Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:19

Net 10 kruiwagens eikels van de PP af gehaald en het gaas weer opgerold, ben nu wel pooped...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:24

Ik had vorige week 5 kruiwagens en was er toen ook wel weer klaar mee. Welke maaswijdte heeft jouw net?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:32

Kleiner dan 5 mm , het is nog net niet helemaal dicht geweven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 18:37

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 19:51

Oké, goed om te weten! Wij zoeken nog meer, hebben nu worteldoek, zeil en ook zo’n soort gaasdoekje. Alles heeft z’n voor en nadelen, maar grootste nadeel van het worteldoek is dat het gras eronder dood gaat. Bij het gaasdoek is dat niet (gras groeit er doorheen, maar dat is wel op te lossen met regelmatig optillen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:00

Ik stuur je even en pb :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 20:06

neile schreef:
De vraag is ook of je dat moet willen... Ik zou het kost wat kost niet willen, zelf als 'ie rot zou zijn zou ik er moeite mee hebben. Ik zit me hier te pleuris te werken om meer diversiteit in de tuin en de paddock te krijgen, gaat iemand effe een boom kappen waar uilen in nestelen... Doodzonde!

Ja dat is ook doodzonde. Wij hebben heir ook een uil om het huis en andere roofvogels.
Ik weet nog niet welke uilensoort het is. Het is wel een andere soort dan bij onze vorige woning. Hij klinkt anders. Deze is wat schreeuwerig. En vooral heel actief als we in bed liggen, maar ik vind het gezellig klinken. :j
De vorige was een bosuil.

Vandaag ontzettend druk geweest met de mesthoop. Hij moet verplaats, want de duivenhokken waar hij tegenaan gelegd is gaan er binnenkort af. Dus met de hand op een andere plek aan het scheppen. _O-
Ook stal helemaal leeg geschept. Morgen weer verder. :=

Ook is de loonwerker vanmiddag geweest om een werkopname te doen voor de binnenbak, vijver etc.
Waarschijnlijk wordt het rond maart dat ze gaan beginnen. Hangt een flink prijskaartje aan vast, maar dan wordt het ook wel heel mooi!

Ook David is lekker bezig geweest met Nick, hij had al een tijdje niet gereden. Maar pakte het heel leuk weer op!

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 07:18

Chasey.. Did you say.. binnenbak?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 08:18

Ja, binnenbakje. Koeienstal wordt binnenbak.
Afbeelding

Beton en roosters gaan eruit. Roosters worden als looppad door de vijver gelegd.
Dak krijgt andere spanten, zodat de palen eruit kunnen.
Zand van vijver wordt gebruikt om op te vullen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 08:24

Chique!!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:10

WoW wat gaaf Chasey! Ook dat je een pad door je vijver krijgt.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 09:37

Hij is niet zo heel groot hoor, maar je kan er toch hele leuke dingen in doen! Grondwerken, vrijheidsdressuur, balkjes stappen, en die gekke fratsen wat wij altijd doen. Zoals kunstjes op het blok, schriktrainingen etc :D En vooral voor de kinderen is het een hele mooie bak. De bakletters komen ook aan de muur. We hebben nu een mini bakje naast het huis, waar David en Marloes zich ook prima in redden. Vooral sturen, balans oefeningen etc kan je daar heel mooi in doen.
In natte winters heb je een overdekte paddock en ik hete zomers een mooie schaduw plek :D
Hij is zo uit mijn hoofd 14x18m.
Het wordt echt een hele klus om dat nog in orde te krijgen. Loonwerker denk 3 weken bezig te zijn.
Maar als het dan ook allemaal klaar is.... *\o/*

De vijver moet ik binnenkort uittekenen. Die graaf je maar 1 keer, dus dat vind ik best wel lastig. Bij ons vorige huis hadden we ook een vijver waar we met de paarden doorheen gingen. Deze had te veel klei op de bodem.
Hier zal ook leemhoudend zand in zitten, maar daarvoor kunnen we heel mooi die roosters hergebruiken! Loonwerker dacht ook heel goed mee. En vond de roosters als pad ook een goede oplossing.
Bij de vorige vijver waren de zijkanten op sommige plekken toch iets te steil, waardoor het wat in zakte bij hevige regen. Dus bij deze vijver zal het minder steil aflopen.
Ik moet rekening houden dat er waterplanten in moeten komen, om de boel zuiver te houden.
Daan en ik kwamen gisteren avond aan het plannen en denken. Het lijkt ons het beste om de vijver in het voorjaar te graven.
Zodat ook gelijk de waterplanten erin kunnen, want die zal ik toch met de hand allemaal in de bodem moeten zetten. :') Net als bij de vorige haha. Wat ik helemaal niet erg vond hoor, maar je bent daar best even zoet mee. Het glanzend fonteinkruid moet er in voordat het gaat uitlopen.

We zijn voorlopig nog wel even zoet.

Vandaag ga ik verder met de mesthoop verplaatsen. En kunnen de duivenhokken afgebroken worden.
Gisteren is een nieuwe lege container (de zoveelste :') ) gebracht, dus we kunnen weer verder met de boel afbreken! :Y)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:01

Wauw, wat een luxe Chasey. Mooie plannen ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:01

@chasey: je hoeft je dus nog lang niet te vervelen :)
Maar een binnenbak -ook al is het een 'je'- is toch wel heel luxe hoor.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:02

Mooie plannen Chasey!

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:25

Wat gaaf Chasey!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:41

Mooie plannen Chasey, die containers kosten wat maar zijn zo fijn.

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 10:57

WoW een binnenbak(je) klinkt wel heel luxe, Haha. Heerlijk...
Vraagje: wij hebben aardig wat bladeren verspreid in de wei liggen (paarden lopen er nu niet in) maar lees tegenstrijdige verhalen over weghalen of laten liggen. Zijn geen eiken bladeren maar van wilde kers, kastanje etc.
Een zegt wei gaat verstikken, ander zegt zijn voedingsstoffen...wat doen jullie? Liggen niet op een hoop want dan gaat het verstikken inderdaad maar los verspreid over de wei

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:02

Mandy73_unes schreef:
WoW een binnenbak(je) klinkt wel heel luxe, Haha. Heerlijk...
Vraagje: wij hebben aardig wat bladeren verspreid in de wei liggen (paarden lopen er nu niet in) maar lees tegenstrijdige verhalen over weghalen of laten liggen. Zijn geen eiken bladeren maar van wilde kers, kastanje etc.
Een zegt wei gaat verstikken, ander zegt zijn voedingsstoffen...wat doen jullie? Liggen niet op een hoop want dan gaat het verstikken inderdaad maar los verspreid over de wei

Wij laten ze liggen, zie je in het voorjaar niks meer van. Hangt misschien ook nog wat af welke oppervlakte je hebt, hier zijn die bladeren verspreid over twee hectare grond, dus dat is ok. Als je een dik pak bladeren op een klein stukje hebt, verstikt dat misschien wel teveel?

@Chasey: wauw, een eigen binnenbak :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:03

@Mandy73_unes: wat ik doe is met de grasmaaier over de bladeren gaan en ze 'mulchen' (klein hakken). Hierdoor verteren ze nog sneller.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:07

Fijne afmeting voor het doel Chasey. Op de foto leek hij groter.
Ik heb hier een overdekte paddock van 10x16, ze staan daar graag in. De pony’s kan ik er makkelijk in longeren.

Hier slechte ervaring met kastanjebomen die verteren heel slecht, andere bladeren gaat wel goed. Dat mulchen is wel een goede tip

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:09

Het zijn ook grootste plannen en als het allemaal voor elkaar is zou het prachtig zijn en een droom die uit komt! Het voelt nog heel onwerkelijk, maar dat gevoel heb ik nog steeds hier op de nieuwe plek. :')
Leef nog een beetje in een roes.

Ik heb het blad wel weggehaald, maar dat gebruik ik in de composthoop. Ik verdeel de bladeren tussen de laagjes.
Gisteren ook druk geweest met de nieuwe composthoop. Een laag blad, een laag mest, een laag stalbedekking, nat maken, laag voor laag opbouwen. Het moet goed nat, zodat het lekker gaat broeien.
Straks ga ik verder met scheppen, niet zo fanatiek als gisteren, want... pff heb best een zere nek nu.
Maar het gaat ook niet vanzelf. Dan maar een tandje langzamer.
Daan gaat vanmiddag de stal van Bliksem klaarmaken :D En zo komt stukje bij beetje alles langzaam wat meer af.
De kindjes gaan vanmiddag weer lekker met Nick en Bliksem spelen. Zag al dat ze een tasje met balletjes en (zachte foam) blikjes hadden gepakt. :)

Rover, cool dat je ook een overdekte paddock hebt, altijd een extra fijne ruimte voor in de koude, natte winter dagen. Hij lijkt ook groter. Dus ik denk dat ik het toch ook eens ga nameten. Want als ik in de manege sta (30x15), lijkt die van ons niet eens zo heel veel kleiner.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:17

Bij een oude veeschuur is het vaak de hoogte aan de zijkanten die je met rijden parten kan spelen. Hier in de buurt ken ik 2 rijhallen die omgebouwd zijn van oude koeienstallen. Beide zijn uitgediept om meer binnenhoogte te krijgen. Temeer omdat er geen vergunning kwam om te verhogen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 11:36

Ja deze wordt de vloer er ook uit gehakt, de hoogte aan 1 kant is meer dan genoeg. De andere kant is wat lager, maar als de grond zakt is het goed.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-20 13:08

Ik ben heel jaloers, Chasey! Ik zou dolgraag een overdekte paddock willen hebben. Ik heb dan het gevoel dat je alles aankan qua weer.

Afbeelding

Wij hebben er nu maar 2 en die moeten zich deze winter hier mee zien te redden overdag. De wind staat niet gunstig, maar we hebben de opslagruimtes leeggehaald en de van origine noodboxen (3 stallen van 2,5 x 4 m, die lopen verder door dan het afdak) kunnen daardoor weer gebruikt worden als inloopstal. Zo staan ze altijd beschut. Met meer paarden is dat niet handig of veilig, dus volgend jaar gaan we het alsnog aanpassen. Buiten deze kleine paddock met nieuwe bodem en paddockroosters hebben ze ook nog een paddock van 45 m lang en ze lopen sowieso in de wei tot het niet meer kan.

Kunstgras ziet er raar uit, maar dat is om te voorkomen dat mijn ruin zijn voeten teveel slijt op het beton. Ze gaan daar toch wel wagonladingen zand (en hooi) op lopen. :P