Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:38

@ DF: ik heb dus afgelopen zomer mijn stal opgehoogd zodat ik de paddock kon ophogen. Was een rotklus tot en met, maar ik ben zó blij dat ik het gedaan heb. Anders had nu de boel onder water gestaan denk ik. Voor wat betreft de sloot die propvol staat: dat wordt inderdaad even spannend. Ik denk dat ik zo eens ga kijken of ik de sloot die naar een put afwatert nog wat verder vrij kan maken. Hopelijk wil het water dan die kant wel op.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:38

DubbelFun schreef:
@fokfanaat: gatver...
@flew: wordt weer spannend dus ;(
@Robijntjah: ga je eerst een terp bouwen of een wal om alles heen leggen :)

Ik zou de boel, hier ook wel op willen hogen, maar ja de stal rijst niet mee ;(

En zouden goede goten om stal heen dan een optie kunnen zijn?
Dan kan t water iig weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:39

Hahaha nee, onze stallen en schuilmogelijkheden blijven goed droog dus wij gaan de rest er omheen afgraven en ophogen met ander zand. De stroken laten we laag zodat daar overtollig water heen kan lopen en we gaan op afschot leggen. daarnaast gaan we vooraan extra grote droge voerplaatsen maken zodat we met slecht weer ze daar nog meer kunnen voeren zodat we het onszelf en de paarden wat makkelijker maken ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:44

@boemel: ik heb hier geen sloten, dus het water kan nergens naar toe. Ik heb via goten een wateropvangbak gegraven, maar daar gaat maar 1,5 a 2 m3 in. En met een paard van 24 die mijn laatste is is het ook niet relevant om nog grote uitgaves te gaan doen.

Ik pomp het nu naar de wei, daar wordt minder gelopen dus is de grond niet aangetrapt en loopt het sneller weg dan in de paddock... maar dan moet ik wel pompen zonder zelf te 'verzuipen ' :D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:49

Wat een water bij jullie! Al denk ik dat het hier hetzelfde geweest was als het niet gevroren had. :+

Onze appelboom ligt nu wel zo goed als helemaal om. :=

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:50

DubbelFun schreef:
@boemel: ik heb hier geen sloten, dus het water kan nergens naar toe. Ik heb via goten een wateropvangbak gegraven, maar daar gaat maar 1,5 a 2 m3 in. En met een paard van 24 die mijn laatste is is het ook niet relevant om nog grote uitgaves te gaan doen.

Ik pomp het nu naar de wei, daar wordt minder gelopen dus is de grond niet aangetrapt en loopt het sneller weg dan in de paddock... maar dan moet ik wel pompen zonder zelf te 'verzuipen ' :D

Helder! Ik snap je volledig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:01

@Quir: zonde van de boom.

Het verbaast mij nog steeds dat de scheve appelboom hier de stormen telkens overleefd

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:41

Wat zonde van die boom.

Wat een zeik weer zeg.
De wind valt mee maar wat een water

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:41

Afbeelding

Blub... Hopelijk is er een verhuurder die met spoed een stalcontainer kan plaatsen op de oprit of fundering.

Inderdaad zonde van de boom... Maar ik had nu ook liever vorst en sneeuw gehad. Dat hadden we vorig jaar en was vele malen beter dan dit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:47

Ook dat gaat dooien.
Als je dan dezelfde hoeveelheid hebt word het uiteindelijk ook een zooi.
Vaak kan het dan in eerste instantie de grond niet in door de vorst. Is het helemaal ellende.

Hier heb ik het niet vlug blubber. Na sneeuw altijd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 13:48

Malenka: kan je ze tijdelijk ergens anders neerzetten? Ik bedoel ergens op pension in de buurt? Echt balen hoor!

En die appelboom, aahww. Maar ook scheef kan die nog appels geven :P die zijn echt enorm robuust.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:51

Sterkte iedereen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:56

Er komen idd elk jaar flink wat appels af, maar hij gaat ook elk jaar wat schever staan.

@malenka: ik zou ze ook minstens in de natte seizoenen ergens anders onderbrengen, maar ik snap dat je ze liever bij huis houdt, dus een flinke container kan ook al verlichting brengen.

Tussen 1 en half 2 lijkt het hier droog te worden, dus voor nu eerst maar een tukje op de bank. Paarden heb ik maar op stal gezet met hooi :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:10

14.40 geeft hij hier aan.
Paarden zijn net uit de wei gekomen uit zichzelf en staan in de bak, willen eigenlijk naar binnen.
Maar ga het toch nog niet doen.
Maar die zijn het ook echt erg beu

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 14:11

Hier zijn ze het ook dik beu, komen de schuilstal niet uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:13

ja daar gaan die dodo's dus niet in staan.
1 insect en ze staan er in, nu zielig kijkend in de bak :n

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:29

Ik heb ze even binnen gehaald, kleine staat zonder deken en denk kunnen ze even hooi eten en opdrogen. Kwamen in volle galop op me af.

Had een nood dekentje voor Amy besteld.. denk dan kan ze die overdag op met dit weer dit was de omschrijving

Afbeelding
Afbeelding

Nou de deken blijft nog net niet rechtop staan zo goor als ie is… heb ik die man 1 ster gegeven op mp is ie nog beledigd ook..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:29

Hier wonen ze nu ook even in de inloopstal. Het lijkt hier nu wel echt minder te worden met de regen, dus hopelijk wordt het de rest van de dag echt even droog.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 14:52

Sterkte allemaal met de water ellende :(:)

Hier ook veel blub. Ben blij met iig mn 100m2 bestraat en daaraan de uitloopstal (al gaan de eigenwijze dodo's daar niet in, maar goed).
Volgende week wordt de extra overkapping geplaatst *\o/*

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:42

Het is geruststellend om te zien dat ik niet de enige ben met zoveel water. In het kader van gedeelde smart ook vanuit drenthe met hoge droge zandgrond wat fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Het valt hier in vergelijking met een hoop mensen nog mee, grote delen van de wei zijn nog prima en de helft van de bak is nog droog. Maar wat een regen...

Dakrand die kapot is is nog stormschade ;)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:46

Oh dat is zo vies als je een tweedehands deken overneemt.

Ook eens gehad. Ding stonk zo enorm, die heb ik niet op mijn paard gelegd. Hij werd ook aan mij verkocht als 'nieuw', alleen gepast. Je kon er niet bij in de buurt komen, wat een stank.

Hier staat ook alles blank en er zijn voor de verandering nog wat pannen af van de schuur. Paarden staan nog binnen, ik vind het nu niet verantwoord. Vanaf 4 uur zou het hier gaan minderen met de wind en dan gooi ik ze wel even buiten zodat ik de stallen kan doen.

Op zulke dagen is paarden aan huis houden helemaal niet leuk :n

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:48

Mijn bak vanmorgen
Afbeelding
En na ruim 4,5 uur pompen
Afbeelding

Ik begin weer zand te zien. De grote plas in de paddock wordt ook meteen leeggepompt nu. Motiveert weer extra om op die plek in de paddock dit jaar een poel te gaan graven :+
Iemand ervaring met daar dan vanuit de hele paddock ook een soort stroompjes/beekjes naar toe te maken? Scheelt dat met het water?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:24

@maartje: die heeft er knap lang over gedaan... wat voor diam. afvoerslang heb je ??
Ik trek met de hak van mijn laars altijd voren naar de pomp en dat helpt wel. Het mooiste is als je een duidelijk diepste punt hebt. Hier is dat óf de kuil waar ze altijd in rollen óf net naast de hooibak waar geen rubber mat ligt.

Hier zijn de plassen ook weer weg. Het is wel apart om de ene (paddock)bak leeg te pompen en de andere (water)bak vol
.
.
.
en dan vergeten de kraan op tijd dicht te draaien 8-)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:53

Uhm, durf ik zo uit mijn hoofd niet te zeggen. Het is zo'n slappe brandweerslang zeg maar. Normaal pompt hij mega snel leeg, maar rechts op de foto stond het ook nog helemaal blank (echt 3/4 van de bak was nat), plus een enorme plas in de paddock, plús dat het nog de hele tijd geregend heeft. Dat was toch wel wat veel voor em denk ik :(:) Maar ben net even wezen gluren en hij is nu wel een heel eind leeg. Ik hoop dat ie nog genoeg te doen heeft tot na mijn meeting haha
Hier gaat het de sloot in, dus gelukkig geen last meer van op ons eigen terrein

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:12

Die van mij is gok ik 30/35 mm en dat gaat behoorlijk snel als hij voldoende diepte heeft. Het laatste stuk komt er ook beduidend minder water door.

Zo te zien kan ik zo eindelijk de grote hooibakken weer eens gebruiken :)