Zorgen maken om wolf...

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:03


nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:57

Kan 't niet lezen.. Moet ik me aanmelden..

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:08


nine1987

Berichten: 8366
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:20

Ik kan 't artikel helaas niet lezen.. Maar zoals ik eerder aangaf vind ik de wolf in NL ook niet wenselijk, maar hij is er nu eenmaal.. Het plaatsen van hekken overal, zodat hij niet zijn natuurlijke prooi kan pakken..

En als hij straks dus daadwerkelijk met vee aan de haal gaat, dan heeft de grote boze wolf het gedaan..

Dit vind ik ook wel echt sneu..

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:39

Ik kan het volledige artikel ook niet lezen. Dan moet je volgens mij betalen :Y)

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:58

600 km met honderden vrijwilligers, het is te hopen dat die nog een paar snipperdagen hebben staan.. Complete waanzin als je het mij vraagt om
dit voor een paar wolven op touw te zetten. Plaatsen is al een enorme opgave laat staan het onderhoud, word een hele dure wassen neus.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:09

On verra. Ik ben wel benieuwd wat dit experiment oplevert en of het helpt. Want ik denk dat zolang het geen roedel wolven betreft, de wolf altijd zal gaan voor de gemakkelijkste prooi. Dus wellicht schrikt dit hek hem voorlopig nog wel eventjes af.

Dat denk ik dus ook als het gaat om 2 honden die de kleine kudde eventueel in de toekomst gaan beschermen. Het zal denk ik mijn tijd wel duren voordat er hier sprake is van echte roedels wolven. Zijn we weer een stuk verder. Het zal beginnen met solitaire wolven, dan wolf die vrouwtje gevonden heeft, dan kleine familie en tja dan zou het wel eens snel kunnen gaan. Maar hier is de wolf nog niet gesetteld, men verwacht dit binnen 5 jaar. Dus die roedels ben ik voor nu nog niet zo bang voor.

Ik vond het wel een goede tip, om voor puppy honden te gaan wiens ouders ook de kudde beschermen tegen wolven en er dus ervaring mee hebben. Dat klinkt logisch en zou ik zelf niet aan gedacht hebben eerlijk gezegd.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:20

ik zie wel een nieuw verdienmodel voor de herders in Spanje. Getrainde jonge honden verkopen :)

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:28

Kinke schreef:
ik zie wel een nieuw verdienmodel voor de herders in Spanje. Getrainde jonge honden verkopen :)


Ja. _O-

Over paar weken zijn we weer ni de Pyreneeën, hopen we (om nieuw merens paardje te kopen).
. Dan ga ik toch eens vragen naar de Pyreneese berghonden en of die daar gebruikt worden om de kuddes te beschermen en ervaring hebben met wolven. Mijn vriendin zal dit echt wel weten.

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 14:35

Goed idee :)

Anne_GTI

Berichten: 18215
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:07

Ik vind het verwonderlijk dat de directeur van het park de hoge Veluwe wordt aangevallen omdat hij de hekken sluit terwijl er tegen schapenhouders wordt gezegd dat ze maar een wolvenkerend hek moeten plaatsen. Moeflon is toch ook een schaap? Hij heeft geluk dat de hekken er al staan maar er ook geen fiducie in dat het hek de wolf gaat tegenhouden. Wat voor hek moet de gewone schapenhouder dan plaatsen?

tienus63

Berichten: 12342
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 15:54

En het is toch ook veelzeggend dat wild van de Veluwe veel meer de trek naar het park had.
Dieren zijn ook niet achterlijk.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:10

De Moeflon staat trouwens veel dichter op de rand van uitsterven dan dat de wolf ooit gestaan heeft. Dan mag het wel een exoot zijn maar die zou op het moment toch veel meer bescherming moeten genieten dan de wolf.
Om dat het een exoot is mag die blijkbaar wel uitsterven van het rewilders clubje.

speurneusc

Berichten: 5450
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 16:24

heb het hele artikel gevonden, zonder abonnement.

Nu de hele artikel :

In Limburg worden momenteel Wolf Fencing Teams samengesteld. Dat zijn groepjes wolvenliefhebbers die binnenkort afrasteringen plaatsen om vee te beschermen tegen de wolven. Er is maar liefst 600 kilometer omheining nodig om alle weides te beveiligen.
.
Vrijwilligers van Natuurpunt en het WWF zullen in het weekend van 20 juli een eerste afrastering plaatsen in Peer. Momenteel hebben al een honderdtal vrijwilligers zich opgegeven om mee wolfwerende afrasteringen te plaatsen. "Dat zijn mensen met heel verschillende achtergronden", zegt Diemer Vercayie van Natuurpunt. "We gaan dus eerst een opleiding geven aan al die mensen, zodat ze weten wat een wolfwerende omheining is en hoe ze die moeten plaatsen."
600 kilometer
Schapenhouders kunnen gratis beroep doen op de vrijwilligers. Het materiaal voor de afrastering moeten ze wel zelf betalen maar ze kunnen nadien 80 procent terugkrijgen via subsidies. Om goed te zijn zou er zo'n 600 kilometer speciale afrastering moeten komen, in 24 gemeenten waar schapenhouders daarvoor subsidies kunnen krijgen.
1,20 meter hoog
"In Vlaanderen verhogen ze een bestaande omheining meestal tot 1,20 meter", vertelt Vercayie. "Meestal wordt er onder- en bovenaan ook een stroomdraad geplaatst, zodat de wolf er niet onder of over durft. Dat is voldoende om de omheining wolfwerend te maken." Natuurpunt is nog steeds op zoek naar vrijwilligers om mee te helpen. Je kan je daarvoor opgegeven via de website van Natuurpunt.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 18:27

1.20 hoog = BB springen voor een wolf, 1 grote schijnvertoning

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:16

Ja, dat slaat nergens op. Daar huppelen ze zonder moeite overheen dus dat heeft geen enkel nut.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 20:58

Men beweert dat ze niet springen, alleen klimmen. En dat ze dat dus niet doen als je een stroomdraad laag bij de grond hebt en nog 1 of twee daarboven.

Paardenfann4
Berichten: 1384
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:38

Nou daar geloof ik niets van. Ik heb al diverse filmpjes gezien dat ze met gemak over een stroomdraad van bijna 2 meter springen. Dus die 1.20 is een lachertje voor die beesten.

Kymalin

Berichten: 3058
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:09

Wel vervelend als mensen dat niet weten en gaan investeren in nieuw hekwerk van 1.20m om er dan vervolgens achter te moeten komen dat dat bij lange na niet afdoende is.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:49

Kymalin schreef:
Wel vervelend als mensen dat niet weten en gaan investeren in nieuw hekwerk van 1.20m om er dan vervolgens achter te moeten komen dat dat bij lange na niet afdoende is.


Vooral heel treurig dat mensen niet eerlijk worden voorgelicht. Nu wordt er veel geld in hekwerk gestoken dat geen ene sodemieter helpt. Het feit dat er zoveel gelogen wordt zorgt dat er voor dat het vertrouwen in natuurbeheerders volledig verdwijnt.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:27

Misschien komt er bovenop dat hek een [of 2] stroomdraad met flinke schok?

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:29

Als de wolf de grond niet raakt kun je er stroom op zetten wat je wil, maar dan voelt de wolf er niks van.

Ik ga er vanuit dat ze er vergelijkbaar overheen springen als honden. Dus vanaf de grond tegen het hek springen en van daaruit klimmen. Dan heeft stroom dus geen enkele nut. In het buitenland komen ze al over omheiningen van 2,20m. Enige wat ik dan nog kan bedenken zijn die rolletjes om katten in de tuin te houden, maar dan wat maten groter, bovenop een hek van minimaal 2 meter. Zal een mooi landschap opleveren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:01

1.20...en een wolf springt niet.... _O-
Wat een onzin. Nou ja, ik heb hier óók mogen lezen dat wolven geen schapen eten omdat ze geen wol in hun bek zouden willen hebben. Met zoveel naïviteit valt niet te discussiëren.... 8)7

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen maken om wolf...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:12

Don't shoot the messenger.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:32

mysa schreef:
Don't shoot the messenger.

Geen zorgen, mijn opmerking was niet aan jouw gericht, maar aan de mensen die (véél) tijd en geld verspillen aan dit soort maatregelen.