[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:37

Ik heb het stuk toen gemaaid, met de palenboor of spade een gat gemaakt, plant er in, beetje compost erop, grond er weer en klaar.
Mijn enige voorbereiding vooraf was dus het maaien.
Ik had 200 planten toen. Was op mijn oude plek.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:37

Oohh oke! handig inderdaad en logisch :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:50

Ik doe niet meer werk dan nodig zeg maar :+
Maar maaien is wel handig. Naarmate de planten groter worden, verdwijnt het gras vanzelf. Als je er geen gras onder wilt, dan zul je moeten frezen of mulchen. Maar daar had ik geen zin in :o

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 18:17

Ik doe het nog simpeler. Ik heb een bult zand waar ik ze even in kan kuilen tot ik tijd hem om te planten.

Verder doe ik alleen direct werk tijdens het planten. Voor hagen betekent het simpelweg een geul graven van een spade breed en diep. Aarde die er uit komt ligt er dan aan 1 kant naast. De haagplanten leg ik in de geul met de top naar de kant waar geen losse aarde ligt. Als alles er in ligt dan schep ik de aarde op de wortels. Ze trekken zichzelf daarmee al bijna helemaal recht. Vervolgens houd ik ze rechtop, stap de aarde even aan en schuif de overgebleven aarde er ook op. Veel minder werk dan allemaal losse gaten graven. En maaien hoef ik dus ook niet te doen want de strook waar de haag in komt is op deze manier gelijk gespit. Ik voeg ook geen voeding toe in het plantgat want ik wil juist dat de wortels zich zo snel mogelijk spreiden inplaats van dat ze in het comfortabele stukje blijven hangen waar alles aanwezig is.

Omdat ik ook geen water geef (ik zit wel op klei!) heeft het nieuwe spul het eerste jaar moeilijk. Maar daarna gaan ze als een speer omdat ze een geweldig wortelstelsel hebben opgebouwd in het eerste jaar.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 20:51

Werd gebeld omdat ik als ophaalpunt had opgegeven, zodoende een datum gehoord. Maar zal toch gespreid zijn door het land.
Hier nog een bult zand naast de poel te verwerken in de heuvel maar ja, graag even wat droge dagen ;)
En anders pas ik het plantplan iets aan.
Hier 400 stuks, op de plekken waar hagen komen boor ik vaak dag van te voren alvast gaten met de elektrische grondboor. Vorig jaar had ik ook rond de 400 en had ik in een halve dag alleen wel in de grond. Meestal is de omheining enzo meer werk ;)

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 18:41

Ik ben ook wel een beetje zenuwachtig voor de bestelling haha. Het zijn er voor mijn gevoel heel veel! Een deel omheining staat er al, een klein deel moet nog de grond in. Paarden lopen nu nog 'in de haag', die moet nog afgezet worden. Daarna was ik ook van plan om gaten te maken en dan niet te moeilijk met planten.

@Malenka, jouw plan klinkt goed! Dat ga ik eens proberen :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 20:02

Voorzichtig blij met mijn blije hoefbevangen ei.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 17:13

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 23:20

Ik lees hier vaak mee, maar heb toch een vraagje. Iemand hier op zandbodem ervaring met een tijdelijke oplossing voor modder? Mijn opa opperde om met de grondboor diepe gaten te boren, daar grind in te doen en dan terug dicht te maken, iemand die dat al eens probeerde en goede ervaring mee had?

We gaan tegen volgende winter zowiezo kijken voor paddockroosters/bigger oosters of dergelijke om het tegen volgende winter op te lossen. Maar het is nu zooo een modderpoel dat we toch iets willen doen deze winter al dat niet al te veel kost maar toch tijdelijk het probleem oplost ;(

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:10

Op zandbodem zal ik altijd kiezen voor keren!!
Werkt nog jaaaaaaren lang en kost echt niet veel als je een beetje prijzen vergelijkt (werkspot ;)) en in je omgeving navraagt.

Boren en grind erin heb k ook ergens gedaan maar werkt alleen als er veel water blijft liggen op exact die plek. Je zou het ook af moeten laten lopen naar die gaten wil je er wat meer profijt van hebben.
Voor modder werkt niets meer, de laag is gewoon te compact.

Je zou wat zand kunnen opbrengen maar dat is bijna net zo duur als keren..
En natuurlijk zonde als er al zand onder je modderlaag zit :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 13:20

Heeft iemand deze palletkratten toevallig ook in gebruik als slowfeeders? Ik kwam ze tegen op de weggeefhoek en heb er 2 gehaald. Ben al een tijdje op zoek. Ik wilde geen dichte bakken, de plastic in groen of bruin vind ik echt aan de prijs momenteel en dit leek me een prima oplossing. Ze zijn heel stevig, ik moet er nog wel wat spijkers uithalen en een net voor maken. Maar het was te mooi om te laten lopen. En het proberen waard. Wordt het niks, gaan ze de weggeefhoek weer op als kachelhout :D

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 14:45

Ik had heg en landschap mail gestuurd. Rond 15 dec in mijn omgeving

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:06

Ik wacht het rustig af. Zal vast komen vorige keren werdt het ook pas januari.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:08

Daihyo schreef:
Heeft iemand deze palletkratten toevallig ook in gebruik als slowfeeders? Ik kwam ze tegen op de weggeefhoek en heb er 2 gehaald. Ben al een tijdje op zoek. Ik wilde geen dichte bakken, de plastic in groen of bruin vind ik echt aan de prijs momenteel en dit leek me een prima oplossing. Ze zijn heel stevig, ik moet er nog wel wat spijkers uithalen en een net voor maken. Maar het was te mooi om te laten lopen. En het proberen waard. Wordt het niks, gaan ze de weggeefhoek weer op als kachelhout :D

[ [url=m/Algx87.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen ervaring mee. Er passen geen mini hoefjes tussen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 15:09

Ethelate schreef:
Daihyo schreef:

[ [url=m/Algx87.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen ervaring mee. Er passen geen mini hoefjes tussen?

Nee dat is smaller dan de hoefjes gelukkig. Anders had ik ze niet meegenomen :D
Ik heb ook nog een rol gaas liggen, heb er ook al over gedacht om die er preventief aan de binnenkant langs de zijkanten te bevestigen.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-23 16:23

SafeHaven schreef:
Op zandbodem zal ik altijd kiezen voor keren!!
Werkt nog jaaaaaaren lang en kost echt niet veel als je een beetje prijzen vergelijkt (werkspot ;)) en in je omgeving navraagt.

Boren en grind erin heb k ook ergens gedaan maar werkt alleen als er veel water blijft liggen op exact die plek. Je zou het ook af moeten laten lopen naar die gaten wil je er wat meer profijt van hebben.
Voor modder werkt niets meer, de laag is gewoon te compact.

Je zou wat zand kunnen opbrengen maar dat is bijna net zo duur als keren..
En natuurlijk zonde als er al zand onder je modderlaag zit :=

Hier zit helaas onder de zwarte zand een leemlaag, dus keren is jammer genoeg geen optie. Baalde daar echt ban toen we eens een testgat maakte met de palenboor |(, maar tot een meter diepte zit hier geen mooie gele zand, alleen maar plakkerige leem.

2 km verdrop zit het wel, dus hadden al het idee om een bevriende grondwerker aan te spreken om zodra hij daar ergens een kelder moet uitgraven we graag de zand daarvan willen hebben, dus op zich scheelt dat al wel qua kosten. Maar dat is dus pas voor komende zomer helaas

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 15:46

Zonet heb ik een topic geopend voor advies over een krabpaal voor in mijn paddock paradise. Ik zet hier ook even de link, want hier zitten waarschijnlijk veel ervaringsdeskundigen :-)

[VSW] Advies gevraagd krabpaal paard

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 18:41

bericht van heg en landschap, 15 december in eigen dorp de planten ophalen *\o/*

Net een appelboom uitgegraven bij schoonouders en geplant, natuurlijk begon het net toen ik bezig was te sneeuwen maar hij staat erin, ook een kleinblijvend perenboompje meegenomen die anders kapot gemaakt werd. Nog geen sneeuw gehad, maar op het moment dat ik de schep in de grond zette begon het te sneeuwen. paarden profiteren meteen van het restje gras wat nu pad gaat worden.

appel
Afbeelding

peer
Afbeelding

De palen zijn van schaduwdoek

Nu nog plek voor 2 bomen/ hoge struiken ( naast deze appel en perenboom komen die) alleen nog niet zeker welke, ik wil zeker een moerbei, de ander wordt gele kornoelje of een hogere boom ( els of linde)

Morgen de draad om deze 2 nieuwe perkjes afwerken en dan de bestelling plaatsen van de 2 bomen

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 19:20

Ah tof. Wij hebben gisteren bomen geplant een wilg, gele kornoelje en appelboom (elstar).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag even een laag hooi omheen gelegd tegen de vorst.
Afbeelding

En ik heb vandaag eindelijk de heuvel betrokken hij de track. Nu nog onderdeel van een pad, maar ik ga even kijken of ik 2 paden parallel naast elkaar ga laten lopen. 1 met heuvel en 1 zonder.
Het inzaaien heeft wel geholpen. De wortels van de planten hebben ‘m enorm verstevigd. Je zakt echt niet meer weg nu.

Afbeelding

En bezigheidstherapie opgehangen. Paar snacknetjes en losse wortels en ruwvoermix. Ze zijn lekker aan het zoeken gegaan.

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 20:03

Ja hier ook 15 december *\o/* *\o/*

Een half uurtje rijden dus mag ook niet klagen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:18

Wees voorzichtig met hooi zo dicht tegen de bomen aan, 1x gedaan, muizen vervolgens boompjes geschild ...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:20

tamary schreef:
Wees voorzichtig met hooi zo dicht tegen de bomen aan, 1x gedaan, muizen vervolgens boompjes geschild ...

Oh. Daar heb ik niet over nagedacht :=
Hooi is wel beschimmeld en nattig. Zou dat ze niet een beetje tegen houden? Of is dat ijdele hoop? :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-23 21:33

Geen idee, gras is ook nat in de winter/herfst en daar kruipen ze ook in het rond.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:16

Hoe staat het met de PP's hier? Mensen met nog goede voornemens voor het volgende jaar... veranderingen, aanpassingen?

Wij willen de schuilstal opnieuw betonneren, en ik wil nog een pad dat netjes omgedraaid was maar waar ze de grasrandjes van hebben stukgetrapt en de zwarte zand met de witte zand hebben gemengd met grasdallen verbeteren.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:25

Ik wil de schuilstal op een andere plek en groter. Daarvoor mogen we eerst een stuk ophogen en zorgen dat water daar goed weg kan. Daar ligt nog een “oud” pad, dus tegels eruit, grond los maken en dan ophogen en als de stal staat opnieuw bestraten inclusief afsluitband.