Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 17:38

@joyce: welkom... we doen hier niet in aantallen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:46

Haha welkom joyce.

Ook hier de open haard aan voor het eerst. Even gelongeerd en met Mo geoefend met trailer laden. Morgen kijken hoe Aurelia loopt want die liep niet helemaal zuiver gisteren dus weer naar huis gegaan :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:53

Welkom Joyce.

Hier s ochtends de kachel aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:54

Welkom.

De kachel hier ook aan
Is met die regen wel lekker nu.
Daarnaast had ik het koud want had ruintje zijn pielemans gewassen. En ik was denk ik meer nat dan zijn koker.
Maar het zag er daarna weer mooi schoon uit. :+

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:56

Welkom Joyce, leuk dat je er een paard bij krijgt. Altijd fijn als ze niet ‘alleen‘ staan. Wat voor paard(en) heb je en wat doe je met ze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 18:56

Hahahaha dat heb ik al met alleen afspuiten dus ik kan het me helemaal voorstellen :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:25

Ha djoyzie!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 22:16

Ik zal mij dan maar even voorstellen.

Nou ja Joyce dus 38 jaar. Getrouwd, geen kinderen, 2 honden en binnenkort 2 paarden. Monty heb ik nu ruim 21 jaar hij is 28,5. Het is een welshxarabier van 1.48 de laatste jaren te weinig mee gedaan helaas. En nu weer oppakken is niet eerlijk, wel nog eens opgestapt maar ondanks weinig doen meende ik wel wat ongemak de dag erna dus met pensioen. Heeft cushing maar met half pilletje helemaal onder controle.

De reden dat hij altijd alleen stond was eerst omdat mij moeder bang is voor paarden (staan op hun land en zijn de buren), daarna meer het gemak en daarna omdat ik niet zeker wist wat we zouden doen na Monty. Hij telde niet naar andere paarden, laatst shetje opgevangen met hoog water en bij vertrek niks te merken... Ik ben een angstige ruiter, in de bak gaat het wel maar de stap het bos in is altijd. Spannend. Soms in de vakantie ging ik nog wel eens met mijn man mee met manege bosrit.

Ik ben zelf niet groot dus een D of kleine E is wel fijn.

Schoonzus heeft een paard, is gescheiden maar zou haar nog een tijdje aan kunnen houden. Man en ik hadden beide tegen tijd dat ze weg moet misschien iets voor ons? Monty is er dan misschien niet meer maar dat zien we dan wel. Het moment kwam sneller als gedacht. Ze was al met iemand bezig met lease en dan kopen. Tja helaas pech voor ons, hadden het ook niet gezegd tegen haar. Maar leaser is vorige week toch gestopt waarop mijn schoonmoeder tegen haar zei bel jouw broer. En zo is de bal gaan rollen dat we Guusje erbij gaan krijgen. Merrie rond de 10 jaar, 1.60 hoog.

Oeps heel verhaal :o

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 06:37

Welkom Joyce, wat een mooi verhaal. Wel fijn dat er een bekend paard bij komt. Ook voor schoonzus..

Hier wat gedoe met Bennie-pony die van de week waarschijnlijk een slokdarmverstopping had na zijn avondmaal. Hij voelde zich duidelijk niet ok en er droop continu slijm uit zijn neusgaten...
DA laten komen en toen was het natuurlijk spontaan al weer over, maar hij heeft er nu wel last van. Staat ie na een handje brokken, heel erg zijn hals op te spannen en daarna een gierende hoest.. heel raar.. Nu eerst maar aan de slobber, kijken of het helpt. Vrijdagochtend worden ze ge-ent dus dan nog maar eens aan de DA vragen.. Nog nooit zoiets meegemaakt, dus even zoeken wat we nu het beste kunnen doen...

Het is wel frisjes he, buiten? Ik ga mijn handschoenen maar weer eens opzoeken, wel zo lekker met uitmesten in de avond... Ik heb geen houtkachel meer, ohh die mis ik zo wel ja...

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 06:59

Mooie oplossing dat Guusje naar jullie komt Joyce. Klinkt ideaal qua maat en leeftijd. Fijn voor je schoonzus ook. En makkelijk dat Monty alleen achter kan blijven als je weggaat, hoef je er geen 3 te nemen ;-)

Wat naar GD. Drinkt hij wel goed? Dan is de slokdarm in ieder geval goed vrij. Kan zijn dat flink geïrriteerd is. Beste is dan inderdaad voorlopig dunne slobber zodat het kan helen. Eet hij wel gewoon hooi of staat hij nog op het gras? Anders tijdelijk kleine beetjes hooi en nat maken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:05

Lynn_Nikita schreef:
Ha djoyzie!

Hoi Kiek :wave:

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:11

rover_ schreef:
Mooie oplossing dat Guusje naar jullie komt Joyce. Klinkt ideaal qua maat en leeftijd. Fijn voor je schoonzus ook. En makkelijk dat Monty alleen achter kan blijven als je weggaat, hoef je er geen 3 te nemen ;-)

Dat gedeelte weet ik nog niet zeker. Hij werd wel nerveus als ik dat kleine ding even pakte en op een andere plek liet lopen (in zicht). Toen ze weg ging had ik hem op de wei gezet waar hij de dag ervoor niet op mocht dus was hij met het gras bezig... Maar dat bied ook wel hoop in de zin van geef wat te eten.. We gaan het wel zien hoe het gaat.

Green Dragon ik denk dan eerder ook nog irritatie van de slokdarm? Hopelijk met zachter voer dat het beter gaat, hoe gaat het dan met hooi eten?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 08:44

Guusje is voor ons nog erg onbekend. Schoonzus heeft haar al 6 jaar maar we zijn in die tijd maar 1x gaan kijken. Ik vond het zondag wel spannend. Merkte ook erg goed dat ik zo erg gewend ben aan die van mij, daar kan ik gewoon mee lezen en schrijven met de ogen dicht bij wijze van. Guusje was die dag niet uit stal geweest, stond te drammen, te schrapen, kop hoog etc. En ik stond van ow..... Maar schoonzus kent haar wat langer en zei dat ze onder het zadel gewoon braaf zou zijn ook bij dit gedrag. Ze is op zich niet groot maar voor mij dus wel met mijn 1,50 en als ze de kop hoog doet met het bit in doen :+ Tja dan heb ik thuis zo'n brave die komt met kop omlaag en pakt gewoon zelf het bit. Dus in omgang moet ik echt aan haar gaan wennen en mevrouw ook aan mij, erop voelde goed. Wel behoorlijk wat werk aan maar dat is wel leuk. Ben de dag ervoor bij Lynn_Nikita naar de les gaan kijken, ze heeft de instructrice welke ik eerst ook had en krijg echt wel weer zin om te gaan rijden.

Maar schoonzus was er wel heel blij mee. Ze vind het fijn te weten waar ze komt, dat als ze wil knuffelen of wat dan ook dat ze altijd welkom is. Wel snel besloten na 1x erop maar vind ook dat ze moet weten waar ze aan toe is. Hopelijk past mijn man er ook op, Guus is smal en hij rond de 85 tot 90 kg. Rijd normaal op de manege op een kasteel van een paard in het bos... Maar als het niet zo is dan niet.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:12

Hi allemaal, ik kom weer als Jan Doedel binnenvallen, in de begin topics veel meegepraat! Ik heb een rare vraag.. ik herinner me iemand uit dit topic die ooit de paarden aan huis heeft gehad en daarna op pension en dat beviel dan toch beter. Ik zit nu in een soortgelijke situatie, tijdelijk, maar het bevalt me zo ontzettend goed dat ik er zelf van schrik. Paarden staan nu bij de boerman die alles doet, ik hoef alleen maar te rijden zeg maar (hij heeft alleen paddocks voor de nacht en heeeeel veel weidegang met graasmasker voor de fjordsels) en een afgesloten zadelkamer en bak met verlichting, heel basic maar voor de paarden zalig. Ik kom voor het eerst in jaren weer aan mijn hobby toe, nu dus de lusten en niet meer de lasten. Ik ben het ongemerkt als lasten gaan zien denk ik.. gaat wel een verhaal mee gepaard natuurlijk.. man niet oke, vindt mijn hobby niet zo leuk/pittig, kleine kindjes, bekken dat niet meewerkt, uitbreker en de winter voor de deur).

Zijn hier mensen die dit hebben meegemaakt of herkennen? Ik zit nog steeds een beetje in die tweestrijd van; maar het was toch een droom.. wat ben ik nou ondankbaar.. wat zonde van alles wat we hebben opgebouwd, wat moeten we met het land (ik zou wel een voedselbos of pluktuin willen bv) tegenover; oh wat is dit lekker, wat een vrijheid, mijn bekken is er blij mee, de sfeer thuis is veel relaxter, ik kan zomaar weekendjes weg (ook al 2 keer gedaan spontaan, ik kan mijn hobby weer hobby vinden en geen moetje..

Nou dat dus.. :')

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:20

Ik herken het niet en heb het ook niet meegemaakt, maar ik kan je verhaal goed volgen hoor! Paarden aan huis hebben geeft toch een zekere belasting op je beschikbare vrije tijd. Het kan natuurlijk gebeuren dat je er op een zeker moment eigenlijk niet meer oké mee bent dat je die vrije tijd aan (onder andere) klussen kwijt bent. Ik kan mij dan ook goed voorstellen dat je het plezier in je hobby terug krijgt op het moment dat je je vrije tijd weer puur in het rijden en de omgang met je paarden kunt steken. Zeker als je ook thuis niet de support had die je had willen hebben/nodig hebt. Ik zou jezelf dan ook niet tekort doen door jezelf als ondankbaar te zien, dat is niet eerlijk. Jij hebt gewoon ontdekt dat paarden op pension je op dit moment in je leven beter past, daar is helemaal niks mis mee. :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:28

Ah kijk, toch fijn om te lezen. Zo voel ik het ook.. als ik het nou alleen was.. man zegt ook dat zijn ideaalplaatje van buiten wonen gewoon is veranderd.. we hebben ze 7 jaar zalig aan huis gehad en nu is alles anders idd.. enn ik moet zeggen dat ik altijd een fantastische pensionplek had.. aan huis was niet perse een moetjes droom zeg maar.. meer dat de mogelijkheid op ons pad kwam en we dat toen hebben gedaan.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:47

Vast even wennen voor de paardjes samen Joyce, komt vast goed.
Gewoon direct beginnen met paard even uit zicht halen en weer terug.

Als dat goed voelt en je situatie veranderd is, prima toch Kristelhans?
Woon je verder wel naar je zin? Je zou eens kunnen kijken of er interesse is om het land te pachten, zodat het dan wel wat opbrengt (via grondkamer kan je per jaar of max 6 vastleggen, dan zit je er niet aan vast).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:59

@rover; ja we wonen echt fantastisch, man was dat gevoel even kwijt maar zonder paarden is dat gevoel bij hem ook helemaal terug. Het is een zalige plek voor onze kinderen om op te groeien. <3

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 11:59

Dromen veranderen. Je hebt hem waargemaakt. Maar daarna is je situatie veranderd en je wensen en behoeftes ook. Niks mis mee.

Als ik er hier flauw van ben gaat er een bord in de tuin. Nu leef ik mijn droom en als die voorbij is gaan we naar een nieuwe droom

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:01

Paarden een huis is fijn, maar het heeft ook nadelen.
Als die nadelen hoger gaan zijn dan de voordelen is op pension zetten geen schande.
En misschien denk je er over 5 jaar wel weer anders over, nou dan komen ze toch weer?
Prima toch :)

Joyce
wat fijn dat je een bekend paard kunt kopen.
Misschien kan schoonzus je in he begin ook nog even helpen met vertrouwen opbouwen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:27

Ik sluit me er helemaal bij aan. Mensen veranderen, dromen veranderen , situaties veranderen.

Volg je gevoel zou ik zeggen. Als dit beter voelt dan is het goed zo. Niet moeilijker maken dan het is :j

Afgelopen avonden heb ik mogen meekijken bij de boermannen met het rooien van de aardappels. Ik heb een hele uitleg gehad, mee geweest naar de boerderij om daar het proces te zien, in de trekker mogen rijden en meerijden in de rooier. En de allerlaatste meters mocht ik rijden. Echt superleuk om zo mee te mogen kijken. Echt een wereld waar ik zo weinig van weet, maar nu het letterlijk in de achtertuin is vind ik het ook heel interessant om er meer over te leren :D.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 12:43

rover_ schreef:
Wat naar GD. Drinkt hij wel goed? Dan is de slokdarm in ieder geval goed vrij. Kan zijn dat flink geïrriteerd is. Beste is dan inderdaad voorlopig dunne slobber zodat het kan helen. Eet hij wel gewoon hooi of staat hij nog op het gras? Anders tijdelijk kleine beetjes hooi en nat maken.

Overdag staat ie nog in de wei en dat lijkt prima te gaan. Ook hooi eet ie gewoon.
Vanochtend slobber gemaakt (Pavo bietenpulp), maar dat lijkt ie niet te kennen, dus hij was wat terughoudend. Vanavond nieuwe poging.

'Normaal' krijgt hij nu de 18plus van Pavo, maar dat beviel dus niet zo goed. Daar kun je ook slobber van maken, maar dat houdt wel harde stukjes. Ik heb ook nog Metazoa staan. Weet niet of we dat kunnen weken...

Ga ook maar eens op zoek naar een tandarts. Ik heb geen idee of en wanneer hij behandeld is, maar mijn merrie moet eigenlijk ook weer. Even puzzelen, Hoop dat het echt iets eenmaligs was....

Dais_, wat leuk! We gaan hier binnenkort met de buurt op bezoek bij een varkensboer met hetzelfde idee een beetje. Misschien dat er dan wat persoonlijke vooroordelen wegvallen... Heb je nog eigen gerooide aardappels mee genomen voor het avondeten?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:25

Greendragon, wat een goed initiatief om dat met de buurt te gaan doen. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen :D. Naar mijn idee komen boeren alleen maar negatief in het nieuws en hebben ze intussen een heel slecht imago, terwijl het zo hard werken is, er zoveel regels zijn, en zoveel factoren die het zo moeilijk maken. Nu heb ik een heel seizoen aardappelen in de achtertuin gehad en gezien hoeveel werk het is (en wat het nu nog steeds is, want het is niet alleen buiten op het land waar het werk te doen is). Rete interessant in ieder geval :j. En ja, ik heb zelf gerooide aardappelen meegekregen. Ik heb wel al een deel weggegeven want we eten nauwelijks aardappelen, maar dat durfde ik niet te zeggen hoor :').

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 13:52

Wat leuk Dais!

GD: Metazoa kan je prima weken. Als er kleine harde stukjes tussen zitten en de rest geweekt is, gaat dat meestal prima is de ervaring hier. Dat glijdt dan mee naar binnen...
Bietenpulp moeten ze wel aan wennen vaak. Je kan steeds iets meer toevoegen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 14:38

Wat naar om te lezen dat je een burn out hebt kojack, neem de tijd voor je herstel :(:)

Heerlijke foto's weer Chasey <3 Wat doet Bliksem het braaf met de sulky!

Welkom Joyce! Wat fijn dat jullie het paard van je schoonzus kunnen overnemen, klinkt zo als een hele prettige oplossing.

Ik kan het me ook wel voorstellen hoor kristelhans :) Het drukt toch een enorme stempel op je leven en dromen kunnen altijd veranderen.

Wat schrikken zeg Greendragon! Hopelijk gaat het eten snel weer iets beter en blijft het een eenmalig iets.

Dais_ schreef:
Greendragon, wat een goed initiatief om dat met de buurt te gaan doen. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen :D. Naar mijn idee komen boeren alleen maar negatief in het nieuws en hebben ze intussen een heel slecht imago, terwijl het zo hard werken is, er zoveel regels zijn, en zoveel factoren die het zo moeilijk maken. Nu heb ik een heel seizoen aardappelen in de achtertuin gehad en gezien hoeveel werk het is (en wat het nu nog steeds is, want het is niet alleen buiten op het land waar het werk te doen is). Rete interessant in ieder geval :j. En ja, ik heb zelf gerooide aardappelen meegekregen. Ik heb wel al een deel weggegeven want we eten nauwelijks aardappelen, maar dat durfde ik niet te zeggen hoor :').

Ja leuk en interessant is dat he! Ik ben ook altijd nog onder de indruk van hoe complex het hele boeren eigenlijk is :o Wordt vaak echt enorm onderschat.