[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sure_lee

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 18:48

Ja zeker weten. Al banjeren ze daar ook graag doorheen.
Pad is nu ook weer breed gemaakt, 5 meter.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 20:18

Fijn dat ze lekker droog kunnen staan shir!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 14:35

Vandaag een begin gemaakt. Het lint tussen 1e en 2e wei is weggehaald (ze staan nu in derde wei) en lint tussen de struiken doorgetrokken. Dit lint is puur voor de zekerheid, komt ook geen stroom op. Volgende klus is lint langs de bakrand dat nog op de palen zit weghalen en die palen weghalen (en de gaten daarvan opvullen). Dan kan ik met prikstokken vast een beetje track en nieuwe weides gaan afzetten om te kijken of het zo goed is, of dat het nog anders moet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:27

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 09:32

Hele gave foto's!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:13

Mooi, eker met die bebossing.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:23

Heel tof de fotos!

Wij hebben dit weekend 3 lindes geplant. Het zijn nog puppies maar ze worden vast prachtige bomen later als ze groot zijn. Zo leuk weer, zo'n toevoeging!

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:29

Wat een mooie foto's zeg! De paarden staan er zo erg tevreden uit.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:46

Heerlijke sfeerplaatjes zo!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:51

mooie plaatjes.

Wij zijn ook een stuk of 10 wilgen aan het planten in de wei. Langs de rand. Het is verder een 'kaal' weiland van een ha met 3 lindes in een hoek. We willen het een beetje meer aankleden maar dan wel zo dat bewerken van het land en hooien ook nog praktisch blijft.
En dan doe ik hier weer inspiratie op dat we de tussenliggende stukken straks kunnen gaan opvullen met stukjes takkenwal. Leuk hoor.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:20

@pol013, wat grappig, wij hebben dus precies 3 lindes in de hoek van de weide gezet! Zijn de jouwe al groot? Heb je er toevallig een plaatje van?

Wij hebben de hoek gekozen om onze plek een beetje te kaderen. Door op de hoeken van de percelen wat te hebben staan voelt het minder weids zonder dat je uitzicht en overzicht verliest.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:27

@ir111. Die van ons zijn behoorlijk aan de maat ja. Die waren al geplant door de vorige eigenaar. Midden in beeld.
Afbeelding

Dit deel van de wei gebruiken we alleen in de winter voor de paarden. En dan kunnen ze er ook nog maar heel even bij omdat we met strookbegrazing werken. En dus hier als laatste aankomen. Maar je merkt wel dat dat dan meteen hun lievelingsplek is om te chillen en te liggen. Met die bomen als rugdekking.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 14:43

Ohhhh prachtig! Dat is precies wat we graag willen. Nog even geduld hier hebben...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:33

Wat gaaf. Mijn stukje bos is maar klein. Maar Elsa staat daar veel. Svarri staat liever in het openveld.
Dit is het stukje bos, dit ligt tussen paddock en wei.

Afbeelding

De paddock, gezien vanaf stukje bos

Afbeelding

En de andere kant, stukgelopen wei wat ze erbij hebben zodat ze meer ruimte hebben.

Afbeelding

Als het lukt zou ik graag buiten de wei om een track willen maken. Maar dit moet ik met de grondeigenaren bespreken. Langs het stuk zou ik dan een natuurlijke haag willen hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 21:38

Is er hier iemand die houtsnippers gebruikt? Als ik dit lees klinkt het super, heb zelf ooit wel eens wat snippers gehad en dat werkte wel goed maar het is vooral een kwestie van bijhouden geloof ik maar dan wel een mooie oplossing tegen de modder én ik denk eem fantastische ligplek voor paarden

https://www.barbarahoekstra.com/leesvoe ... der-focker

Meningen of ervaringen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:00

Ik heb tot nu toe alleen slechte ervaringen met houtsnippers. Ze verteren en vormen dan juist een ondoordringbare laag. Water kan niet meer weg en het wordt glad.
Het zou kunnen dat het in alle gevallen ging om el cheapo houtsnippers en dat je de houtchips die specifiek voor paardenbakken gemaakt worden wel goed kunt gebruiken (zonder ellende).

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:03

Dat is me toch ook degelijk afgeraden door iemand die al jaren met paddock paradise aanleg professioneel bezig is om de reden die Hilary aangeeft, maar ook om zéker niet op het containerpark houtsnippers te gaan halen. Daar versnipperen ze al het hout dat ze binnen krijgen, maar waarvan jij als paardeneigenaar dus ook niet weet of het hout ooit bespoten is geweest of welke (giftige) houtsoorten er in zitten. Je weet dus niet wat je gooit op je veld en in welke staat het is. Hetzelfde geldt overigens ook voor compost. Ik weet niet of bovenstaande tip dus wel zo'n goeie tip is. Ik denk dat houtsnippers an sich wel goed voor de bodem kunnen zijn, maar dat het gewoon geen oplossing is voor plekken waar paarden echt bijna jaarrond op staan, zoals paden als paddocks.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:10

Mij is het ook afgeraden om de reden die Hilary noemt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 23:36

neile schreef:
Dat is me toch ook degelijk afgeraden door iemand die al jaren met paddock paradise aanleg professioneel bezig is om de reden die Hilary aangeeft, maar ook om zéker niet op het containerpark houtsnippers te gaan halen. Daar versnipperen ze al het hout dat ze binnen krijgen, maar waarvan jij als paardeneigenaar dus ook niet weet of het hout ooit bespoten is geweest of welke (giftige) houtsoorten er in zitten. Je weet dus niet wat je gooit op je veld en in welke staat het is. Hetzelfde geldt overigens ook voor compost. Ik weet niet of bovenstaande tip dus wel zo'n goeie tip is. Ik denk dat houtsnippers an sich wel goed voor de bodem kunnen zijn, maar dat het gewoon geen oplossing is voor plekken waar paarden echt bijna jaarrond op staan, zoals paden als paddocks.

Het was geen tip he! Ik vraag enkel om meningen en ervaringen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:43

Houtsnippers op een pad bij pensionhouder was een diepe, zuigende baggerbende. Houtsnippers in een binnenbak manege was enkel in stap afwenden ivm glijdende paarden. Houtsnippers zijn interessant in (moes)tuinen, maar niet voor onder paardenhoeven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:59

Ook slechte ervaringen zoals Tamary. In de bak te glad en in de paddock een vieze zuigende baggerzooi. Maar het ruikt in de bak wel lekker...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:06

Hier wel 2 winters achter elkaar een pad aan houtsnippers gestrooid (20 cm dik) van ingang naar terras naar schuilstal. Maar na een jaar zag je hier helemaal niks meer van terug en moest het opnieuw. Ik had wel gewoon het goedkope spul, dus een mix van alle soorten hout die je maar kunt bedenken.
Voor mij was het een tijdelijke oplossing, want plan was om het uiteindelijk te gaan betegelen. Dat is nooit nodig geweest omdat het spul inmiddels verkocht is. Maar voor lange termijn zou ik het ook niet doen, puur omdat het gewoon geen duurzame/economische oplossing is.
Daarbij liepen er bij mij alleen maar grote Shetlanders op, voor groter paarden zal het vast wel weer anders zijn.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 08:43

Ah, maar ik had je link gelezen Maartje, en die persoon formuleerde het als een tip. Ik had het dus over de link die je deelde. :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 09:20

neile schreef:
Ah, maar ik had je link gelezen Maartje, en die persoon formuleerde het als een tip. Ik had het dus over de link die je deelde. :)

Oh op die fiets. Ze spreekt in die link wel van een laag van een halvd meter. Maar denk dat het klauwen met geld gaat kosten als je dat goed wilt doen en bijhouden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:40

Citaat:
Paarden veroorzaken hoge puntbelasting dus met een tegeltje van 5cm dik ben je meestal niet gesteld. De korte termijnoplossingen bestrijden vaker eerder de symptomen dan de oorzaak en verplaatsen meestal het modderprobleem.

ik zou juist denken dat een paddocktegel de oorzaak juist wel bestrijdt, omdat het voor drukverdeling zorgt ipv puntbelasting.
los daarvan, ik vind het een interessante theorie, maar 50cm snippers en dan elk jaar weer? op de lange termijn wel een oplossing denk ik, want je land wordt steeds hoger :+ vraag me ook af of iemand hier er iets nuttigs over kan zeggen, ik ken echt helemaal niemand die 50cm!! aan houtsnippers neergooit, judith komt nog het dichtst in de buurt.
het klinkt wel alsof het bakken met geld kost, dus qua kosten denk ik niet dat het voordeliger is dan een in principe 1malige investering in paddockroosters.