Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:00

Al dat getrut met zo,n dier,dat vinden ze toch vaak helemaal niet leuk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:05

Maar nu even heel concreet, hoeveel bokkers zien we niet langskomen die nauwelijks geld hebben om een paard fatsoenlijk te onderhouden? Volgens mij veel te veel. Maar als die bokkers dan 'dat dier op een weitje kwakken en er verder zo min mogelijk aan verzorgen, dan zijn ze zogenaamd volgens de bokt-mores goed bezig?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:06

Nee dat vind ik niet,het paard heeft het wel goed maar als er iets is wat doen ze dan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:07

Ik snap niet helemaal waarom je per se rijk moet zijn om je paard wat meer buiten te kunnen houden. Clown
Ik ken een hoop mensen die hier in de buurt hun paard op een manege hebben staan (of pensionstalling) en dat is toch een stukkie duurder dan ik betaal voor mijn gelukkige weidepaard. Knipoog
Overigens staat hij niet buiten vanwege het geld, hoor. Haha!

Ik vind dat als je geen paard kunt betalen (en hem dus een paardwaardig leven kunt geven), je niet aan een paard moet beginnen. Punt.

Wij hebben er nu eentje op onze stalling, die nog steeds in zijn box staat (alles stalpaarden staan gelukkig weer 24/7 buiten bij ons, behalve dit arme pony'tje), omdat het baasje nog steeds geen nieuwe eczeemdeken geregeld heeft. Boos!
Hij staat helemaal alleen en zij komt ca. 3x per week en af en toe rijdt er een ander meisje op. Ik kan niet begrijpen dat je op zo'n manier je pony houdt. Gestoord Gestoord Gestoord
En die ouders snap ik al helemaal niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:11

Lovely schreef:
Maar nu even heel concreet, hoeveel bokkers zien we niet langskomen die nauwelijks geld hebben om een paard fatsoenlijk te onderhouden? Volgens mij veel te veel. Maar als die bokkers dan 'dat dier op een weitje kwakken en er verder zo min mogelijk aan verzorgen, dan zijn ze zogenaamd volgens de bokt-mores goed bezig?

Volgens mij is het zo dat je pas goed bezig bent als je paard lekker veel buiten kan staan, je elke dag komt en ervoor zorgt dat het dier goed in zijn vel zit. Knipoog
Dat betekent overigens niet dat je elke dag hoeft te trutten, hoor. Ik ben vandaag ook alleen maar even met mijn dochter naar ons paardje gewandeld en hebben hem wat gevoerd, geaaid en samen even lekker naar de kudde gekeken. Wat een verwaarlozing, he. Haha!

Toch een stuk fijner dan dat beestje van die verwende tiener wat weer op zijn stal stond weg te kwijnen, terwijl de rest lekker buiten staat te genieten. Boos!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:17

Hier in de omgeving zie je helaas ook nog vaak dat de keuze is "stal, eventueel met paddock en mogelijkheid om te rijden" of "24/7 land en dan is het ook niet de bedoeling dat je gaat rijden".

Veel paarden gaan dus 1 of 2 maanden per jaar 24/7 het land op in de vakantie. Kan lekker zijn voor het paard, maar wellicht ook onnodig te zeggen dat er heel veel nadelen aan zitten.

En ja, dan krijg je dus de verhalen van 'land is helemaal niet zo goed voor paarden'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:23

Lovely schreef:

Nee zeker ook niet.

Xantaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:27

Ninx schreef:
Met grote regelmaat lees ik opmerkingen/ argumenten als: "Ja, maar in de Randstad hebben we nu eenmaal niet de mogelijkheid de paarden buiten te laten lopen. Dat willen we wel, maar er is geen ruimte voor. Moeten wij dan maar geen paard nemen?"
Mijn antwoord daarop is eigenlijk dodelijk eenvoudig: 'nee, dan moet je inderdaad geen paard nemen".

Ik kom uit Friesland van oorsprong. Ik woon nu in 't Gooi, op een steenworp afstand van de Randstad. Het contrast is erg groot.
Ik ontdek tot mijn verbazing dat mensen wel degelijk een paard aanschaffen in dit landsdeel terwijl ze het weinig tot geen weidegang kunnen bieden. Al vanaf dat ik een klein meisje was wist ik dat je een aantal zaken op je 'afvinklijstje' moeste hebben staan om een een paard te kunnen kopen:
- voldoende geld
- goede stalling
- mogelijkheid tot onbeperkte weidegang
- kennis en ervaring
En zo vast nog een stapel andere punten. Maar het belangrijkste m.b.t. tot dit onderwerp; in ieder geval RUIMTE hebben om het paard de benen te kunnen laten strekken in een weiland met soortgenoten.
Noem me naief, maar ik had niet verwacht dat mensen een paard/ pony zouden willen kopen, terwijl deze niet tot nauwelijks naar buiten kan. Voor een auto heb je snelwegen nodig, voor een vis heb je water nodig, voor een paard heb je land nodig.
Nu ik in dit landsdeel woon ben ik wel eens in pensionstallen geweest waar paarden het hele jaar, of het grootste gedeelte van het jaar binnen staan. Luchtzuigers, kribbebijters, wevers, doffe ogen, verveelde of humeurige uitstraling... er blijft soms weinig van het edele dier 'paard' over in een dergelijke gevangenis.
Ik kan daar wel om janken.
En zolang ik hier woon komt er geen paard. Moet er dan toch een paard komen, dan verhuis ik wel naar een plek waar daar ruimte voor is....

Meningen?

Niets meer aan toe te voegen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:32

Lovely schreef:

nee...er is maar dan weidegang
Maar er is ook meer dan op een stal zetten Knipoog

En de honden zijn ook al vaak voorbij gekomen..een husky in ene flat vind ik ook not done bij mensen die fulltime werken.

Er zijn gewoon dingen in je leven die vaak graag wilt maar (nog) niet moet doen Lachen
Maar ik heb het idee dat de maatschappij echt is van, hebben, hebben..ikke ook wat een ander heeft en daarbij uit het oog verliezen of het ook verantwoord is.
En dan heb ik er geen moeite bij als dat om een te grote auto gaat...maar wel als het om een dier gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:36

Wat mij tegen de borst stuit is dat men hier de vrijheid neemt om van een ander te kunnen vinden wat ze wel of niet moeten doen.

Apple, ik heb het altijd al wat apart gevonden om je paard 2 maanden met vakantie te sturen, maar ik vind er niet echt iets op tegen. Maar ook dat moet weer met het juiste management gebeuren en dus niet pastboem paard vanuit het werk ineens op de wei, 2 maanden niet naar omkijken en dan daarna weer patsboem aan het werk. Omwille van de gezondheid van het paard moet het beter geregeld worden dan dat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:39

Lovely, moet je bij ons eens komen kijken naar de zomerweidegangers (zo noem ik ze). Gisteren zijn er weer zo'n 8 paarden bij ons bijgekomen. Elk jaar staan ze weer enkele weken tot maanden op het land, omdat de baasjes op vakantie gaan e.d. Ze zijn van het krachtvoer afgehaald, dat wel, maar staan gewoon ineens van 24/7 stal 24/7 op het land. Ja

Kom er net vandaan, maar die beestjes zijn zo blij en nieuwsgierig. Ik genoot wel van hun vrolijkheid, dat wel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:45

Als je het goed wilt doen, dan bereid je je paard voor door de brok stukje bij stukje te verlagen en daarmee dus ook het werk en tegelijkertijd alvast beginnen met wat gras eten, eerste halfuurtje, daarna steeds langer. Maar ja, veel mensen nemen daar de tijd niet voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:51

@lovely, omdat een paard misschien minder aangepast is als sommige denken kom je gewoon snel op de zelfde antwoorden als meer naar buiten en sociale contacten.
Wat dan wellicht gezien wordt als mensen niet vrij laten in hun mening of gedachte.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 15:57

Anya schreef:
Ik begrijp dat jouw paard het goed voor elkaar heeft. Top.
Ik vind juist dat dat soort pensionstallen/maneges dicht moeten of stevig moeten reorganiseren Ja

Praise the lord!!! Je zegt precies wat ik denk...
Paardenfabrieken zijn het, achterhaald, en intens verdrietig in een ontwikkeld land als Nederland. Weg ermee!!!!

En voor degenen met zo'n smalle beurs dat ze een paard niet kunnen voorzien in hun eerste levensbehoeften; jammer, dan maar geen paard. En dat is niet zielig, dat is reëel. Ik had ook een eigen paard. Maar ik start nu mijn eigen zaak, moet het grootste deel van mijn tijd en energie daarin steken. Dat betekent dat ik geen paard kan hebben, dat gaat niet samen. En ja, dat vind ik jammer. Maar het dier gaat voor, en verdient mijn volledige toewijding. Dat kan ik nu niet geven, en dus gebruik ik mijn koppetje en doe het niet. Daarentegen zijn er veeeeeel mensen die de tijd ook niet kunnen missen, en sommigen het geld ook niet... en die doen het toch. Zeeeeeeerrrrr onverstandig.

9 uit 10 mensen op dit forum zijn niet met een gouden lepel in hun mond geboren, en werken hun benen uit hun kont om hun dier het beste geven.... respect.
Om te gaan schermen met dit soort argumenten maakt me best een beetje boos ("sommige mensen hebben niet zoveel geld"). Neem dan geen paard!!!!!
Daarbij; als je dan echt 'dirt-cheap' een paard wil hebben... koop een haf, een fjord of een ijslander.... die kan het grootste gedeelte van het jaar buiten staan, en die kun je sober voeren. Maar goed, je moet nooit een paard 'goedkoop' willen houden.... want het woord 'goedkoop' en 'paard' passen niet in 1 zin....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:03

RK, ik vind dat er gewoon veel te stellig wordt verkondigd wat er wel en niet goed zou zijn voor een paard, voor èlk paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:05

24/7 op stal...ik denk dat je best stellig aan kunt nemen dat daar maar erg weinig uitzonderingen voor te vinden zijn waar dat gezond voor is Lachen

Ik heb namelijk het idee dat de veel mensen lezen dat iedereen zegt dat een paard 24/7 in de weide moet.
En dat is wat ik dan maar weer bij enkele lees.
Veel meer mensen hebben het over overdag buiten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:10

24/7 kan in hele uitzonderlijke gevallen noodzakelijk zijn. Helaas heb ik dat ook bij de hand gehad en dat is zeker niet leuk en ik had het ook liever niet gedaan, maar kon helaas niet anders. Maar om dus bij de mix te blijven, je past het programma er wel op aan natuurlijk, minder krachtvoer, eventueel meer hooi en heel, heel erg veel aandacht.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:14

Lovely schreef:
RK, ik vind dat er gewoon veel te stellig wordt verkondigd wat er wel en niet goed zou zijn voor een paard, voor èlk paard.

Elk paard moet voldoende beweging hebben, en minimaal overdag buiten kunnen staan in weide of paddock met soortgenoten. En verder voldoende voeding en medische zorg wanneer nodig. Het berijden, knuffelen, etc... dat verzinnen wij erbij. Maar ook dat is erg leuk. Haha!
Bovenstaande zaken zijn dus niet zo extreem, maar eigenlijk heel normaal.... dat kun je ook in ieder boek of naslagwerk vinden. Dat je daar stellig in bent, betekent eigenlijk alleen maar dat je je huiswerk goed hebt gedaan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:16

was k weer ff, weetje ik zou t graag willen, dat iedereen zijn of haar paard zoveel buiten kon houden. En maneges zijn zo slecht nog niet.. wie van jullie is er nog nooit geweest? (zijn hier vast ook genoeg die er les geven en brood mee verdienen..toch?) En ja, in hoeverre zijn we diervriendelijk bezig? Springen is ook niet natuurlijk. Iedereen gaat anders om met een paard, daarom kun je op bokt ook eindeloos discussieren hierover. Ik ben zelf bij vele maneges, ponyclubs en andere stallen geweest en overal doen ze het weer anders. Wat nou het beste is? ik weet het niet, ik denk dat je dat per paard moet bekijken. Jullie kunnen mij allemaal wel een dierenbeul vinden ofzo, omdat ik vind dat mensen met wat minder geld ook een paard verdienen.. Maar dat maakt me vrij weinig uit. Ik vind dat een paard er ook is voor mens zijn plezier. En als ik dan iemand zie die toevallig geen grote boederij heeft, en keihard werkt.. en geen rijke paardenman, maar het toch net kan opbrengen om een leuk paardje op een manege hebben staan, vind ik dat erg leuk voor diegene. Als iedereen rijk was hadden we allemaal zon mooi groot landhuis waar we zelf mochten bepalen hoe en wat over de verzorging enz. Maar op een manege heb je dat bijv. niet.. daar moet je rekening houden met andere mensen. En ik geloof niet dat die paarden daar nou zo diep ongelukkig zijn hoor, als mensen dat hier vinden zeur dan niet en doe er wat aan, of doneer minstens iets aan brooke hospital. Ik weet dat jullie mijn mening niet delen, maar ik ben realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:20

wie zegt dat andere niet doneren?

Nee, als een dier niet kunt betalen moet je er geen nemen
wat als er een koliek operatie van 3000 euro aan komt...paard maar dood laten gaan, terwijl hij nog 15 jaar had na de operatie?

nee, helaas, sommige dingen kan gewoon niet
Ik wil ook zoveel dingen die ik niet kan betalen...maar die heb ik dan ook gewoon niet

@lovely, uitzondering bevestigd de regel.
maar daardoor kun je niet zeggen paarden hebben het goed 24/7 op stal.
Dat is gewoon voor 99,9 % van de paarden niet zo Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:21

Pinuts, de manege is duurder dan op het land houden of bij een particulier zetten. Knipoog

Ik vind zelf dat het je verantwoording is om een paard niet alleen maar te houden voor je eigen pleziertjes. Doe tenminste je best om het paard zelf ook een fijn leven te geven, naast het leven met ons. Maar ja, helaas denkt niet iedereen er zo over, dat is me wel duidelijk geworden in de loop der jaren. Scheve mond

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 16:26

pinuts schreef:
was k weer ff, weetje ik zou t graag willen, dat iedereen zijn of haar paard zoveel buiten kon houden. En maneges zijn zo slecht nog niet.. wie van jullie is er nog nooit geweest? (zijn hier vast ook genoeg die er les geven en brood mee verdienen..toch?) En ja, in hoeverre zijn we diervriendelijk bezig? Springen is ook niet natuurlijk. Iedereen gaat anders om met een paard, daarom kun je op bokt ook eindeloos discussieren hierover. Ik ben zelf bij vele maneges, ponyclubs en andere stallen geweest en overal doen ze het weer anders. Wat nou het beste is? ik weet het niet, ik denk dat je dat per paard moet bekijken. Jullie kunnen mij allemaal wel een dierenbeul vinden ofzo, omdat ik vind dat mensen met wat minder geld ook een paard verdienen.. Maar dat maakt me vrij weinig uit. Ik vind dat een paard er ook is voor mens zijn plezier. En als ik dan iemand zie die toevallig geen grote boederij heeft, en keihard werkt.. en geen rijke paardenman, maar het toch net kan opbrengen om een leuk paardje op een manege hebben staan, vind ik dat erg leuk voor diegene. Als iedereen rijk was hadden we allemaal zon mooi groot landhuis waar we zelf mochten bepalen hoe en wat over de verzorging enz. Maar op een manege heb je dat bijv. niet.. daar moet je rekening houden met andere mensen. En ik geloof niet dat die paarden daar nou zo diep ongelukkig zijn hoor, als mensen dat hier vinden zeur dan niet en doe er wat aan, of doneer minstens iets aan brooke hospital. Ik weet dat jullie mijn mening niet delen, maar ik ben realistisch.

Je bent realistisch dat mensen inderdaad ervoor kiezen een paard te nemen, wanneer ze geen plek hebben voor het dier om buiten te lopen. Dat klopt, je hebt genoeg van die mensen.... een hele hoop zelfs.
Maar om nu te stellen dat iedereen verder rijk is, een boerderij of een landhuis bezit en daardoor hun paard buiten kunnen zetten? Onzin, grote onzin zelfs. De meeste mensen die ik ken onderhouden hun paard van een gemiddeld of ondergemiddeld loon, en zoeken gewoon net zo lang naar een locatie waar het paard overdag naar buiten kan totdat ze die gevonden hebben.
Je paard binnen zetten de hele dag en de hele nacht heeft niet zoveel te maken met een gebrek aan geld, maar met een gebrek aan
OF inzicht, OF liefde voor het dier.
En iedereen die hier 'zeurt', doet er al wat aan.... Hun paarden staan immers buiten, of ze hebben besloten nu geen paard te nemen omdat ze niet de juiste omstandigheden kunnen bieden.
Je kan ALTIJD kiezen.... je wordt niet verplicht een paard te nemen, en je wordt niet verplicht het dier op een plek neer te zetten waar het alleen maar binnen kan staan. Dat is een keuze die je zelf maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:28

over rij gesproken
mijn vriend en ik zijn werkzaam in de tuinbouw... ga jij maar ff googelen op loon...zul je zien dat we niet rijk zijn Lachen
Maar we hebben gewoon geen gat in ons hand en kunnen daarom de paarden (en honden) geven wat ze nodig hebben. Zelf geven we verder niks om luxe voor onszelf...is maar goed ook, geld zit namelijk in de dieren Lachen

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:33

Pinuts: Volgens mij hoef je niet rijk te zijn om een landje te hebben voor je paard, doneren aan Brooke heeft daar ook helemaal niets mee te maken. Je gelooft dat een paard op stal niet ongelukkig is, maar als het paard zou mogen kiezen wilt ie heus wel buiten komen.

romatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:34

runningkawa schreef:
over rij gesproken
mijn vriend en ik zijn werkzaam in de tuinbouw... ga jij maar ff googelen op loon...zul je zien dat we niet rijk zijn Lachen
Maar we hebben gewoon geen gat in ons hand en kunnen daarom de paarden (en honden) geven wat ze nodig hebben. Zelf geven we verder niks om luxe voor onszelf...is maar goed ook, geld zit namelijk in de dieren Lachen

Maar land hebben heeft helemaal niets met rijk zijn te maken, er zijn zat mensen met veel geld die hun paard liever 'veilig' op stal hebben staan. Maar veel mensen verkiezen luxe boven wei.