Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nils

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:35

Wat ik mij dan afvraag is waarom ze ze weg doen die paddock tegels? Helaas voor ons te weinig.

De bak ligt er in, super blij mee maar om een proefritje te maken veel te warm haha.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:56

Afspenen moet hier ook gebeuren... weet nog niet precies hoe ik het ga aanpakken en of ze überhaupt wel hier weg gaat. Anders gaat ze naar mijn broertje en moet ze 2 uurtjes op de trailer.

Diarree heeft mijn ouwe als hij weinig gras kan eten, maar niet waterdun.
Ontwormen en al op zand getest? Met de conditie van de weides ligt veel zand op de loer. Ook een virusje kan natuurlijk altijd eens langswaaien.

Mijn man heeft een ander stuk weide afgezet want het was echt helemaal niks meer.

Ze waren blij :D
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 20:02

Lynn_Nikita schreef:
Ik verkoop mijn super sterke paddocktegels, 150 stuks is ca. 38 m2. zijn in prima staat! Euro 395,-- in één koop en zelf opladen en gafhalen.

Bericht van kennis op fb. Zuid limburg

Ze waren al gelijk verkocht.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 05:06

Bedankt voor de tips over afspenen!

Mijn ding is dat onze stallen nogal open zijn dus ik weet niet of hij erover heen zou proberen te klimmen... We gaan nog tralies maken maar dat zit nu nog even niet in het budget.
Hij is verder wel vrij kalm, moeder is eerder hysterisch. Ze staan niet samen met de anderen, alleen met de 2 minis. Want Idaza vliegt Jake steeds aan, over het hek heen...

Ik denk dat ik haar er vanavond eens uithaal en gewoon in het gangpad ga poetsen, even kijken hoe dat gaat. Zit te denken om anders een van de 2 een maand op pension te zetten ofzo.

Dit zijn onze stallen btw:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:33

Afspeentijd

Haal ik het liefst mama's weg en laat veulens op hun vertrouwde plek met de bekende maatjes.
Altijd ver genoeg zodat ze elkaar niet kunnen horen.
Moeders schraal ivm uier/melk afname.
Veulens in een goede wei ivm voldoende voeding.
Dit jaar omgekeerd.
Ivm schrale weien door droogte.
Ideaal voor de mama's. Te weinig voor de veulens. Die staan nu op goed voer naast onbeperkt hooi.

Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 06:54

Maar jij doet het dus in 1x en niet geleidelijk?

Hebben wij in het verleden ook wel gedaan, maar later ook bij anderen geleidelijk aan afgespeend en dat scheelde wel een hoop paniek. Plus dat de uier er beter aan kan wennen ook?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:57

Afbeelding
Dit was de stal waar Jay in stond :+

Hij heeft nooit moeilijk gedaan maar ik heb het dan ook echt rustig aan gedaan, en hij was bij zijn 2 tantes.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 07:57

Qua afspenen heb ik beide al gedaan, zowel geleidelijk als gewoon in 1x.. de laatste keer was ik bezig met geleidelijk overdag samen snachts apart naast mekaar en dit uitbouwen alleen wou dit niet volgens plan gaan en heb ik de knoop doorgehakt moeders 1 maand op pension te zetten..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:05

Chasey schreef:
Even een vraag tussendoor.
Nick is nu voor de 2e keer in korte tijd aan de waterdunne diarree. Zal het aan de hitte liggen?
Heb hem zandweg gegeven en het was even weg. Maar nu een week of 2 later heeft hij het weer.
Te veel zand? Te heet? Te droog eten? Hij krijgt alleen maar hooi. En het is best droog spul.
Meer paarden er last van?

Hier een shetlander die regelmatig periodes van diarree heeft.
Vaak bij extreme weer of gras veranderingen.
Lijkt er verder nooit hinder van te ondervinden en gaat vanzelf over.
Ik doe 2x per jaar mestonderzoek/2x per standaard wormenkuur en afh. Van onderzoek vaker en 2x per jaar kuurtje zandweg.

Geen idee wat het nou precies is, lijkt bij haar te horen ofzo.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:13

Chasey: Gaf je je paard electrolyten?
heb je al eens (geweekte) bietenpulp gevoerd? Dat werkt positief op de darmflora door de inuline die er veel in zit.
Ik zou zelf overigens nooit alleen hooi voeren, altijd een vitaminen en mineralen aanvulling er bij. Maar of ze daar van aan de diaree raken?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:23

Ja klopt.

Afspenen doe ik in 1 keer.
Ze hebben er weinig last van.
Zeker als ze met bekenden staan/bekende plek.
Ze zijn vaak vanaf een maand al behoorlijk zelfstandig. Verschilt wel per veulen.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:37

Nordic is wel zelfstandig en gaat rustig in z'n uppie naar de weide, maar moeders is overbezorgd en vokgt hem overal :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 09:37

ClauH, dat is pas een brave baby! Nu nog steeds zo lief?

Shet is vakkundig zijn masker aan het slopen net nu ik er eindelijk 1tje heb die goed zit. grrr..
Shire gebruikt de walnoot als schuurpaal, daagg nootjes.

Maar wat is het heet. Ik heb echt met de paarden te doen. Ze staan heel de dag op een kluitje in de schaduw.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:38

Libera schreef:
Nordic is wel zelfstandig en gaat rustig in z'n uppie naar de weide, maar moeders is overbezorgd en vokgt hem overal :')

Zo heb ik nu ook 1 mama.
Is haar eerste veulen.
Ze kan wat overbezorgd zijn.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:12

Uiteraard krijgt hij wel een aanvulling. Ik heb de (nieuwe) vital brokjes, basis pony brok en daarnaast hangen er 3 verschillende lilstenen in de stal.
Met alleen hooi bedoelde ik eigenlijk dat hij geen gras krijgt op het moment. Wat hij normaal wel erbij eet. Nu is het hooi zijn hoofdvoer ipv bijvoer.
Ik ben nu zelf ook aan de beurt. Echt heel extreem. Ik moet steeds rennennaar de wc...pffff.
Nick heeft intussen weer normale mest.
Ontwormen kan het denk ik niet zijn, dat is in feb en juni gebeurd.
Zag wel 1 van de likstenen op de grond liggen in het mulle, zwarte zand. En daar was uitgebreid aan gelikt. Touw was geknapt/afgeknaagd.
Ik neig zelf dus naar te veel zand.
Nick heeft nog nooit diarree gehad, maar sinds de nieuwe paddock 2 keer.
Heb ze ondertussen al 2 dagen illegaal in de wei aan de overkant. Van dat hete, stoffige zand af.
Moet nog 2 x zandweg geven om de zandkuir af te maken. Gelukkig eet ie dat spul door de brokken. Maar de mest is alweer normaal.
Nu die van mij nog :’)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:56

Chasey misschien ook zangweg door je eten doen :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:02

Hier is het ook bloedheet de ruin komt zijn schuilstal amper uit.

Ik hoop dat het vanavond afkoelt zodatik weer kan rijden. Gisteren les gehad en wij gaan echt vooruit, merk ook dat wekelijks les die stok achter de deur is om ook echt weer te rijden ipv excuses te zoeken. Vrij langzaam ( voor mijn gevoel) gaan wij vooruit maar 2 jaar geleden was hij nog erg groen en net onder het zadel en ik was doodsbang voor alles na mijn merrie die omhoog kwam.
Inmiddels is die angst steeds minder en met momenten gewoon weg en ontspant hij steeds meer en wordt een stuk rechter en zwalkt niet meer. Ook bitloos ipv bitje terwijl ik dat nooit gedacht zou hebben maar hij reageert daar echt het beste op en volgt mooi de hand. Wie van jullie rijdt er trail of WE? Ik ben daar steeds meer mee bezig als afwisseling en aangezien hij zoals mijn instructrice het noemt, hypermoboel en van elastiek is past het ook echt bij hem.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:11

Ik neem wel een banaan ;)

Aankomende week koelt het niet echt af savonds.
Ik moet vanmiddag een id kaart laten maken. Daarvoor moet ik nog pasfoto’s laten maken.
Ik zie er niet uit man, net een spook :p
En voorlopig durf ik nog niet uit huis haha.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:15

Oh Chasey hier ook last van de buik :(
En nee ik eet geen zand _O-

Paarden vinden dit echt niks aan, zo jammer dat ze de sproeier eng vinden anders kon deze mooi in de paddock staan.
Ze staan bijna de hele dag onder de bomen.

Gisteren even gekeken of ik een mogelijke inloop kon maken naar de stallen maar het is daar nog heter dan buiten dus dat heeft ook geen zin.
Echt balen dat je nu niks voor ze kan doen behalve zorgen voor voldoende water en hooi.
Wat ook mooi kl*te is, is dat de paddock gigantisch stuift, waardoor Melle nu lekker aan het hoesten is door het zand.
Geef hem elke dag foenegriek over de brokken maar vind het zo sneu voor hem

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:37

Afspenen doe ik normaal gesproken bij merrieveulens helemaal niet (de merrieveulens mochten dan rond de 9 a 10 maanden niet meer drinken bij mams, dat regelde zichzelf) en bij hengstjes bij 7,5 maand in 1x. Nu moet ik eerlijk bekennen dat mijn merries altijd heel makkelijk geweest zijn daarin. Dan is het uit het zicht, uit het hart _O- := ik reed de merries na de tweede week ook gewoon en liet de veulens dan op stal (Wij hadden wel een dichte stal), of bij tantes in de wei. Ilyn was helemaal makkelijk met afspenen, die ging gewoon als ik aan het rijden was knuffelen met haar 2 jarige halfbroer (hengst) die in de wei ernaast stond :')

Afbeelding

En daarna met haar andere halfbroer (zelfde vader) die twee weken jonger is dan Ilyn.

Afbeelding

Met 8 maanden heb ik Ilyn opgehaald en aan huis gezet. Ze heeft ook niet geroepen etc. Maar ze was dan altijd al aardig zelfstandig.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:23

Pfft merkte dat Kim een bult had tussen haar kaken maar dacht dat dat gewoon opgezwollen klieren waren van het taaie gras. Is dat nu open en rauw, oppervlakkig maar het ziet er niet lekker uit. Ze is gewoon helder en happy en haar temperatuur is 37,4 dus ook netjes.
Zouden jullie meteen een dierenarts laten komen of gewoon ontsmetten en maatregelen nemen tegen de vliegen?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:32

Hmmm lastig.
Ik ben zelf iemand die zolang paard niet ziek is, geen koorts heeft en goed eet, de boel zelf schoon maakt.
Maar zodra er ook maar enigszins verandering optreed dan wel de Da.
Melle had eens een fikse trap gehad van een hengst met ijzers aan de binnenkant voorbeen.
Best wel een diepe wond en hij liep ook een paar dagen niet zuiver.
2x per dag goed schoonmaken en ontsmetten en gelukkig was het na een week al een stuk beter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:33

Als het al open is dan zal ontsmetten voldoende zijn maar houdt wel in de gaten dat er geen wild vlees op komt of dat het idd gaat ontsteken door de vliegen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:44

palousa_boy schreef:
Als het al open is dan zal ontsmetten voldoende zijn maar houdt wel in de gaten dat er geen wild vlees op komt of dat het idd gaat ontsteken door de vliegen

Open is een groot woord, er zit geen gat in en de "bult" eronder lijkt nog hard.
Wil ook niet voor iedere scheet de dierenarts bellen, voor hetzelfde geld jeukte het gewoon en heeft ze zich open geschuurd een een paaltje ofzo. Maar ja open bult tussen kaken klinkt meteen als droes natuurlijk. Neus is ook schoon trouwens dus verder geen symptomen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:48

Als het verder schoon is zou ik er een klodder groene leem opsmeren. Blijft het wel ademen en komen er geen vliegen bij.