Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 16:59

Wat doen jullie als je uit valt, dus echt lange tijd niet kan gaan.Denken jullie daar wel eens over na? Ik ben nu 5 weken niet bij mijn paarden geweest en ik ben weer op zoek naar een extra paar handen, voorlopig kan ik zelf ook nog niet gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:30

Het zou een pijnlijke zaak worden voor mijn bankrekening, maar in de winter zouden ze dan volpension gaan mits ze dagelijks naar buiten kunnen.
In de zomer zou het knutselen zijn. Ofwel zorgen voor paar hele grote gevulde watervaten met hulp ofwel op een weide zetten waar ik de pomp alsnog kan bedienen.

Moest ik zonder auto zitten vb door beenbreuk? Ik word gek.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:30

Ik heb er ook nooit echt bij stil gestaan, maar nu zie ik wat het met een mens doet.Voorlopig kan er ook niet naar toe, mijn man heeft er ook niks mee dus dat maakt het ook lastig.

Duhelo

Re: Wie heeft nog meer zijn paarden in eigen beheer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:34

Ik weet ook niet zo goed wat ik zou doen.
Moest het echt nood doen zou ik waarschijnlijk wel naar mijn vroegere stalling kunnen hier in de buurt (24/7 buiten op 3 hectare land, maar met te weinig hooi naar mijn idee, maar aan de zomerkanten dus sowieso geen probleem.)
De pre zou vast wel terug naar mijn vriendin mogen (waar ze voorheen stond), en in het slechtste geval zouden de trekpaarden wel terug naar mijn vorige stal kunnen (wel op 25 km afstand, maar met 2 stalgenoten die tegen betaling de verzorging wel zouden kunnen overnemen.)
Grootste probleem zou de "snelle" verzorging zijn (stel, ik kom een week in het ziekenhuis, mijn vriend kan ze wel uitmesten en hooi geven maar daar stopt het wel. Maargoed, dat zou op zich ook prima zijn.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 19:55

In die 21 jaar nooit langer dan een paar dagen de zorg uit handen hoeven geven gelukkig. Maar indien nood dan springt mijn familie bij. Toen ik op krukken liep met een knieblessure liepen mijn pa, ma of broertje met de waterzak mee. Hooi en brok lukte me zelf, zij het heel langzaam. En toen ik in het ziekenhuis lag hebben zij het helemaal opgepakt.

En mijn vriend zou het ook kunnen. Die vindt het leuk om te helpen

Hugolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:09

Ik had 3 shetlanders op een weide staan. Was voor mij 5 minuten fietsen. Ik vond het ideaal, niet al te duur, maar het was wel lastig als ik eens een dag niet kon. Heel soms verzorgde mijn moeder de pony's dan, maar zij had er geen verstand van, dus poepjes scheppen en voeren. Meer niet. Nu heb ik geen pony's meer, maar als ik er weer 1 wil, dan gaat hij in pension. Niet meer zelf.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:38

Tsja wij wonen deels in Oostenrijk, nu onze oudste 6 is en naar school moet (vanaf haar 5e dus) ben ik vaker in NL. Maar met de vakanties en de 10 extra dagen ga ik dus in de winter wel naar Oostenrijk, want mijn man moet gewoon werken daar (ski-school). Nu onze dochter ook nog eens in het Oostenrijkse ski-team is opgenomen zal ik zelfs nog vaker heen en weer mogen := ik heb dus een paar hele fijne volwassen verzorgsters, sommigen komen er al langer dan dat ik er kom :D dus dat wordt mooi opgevangen daarnaast heb ik een bak aan laten leggen en gaat het kippenhok op timer open en dicht en staat alles op onbeperkt hooi. Dus men hoeft niet op gezette tijden te komen. (ik ik heb dus steeds een midibaal open en hoef maar eens per 3 a 4 dagen een nieuwe neer te (laten) zetten).

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:12

Ik doe alles zelf, maar sta bij een boer.
In het ergste geval zet hij de paarden binnen en buiten, en geeft ze hooi.
Mijn vriendin zou dan 1 keer per dag komen om het krachtvoer klaar te zetten,
en mijn bijrijdster mest de paarden uit.
Zo kan ik ook een paar dagen weg op vakantie.
Manlief heeft niets met de paarden, maar zou eventueel als het krachtvoer klaar staat, het in de voerbakken willen doen.
Ik probeer dan ook altijd het krachtvoer voor 2 of 3 dagen al klaargezet te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 01:33

Ik heb ooit al 2 maanden out gelegen. Was toen samen met mijn ex nog en die was wel helemaal into paarden, dus hij deed de zorg en ik hielp waar ik kon. Met een bekkenbreuk en spier-en zenuwschade in een been is dat bitter weinig in het begin... ik kon amper alleen naar het toilet sukkelen.
Ze stonden toen half pension, was in februari gebeurd. Vanaf mei gingen ze dan naar de weide.
Maar die 2 maanden zonder auto... wat een hel. Niet alleen afhankelijk zijn om op stal te geraken maar ook om weer naar huis te gaan. Moeten toekijken hoe iemand jouw paard verzorgd en zelf niet eens van een stoel af kunnen. Horror.

Mijn huidige partner heeft absoluut niks met paarden. Als me echt wat ernstigs zou overkomen weet ik wel aan wie ik ze zou toevertrouwen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:03

Jullie ervaring ik wil een groot gewikkeld pak laten komen voor 3 shetten waarvan 1 veulen en de andere twee kleintjes.
Hoelang zouden ze daarmee doen?

Het zou mijn veel tijd besparen als ik alleen maar hoef poep te scheppen en er verder geen omkijken naar heb

Staan nu op winterweide en dus weinig omkijken naar nar alles gras raakt op, zou ze anders naar huis moeten halen waar ze eigenlijk in de weg lopen omdat er niks mee word gedaan met deze pony's.

Aanvulling plan is om dan op pallet te laten staan en net erover. En dan alleen onderkant plastic eraf zodat bovenkant bedekt blijft
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 29-11-19 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:06

Ik gok dat het te rijk gaat zijn qua voeding en dat ze dat nooit tijdig op krijgen voor de schimmel erin komt.
Met 2 grote en 2 kleintjes vind ik het al krap om te proberen ivm houdbaarheid.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:15

Als het koud genoeg is (niet boven de 15 graden) dan blijft voordroog zeker 2-3 weken goed. Je moet alleen nooit het plastic er om laten zitten dan gaat het onderste deel schimmelen. Ik pak hier alles uit, doe er groot aanhangernet (2aan elkaar van de action) er omheen en zet de baal op een pallet (van de grond af) zo kunnen ze er 3 weken van eten. Je moet rekenen dat een baal van 300-350 voor 2 paarden 1 week meegaat.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:22

Ik voer dat ook aan mijn grote kerel (6 jaar) en kleine shet (1 jaar). Ik doe ongeveer anderhalve week met een pak, ronde baal, hoeveel kg, geen idee eerlijk gezegd. Had eerst de grotere vierkante balen, maar die kan ik niet zonder machine verplaatsen. Deze ronde kan ik omrollen en op de plek duwen, en dan weer op de platte kant omrollen. Moet er wel bij zeggen dat ik ze hier los uit voer (4x per dag) en de baal dus niet in het land heb staan, en vermoed dat het sneller op gaat als ik het op het land zet. Daar heb ik wel eens over nagedacht maar ik verwacht dat ze dan tonnetje rond worden want het zijn allebei paarden die waarbij ik heel strikt moet voeren om ze op een gezond gewicht te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:24

Gaat dat toch zo snel ja?

Ik kan niet onbeperkt voeren, dan slibben ze allemaal dicht vrees ik. Om over schuren nog maar te zwijgen. Is vooral de tinker heel gevoelig aan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:56

Jeetje dan ben ik dubbel zo veel kwijt qua kosten. Dan toch maar iedere dag wat erin gooien. Dan haal ik ze naar huis dat is dan hooi technichs makkelijker en goedkoper.

Dacht makkelijker en qua kosten overeen te komen als ik er een baal ingooi grote baal kan niet zoals ik lees ivm huidbaarheid
Maar midi baal zullen drie kleine shetten daar geen 3 weken mee doen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:14

goh, als het voordroog overdekt ligt (hooiruif met dak op of onder een afdak) en van de grond af, al het plastic ervanaf en beetje opentrekken dat de lucht er door heen kan dan blijft dat wel 3 weken goed hoor.

Moet je per baal laten komen? Indien wel, waarom laat je dan geen grote baal hooi komen ipv voordroog?

Wij deden geloof ik 8 dagen met 400 kilo voordroog voor een haf, d-pony en klein paard. drie schetten zouden imo zeker 16 dagen moeten wegkunnen, misschien drie weken ook wel, dat is wat moeilijk in te schatten.
Zal ook varieren of ze op een paddock staan met enkel het hooi/voordroog, of ook nog toegang hebben tot een stuk weide en de hoeveelheid gras dat daar nog staat.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:40

Een hele baal voeren zou ik ook ideaal vinden, echter hebben wij geen mogelijkheid dat het droog kan liggen. Als het hooi nat wordt vreten ze het bij ons niet meer.

Wij hebben nu voordroog balen van +- 400 kilo (denk ik? de grote vierkante balen) en daar doen wij ongeveer 3 weken mee voor 2 IJslanders, en dan voeren we ze zo goed als onbeperkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:44

Met 1 die jeuk heeft zou ik helemaal van de voordroog afblijven.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 18:06

Met een midibaal doen mijn warmbloed, haflinger en 1 shet 3 dagen, met 3 mini's denk ik een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:36

Mijn tinker gaat ervan schuren en mijn ene mini gaat er wss gelijk van aan het vliegend schijt...
Dus het hangt ook per paard/pony af. Ik zou het niet durven om een baal 3 weken te laten liggen iig eens uit de verpakking. Kurkdroog hooi alleen in een goede opslagplek.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 00:44

Hi! Mag ik een vraag stellen tussendoor? Eigenlijk meer een verhaal. Misschien is het beter om een topic aan te maken?

Ik heb sinds 6 maanden mn eigen stal maar er zijn zoveel opties qua landgebruik en management voor mn paard, plus dingen qua zijn gezondheid waar ik rekening mee moet houden, dat ik door de bomen het bos niet zie! Heb nu een zomer en herfst meegemaakt, en twee verschillende dingen geprobeerd maar beide is niet ideaal.

Ik hoop dat er iemand misschien met me mee wilt sparren? Kan dat hier of...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 01:20

Wat ideaal is is voor iedereen anders en ook per paard/groep/kudde.
En elk seizoen brengt ook zijn bijzonderheden mee. Wat voor mij bijvoorbeeld in de zomer ideaal is, is een ramp in de winter.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:03

StalNollie schreef:
Jullie ervaring ik wil een groot gewikkeld pak laten komen voor 3 shetten waarvan 1 veulen en de andere twee kleintjes.

Het zou mijn veel tijd besparen als ik alleen maar hoef poep te scheppen en er verder geen omkijken naar heb

Staan nu op winterweide en dus weinig omkijken naar nar alles gras raakt op, zou ze anders naar huis moeten halen waar ze eigenlijk in de weg lopen omdat er niks mee word gedaan met deze pony's.

Aanvulling plan is om dan op pallet te laten staan en net erover. En dan alleen onderkant plastic eraf zodat bovenkant bedekt blijft

Ik heb grote balen droog hooi, met 1 baal en momenteel 2 shetlanders doe ik een maand, ze krijgen per dag in een slowfeeder en hebben altijd over. Op de zomerweide (nog met veulen, veulen staat momenteel ergens anders) kregen ze elke dag 2 netten bij en deed ik er ruim zzn maand en half mee.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 22:16

marleen_usar schreef:
Wat doen jullie als je uit valt, dus echt lange tijd niet kan gaan.Denken jullie daar wel eens over na? Ik ben nu 5 weken niet bij mijn paarden geweest en ik ben weer op zoek naar een extra paar handen, voorlopig kan ik zelf ook nog niet gaan.

Oei.... Ik vind het al vréselijk dat ik niet mag rijden of tillen, maar kan nog redelijk uit de voeten. Mijn man mest en mijn verzorgster komen 1 dag extra en nu 2 dagen. Bij langere tijd uitval, zou ik ze op een wei in pension zetten. Voor de gemoedsrust

StalNollie schreef:

Dat zou ik niet aandurven met zulke sobere pony's. Voor je het weet staat alles bevangen.

woepsie90 schreef:
Hi! Mag ik een vraag stellen tussendoor? Eigenlijk meer een verhaal. Misschien is het beter om een topic aan te maken?

Ik heb sinds 6 maanden mn eigen stal maar er zijn zoveel opties qua landgebruik en management voor mn paard, plus dingen qua zijn gezondheid waar ik rekening mee moet houden, dat ik door de bomen het bos niet zie! Heb nu een zomer en herfst meegemaakt, en twee verschillende dingen geprobeerd maar beide is niet ideaal.

Ik hoop dat er iemand misschien met me mee wilt sparren? Kan dat hier of...?

Ik sta nu bijna 4 jaar in eigen beheer hiervoor altijd op pension. Vanwege de wisselende seizoen, dan weer een kurk droge zomer en vervolgens weer een klets natte herfst, blijft het puzzelen. En ook de grondsoort en je oppervlakte maakt Zoveel uit. De pony's en of paarden die je erop houd en hun behoeften en wat jij belangrijk vind. Waar loop je tegen aan? Mag ook per pb als je dat prettiger vind.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 09:56

Hoi heb niet alles gelezen dus misschien is de vraag al eens gepasseerd.

Ik heb mijn 2 adoptiepaarden in eigen beheer op een weide staan.
Ze hebben hier geen stromend water of elektriciteit. Hoe houden jullie je drinkbak vorstvrij (met oog op vriestemperaturen snachts die toch al stilletjes beginnen te komen) Helpt een bal erin leggen bijvoorbeeld?