Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:04

Ik 3,50, maar dat wordt gebracht. Helaas is dat nu op en moet ik vrijdag ergens wat zien te scoren. En die zijn wel 4,50. Vind ik echt schandalig duur, maarja, bij schaarste heb je wrinig keuze. Ben blij als mijn eigen levetancier weer heeft. Die laat wel altijd meteen aan me weten als er weer is. Maar moet toch tot begin juni wachten...

Het verschil met grote balen is ook groot. Met grote balen 55euro per week. Met kleine 75. Bij de leverancier met grote balen hadden ze afgelopen jaar ineens ook kleine. Dat doen ze liever niet. Veel te veel werk. Maar de 2de snede was lastig droog te verpakken, dus dan gaan kleine baaltjes beter. Maar die waren 4 euro. En die miet ik halen. Vind ik erg duur, maar heb t toch een paar x gedaan. Was goeie kwaliteit en makkelijk tussendoor te halen. Maar dan is verschil met een grote baal helemaal groot. Dan is het 84 euro in de week.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 16-03-16 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:04

4 euro voor 20 -25 kilo balen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:09

Betaalde ik hiervoor ook, 4 euro. Zodra ze je horen praten hier, zag je ze in hun hoofd de prijs op gooien voor die gekke westerling. :j
Mijn boer/verhuurder heeft groot voor mij ingekocht, heeft mij zelfs naar het perceel gereden zodat ik kon kijken en ik weet precies wat hij er voor betaald heeft en vind het niet meer dan normaal dat daar iets bijkwam voor alle moeite en opslag. Die man is wel zo goudeerlijk! <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:11

Hier €10 voor balen van 350 kilo ongeveer. Is soms een beetje zoeken maar de afgelopen 2 jaar is het nog gelukt.
Kwaliteit is meestal aardig stabiel, maar ga van tevoren ook eerst kijken voordat ik tot koop over ga.
Voordeel van die grote balen is wel dat je ze dan allemaal kunt zien ipv een grote stapen kleine balen, waarvan het dan maar hopen is dat ze niet de mooie balen aan de voorkant hebben gezet ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:12

Dat is inderdaad heel aardig, ohjajoh. Daar mag inderdaad best voor betaald worden.

Onze boerman helpt ons met hooi lossen en in de container zetten. Wil ie niks voor hebben, maar gratis doen vind ik ook niet nodig. Dus met de feestdagen en andere dingen zorg ik goed voor hem: kerstpakketten, paashazen, paasbrood, handcreme (vond ie natuurlijk niet nodig, maar toen hij die van mij geprobeerd had, washij meteen om :D ). En meer van die dingen. Het hoeft niet allemaal voor niks, hè.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:13

palousa_boy schreef:
Hier €10 voor balen van 350 kilo ongeveer. Is soms een beetje zoeken maar de afgelopen 2 jaar is het nog gelukt.
Kwaliteit is meestal aardig stabiel, maar ga van tevoren ook eerst kijken voordat ik tot koop over ga.
Voordeel van die grote balen is wel dat je ze dan allemaal kunt zien ipv een grote stapen kleine balen, waarvan het dan maar hopen is dat ze niet de mooie balen aan de voorkant hebben gezet ;)

Dat is echt goedkoop! Ik beyaal daar 50 euro voor!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:14

Ik betaal 3,50 voor baaltjes 20-25 kg. Dat was tenminste afgelopen jaar. Het jaar ervoor 3,00.

Ik heb wel 100 euro bezorgkosten betaald voor het afleveren van 400 baaltjes. Maar dat vonden we het zeker waard. Scheelt een boel tijd met heen en weer rijden met een trailer waar er 45 in kunnen en het is ook een half uur rijden enkele reis :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:17

Vind ik ook hoor! Het is een groot genot, dat ik mij daar niet over hoef druk te maken en ik mag zelfs elke maand de hoeveelheid die ik afneem bij hem betalen. Ik had dat zelf nooit in 1x kunnen bekostigen.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:26

@hilary: dat is behoorlijk heftig om mee te maken.

Hier ook kleine baaltjes. Voordroog kunnen ze niet tegen en kan ik niet kwijt. Ik betaal nu 4 euro voor een 20-25 kilo baaltje, maar heb er ook wel 5 euro voor betaald. Daar werd het dan wel voor thuisgebracht en hulp met lossen.
Direct vanaf het land is veelal goedkoper, maar ik heb de ruimte niet om het 6 weken te laten liggen en dan maar hopen dat het goed opdroogt. Ik koop het liever als het klaar om te eten is, dan zie je wat je hebt.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:30

Ik twijfel idd ook of ik het dit jaar rechtsteeks van het land laat komen. Is wel goedkoper. Maar ook grotere kans op slechte baaltjes. Denk toch dat ik liever heb dat de loonwerker het eerst opslaat en dan na een paar weken komt brengen.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:42

Ik betaal ongeveer een euro per baaltje van 20kg... het ishooi van het land van een vriendin, die heeft 3 dwerggeiten en genoeg aan 5 pakjes, de andere pakjes (varieert per jaar tussen de 60 en 75 ongeveer) zijn voor mij en ik hoef alleen de perskosten voor alles te betalen en een kratje bier voor degene die het bij me thuis brengt :')
Verder voor ik grote pakken voordroog (ongesneden en tegen hooi aan) van vogelland, wat dus pas na half juni mag worden gemaaid, dus het is echt lang en stengelig voer. Pakken zijn rond de 500 kg en ik betaal 45 euro per pak, thuis afgeleverd

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:05

Ik betaal voor de kleine baaltjes die zo rond de 23-25 kg 3euro. Dat is eerste snee direct van het land af.
De midibalen van zo'n 130 kg 20 euro thuis bezorgd. Ik heb zelf uitgekozen van welk perceel ik het af wilde hebben de midibalen, dus ik wist wat ik kocht. Nog een keer wezen kijken net voordat ze de balen in gingen. Over beide leveranciers ben ik meer dan tevreden, nooit gezeur en dat is ook wat waard.
Ik koop wel direct in voor het hele jaar, dan weet ik wat ik heb. Heb er ook de ruimte voor, dat scheelt natuurlijk wel.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 16-03-16 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:06

Sure_lee schreef:
Ik twijfel idd ook of ik het dit jaar rechtsteeks van het land laat komen. Is wel goedkoper. Maar ook grotere kans op slechte baaltjes. Denk toch dat ik liever heb dat de loonwerker het eerst opslaat en dan na een paar weken komt brengen.

Wat maakt voor jou het verschil in die paar weken dan?
Als je erbij staat als het geperst wordt zie je toch wat je haalt en dan weet je ook hoe droog het is.
Voordeel is dat het goedkoper is direct van het land af, loonwerker heeft dan geen dubbel werk wat uiteindelijk wel betaald moet worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:13

Als je weet van welk land ze komen én wanneer het geperst en gebaald wordt heb je een goed punt. Maar de meesten weten het niet c.q. de boer koopt het hooi zelf in voor de doorverkoop.
Dan kun je beter als het rijp is bij de boer een baaltje open maken wat je kan behoeden voor een miskoop.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:30

Ik heb vierkante pakken voordroog en betaal 40- per baal.Mijn vorige paard had en stof allergie.
Ik wil nu in de zomer denk ik wel hooibaaljes halen. Dan gaat dr voordroog namelijk snel broeien. Heb een afdak aan 3 kanten dicht. Voordroog haal ik met een kiepaanhanger die ik vorig jaar gekocht heb.
Eerst liet ik het op de aanhanger staan maar ondanks 3 sloten zijn 3 aanhangers in een jaar tijd gestolen en dan nog de ellende met kapotte omheining

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:31

Vroeger kocht ik gelijk van het land, kleine pakjes hooi.
Zat de hele schuur vol voor een jaar.

Toen ben ik overgestapt op gewikkelde grote pakken omdat er toch 2 wat hoesterig waren maar opslaan op eigen erf was geen doen met al onze katten.
De pakken liggen lekker warm maar hun nageltjes trokken de pakken open en aangezien de prijs toch door de winter hetzelfde bleef , haalde ik ze per stuk bij de hooiiboer.
Nadeel was de grote berg plastic die je over hield en dat niet ieder pak even geweldig was.

Nadat vorig jaar er 2 ingeslapen werden en ik de pakken ook niet snel genoeg meer op kreeg , ben ik overgegaan op grote pakken hooi.
Hooiboer komt ze kosteloos brengen en neemt er dan 2 mee, daar kan ik ruim een maand mee vooruit en kosten rond de 90 euro per stuk.
Tot nu toe bevalt dat goed.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:33

meggiemeg schreef:
Sure_lee schreef:

Wat maakt voor jou het verschil in die paar weken dan?
Als je erbij staat als het geperst wordt zie je toch wat je haalt en dan weet je ook hoe droog het is.
Voordeel is dat het goedkoper is direct van het land af, loonwerker heeft dan geen dubbel werk wat uiteindelijk wel betaald moet worden.

Nou. Toen we het nog wel ophaalden, werden er van hun voorraad nog wel eens een paar beschimmelde pakjes aan de kant gelegd. Dat waren dan stukjes die net iets te nat waren. Die namen we dan dus niet mee. Als het direct van het land komt en bij mij gaat liggen broeien dan heb ik die baaltjes al liggen.
Of zeg ik nu iets geks?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:40

Ik betaal €1,9. Wel zelf van het land gehaald, maar gestockeerd bij de boer.
Ideaal is echt mooi hooi.

Ben erg blij met het mooi weer, alles droogt goed op en we kunnen thuis ook weer heel wat werk verzetten. Vandaag kwam iemand een hoop vijver/decoratie stenen halen. Met een super lichte auto en inimienklein remorq.. ligt er nog meer dan 2/3 dat hij pas volgende week komt halen. >;)

Aan diegene die elke week moet rijden, is het dan geen idee om 1keer per maand verschillende keren te rijden.. Dat deden wij dan altijd. Dan is het met 1dagje klaar ipv 4 keer.
In een zeecontainer kan toch wel wat in...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 11:44

Pak van rond de 300kg E35,- en kleine pakjes van rond de 20kg E3,50 van het land,samen harken en opstapelen/afstapelen.
De grote balen worden gebracht en keurig op de aangewezen plek gezet.

Voor het gebruik van het land hoef ik ook niets te geven maar daar houd ik niet van...
Buurman krijgt heerlijke hapjes bij de delicatessekraam vandaan...
Boerman krijgt lekker chocolade voor het storten van de mest en een lekkere taart voor het gebruik van de bouw door de jongens :)

Kleine moeite en al krijg ik iedere keer weer te horen dat ze niets hoeven (maar teruggeven vinden ze ook weer zowat _O- ) Nee,als iemand je iets gunt dan mag je best laten weten dat je er blij mee bent.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:08

Ik betaal 45 euro voor 600kg baal, afhalen.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:17

Grote baal hooi van 450 kilo 96 euro en pak voordroog 55 euro. Dan wordt het wel gebracht en op zijn plek gezet. Hoef alleen de touwtjes door te snijden :)
Ik doe daar dan 3 maanden mee voor quarter en shet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:21

In de zeecontainer passen ze alleen in de lengte. En ze kunnen 2 hoog opgestapeld. Dus dan kunnen er 4 in. Ik wou wel gaan kijken of ze misschien net in de breedte passen . Dan kunnen er inderdaad meer in. Maar meer dan 2 x rijden wordt toch lastig. We zijn afhankelijk voor lossen van de buurman en die komt als hij tijd heeft.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 12:22

Mmh lastig.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:29

Voor mij heeft vaker rijden op 1 dag ook niet zoveel zin omdat ik ze dan buiten op moet slaan ipv in de trailer ;)

4 euro voor een pak van 20/25 kilo zou ik best willen betalen.. maar de pakjes die ik heb zijn echt maar 15 kilo.. daardoor wel lekker handzaam.. maar vind t veel geld en lees dat het dus toch wel goedkoper kan :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 13:55

Ik zie echt nooit pakjes van 20 kg. Is mss zo als ze in het pak gaan, maar daarna is het meestal eerder 15-18 kg.