Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:21

Leuk om weer te lezen allemaal,
Hoe is het met de fjordjes?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-21 22:24

Hier ook kk (kloteklei).

Ben benieuwd naar de nieuwe projecten!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:38

Leuke update en weer één en ander aan werk verzet als ik het zo lees ! ~~}>

Ik ben zo benieuwd naar shet-foto's. Wist niet dat jullie een apart deel hadden voor de kleintjes.
Op de drafbaan 's nachts lijkt me het paradijs voor dat kleine grut.
Ook benieuwd naar de fjorden en de kipjes :D

Ik kan mij die kl*te kleigrond echt niet voorstellen dus.
Kan hier bijna heel de winter op mijn pantoffels door de wei O:) 8-)
ik weet het ik val in herhaling :')

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 08:54

Pandora2 schreef:

Ik ben zo benieuwd naar shet-foto's. Wist niet dat jullie een apart deel hadden voor de kleintjes.

Maar met pantoffels in de wei kan iedereen hoor! De vraag is hoe ver je geraakt ~~}>

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:12

ruitje schreef:
Het is trouwens geen mega probleem ofzo hoor, het is meer dat wij enigzins perfectionistisch zijn denk ik :') . Voordat iedereen denkt dat ze tot hun oren in de bagger stonden, het waren 2 plekken van in totaal misschien 2 bij 2 per paddock :') . Ik heb gewoon een hekel aan 24/7 buiten in de winter wat niet goed word ingezet en als we daar na 1 winter al een zwakke plek zien ontstaan moet je daar wat mee doen om dus wel te voorkomen dat je straks zo'n stal bent waar ze tot aan hun oren in de blub staan :o

Topmentaliteit! +:)+ Want financieel gezien en qua werk is het inderdaad niet om mee te lachen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:43

Poekkie schreef:
Pandora2 schreef:

Maar met pantoffels in de wei kan iedereen hoor! De vraag is hoe ver je geraakt ~~}>

:')

Gewoon. Enkel de zool wordt wat nat, verder niks.

Maar ik zou nu wel heel graag regen hebben want het is al veels te droog hier }>

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 09:57

Pandora2 schreef:
Maar ik zou nu wel heel graag regen hebben want het is al veels te droog hier }>

Savage :')

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 10:02

Pandora2 schreef:

Ken je de film Bambi on Ice? Zo ziet dat er na 1 flinke bui regen uit voor de paarden als ze op klei staan.

Ik (komende van de hogere zandgronden in Nl) kon me er ook geen voorstelling van maken, ondanks herhaaldelijke waarschuwingen van een vriendin die wel op die kk is opgegroeid, maar jemig, wat een drama als er wat water is gevallen (en nog meer drama als er nog meer water is gevallen). Daar valt inderdaad geen voorstelling van te maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:14

En dan laten we veen of löss nog even buiten beschouwing... :')

Ik woon inmiddels op zand, maar ik ken de verschillende soorten grond in Nl betrekkelijk goed.

Ik denk dat je je er inderdaad nauwelijks een voorstelling van kunt maken als je niet minstens 1 herfst/winterseizoen op dergelijke grond meegemaakt hebt.

Met vastgezogen laarzen in de blub, om bij de volgende pas met je kousenvoeten in de natte blub te belanden.
Als je mazzel hebt.
Met pech ga je als een soort omgezaagde boom met een fikse zwaai en klap volledige voorover de blub in, zeg maar O:)

En dan de vorst, net als de zooi helemaal ongelijk en kapotgelopen is.
Feestje... :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:59

Coronafeestje bedoel je, niet leuk en niet voor herhaling vatbaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:31

Femke_Tweety schreef:
En dan laten we veen of löss nog even buiten beschouwing... :')

Ik woon inmiddels op zand, maar ik ken de verschillende soorten grond in Nl betrekkelijk goed.

Ik denk dat je je er inderdaad nauwelijks een voorstelling van kunt maken als je niet minstens 1 herfst/winterseizoen op dergelijke grond meegemaakt hebt.

Met vastgezogen laarzen in de blub, om bij de volgende pas met je kousenvoeten in de natte blub te belanden.
Als je mazzel hebt.
Met pech ga je als een soort omgezaagde boom met een fikse zwaai en klap volledige voorover de blub in, zeg maar O:)

En dan de vorst, net als de zooi helemaal ongelijk en kapotgelopen is.
Feestje... :+

En je moet ook niet denken dat een week mooi weer je probleem oplost en je grond opdroogt. :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 16:41

Ik ben alsmaar blijer met mijn zandgrond :')
Ook al wordt het een soort van woestijn vanaf juni ( of eerder zoals vorig jaar := )

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 21:37

Op mijn werk (wel zandgrond maar op een behoorlijk nat/blubberig stuk/ halverwege je onderbeen diep)
hebben we afgelopen winter twee nieuwe paddocks aangelegd.
Deze zijn gemaakt met grof puin, daaroverheen paddocks roosters en daaroverheen het zand.
Beide paddocks liggen ±15 cm hoger dan de omgeving en het zand ligt opgesloten door een plank onderop de omheining.
Ik vind ze het tot nu toe fantastisch doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 22:34

Onze paddocks zijn echt heel erg gedraineerd. Liggen grindkoffers in met drainageslangen. We zitten echter in een drooggemalen polder dus we zitten in een soort zachte kuip zeg maar :') . Zou een moord doen voor woestijn :+

Volgende week meer over de paddocks, dan kan ik jullie daar wat meer van laten zien :) ! In ieder geval hilarisch om al jullie verhalen te lezen, gedeelde smart is halve smart!

Betreft de paddock roosters: We hadden nog een probleem, we kregen de mest bijna niet meer afgevoerd omdat de mestboer het niet mee wilde nemen met al het zand er in :Y) . Dus we hebben met spoed een tweede mesthoop gemaakt waar nu de mest uit de paddocks gestort word ( want in principe kun je mest voor 100 paarden niet kwijt bij de plaatselijke moestuinvereniging :') )

Hoe is jullie ervaring met paddock roosters? Krijg je de mest daar goed en zandloos af? Ik zie veel verschillen, de een legt ze echt neer als bovenste laag, de ander gooit er zand op namelijk :) .

De Fjordjes gaan goed, kunnen nu vast staan, voetje geven en poetsen. 1 van de 2 schoot er nog vandoor als hij iets engs zag of de paddock in ging( die heb ik eerst een maand moeten leren dat ik 'm überhaupt kon aanklikken in de box of paddock) . Toen ik laatst in de paddock met een longeerlijn er achter aan aan het skiën was( want vast is vast :+ ) kwam een vriendin met veel ervaring met paarden aan en zei: Jij bent zwanger, dat mag niet meer, geef hier :') .

Die heeft ze voor nu deels overgenomen in de puppytraining. Ik heb nu zwangerschap, doe een opleiding in de paarden, werk ook nog als manager in de gehandicaptenzorg en stal is natuurlijk gegroeid van 80 naar 100 in een jaar. ( ik moet eerlijk zeggen dat ik ook een beetje op mijn tandvlees loop :o , ik draai al zoveel jaar zoveel uren in de week dat ik soms de tijd mis dat ik opstond zonder 'to do list' in mijn hoofd, of oprecht nog energie had om mijn eigen paarden uitgebreid te doen :o )

Dus eerlijk: ik dacht de afgelopen maand wel: heb niet de tijd om die 2 krengen elke dag op te voeden,niet handig dit :+ . Blij dus met paardenvrienden die helpen. Ze zijn nu inprincipe braaf hoor voor een 2 jarige, maar mijn standaard ligt wat hoog denk ik vanwege dravers.
Dat moet ik niet vergelijken met 2 Fjorden die in januari nooit iets met een mens hoefden te doen :+

Hier de trots van mijn moeder: Haar eigen kippenren :D

Afbeelding

Kippies krijgen dit hele stuk, tussen de oude bak en een weiland. Worden gelukkige kippies denk.
Afbeelding

Hier nog even goed de ruimte van de parkeerplaats in beeld. We hebben hem nu dichtgestraat in de natte stukken, dat moet nog gaan zetten en over 2 jaar kunnen we hem dan overstraten. ( Zo doen we dat dus met ons bedrijf, we weten gewoon dat het het komende jaar zeker nog meerdere centimeters zakt, dus eerst zo en dan straks met nieuw straatwerk in 1 x strak er in) Dan gaan dus de stelconplaten er ook uit. We merken nu al veel meer rust op het erf, omdat iedereen weer voor kan parkeren :)

Ik vind het leuk dat je nu tegen de ruinenloopstal 'aanrijd' , toch mooie reclame als 1e binnenkomer. Je ziet die links helemaal aan het einde :)

Afbeelding

Afbeelding

En hier de shetweide, het ingezaaide gras moet nog opkomen. Dit stuk hebben ze dan overdag en in de nacht mogen ze de drafbaan ook op.
Afbeelding

Piepschuimblok moet er nog uit hoor, voordat jullie denken wat is dat voor nieuwe bodembedekking :')
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 07:43

oh ik ben heel benieuwd wat voor gras mengsel je in die shettenweide hebt gebruikt ?

wat word het allemaal mooi en netjes.
en wat leuk met de kipjes straks!
en echt even rustig aan doen hoor,die fjorden dat komt vanzelf wel in orde :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-21 07:47

Ik zal aan mijn moeder vragen, die laat altijd hele studies los op ons gras. We hebben een aantal jaar geleden veel gewoon land ook opnieuw ingezaaid en ik weet dat ze kijkt naar verschillende dingen. Dat is wel leuk aan onze familie he, iedereen heeft zijn eigen stukje expertise :) . Ik kom er op terug!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:15

vraag dan ook meteen welke kipjes er komen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 08:49

Wat een mooi kippenpaleisje joh ! Gewoon 5* verblijf 8-)

Piepschuimblok in de shettenstal lijkt mij een prima ligbed. Die kleine monstertjes zijn altijd wel voor zulke fratsen te vinden toch :')
Ik blijf het fascinerend vinden dat die shetten 's nachts op de drafbaan lopen en je die dan 's morgens ook nog weer te pakken krijgt :D

Als je op je tandvlees loopt, is het hoog tijd voor even pas op de plaats. Begin alvast maar met een paar dingen van je agenda te skippen. }>
Gezondheid van moeder en kind komen op de 1e plaats. De rest kan later.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 09:44

Dat kippenhok ziet er wel heel bekend uit. Waar heb je die buitenkast vandaan :D

Op gras kun je afstuderen :j maar kritisch zijn op wat je zaait is wel nuttig.
Onze stalbaas heeft vorig jaar een stuk omgezet en daar een ander grasmengel in gezaaid, zo'n "paardenmengsel" en dat overleefde de droogte van vorig jaar heel aardig, in tegenstelling tot de rest van het gras.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:18

Ik werk op een manege, wij hebben het geluk dat we op zandgrond zitten.

Bij ons lopen er ±50 paarden in een grote kudde (Hitstal), met brok/ruwvoer automaten, schuilstal, veel bomen
en 'nachts ook toegang tot een van de binnen rijbanen.

We hebben 15 boxen dus de meeste paarden hebben geen stal.
Daarnaast hebben we 2 paddocks.
Deze gebruiken we voor nieuwe paarden en paarden die (tijdelijk) niet in de groep lopen.

Afbeelding
Paddock roosters uit de oude paddock, deze zijn hergebruikt in de twee nieuwe paddocks.
Ik heb geen foto van de paddocks.
Afhankelijk van hoe droog het is kan je met een mesthark de mest vrijwel zandvrij weghalen.

Afbeelding
Een groot gedeelte van de Hitstal is "bestraat" met paddock roosters.
Hier overheen liggen oude sportvelden voor grip.
Dit is jaarrond begaanbaar voor de paarden.
Dit gedeelte wordt machinaal uitgemest met een borstel systeem.
De matten worden af en toe vervangen.
Op het moment ligt er een oude atletiek baan.
Dit geeft veel grip en er zit ook wat vering in.
Een aantal paarden liggen hier zelfs vaker dan in het zand

Afbeelding
Afbeelding
de paden zijn iets anders gemaakt.
De grond is op het midden van het pad het hoogst.
Hier overheen liggen stugge (loodzware) matten in de lengte.
Dit is ook jaarrond goed begaanbaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De heuvel is versterkt met matten (onder het zand).
Dit gedeelte is in de zomer favoriet bij de paarden maar bij veel regen wordt dit diepe modder.
Dit jaar hebben we hier een soort poel voor het regenwater gegraven en dit heeft wel wat geholpen.
Ze hoeven hier niet te komen want ze kunnen gewoon omlopen
(er staat ook een drinkbak op een verhard stuk Hitstal)

Afbeelding
Via de verharde paden kunnen ze de binnenbaan in.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 10:31

Wat een subliem idee met die sportveldmatten over paddockroosters !
Dat heb ik nooit eerder gezien.

Kunnen ze gelijk ook nog even de 100m sprint oefenen :D

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 13:36

Pandora2 schreef:

:+

Klinkt als een super paradijs! Wordt de binnenbaan niet vies of onregelmatig door kuilengravers?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 17:01

Pumpkins schreef:
Pandora2 schreef:

:+

Klinkt als een super paradijs! Wordt de binnenbaan niet vies of onregelmatig door kuilengravers?

Hebben gelukkig geen kuilengravers, dagelijks slepen helpt ook.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 09:05

Ik zal ook vragen wat voor kippies er komen :D !

Over de shetlanders op de baan en ze te pakken krijgen. Dat gaat ongeveer zo:

Begin van seizoen: Je spant een lintje bij de ingang van hun landje zodat ze in principe niet nog een rondje baan kunnen doen.

Vervolgens 'drijf' ( we jagen niet) je ze met de quad op naar de ingang van het landje. De baan is 1 km, dus afhankelijk van waar ze staan dus :)

De eerste week is er altijd 1 die denkt: DIKKE VINGER! En die schiet weer terug de baan op, of piept ergens tussendoor ofzo :+

Dan worden we niet boos, die krijgt gewoon een extra rondje van 1 kilometer( en dan nu wel in een iets harder tempo dan het eerste rondje, niet lelijk hoor, maar wel dat het even niet op zijn sjok tempo gaat) en dat vinden ze niet zo leuk: want weg bij de kudde en een hele kilometer rondje van de zaak is in principe geen shet hobby.

Na 2 weken staan ze 6 van de 10 keer al te wachten in het overdag landje, lopen ze de andere 3 keer netjes voor de quad en de ene keer moet je eens per maand nog een shet een rondje van de zaak geven :')

Maarja, boeiend, je zit toch op een quad, in de polder. Al moet ik 6 rondjes doen( dat doen ze nooit hoor haha :') ) . Ik zit lekker hoor :+ . En ik lig altijd gevouwen als 1 het toch probeert en ik ergens halverwege de baan het 'besef' zie landen bij zo'n shet en hij heel heel graag terug wil naar dat landje. Shetten zijn echt mega snel lerend en ik zie altijd aan hun snuit dat ze dan denken: ' Dit was een domme beslissing :+ ' . Als het uitkomt zal ik het eens filmen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-21 09:07

Naskapower, wat boeiend! Die matten heb ik nog nooit gezien? Waar zit jij en zouden wij misschien eens mogen komen kijken?