Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:25

_ENGEL_ schreef:
Welkom britjuhh!

Jullie ook zo genoten van die extra vrije/bonus dagen?

[ [url=m/p8JxZQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier een prima auto maar die is ook pas 3 jaar oud. Mijn vorig jaar gekochte trailertje heeft daarentegen nieuwe banden nodig. Hoewel hij meer als hooiopslag dient, dan dat ik er mee op stap ga. Staat echt op de planning dat ik binnenkort meer ga oefenen en van de zomer er echt mee op stap ga.

Ik ben wel benieuwd hoeveel (rij)pony's/paarden iedereen heeft en hoe vaak jullie per week rijden.

Ik zelf heb een mini en een kleine tinker die ik 4 a 5x per week rijd.

Helaas niet kunnen genieten van de vrije/bonus dagen aangezien ik in de zorg werk :)
21 april ga ik met de bijrijdster van mn zus en de paardjes naar het strand!

Ik heb 1 NRPS merrie van bijna 10 en een KWPNxTuiger van 11 jaar. komen dagelijks +- 11 / 15 uur buiten per dag
M'n Zus en ik rijden momenteel niet, mn zus door haar zwangerschap en ik door mijn schouder blessure.
wil volgende week er weer opstappen. De KWPN word +- 2/3 keer per week gereden/gelongeerd voorheen 5/6 keer per week. De NRPS verschilt net hoevaak mijn bijrijdster kan. +- 2 x voor heen 4/5 keer.

Libera

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 22:36

Ik heb twee rijpaarden, met Jake start ik Z2 en gaan we dit jaar hopelijk overstappen naar ZZ, en met Idaza rijd ik 2-3x per week maar die is nog jong en hoogdrachtig, dus we doen lekker rustig aan.

Wendy, ik zet mn trekker gewoon in onze schuur/garage voor nu. We willen nog een schuur erbij bouwen voor hooi/stro/zaagsel opslag, en daar ook plek maken voor de trekker en trailer.

Mijn truck staat momenteel ook maar een beetje in de tuin... versnellingsbak moet vervangen worden :( Thank God kan manlief dat zelf!
Wij hebben asociaal veel autos voor 2 personen, dus zelfs met de truck buiten werking hebben we allebeide een goede auto om mee naar ons werk te rijden. Ik heb een 2013 Dodge Charger en mn man heeft een Chevy 2500 :)

Welkom Brittjuh!

MM, mijn routine word steeds makkelijker! Verzin steeds weer manieren om werk te besparen :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:11

kristelhans schreef:
Fabster schreef:
Schrikken van de trailer. Hier ook net onderhoud gehad.

Kristelhans, wat was nou ook alweer die dumpstore waar jij ook die laarzen vandaan had? Mijn laarzen zijn nu toch lek (heb e volgens mij al 2 jaar, dus ben eer tevreden), dus heb nieuwe nodig. Maar kan medie shop niet meer herinneren.

https://www.douwesdump.nl/

Alstu!

Danku! +:)+

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 23:32

Wat handig dat je man dat zelf kan Libera! Auto en trailerkosten zijn altijd zuur. Ik wil mijn trailer ook laten checken, doe je dat gewoon bij een garage?

Wat een leuk paard en een heerlijk uitzicht Engel!
Ik heb een Fries x tinkerkruising die 2 à 3 x per week iets doet. We gaan sinds kort om de week naar de springles en vanaf april start m’n cross cursus. Als maatje heb ik een shet merrie die ik af en toe longeer en wat grondwerk mee doe. Ze staan beiden 24/7 buiten in een paddock van 800 m2 met inloopstal. ‘s Zomers en met droog weer gaan ze het land op. Het valt mij eerlijk gezegd nog wel mee qua werk, maar je bent er inderdaad wel iedere dag druk mee.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 00:07

Wat zijn jullie hard gegaan vandaag!
Ik heb 2 paarden welke ik beide minimaal 3x per week onder het zadel pak, probeer een 4e keer als het gaat met werk..

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:37

Wat een mooi uitzicht Engel!

Hier staan nu twee paarden, waarvan de ene van een vriendinnetje is, merrie is geblesseerd en met pre-pensioen. De andere is mijn rijpaard maar die heeft pauze vanwege mijn laatste zwangerschap. Binnenkort wil ik wel weer beginnen met rijden, dan wil ik om de dag gaan rijden. Eerst eens kijken hoe het gaat als ik ze uit elkaar haal. Ze staan sinds donderdag samen en het lijkt wel een verliefd stel! Anders komt er nog een gezelschaps pony bij.
We hebben nog wel een jaarling, maar het lijkt me niet ideaal om die aan huis te hebben zonder leeftijdsgenoten.

Hoe doen andere mensen met twee paarden dit? Eentje op stal zetten? Ik wil vooral buitenritjes gaan maken, dus echt het erf af.

Leuk vooruitzicht Niwla een cross cursus!

Libera wat leuk een veulen op komst, wanneer is de merrie uitgerekend?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:42

Ik heb 2 PREs en rijd er zelf maar 1 die ik maximaal 2 keer in de week pak. De andere zet ik mijn verzorgster of vriendinnen op om mee naar buiten te gaan. Heb alle tijd om te rijden maar de energie gewoon niet.

Alleen naar buiten kunnen ze beide nog niet, wil ik dit jaar aan werken. Ze blijven achter de draadjes maar schreeuwen de boel bij elkaar, en degene waar ik op zit wil niet lopen..

De vrije dagen van mijn vriend hebben we gebruikt om de tuin op te ruimen, lag nog vanalles wat uit de woonkamer getrokken was :o

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:43

Ik heb er sinds vannacht 3!

Afbeelding

Afbeelding

Merrieveulen *\o/*

Fleur, de moeder is een welsh nwr merrie en ik heb mijn ouwe van 34.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:45

Gefeliciteerd, mooi hoor <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 07:53

Wauw wat een plaatje! Mooie kleur :)

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:05

Gefeliciteerd jeannaa! Wat een knapperd!

Mijn shet blijft gewoon alleen als ik met mijn paard rij. Als ik in de bak rij kunnen ze elkaar zien, als ik naar buiten of naar m’n les ga krijgt ze een plak hooi. Ze hinnikt wat, maar is verder wel relaxt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:05

Gefeliciteerd. Ben benieuwd hoe ze er uitgevouwen uitziet

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:06

Gefeliciteerd!! Mooi veulen :D

Ik laat Nick of Bliksem gewoon alleen achter in de wei of paddock.
Dat gaat inmiddels prima. Bliksem hinnikt wat bij weg gaan en terug komen.
Nick doet wel een beetje dramatisch (alsof ze elkaar nooit meer terug zien) als ik alleen met Bliksem weg ga, maar als we goed en wel uit het zicht zijn gedraagd hij zich wel weer.
Vaak krijgt de achterblijver een flinke pluk hooi.
Ze zijn er intussen wel aan gewend. Andere keuze hebben ze ook niet. Ik ga geen 3e paard nemen, zodat er nooit één alleen achterblijft. En op stal zetten kan niet. En vind ik ook niet nodig.
Vind het juist wel goed om ze eens uit elkaar te halen, worden ze mentaal sterker van. Hangen ze niet zo aan elkaar geplakt.
En de wereld vergaat niet als ze even alleen zijn. De achterblijver (vooral Nick) geeft zichzelf ook wat extra lichaamsbeweging ;)
James kwam wel eens over de draad achter ons aan... dat heeft Nick gelukkig niet ontdekt.

Stond een keer met Bliksem op het schoolplein. Komt de buurvrouw naar me toe (kind op zelfde school). “Ja je paard liep los over straat, we hebben hem weer terug in de weide gezet”.
“Uhhh dankje!” Haha. James was me er eentje...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:31

Morning! Nog even met een cappuccinootje achter de laptop voor ik het kind uit bed ga halen.. is een mega uitslaper.. bizar maar zo lekker! Doe elke ochtend voor ze wakker is de stallen etc en nu dus op mijn dooie gemakje even zitten. Ga straks naar mijn zusje in Amersfoort, lekker lunchen en shoppen! :j Zin in! (zonder kind, ook wel even lekker :P )

Wat een leuk veulentje! Ik ben even kwijt hoe de moeder eruit ziet, benieuwd naar ontkreukte droogfoto's! <3

Hier gaat de achterblijver op stal met rijden als ik naar het bos ga. Als ik ga longeren of rijden in de bak doe ik een draadje dicht. Ik rijd Beer meer dan Viola maar Viola is zo braaf en daar zet ik ook al mijn vriendinnen op om mee naar het bos te gaan. Daarnaast werk ik aan de hand met haar en rijd haar zelf in de bak af en toe. Afgelopen jaar wat minder ivm haar hoefbevangenheid maar ze loopt weer als een kieviet nu ze ijzers heeft dus van de week weer begonnen met rijden en longeren en zondag komt een vriendin om samen naar het bos te gaan.
Die vriendin/collega wil ik ook vragen of ze het leuk vindt om vaker zelf iets met Viool te doen want het klikt leuk en ze past er zo goed op en dan heb ik iets meer tijd voor Beer. Ik doe ze nu vaak om en om, en als ik echt moet kiezen kies ik Beer want die is wat te dik en moet gewoon meer bewegen. Viool wordt nooit dik. :')

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:35

MarloesHJ schreef:
Wat zijn jullie hard gegaan vandaag!
Ik heb 2 paarden welke ik beide minimaal 3x per week onder het zadel pak, probeer een 4e keer als het gaat met werk..

Heb jij dan ook dat je nu het langer licht is, dat rijden na het werk veel makkelijker vindt? Wij hebben bijvoorbeeld verlichting bij de bak maar toch heb ik nu tig keer meer zin om wat te doen na het werk!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:38

Oh wat een super mooi veulen en die kleur!

Ik heb een 2 jarige valk nwr hengst, Magic Boy

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 08:45

Hier nog geen (3e) veulen.
Wel een merrietje die veel ligt/plat ligt.
Slapeloze nachten!
Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:03

Spannend!

Gisteren al een klein berichtje gehad van de garage. Had al even naar de auto gekeken.
Vandaag wordt ie onder handen genomen. Als het een beetje mee zit, valt het mee.
Sowieso is de kleppendeksel pakking gaar. Gelukkig niet de koppakking. En nog wat andere mankementjes. Sensor, stuurbekrachtigingsleiding kapot etc. Wel van die dingen die te repareren zijn.
Dus ben lichtelijk opgelucht, maar zal niet te vroeg juichen natuurlijk.

Ik bracht de kinderen naar school en dacht bij mezelf 'lijkt wel een onweerslucht'. En blijkbaar is er vandaag ook kans op onweer. Komt de warme lucht eraan? :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:22

Mooi veulen Jeanna!

Mizzmontana: is de jaarli g ook een merrie? Dan zou ik haar gewoon naar huis halen.

Ik had, toen ik de paarden aan huis kreeg, 3 bejaarde paarden en een ruin van 10 maanden. Speciaal voor hem nóg een jonge ruin gekocht (Belg). Maar die bleek dus ziek en wou helemaal niet spelen. Maar met Sjaak is alles ook gewoon goed gekomen. En scheelt je nóg een pony aanschaffen. Is alleen maar extra werk en geld.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:28

Gefeliciteerd met het veulen!

Ik heb ook twee paarden en de ander blijft gewoon thuis in paddock/weide. Eerste keren geef ik die op moment van vertrekken wat brokjes en sluit ik eventueel het paard in op de verharding, wat minder uitnodigt tot rennen van mijn paddock van 15 x 50. Maar ook wel paarden waarbij ik gewoon ging en dacht "zoek het uit". Want dat denk ik ook echt, enige is dat ze achter de draden moeten blijven, voor de rest doen ze maar wat ze willen. Het is echt een kwestie van leren, gewenning. Het is zo verdomd handig als ze dat kunnen. Stel je voor een moet met spoed naar de kliniek, of erger. Dan wil je je geen zorgen hoeven maken over de achterblijver. Mijn twenter heeft ook een paar dagen alleen gestaan toen ik op trektocht ging, krijgen ze echt niks van.

Als paarden door/over omheining achter me aan komen gaan ze de eerste paar keer op stal, maar daarvan heb ik er pas 1 gehad en die had dat elders al geleerd. Ook die kon na even oefenen gewoon buiten blijven trouwens.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 11:44

Paard van vriendinnetje is al wel eens over het draad gesprongen. Nou is dit aardig hoog en staat er goed stroom op, maar ik loop toch liever geen risico. Zal haar eens op stal zetten en mijn eigen in het padockje longeren, kijken hoe dat gaat.

Fabster schreef:
Mooi veulen Jeanna!

Mizzmontana: is de jaarli g ook een merrie? Dan zou ik haar gewoon naar huis halen.

Ik had, toen ik de paarden aan huis kreeg, 3 bejaarde paarden en een ruin van 10 maanden. Speciaal voor hem nóg een jonge ruin gekocht (Belg). Maar die bleek dus ziek en wou helemaal niet spelen. Maar met Sjaak is alles ook gewoon goed gekomen. En scheelt je nóg een pony aanschaffen. Is alleen maar extra werk en geld.

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Het is inderdaad een merrie dus wat dat betreft zou het makkelijk kunnen. Ik ben een beetje opgegroeid met het idee dat ze elkaar spelenderwijs opvoeden als ze met een stuk of 10 van dezelfde leeftijd in een koppel staan. Maar waarschijnlijk zullen de twee volwassen merries dat ook wel doen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:12

MizzMontana schreef:
Paard van vriendinnetje is al wel eens over het draad gesprongen. Nou is dit aardig hoog en staat er goed stroom op, maar ik loop toch liever geen risico. Zal haar eens op stal zetten en mijn eigen in het padockje longeren, kijken hoe dat gaat.

Fabster schreef:
Mooi veulen Jeanna!

Daar heb je eigenlijk wel gelijk in. Het is inderdaad een merrie dus wat dat betreft zou het makkelijk kunnen. Ik ben een beetje opgegroeid met het idee dat ze elkaar spelenderwijs opvoeden als ze met een stuk of 10 van dezelfde leeftijd in een koppel staan. Maar waarschijnlijk zullen de twee volwassen merries dat ook wel doen.

Met een ruin zou t mss wel anders zijn. Die spelen wat ruwer zijn enzo. Maar een merrie kan makkelijk.

Ik ben helemaal niet van het opvoeden van alleen leeftijdsgenoten. Doe je met een kleuterklas toch ook niet? Zet je ook een volwassene bij. Het zijn de volwassen paarden die de boel opvoeden. En ze vindenin de groep ook wel een maatje die eens met haar wil rennen. Ruinen/hengsten zie je ook tegen elkaar aan beuken en steigeren met spelen. Heb ik de merries nooit zien doen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:21

Mijn linkermerrie twenter is een ruige speelster. Die beukt, steigert en bijt mijn andere merrie. Die zou het wel leuk vinden om een ruig speelmaatje te hebben vermoed ik.
De tinker leer ik om alleen te zijn. Mijn andere merrie is al door het draad gekomen, dwars door de stal gerend, die heeft echt veel meer tijd nodig. Er staat nu wel veel meer stroom op de draad en ze zijn een stuk hoger dus van de zomer met gras is het wel de bedoeling om meer te oefenen. Anders komt er eentje bij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:32

Ja, zal je net zien dat je een ruige meid hebt := . Maar goed, dan kun je altijd nog voor inscharing gaan en er een maatje bij kopen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 13:56

Afbeelding
Afbeelding

Het is zo’n lollig dier, had et in het begin een hard hoofd in maar ze heeft haar plekje wel verdiend.