordt en hij extra snel opdroogt in natte periode. Nu liggen de buizen om de 3 meter en komende zomer 15 jaar geleden aangelegd. Dit lijkt me goedkoper dan de hele bak een nieuwe bodem en buiten de dichtgestampte laag is hij nog best goed over het algemeen.

Ook zou ik willen sparen voor en verder uitzoeken van een tijdgestuurd voersysteem. Maar dat heeft geen prioriteit. Onderhoud aan track, paddock en verbeteren bak wel.

Heel veel plannen dus. Maar even goed sparen en prioriteiten stellen wat voorrang heeft. Gelukkig hebben we zelf veel wilgen dus die snoeien en hergebruiken kost vooral tijd en energie. Zaad heb ik al gekocht.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:42

Mijn to do lijstje voor komend jaar :

Wadi veder uitgraven en 3 gaten erin boren en deze vullen met grind, zodat het water hopelijk nog sneller weg zakt.

Met een beetje geluk, gaan de verhuurders een zwembad in hun tuin uitgraven. Die grond wil ik gaan gebruiken om een heuvel/verhoging langs de gehele achterzijde van de rijbaan aan te leggen. Daar langs op komen 3 boompjes: een els en 2 berken.

Er komt nieuwe aanplanting bij de 2 al geplante wilgen

En misschien komt er een stukje houten omheining met houten poort

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:01

welkom terug Kirr en Utopie
Wat iemand al zei, paarden slopen zichzelf of hun spullen, ondankbar wezens eigenlijk

Ik zit gelukkig al in Ell maar wil niet alle artsen, heb daar wel mijn voorkeur :o

Ik was al geen fan van de andere praktijk die Joyce noemt maar die wel veel dichterbij ligt. Echte klinieken liggen allemaal op 45/60 min afstand, T Bokt in België, Via Nova in België of Someren.

Ik heb last van mijn rug na de hele dag paaltjes slepen en in de grond in meppen maar heb wel 7.5 meter schutting helemaal af.
Ik wilde eerst ook maar 3 stuks en de rest van de afscheiding vol haag planten ( deel staat er al) maar vond het zo leuk dat ik toen eenmaal klaar was terug naar de bouwmarkt gegaan en nog een groot deel palen bijgehaald om verticaal in de grond te slaan. Ik ga ga ergens deze week nog de horizontale paaltjes bijhalen, die lagen nu op een perceel waar ik niet bijkon met de aanhanger.
Dan is er in totaal 30 mtr minder inkijk en meer schaduw.
Onderaan is bewust niet dicht, er komen struiken voor te staan.

Afbeelding

nav een suggestie van iemand op bokt. ben er echt blij mee

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:06

dubbelpost
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 06-12-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 19:12

Wat een leuk idee Lyn. Mooie oplossing.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 23:12

monsera schreef:
Ik kwam deze foto gister tegen op facebook. Ging over de vraag wie er fruitboom palen gebruikt.

Ik dacht mss wat voor jou op de afscheiding met je buren.

[ [url=m/Oqt1Us.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze bedoel je :D

Wat heb je dat leuk gedaan. Staat super mooi en zeker straks met planten eronder.
Fijne afscheiding en ook mooi veel schaduw.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 04:55

Ik ga grindmatten leggen op de paden, met zand erover. Hoop volgend jaar ook het stuk van de buurman erbij te kunnen huren/kopen. Hoop een mooie haag te kunnen planten voor mn privacydoek van 40m lang. Oude kippenhok weg en mooi nieuw schuilstalletje met bestrating. Maar das voor later.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-23 11:41

Eindelijk jullie weer gevonden! Ik heb jullie een hele tijd gevolgd en daarna kwijt geraakt.

Ik hoop nu ook mee te kunnen gaan praten, al moet ik voorlopig het "paradise" deel nog even weglaten, ben ik bang, want groot is het niet, maar voor 4 rustige (oudere) dames (misschien één heer) zal het een prima plekje worden, met in het weideseizoen 24/7 toegang tot eigen weide. Ik ben er helemaal blij mee!

Ik ga even lekker teruglezen voor de ideeën!