Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 00:14

Imker: ja dat bedoel ik,dat kan je goed op je foto's zien.
en dat ondanks dat er in de zakken merkloos 5 kilo minder zit je er toch minder zakken van gebruikt hebt.
Maar dat ligt er dus aan dat het paard op de strovan korrels extreem vies is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:04

Ja, dat klopt. Als ik één zak meer bij Merkloos erbij gooi, dan zit er gelijk 45kg in de stal. Dat vind ik nogal veel. Plus dat het MLpaard niet zo vies is. Halve zakken vind ik zo'n gedoe, omdat ik de zakken in de stal smijt, waardoor ze stuk gaan.

Stallen zien er vandaag goed uit. Eens kijken of ik vandaag tijd zie om een fotoupdate te maken.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:05

Hier een actuele verbruikerslijst:

Korrel verbruikers lijst gemaakt op 23/02/2009

Veerle: Paarden overdag buiten.

Merkloos: Stalbewoner een gemiddeld paard.
10.12.2008: 6 zakken,
75 dagen 13 zakken.

Strovan: Stalbewoner een vies paard.
10.12.2008: 6 zakken,
75 dagen 15 zakken.

/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Diana: Paarden staan binnen. Komen er alleen uit om te rijden.

Ecobodem: Stalbewoner, Helianthe vies paard.
14.01.2009: 6 zakken,
40 dagen 12 zakken.

Ecobodem: Stalbewoner, Kayleigh net paard.
03.02.2009: 7 zakken,
20 dagen 7 zakken.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Fitzroy: Paarden momenteel weinig buiten ivm gesteldheid bodem.

Oude Top korrel.
Box 1: Stalbewoner een echte smeerlap
20.12.2008: 5,5 zak
65 dagen en 13 zakken

Box 2: Stalbewoner ook een viespeuk
03.01.2009 5,5 zak
51 dagen en 11 zakken

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Jannepauli: Paarden overdag buiten van 08:00-19:00 ( paddock en weide)

Strovan: Stalbewoner, Pauli (een gemiddeld schoon paard maar plast/poept heel veel, meer dan 'normale' paarden.)
05.02.09: 6 zakken
18 dagen 6 zakken

Strovan: Stalbewoner, Fryske is de smeerpoets, mest weinig maar maakt dagelijks een duinlandschap van haar bodem.
05.02.09: 6 zakken
18 dagen 6 zakken

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Paars: Paarden van 8.30 - 16.30 buiten

Merkloos
129 dagen 36 zakken

JennyK: Paarden van 7.15 – 20.00 buiten

Dolsma.
Creamer (nette pony) sinds 11 februari, 4 zakken.
12 dagen en 4 zakken

Top groene korrels
Larouscha (nette pony) sinds 10 januari 5,5 zakken ,
10 februari een zak Dolsma bijgestrooid.
22 februari een halve zak bijgestrooid.
44 dagen en 5,5 zakken

Oude Topkorrel
Sjanty (gemiddelde pony) 5 weken volgehouden. 4 zakken (nu verwijderd)
staat nu alleen niet op korrels maar op zaagsel omdat het leveren erg lang duurde en ze ècht niet langer met de korrels kon doen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:22

Update is weer onderweg.

Ik zit net trouwens even How It's Made of zoiets op Discovery te kijken en daar waren ze bezig om houtblokken te maken voor in de openhaard.
Dit deden ze met zaagsel, wat onder hoge druk in elkaar geperst werd tot balken van 12mtr lang. Daar werd weer een blok van 30cm van gemaakt en daarna verpakt.
Interessant, want ik denk dat dit ook ongeveer de werkwijze is voor het maken van strokorrel. Alleen gebruikten ze bij dit product alleen heel hoge druk, geen stoom.
3 blokken hielden je haard 3 uur lang aan.
Het spulletje heet ECOLOG en kwam uit Canada.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:28

Ik gok dat het een extrusieproces is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:21

diana: een kleine verandering voor Larouscha. Zij is begonnen op 5 zakken, aangezien de zak inhoud van 20 naar 15 kilo was gegaan met de nieuwe korrel. Daar is nu dus zo'n 30kilo bijgestrooid ondertussen. Komt ze dus op 105kg nu. (is 6,5 zakken)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 15:55

Furia staat sinds zaterdag op de korrel van Strovan. Ik had vorige week zondag een zak op die piesplek gedaan en gekeken hoe het ging. Afgelopen zaterdag was haar stal eigenlijk voor haar doen best droog. Normaal moet ik de stal om de 4 a 5 dagen echt helemaal leeg halen.

Er zitten met de ene zak meegerekend 5 zakken in de stal. Er ligt ook nog een rubbere mat voor haar staldeur i.v.m. het soppen van hooi in de hangdrinkbak (geen waterleiding achter). Mevrouw staat er dus riant bij.
Furia is echt een goorlap, viezerik, smeerlap. Het is ook nog een schimmel 8-) . Ik heb dus heel vaak last van tijdelijke kleurenblindheid :D . Ik hoop dat mevrouw iets minder bond wordt.

Oja, de paarden lopen overdag buiten, tenzij het weer/de grond dat niet toelaat.

Het volgende paard dat op de korrel gaat is Opa. Een ruin van 24 die denkt dat hij 3 is. Nr. 2 van de 3 dat een goorlap is. Koos onze zindelijke friese ruin hou ik nog even op de gehakselt stro.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:38

@Diana: is het misschien een idee om zakken met kilo's erachter te zetten?
Want het vergelijk tussen het aantal zakken is natuurlijk niet erg reeel met zakken van 15 of 20 kg!
3 zakken van 20 kg = 4 zakken van 15 kg, dus tja, dan is het vergelijken ook een beetje krom.
Dat is eigenlijk appels met peren vergelijken.

Overigens voor de update: Box 1, 64 dagen 14 zakken a 20 kg en box 2, 51 dagen en 12 zakken a 20 kg.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:40

Ik sta nog steeds in twijfel welk soort ik nou moet nemen, moet deze week toch echt bestellen,.

pff lastig hoor,

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:44

fitzroy: jij zegt het ik dacht het :D Vandaar ook dat ik al de kilo's erbij had vermeld bij Loesje :D

In creamer's stal ligt nu 80kg

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 17:55

Hoi
ik ben op 01-02 begonnen met 6 zakken van 20 kg
en tot en met 22-02 4 zakken erbij gegooid het zijn witte zakken met groene korrels
ik vind nog dat ie er nu echt best wel nat bij sta en weet niet wat ik moet doen
mijn paard staat op rubbere groene matten van 3cm dik en heeft een stal van 3x3 is zelf 176 en staat ongeveer 3 uur per dag buiten

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 18:30

Strovan heeft volgens mij 20 kg. zakken en Ecobodem levert witte en doorzichtige zakken van 15 kg. Gaat iedereen de zakken nu wegen en doorgeven dan?
Er zit in de Ecobodem zakken ook verschil in kg. de één is zwaarder dan de ander dus het wegen zal verrassingen brengen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 19:34

Vandaag eens begonnen met leegscheppen. Er waren 2 weken geleden 7 zakken ingegooid, maar dat was te veel. De laag bleef niet luchtig en het was steeds een en al koek.

Ik dacht vandaag omdat sommige stukjes een beetje sopte ik ga scheppen :+ . Ik dacht echt ik hou niks over maar uiteindelijk bleef er nog wel een aardige laag over. Ik heb 2/5e van een nieuwe zak erbij gegooid.

Wat ik erg fijn vond is dat het helemaal niet zoveel werk was. Ik had echt een hele volle kruiwagen eruit. Het oprieken was best zwaar maar lang niet zo zwaar als stro! Ik ging het vergelijken, en het stro was bijna niet te verplaatsen :P

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 20:16

@ Okido
Jij bent rijkelijk aan het strooien.
Heb je de natte plek al eens verwijderd? Zo te horen heb je Ecobodemkorrels (witte zakken met groenige korrels). Moet goed zijn!

Citaat:
Nog even een bericht van jou op 17/2 opgezocht: Ik heb echt een viezerik
ik ben begonnen met 6 zakken
en strooi er om de 7 dagen 1 zak bij
dan staat ie wel droog elke dag drollen scheppen en ik hussel alles door elkaar

Is het in die 6 dagen zo slecht geworden?

@Jennyk en Fitzroy
Ik heb één en ander aangepast in de lijst. Volgende keer staan de aantal kg. er bij.

@Fitzroy.
Volgens mijn berekening zit jouw Box 1 op 65 dagen: 10/1 als begindag..naar 31 + 31 + 23= 65 dagen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 21:53

Strovan zit in 20 kg zakken.

Ik heb nog niks bijgestrooid, stallen zijn nog prima. :D
Weliswaar niet zo 'los' als voorheen, maar nog steeds een dikke veerkrachtige vloer .

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:19

Diana, vanaf 10 jan. klopt dat dan toch niet met de berekening voor Fitz?
Dan zit je op 23 dagen jan. + 23 dagen februari = 46 ipv 65.

Anders klopt je vorige berichtje niet.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:28

Geloof dat Fitz wel door heeft dat ik een foutje heb gehouden, |(
Zij weet dat de begindatum van haar box 1 20/12 is en dus naar 31/12= 11+31+23= 65 dagen.
In de lijst staat het dus wel goed.
Jij bent beter wakker dan ik Imker volgens mij, :+

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 22:57

En dat met een glaasje wijn voor de PC en de TV afgestemd op Private Practice.... :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:41

okido schreef:
vind nog dat ie er nu echt best wel nat bij sta en weet niet wat ik moet doen
mijn paard staat op rubbere groene matten van 3cm dik en heeft een stal van 3x3 is zelf 176 en staat ongeveer 3 uur per dag buiten

Heb je er al natte plekken úit gehaald? Als ik dat niet zou doen, dan is het ook snel een kleffe troep?

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 23:56

Dood ben ik nog niet.
En voor al wie me eens in levende lijve wil zien:Ik ben te bewonderen op FLANDERS HORSE EXPO ,27/28 en 1 maart te Gent.
Alwaar ik een professionele uitleg ga geven over het gebruik van strokorrel!

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 00:03

Natuurlijk op de stand van:...........
Laat het antwoordt open,als je denkt het te weten ,dan mag je dat hier melden(madam x en imker mogen niet deelnemen.

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:46

Diana1 is goed neem me maar op als gebruiker.
Heb er vorige week zaterdag 7 zakken in gegooid en afgelopen zaterdag 1 zak bijgegooid.

Tjalko staat halve dagen buiten nu van de zomer is dat langer.
Bij echt slecht weer staat hij hele dagen binnen is afgelopen 1,5 week 2 keer voorgekomen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:20

Ik vraag me eigenlijk af op welk moment je moet gaan bijstrooien..?

Mijn stallen zijn nog steeds goed - op welk moment besloten jullie "nu moet er bijgestrooid worden"??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:24

Ja daar zit ik ook wel mee. Ik heb al best dikke koeken op de bodem liggen, maar ik kan er nog steeds 'schoon' mot overheen harken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:24

trekruiter schreef:
Natuurlijk op de stand van:...........
Laat het antwoordt open,als je denkt het te weten ,dan mag je dat hier melden(madam x en imker mogen niet deelnemen.

Ja kijk, en dát vind ik nou flauw.... :D
Maar wij zijn van de partij. 8-)

Natte plekken dien je trouwens regelmatig te verwijderen, anders trekt heel je bodem vocht aan. Het is slechts een klein beetje werk (goed voor de spierballen), maar je hebt weer wekenlang plezier van je strokorrel.
De Strovan-stal heeft weer een turboboost gehad van de uitmestbeurt en die hoef ik (sorry Fitz) nog lang niet leeg te scheppen, als ik dat zo bekijk. We zitten bijna op week 11 en het gaat nog steeds goed!!

Mijn vriend kwam gisteren even de stallen beoordelen en had snel zijn woordje klaar (zonder te weten welk paard nu op welk product staat):
Strovan: ziet er mooi uit, heeft even een drol verwijderd en stond versteld van het feit dat hij géén korrel meenam.
Merkloos Merrie: donker van kleur, beetje chemisch uiterlijk. Drol verwijderd, maar nam best wat korrel mee
Merkloos Imker: chemische kleur, gaf bijna licht. Moest ervan lachen. Nog geen drol in de stal
Merkloos Achilles: donker van kleur, 1 drol verwijderd, maar ging niet zo soepel omdat er een hoop prut in de stal lag. Achilles maakt er graag een zootje van.

JP en DD, ik na een week of 4. Toen merkte ik dat de bodem toch wat dunner werd (maw: toch wat product weggeschept) en ik de eerste natte plekken verwijderd heb.