Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:57

Ligt eraan hoe strak er geperst wordt...

Martje80

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:00

Ik heb zware pakjes. 3.50 per stuk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:04

Van mij hoeven ze niet zo zwaar, zeker niet als ik ze 4 hoog moet stapelen. Maar lichtere pakjes zullen niet veel goedkoper worden, want het werk er aan is net zoveel en hooi zelf kost niet zoveel.

Net het hooi in de kruiwagen losmaken maar even binnen gedaan, want hij woei weer eens leeg...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:04

Ik heb droge baaltjes van 20 kg (aan de haak gewogen) per 10 baaltjes gratis geleverd aan € 3,00 per stuk.
Grote bollen voordroog van +-500 kg gratis geleverd aan € 50,00 per stuk.

Het hooi waar Andor op hoest ben ik nu voor de avond toch maar aan Un Ami aan het bijgeven zodat hij in de avond nog iets te knabbelen heeft. Hij hoest er absoluut niet op en heeft nergens last van.
Is natuurlijk wel een verschil tussen 1 baal per dag dus onbeperkt of alleen voor de avond een plak of 2-3.

Dus ik sta helaas nog steeds op voordroog. Dit voorjaar met de nieuwe hooi oogst toch nog eens met droge pakjes proberen. Ik vind die voordroog zo vervelend.
Andor wordt er moddervet op (de shetlander staat super netjes op gewicht) ondanks dat ik de hoeveelheid dat ik anders gaf gehalveerd heb waardoor het niet meer onbeperkt is maar hierdoor gaat hij mijn houten stallen opvreten uit verveling/frustratie.
Echt, met die knol maak je alles mee hoor :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:07

Aan hout vreten kan ook komen door teveel maagzuur.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:08

Dat is niet duur, Yontheke! Waar haal je die?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:08

Fabster schreef:
Dat is niet duur, Yontheke! Waar haal je die?

Bij de boer om de hoek :+ :Y)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:10

DubbelDun schreef:
Aan hout vreten kan ook komen door teveel maagzuur.

Toen hij gewoon onbeperkt ruwvoer kreeg, deed hij het niet. Het is echt sinds hij voordroog krijgt.
Een andere oplossing dan voordroog kan ik ook niet verzinnen.
Zelfs met het hooi nat te maken bleef hij zijn lippen kapot schuren en een kuch houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:15

Als hij onbeperkt kan eten is de maagzuurproduktie afgestemd op het voorverteren in de maag. Nu er 'gaten' vallen tussen de voerbeurten hoopt het maagzuur zich op én het is van voordroog bekend dat het bij veel paarden problemen met maag/darmen geeft.

Heb je hooi stomen al eens geprobeerd ??

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:16

DubbelDun schreef:
Als hij onbeperkt kan eten is de maagzuurproduktie afgestemd op het voorverteren in de maag. Nu er 'gaten' vallen tussen de voerbeurten hoopt het maagzuur zich op én het is van voordroog bekend dat het bij veel paarden problemen met maag/darmen geeft.

Heb je hooi stomen al eens geprobeerd ??

Hoe zou ik dat moeten doen aan stal? Ik heb geen elektriciteit of vers stromend water en geen water op overschot. :)

Zijn mest heeft er trouwens nog nooit zo goed uit gezien. Zijn darmen doen het beter op voordroog dan op droog hooi. Dat is eigenlijk teveel prik voor hem. Hij heeft nogal gevoelige darmen daarvoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:19

Mijn oudje heeft dat ook, daarom heb ik 2e snee, dat is fijner/zachter van structuur.

Ik stoom nu ook zonder elektriciteit :) Kliko met hooinet er in, volle ketel kokend water er over, deksel goed aangedrukt dichthouden en een 15 minuten laten staan. Ze vinden het heerlijk :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:21

Ik heb nu voordroog van de 2de snee en dat vind ik echt 10 keer niets. Veel te fijn en te nat. De boer komt het straks omwisselen voor een andere bol.

Helaas heb ik geen mogelijkheid om water te koken aan stal. Ach over een aantal weken gaan ze weer gewoon op het gras overdag en dan blijft ie er ook wel vanaf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:39

Omdat er vaak geen goed weer is voor kleine baaltjes 2e snee, wordt het in plastic gedaan. Je hebt dan idd eerder koeienkuil als paardenvoordroog.
Ik heb ook elk jaar een probleem om aan goed hooi te komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:44

Dit jaar heb ik echt hooi in plastic, is echt anders van structuur dan voordroog. En geen problemen met schimmel, dus heb praktisch niets om weg te gooien.
Ben er nog steeds heel tevreden over, de boer brengt het aan huis. 45 euro per grote ronde baal :)
Met zo'n baal doe ik dan 2 weken met 2 paarden.

In het verleden had Walter op de pensionstal met voordroog nog wel eens slappe mest of diaree, maar dat heeft hij aan huis eigenlijk niet meer gehad. Deze winter was met dit hooi de mest van beide paarden echt gewoon mooi stevig :j

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:46

Een tientje voor een groot pak hooi?!
We kunnen beter gaan importeren!

Blijft altijd lastig...keuzes maken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:47

Dat maakt mijn eigen boer ook Wendy. Die draait echt droog hooi in de plastic waardoor het inderdaad niet te stoffig is en anders van structuur als gewoon hooi maar geen schimmel.
Helaas waren deze balen op dus moet ik nog even iets anders verzinnen.

Ami ging ook een beetje aan de slappe mest op de pensionstal dus die staat nu ook op gewoon hooi ipv voordroog/kuil en ik geef hem in de avond zelf nog mijn eigen droog hooi bij.

Ik ben echt heel erg tevreden van mijn pensionstal, super tevreden zelfs, buiten het ruwvoerbeleid :) dus dat heft heb ik toch maar voor een stuk in eigen handen genomen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:57

hout vreten kan ook komen omdat ze graag knagen en hoeft niet alleen te zijn omdat ze geen ruwvoer hebben.
Mijn Rakker at kerstbomen en bramenstruiken liever als hooi, vond hij gewoon lekkerder.
Was trouwens ook gek op tabak :9 en suikerklontjes spuugde hij uit als hij ze al aannam.

Als ze stalhout beginnen te eten en puur knagen , dan kun je ook eens in de mond kijken, tandproblemen.
Jonkies kunnen ook met wisselen beginnen te knabbelen, net als jonge honden en kleine kinderen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:15

Zijn tanden worden al 7 jaar jaarlijks netjes bijgehouden en is nog geen half jaar geleden dus dat zit wel snor.
Ik ga er vanuit dat het gewoon verveling is en door minder ruwvoer te hebben.
Als hij het nog blijft doen als ze op het gras staan en enkel voor de nacht op de paddock dan kijk ik wel eens verder.

Ze hebben gisteren zijn sarcoid op zijn koker afgebonden. Ik ben benieuwd wat dat gaat geven.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:20

spatter schreef:
hout vreten kan ook komen omdat ze graag knagen en hoeft niet alleen te zijn omdat ze geen ruwvoer hebben.
Mijn Rakker at kerstbomen en bramenstruiken liever als hooi, vond hij gewoon lekkerder.
Was trouwens ook gek op tabak :9 en suikerklontjes spuugde hij uit als hij ze al aannam.

Als ze stalhout beginnen te eten en puur knagen , dan kun je ook eens in de mond kijken, tandproblemen.
Jonkies kunnen ook met wisselen beginnen te knabbelen, net als jonge honden en kleine kinderen.

Ja, zo eentje heb ik er momenteel. Helemaal gek word ik ervan, ben al weekenden aan het klussen om al het aangevroten hout te vervangen. Nu met een laag groene zeep en een paar wilgentakken om aan te knabbelen houdt het gelukkig op. Maar echt, de schade die ze in een/twee weken gemaakt heeft is aanzienlijk.

Hier hooien we zelf, dus gelukkig nooit afhankelijk van de boer om het te komen brengen. Alleen voor het persen en/of bollen draaien hebben we geen machine, dus daar moet de loonwerker voor komen.
We proberen het altijd in kleine pakjes te laten persen, maar heel soms kan degene die het perst niet komen voordat het weer gaat regenen, en dan maken we er van die plastic bollen van. Het hooi is dan meestal al wel zo droog, dat het eigenlijk gewoon hooi is (in plastic verpakt), alleen nog nét niet droog genoeg om als kleine pakjes geperst te worden.
Kleine pakjes slaan wij op op de hooizolder boven de schuur, en grote balen staan achter een van de andere schuren. Helaas hebben we alleen nog geen mooie plaats waar we het plastic van zo'n grote bol af kunnen halen en dan de bol zelf droog neerzetten. Nu zijn we steeds aan het hannesen om er weer plastic/zeil omheen te krijgen.

Echt heerlijk dit droge weer! :D :D

Fabster heeft fanatiek 20 km gereden :D

Ik zag nog een mooie foto van een nijlgans. Die heb ik hier echt nog nooit gezien, sowieso zitten hier weinig ganzen. Wel vossen, konijnen, hazen en reetjes zie ik ook regelmatig (vooral 's ochtends vroeg)

En de rest is een beetje weggezakt, sorry.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:39

Schrok mij net rot. Band van kruiwagen knalde uiteen. Fijn dat ik met volle kruiwagen nog 150 moest slepen tot de mesthoop. Zoiets gebeurd altijd op het verste puntipv naast de mesthoop.
Het is weer volstuintjes seizoen. De mesthoop ligt vol en ik wordt gelukkig weer veel gebeld door oude mannetjes die mest willen. Blijkbaar goede meest aangezien elk jaar dezelfde terug komen. Ik heb vorig jaar de mesthoop verplaatst en nu kunnen ze komen wanneer ze willen zonder dat ik erbij hoef te zijn. Heel fijn!

Houtknagers... Hier smeer ik ook alles in met cribox. Hij is erg speels en verplaatst stoelen pionnen en is soms net een bever als hij de kans krijgt in stal

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:51

Ze hebben een grote berkenboomstronk en pionnen en ballen in de paddock liggen. Dat ze daar maar eens mee spelen en mijn stallen met rust laten. :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:57

Berk eten ze niet echt en de rest valt niet aan te knagen, geen wilgen in de buurt?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:03

Had ik de hele middag ingepland om buiten te gaan spuiten, stoep enzo, krijg ik van ze lang zal ze leven de dop niet los van de jerrycan |o . Dan gaan we maar wat anders doen en vanavond manlief even aankijken of hij m wel los krijgt. Dan maar morgenmiddag spuiten en die werkzaamheden naar vanmiddag trekken.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:06

Ik ga zo nog ff, 16:00 komt mijn rijmaatje. De wind is behoorlijk afgenomen... Dus ik hoop op een zomers ritje?

Ik had balen van ruim 20 kilo...( 4 .25 de baal) Idd zwaar als het gaat om tillen... Maar ja dat is 1x per jaar... Die midibalen kosten mij 17:50 thuisgebracht.

Ik voer 3x hooi per dag... Plus dan nog krachtvoer... Ze krijgen niet onbeperkt hoor! Meestal zitten er zon 6 A 7 plakjes in een baal.
Laatst bijgewerkt door Monmaster op 16-03-16 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 16:08

spatter schreef:
Berk eten ze niet echt en de rest valt niet aan te knagen, geen wilgen in de buurt?

Nope, helaas geen wilgen. Aan de berk knagen ze overigens wel maar daar is de interesse ook al weer vanaf. :)