Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:12

Utopia, mooi zadel! Continental??

Jitskee, ik had je adv al een keer bekeken. Zo jammer dat het een 17" seat is, dat is echt veel te groot voor ons. Fork is te vervangen, maar seat niet.

Mijn ene ruin had eerst ook wel wat moeite met overgeslagen worden, maar kon gewoon niet gereden worden, dus dan moet je wel.
Omdat we nu een zadel probleem hebben, kijken we wel naar welke we samen meenemen en wie we achterlaten. De merrie kan nogal lopen hinniken, ook al blijft ze met 3 anderen achter.

Omdat wij vooral oudere paarden hebben is eentje wegdoen gewoon geen optie. Hebben allemaal hun verhaal en doe ze echt niet weg.
En zoals gister neem ik de shet aan de hand mee, dus kunnen we alweer 3 beweging geven. Neem ook weleens de merrie of mn ene ruin aan de hand mee.

We zouden wel iets meer willen rijden, zeker nu het ook 's avonds kan, maar je moet keuzes maken en het is de ene dag dit en de andere dag dat.
Ze hoeven niet elke dag gereden te worden.

Eind vorig jaar en nu 5wk terug natuurlijk wel nieuwe paarden erbij, maar ook met een verhaal en we weten ook in ons achterhoofd dat we oudere paarden hebben die straks niet meer gereden kunnen worden of er niet meer zijn. Als je dan toch samen door het bos wil en je gaat op zoek, moet je echt zoeken en dit zijn paarden die we al kennen en dus ook een verhaal hebben. Kwamen beiden te vroeg, maar je kan het niet altijd plannen. En eerlijk dachten we wel een huis te hebben gevonden.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik per se wil rijden of paarden vervang. Als we die 4 hadden gehad en het was daarmee opgehouden daarna, was het ook prima. Maar je weet ook dat je vaak samen het bos in gaat en daar veel plezier en ontspanning uit haalt.

En de merrie komt misschien nog niet "thuis" dus even zien maar.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 16:19

superpony schreef:
Utopia, mooi zadel! Continental??

Ja klopt! :D

Haha zou heel goed kunnen idd dat ze jouw spanning voelt :') Ik vind jonge kinderen op paarden sowieso altijd doodeng :')

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:55

superpony schreef:
Jitskee, ik had je adv al een keer bekeken. Zo jammer dat het een 17" seat is, dat is echt veel te groot voor ons. Fork is te vervangen, maar seat niet.

Hier precies hetzelfde... Heb nu voor mijn ruin een westernzadel en wauw, echt zoooo gaaf! Nu wil ik voor mijn merrie ook een westernzadel. Eigenlijk laat het budget het nog niet helemaal toe maar hou ze tweedehands stiekem wel in de gaten hoor :D

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 06:59

Ja voor mij is 17” inmiddels ook te groot, het zadel kocht ik 22 kilo geleden :').. Maar ik heb een slechte enkel en het is voor mij echt de dealbreaker, want ik kan niet pijnvrij rijden met dit zadel. Al wel veel geprobeerd maar het zit helaas echt in mijn enkel en de combi met paard en zadel.
Heb inmiddels 3 westernzadels liggen die niet gebruikt worden, toch best wel zonde ;(

Super mooi uitzicht robijn, volgens mij kun je daar heerlijk zitten <3

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:08

Karin_deB schreef:
Mooi zadel!

@Jes, zou een quad sterk genoeg zijn?
Anders zou dat hier ook nog een optie zijn haha.

Ik heb even op Franse fora gezocht, wat ik gelezen heb moet je dan een 4x4 hebben met minimaal 300 cylinder.
Ik denk dat wij zelf meer rond de 500 cylinders gaan zitten.

Hebben jullie allemaal van die kleine billen of werken de inch maten van western zadels niet hetzelfde als bij Engelse zadels?

Robijn heerlijk uitzicht!!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:10

Dat werkt inderdaad niet hetzelfde als bij Engels :D

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 10:29

JudithO schreef:
Dat werkt inderdaad niet hetzelfde als bij Engels :D

:') Thanks, begon me al zo vors te vinden vergeleken bij die inch maten die voorbij kwamen (17,5" Engels hier) :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 11:17

Jes, een quad is sowieso leuk om te hebben :) Ik zou ook alles aangrijpen dat we die nodig hebben :) En daarna ruzie met ML wie mag.........Heb helaas gezien hoe ML de bak sleept met onze 4x4 auto :(

16"western is vrij standaard zeg maar. Als wij op een 17" gaan zitten gaan we dat beiden wel merken. Eigenlijk is 16 voor ons al ruim. Ik heb zelf een 15,5"seat, maar gebruikt vindt je die amper en dan kijkt de pasvorm voor het paard ook nog eens super nauw.

Mijn man zijn zadel gebruik ik al op mn ene ruin, daar past mijn zadel echt niet op. Voor de nieuwe zijn we nog aan het zoeken wat beter past. Kan op mn merrietje in Zuiden nog niks passen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 14:01

T scheelt ook wel kwa merk.
De 15,5” silverado was voor mij echt te groot en heb daar de 14,5” van moeten kopen terwijl ik me eigenlijk niet kan herinneren dat Mn Billy cook een andere maat was dan standaard, zal het eens na moeten kijken? Staat dat ergens in? Zelfde eigenlijk voor de freemax daar heb ik volgens mij ook de standaard maat.? Gek verder nooit op gelet alleen bij de silverado viel het wel op dat hij te ruim was haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:58

Ja, is ook zo. Een trail zadel is ook weer compleet anders dan een reiner bijv. Maar per merk houden ze er ook eigen dingetjes op na.

Ik heb een handgemaakt westernzadel uit USA, wel oud en kon moelijk aan andere zadels wennen, maar mijn man heeft al even een BC pro reiner en die komt wel dicht in de buurt en rij ik nu veel op. ( vanwege het paard natuurlijk )
Heb ook al veel zadels steeds weg gedaan toen we zoekende waren voor een vorig paard.

Maar bij engels net zo. Ik rij al ruim 25jr op westernzadels, maar was daarvoor gewend aan de Kiefer Wien ( 17") En springen stubben.
Heel af en toe heb ik nog wel op een paard van iemand gezeten en op sommige zadels wordt je of erg gedwongen of naar voren geduwd en daar kan ik niet zo fijn mee rijden. Soms was het met lesgeven weleens goed om dat te voelen en snapte ik ook meteen wel het zit probleem.

Kleine seats zijn wel erg moeilijk te vinden. We hebben nog het kinderzadeltje van onze zoon met geloof 12" en daarna een kunststof zadel overgenomen met een 14"seat. Zit voor geen meter, maar hij groeide uit die kleine en reed nog een beetje. Op die pas ik net niet en ik heb maatje 36/38.

Snap dat bij mannen nooit zo. Die hebben vaak toch weinig billen en rijden in de 16" standaard maten of zelfs 17"

Bij 2e hands advertenties kan je het soms wel beter vragen. Aan de adv lees ik dan soms wel dat iemand er niet zoveel verstand van heeft en de engelse maat gebruikt. Dan vraag ik om foto's en zie je de maat wel staan en is het meestal gewoon een 16¨

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:14

Westernzadel is toch ook nog wel mijn droom <3
Wie weet ooit, als ik groot ben :D

Heb nog niets gehoord dus thuis zal alles goed gaan. Zit nu met bakkie koffie en boek op terras terwijl zoon een tukkie doet :D

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:42

Lekker zeg!

Welke staanders hebben jullie voor de 15meter sproeikoppen?
We hebben 3 poten maar die krengen kunnen vaak de druk niet aan en gaan om... heel irritant!
Natuurlijk vaak de achterste haha.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 09:51

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:22

Die hebben wij ook ongeveer...
al hebben deze volgens mij iets langere pinnen dat helpt natuurlijk ook maar weet niet zeker of dat zo is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:38

Ik heb de driepoot van Welkoop. Valt alleen om als hij niet diep genoeg in de grond staat.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 12:20

Afbeelding

Ik heb deze.
2 stuks achter elkaar.
Beide sproeien ruim 20 meter in diameter.
Voordeel is dat ze dus niet omdonderen.
Ik heb ook wel een driepoot staan maar die ging echt vaak om.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:19

Ja toch gewoon een pin, jammere is dan dat ze een stuk lager staan..

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 13:21

Hier is de straal 15 meter dus de diameter 30 (al gaan ze wel verder dan dat), die kleinere hebben we ook op een pin inderdaad, die gaan niet om.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 19:21

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 20:11

Och, ik wilde vanmiddag de paarden op de wei zetten.
Maar goed dat ik er nog even door liep want er zat een uber cute kieviet kuiken in de wei <3
Echt zo schattig. Maar even verplaatst naar de buurwei aan de andere kant van de sloot haha.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 22:57

Karin_deB schreef:
Westernzadel is toch ook nog wel mijn droom <3
Wie weet ooit, als ik groot ben :D

Heb nog niets gehoord dus thuis zal alles goed gaan. Zit nu met bakkie koffie en boek op terras terwijl zoon een tukkie doet :D

Dan had ik lang kunnen wachten.............Ben nog steeds klein :)

mentjuh schreef:
Lekker zeg!

Welke staanders hebben jullie voor de 15meter sproeikoppen?
We hebben 3 poten maar die krengen kunnen vaak de druk niet aan en gaan om... heel irritant!
Natuurlijk vaak de achterste haha.

Niet professioneel, maar mijn man heeft aan een lange prikpaal een bezemsteel gemaakt en daar de sproeier op. Dus we steken hem echt in de bak zo. Werkt eigenlijk super.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:39

Westernzadels vind ik echt ondingen... heb er wel eentje liggen, van mn man. Die gebruik ik als “1e zadeltje” voor jonge paarden, maar rijd er echt nooit mee :')

Hier ook eerst een quad gebruikt voor de bak, werkte voor geen meter. Nu een trekker, maar wil nog een betere sleep kopen. Die van ons maakt het net niet los genoeg zeg maar, die sleept alleen het oppervlak weer een beetje glad.

En deze week is onze truck gestolen, baal er ontzettend van. En alle gereedschap en materialen die erin lagen.... -:(-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:42

Ow wat erg libera. Bij jullie thuis?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:48

Wij wonen sinds dit weekend. Veel staat nu in dozen en het is behelpen met de ruimte nu want de aanbouw is verre van af. Ook heeft woonkamer heeft een verborgen gebrek, vochtige rotte vloer. Dit ligt nu bij de rechtsbijstand waardoor wij daar niet verder kunnen klussen en die ruimte dus ook nog niet kunnen gebruiken. Alle meubels van de woonka mn er zijn opgeslagen en de inhoud van de kasten start in dozen her en der door de woning. Boven is alles klaar op het inrichten van de kledingkast/berging na.

Wei is gefreesd. Alle bomen en puin zijn eruit op de grote kersenboom (was dus geen notenboom) na.
Nu nog slepen en inzaaien en draad spannen. Daarna betegelen en dan kan de opslag gebouwd worden. Vanwege de belander de communicatie bij de tuinhuizenman is de stal afgezegd levering werd nog later en op vragen en een wijziging kreeg ik geen reactie.

Afbeelding

En het bospad achterom. Honden zijn er ook blij mee

Afbeelding

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 07:52

Dat is balen Libera,hopenlijk komt hij nog terecht.
iemand ervaring met ingepakte balen voordroog die een jaar oud zijn? ik heb er nog zoveel over van vorig jaar ,dat ik vraag me af of ik die deze winter gewoon nog kan gebruiken?En ik heb weer 42 grote balen van het land gehaald. Een deel heb ik de loonwerker al mee laten nemen.