Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:12

Gini schreef:
Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.

Echter veel topsport paarden zijn hengst, die kan je niet zomaar even bij elkaar gooien.
Heb zelf op zo'n stal gestaan, en die komen in de molen,aan de hand, onder het zadel, aan de lijn, sommige in wei en/of paddock, maar zéker niet allemaal

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:31

pol013 schreef:
Buiten de natuurlijke 30% liggen en staand rusten heeft een stal niets toe te voegen aan het geestelijke of fysieke welbevinden van een paard.

Hier ben ik het dan niet mee eens. Mijn ene paard is mentaal heel snel overprikkeld, en je merkt echt aan hem dat hij pas echt tot rust komt in zijn stal. Hoe fijn hij de wei en paddock ook vindt, hij moet zich echt terug kunnen trekken in zijn box om de wereld daarna weer aan te kunnen lijkt het.
En dat ligt niet aan het gezelschap of dat hij op een enorm drukke wei staat, op de en of andere manier komt hij mentaal pas tot rust in zijn box.
Wat heel raar is, want zijn box is open aan de voorkant, heeft aan beide kanten voor de helft tralies en verder alleen een stang als afscheiding tussen de buren. Het is dus niet dat hij daar compleet prikkelarm staat.

Voor het idee, dit zijn de boxen, is alleen mijn andere paard
Afbeelding

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:03

Mijn paard staat nu bijna de hele dag op stal, vreselijk..
Hij wordt doodongelukkig en ‘vervelend’ als ie wel naar buiten mag.
Met vervelend bedoel ik dat hij wel eens ontsnapt uit de wei, omdat er wordt verzaakt een goede weide omheining te maken. Als hij ontsnapt zetten ze hem vaak binnen, want dat is makkelijker.
Hij staat alleen, want de wei is te nat (gezondheidsredenen, dus begrijpelijk) voor degene die er soms bij staat.. Zijn beste vriendje die gelukkig ook mee gaat verhuizen!

Wat een domme keus van mij om naar die stal te gaan..
Godzijdank verhuist mijn paard aan het eind van de maand naar een stal waar hij in een grote kudde 24/7 buiten kan staan, of binnen, net wat hij zelf wil.

Het gaat hierbij om een haflinger ruin van 3,5, dus daarmee rijd ik niet intensief en sowieso nu helemaal niet vanwege zwangerschap.

Ik hoop dat hij zich op deze plek weer fijner zal voelen.. kan niet wachten om te gaan!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:08

Zeker voor zo’n jong paard zeker veel fijner om veel naar buiten te gaan!

Het is trouwens fijn om te merken dat de dagen alweer heel langzaam beginnen te lengen, dat betekent bij ons op stal weer steeds een beetje langer buiten.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:18

TinGu schreef:
pol013 schreef:
Buiten de natuurlijke 30% liggen en staand rusten heeft een stal niets toe te voegen aan het geestelijke of fysieke welbevinden van een paard.

Hier ben ik het dan niet mee eens. Mijn ene paard is mentaal heel snel overprikkeld, en je merkt echt aan hem dat hij pas echt tot rust komt in zijn stal. Hoe fijn hij de wei en paddock ook vindt, hij moet zich echt terug kunnen trekken in zijn box om de wereld daarna weer aan te kunnen lijkt het.
En dat ligt niet aan het gezelschap of dat hij op een enorm drukke wei staat, op de en of andere manier komt hij mentaal pas tot rust in zijn box.
Wat heel raar is, want zijn box is open aan de voorkant, heeft aan beide kanten voor de helft tralies en verder alleen een stang als afscheiding tussen de buren. Het is dus niet dat hij daar compleet prikkelarm staat.

Voor het idee, dit zijn de boxen, is alleen mijn andere paard

Dan moet je dat je paard zeker bieden. Maar moet hij daar voor een flink aantal uren op stal staan? of een dichte deur hebben?
Ik tref hier ook wel eens een paard alleen in een stal aan. Even weg suffen. Maar dat duurt vaak maar kort.
Ik vind ook dat je een paard die gelegenheid hoort te geven. Maar dat is wat anders dan het paard om die reden veel uur op te sluiten in een stal.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:49

LadyMadonna schreef:
Gini schreef:
Een (top-)sportpaard is toch net dezelfde diersoort als een paard dat niet veel aan het werk is. Ik zie echt niet in waarom een sportcarrière weidegang in de weg staat of andersom.

Echter veel topsport paarden zijn hengst, die kan je niet zomaar even bij elkaar gooien.
Heb zelf op zo'n stal gestaan, en die komen in de molen,aan de hand, onder het zadel, aan de lijn, sommige in wei en/of paddock, maar zéker niet allemaal

Hengsten kunnen vaak gewoon samen staan met soortgenoten. Uiteraard niet als ze dat niet gewend zijn.
Dat is niet alleen bij hengsten een probleem. De sector houdt het zelf in stand dat er zoveel niet-sociale paarden zijn. Slecht en vroeg afspenen, slechte opfok en hoppa, je hebt er weer een niet-sociaal paard bij...Die dan weer een niet-sociale moeder wordt en de problemen worden steeds erger.

Als je bang bent voor blessures bij een enorm dure hengst, waarom niet gewoon elke hengst een eigen privé shetlander hengst/ruin erbij? :)) Hoef je niet bang te zijn voor blessures, hebben ze toch sociaal contact.

Als er regels zouden komen, moet je eens zien hoe creatief iedereen opeens kan worden :D

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:55

pol013 schreef:
Dan moet je dat je paard zeker bieden. Maar moet hij daar voor een flink aantal uren op stal staan? of een dichte deur hebben?
Ik tref hier ook wel eens een paard alleen in een stal aan. Even weg suffen. Maar dat duurt vaak maar kort.
Ik vind ook dat je een paard die gelegenheid hoort te geven. Maar dat is wat anders dan het paard om die reden veel uur op te sluiten in een stal.

Alleen heeft niet iedereen een mooie paddock aan zijn of haar stal vast zitten. Zou leuk worden hier op stal als alle deuren open blijven staan en de paarden zelf kunnen kiezen waar ze heen wandelen. ;)

Ik stal mijn paarden inderdaad >15u, daar staan wel grote open boxen met frisse lucht en veel sociaal contact tegenover. Dus geen dichte 3x3 box zonder daglicht of frisse lucht zoals hier veel wordt gezegd.
Smorgens komen mijn paarden zo'n 2u in de paddock, met hooi en water. Daarna op stal en daarna rijden, longeren of wandelen. En nadien vaak nog even terug op de paddock om lekker te rollen als ze nog zin hebben. Maar ze staan dan wel van 13 tot 7 weer op stal.
Op stal is er de mogelijkheid dat ze nogmaals buiten worden gezet tegen betaling, maar dat is zonder water of voer en de staldienst is al meerdere keren 'vergeten' paarden binnen te halen, waardoor ze dus zo 4-6u zonder eten of drinken staan. Dat wil ik niet, dus ik houd ze op stal, waar ze sociaal contact, onbeperkt ruwvoer en water hebben.

pol013

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:12

TinGu: ik reageerde nu alleen op de stelling dat een sportpaard niet 24/7 buiten kan worden of dat dat nadelig zou zijn. .
Ik zie bij de juiste omstandigheden geen meerwaarde aan een (afgesloten) stal voor een sportpaard.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:44

@pol013 dat snap ik hoor :) Misschien had ik jou niet moeten quoten, sorry, was niet perse persoonlijk naar jou toe.
Er heerst alleen in dit topic (en op heel bokt) bijna en taboe op je paard op stal zetten. Liefst wil iedereen alle paarden 24/7 buiten, met inloopstal. Dat zou voor veel paarden ideaal zijn, maar daarna kwam hier de discussie 'wel op stal maar dan met de deur open'. Ook leuk, maar niet alle stallen zijn daarop ingericht.
Misschien moeten we daar uiteindelijk (over x aantal jaar) wel naartoe, maar zover zijn 'we' nog lang niet in NL.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 16:58

Sanne.... Tuurlijk... even 30 shets aanschaffen als vriendjes... zie jij het gebeuren?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:26

Nou makkelijk l*llen en beslissen voor een ander is men hier bijzonder goed in! :=

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:34

LadyMadonna schreef:
Gini schreef:

Wij hebben alleen merries, op de shet en het paard van de baas na. Heel apart, morgen komt er weer een nieuwe, weer een merrie

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:35

Nouvel schreef:
Zeker voor zo’n jong paard zeker veel fijner om veel naar buiten te gaan!

Het is trouwens fijn om te merken dat de dagen alweer heel langzaam beginnen te lengen, dat betekent bij ons op stal weer steeds een beetje langer buiten.

nou, Zeker! op beide opmerkingen :)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:46

pol013 schreef:
TinGu: ik reageerde nu alleen op de stelling dat een sportpaard niet 24/7 buiten kan worden of dat dat nadelig zou zijn. .
Ik zie bij de juiste omstandigheden geen meerwaarde aan een (afgesloten) stal voor een sportpaard.

Wij zien geen meerwaarde op 24-7 buiten, zelfs niet hele dagen buiten. In het zomerseizoen gaan ze in de ochtend op het land en gaan ze in de middag aan het werk, waarna ze gewoon op stal gaan. Uiteraard worden altijd weidetijden, staltijden aangepast aan het paard. We hebben er een die gewoon uit het land springt als ze het zat is, moet ik haar dan weer terugzetten? Die vind het gewoon prettiger op stal. Die zetten we op het land, en meld zich vanzelf in de stalgang :) De jonkies kunnen wel eens een uurtje langer, en als ze vrij hebben ook de hele dag. De wedstrijdpaarden gaan 4 uur, als ze niet net terug zijn van concours, dan moeten ze gewoon weer even bijtanken in alle rust binnen, maar als ze weer in de chill modus zijn dan gaan ze gewoon ook weer het land op.

Je kan dus zeggen dat juist over het landbeleid bij ons heel, heel goed nagedacht wordt, juist omdat we het belangrijk vinden, maar ook hoe het past in het schema.

Bijkomend is ook dat als paarden gewend zijn hele dagen op het land te staan, en je gaat dan een weekje in Frankrijk of Spanje op CC, dan zijn dat te grote veranderingen, dag (of twee) op de wagen dan 4 a 5 dagen op stal, weer een dag (of twee) op de wagen ondertussen grote inspanningen moeten verrichten en het verschil is gewoon te groot en ik vind dat je een paard dat niet aan kan doen. Het zijn gewoontedieren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:47

sanne83 schreef:
Hengsten kunnen vaak gewoon samen staan met soortgenoten. Uiteraard niet als ze dat niet gewend zijn.
Dat is niet alleen bij hengsten een probleem. De sector houdt het zelf in stand dat er zoveel niet-sociale paarden zijn. Slecht en vroeg afspenen, slechte opfok en hoppa, je hebt er weer een niet-sociaal paard bij...Die dan weer een niet-sociale moeder wordt en de problemen worden steeds erger.

Als je bang bent voor blessures bij een enorm dure hengst, waarom niet gewoon elke hengst een eigen privé shetlander hengst/ruin erbij? :)) Hoef je niet bang te zijn voor blessures, hebben ze toch sociaal contact.

Als er regels zouden komen, moet je eens zien hoe creatief iedereen opeens kan worden :D

Je kan beter hengsten bij elkaar hebben staan dan merries. Hengsten zijn veel liever voor elkaar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 17:59

Weet je... er wordt met dubbele moraal gewerkt.

Als je een cavia in een schoenendoos maat hok houdt en dan 1x per dag even 1 of 2 uurtjes per dag even in een een of de woonkamer zet, dan snapt iedereen dat dat een te klein hok is en niet diervriendelijk . Ook Al hebben ze eten en drinken en een mooi dik pak s trooisel.
Wieten de vrolijk en huppelen ze blij door huis Als je de los laat en hulpen ze er zelf weer in na een kwartiertje.

Als iemand zijn hond dag en nacht in een bench op sluit waar hij 1,5 keer in past in L en B en dan 3x per dag er uit mag voor een wandelingetje, al dan niet aangelijnd, dan snapt ook vrijwel iedereen dat dat te klein is en niet diervriendelijk. Waarom heeft zo iemand een hond denken we dan...

Een hamster heeft een veel groter hok in verhouding dan een paard en ook nog een looprad er in zodat ze lekker kunnen rennen wanneer ze zelf willen.

een kat loopt vrij rond in huis en mag vaak ook vrij buiten rond lopen.

Dus blijkbaar gunnen wij vrijwel al onze huisdieren een ruimer hok en meer vrijheid dan ons paard. Want "we" Vinden het heel normaal om die het grootste deel van de dag op te sluiten in een erg krap "hok" van 1x tot,5 keer hun lengte in quadraat.

Als we onze paarden op stal net zoveel ruimte zouden gunnen als onze cavia, hamster of konijn dan mogen de stallen wel vergroot worden naar 5 bij 10 meter per paard of groter!

Maar nee, dat is wel erg duur qua ruimte en materiaal... dan kunnen er veel minder paarden per stal staan.

In een aantal andere landen zijn ruimere stallen veel normaler.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:12

joyce B schreef:
In een aantal andere landen zijn ruimere stallen veel normaler.

In een aantal andere landen zijn stallen veel kleiner. En in weer andere landen zijn geen stallen, maar staan ze gekluisterd of aan een touw. Om over de rest van de leefomstandigheden maar te zwijgen. 8)7 Ik weet dus niet wat je hiermee duidelijk wilt maken?

Ik denk oprecht dat Bokt te veel te snel wil. Misschien moeten er dingen veranderen als het gaat om welzijn, maar dat gaat niet in 1 dag. Een hoe snel dat dan wel gaat zal ook nog eens per regio verschillen. Daar waar al meer ruimte en zandgrond is gaat het makkelijker dan in drukbevolkt gebied op kleigrond bijvoorbeeld.

Is dat erg?

Ik denk van niet. Het kan altijd beter, maar heel hard roepen dat mensen die hun paard op stal houden, omdat er op dit moment geen goed alternatief is of het paard aangeeft dit op dit moment prettig te vinden, dierenbeulen zijn en hun paard maar moeten verkopen helpt niet om dit sneller te veranderen. In tegendeel.

Dus in plaats van anderen te veroordelen is het misschien handiger om, aan beide kanten, open te staan voor suggesties, zondr elkaar de grond in te boren en uit te maken voor van alles en nog wat

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:12

Waarom wil je paarden vergelijken met andere dieren?

Zeker bij de nieuwe stallen zijn er eigenlijk geen stallen meer die kleiner zijn dan 4 x 4 en daar kan een paard languit in liggen, en rondscharrelen. Ik ben het overigens wel met je eens dat wat mij betreft standaard een stal minimaal 5 x 4 moet zijn. Het lijkt maar een metertje, maar dat is over de hele lengte een behoorlijk oppervlak.

Voorkeur gaat altijd uit naar 24/7 land, en als je een beetje wedstrijdjes rijdt, of buiten rijdt dan is dat allemaal prima voor elkaar te boxen, als je 1 paard hebt. Zou ik een eigen paard hebben ging die ook 24/7 op het land, en kwam ik alleen 1 keer per dag een suikerklontje brengen en kijken of alles nog ok is

Zit je in een strak trainingsschema, heb je er meerdere onder je hoedde en moeten die dieren echt zwaar presteren, veel reizen met een hoop hectiek, dan zijn ze maar wat blij met de rust van een stal en moet je het gewoon (zeker ook voor het paard) niet willen dat ze (buiten vakantie/blessure om) 24/7 op het land staan. Omdat je de hele dag contact hebt op stal kan je ze ook gewoon veel beter in de gaten houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:30

TinGu schreef:
Er heerst alleen in dit topic (en op heel bokt) bijna en taboe op je paard op stal zetten. Liefst wil iedereen alle paarden 24/7 buiten, met inloopstal.

Ik vraag me oprecht af hoe je hier nog op komt. :o Ik denk dat ik alleen al een stuk of drie-vier keer (misschien wel meer) heb aangegeven dat 24/7 absoluut niet de enige goede weg is en dat mijn paard momenteel ook op stal staat. En andere bokkers hebben dit ook meermaals aangegeven. Ik denk dat er op dit moment niemand in deze discussie zit wiens paard(en) 24/7 buiten staan.

Waarom mag er aan de ene kant niet in extremen gedacht worden (donkere kleine stal zonder lucht en contact met andere paarden), maar wordt er aan de andere kant wel telkens naar die 24/7 buiten verwezen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:32

Danzz, zal best, waar ik stond was het gros (jonge) hengst, en veel paarden van anderen die hier dan weer getraind/uitgebracht werden of werden opgeleid voor bijv de hengstenkeuring

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:37

danzzz schreef:
Nouvel schreef:
Maar wanneer is een paard dan een sportpaard?
Als je er een bepaald wedstrijd niveau mee rijdt, als je intensief traint maar geen wedstrijden rijdt, als je paard veel op stal staat?

ook dat staat altijd open voor discussie. Is iemand die gewoon wat rondjes rijd en eeuwig in de B blijft hangen aan het sporten? Ik denk het niet. IK zou het predicaat sportpaard het liefste hangen aan M plus en dan doen de eeuwige M combinaties ook niet mee, dus dat is een moeilijke te omkaderen definitie.

Valegro en co. komen ruim op weide en ik denk dat een olympisch kampioen toch wel in alle definities als "sporter" gezien zal worden. :D

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:39

Er wordt veel gedacht aan de mogelijkheden die er nú zijn en die zijn er inderdaad weinig. Als je verandering wil, zal je eerst de mindset moeten veranderen en dan zullen er langzaam ook daadwerkelijk praktisch dingen gaan veranderen.

LadyMadonna schreef:
Sanne.... Tuurlijk... even 30 shets aanschaffen als vriendjes... zie jij het gebeuren?

Dus je hebt een kneiterdure top dressuur/spring hengst, die meerdere tonnen gekost heeft, maar je kan geen shetlander onderhouden om het beest een beetje een leven te gunnen?
Geldtechnisch snap ik je natuurlijk echt wel, maar als je kijkt naar welzijn en hopelijk eventuele welzijns gerelateerde regelgeving, dan vind ik het wel een leuke creatieve oplossing :D Iets realistischer ook, dan denken dat we 30 peperdure hengsten met z'n allen in een pp zetten :))

danzzz schreef:
Bijkomend is ook dat als paarden gewend zijn hele dagen op het land te staan, en je gaat dan een weekje in Frankrijk of Spanje op CC, dan zijn dat te grote veranderingen, dag (of twee) op de wagen dan 4 a 5 dagen op stal, weer een dag (of twee) op de wagen ondertussen grote inspanningen moeten verrichten en het verschil is gewoon te groot en ik vind dat je een paard dat niet aan kan doen. Het zijn gewoontedieren.

Ook hier weer: als er een wetgeving komt, dan zal er dus ook op wedstrijden land of paddocks beschikbaar moeten zijn.

Ik ken bijvoorbeeld ook sportstallen waar wel alles buiten staat, maar om de redenen die je noemt worden de paarden in training s'ochtends allemaal binnen gehaald. Ze staan dan een paar uur op stal, krijgen individuele porties eten, worden getraind en worden aan het einde van de dag weer buiten gezet.

Ik heb echt nog nooit gehoord trouwens van paarden die (niet medische) rust krijgen door stalrust. Dat is echt volledig nieuw. Op de meeste topstallen gooien ze paarden na een concours juist de wei in om even tot rust te komen. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 18:41

BOkt wil te snel? Het is juist heel hard gegaan. Vroeger was paardrijden echt een elite sport en hadden lang niet zoveel mensen paarden en pony's als nu. Juist omdat men maar overal een paard kon gaan stallen, is er te weinig gekeken naar basis behoeften en welzijn. Niet dat dit vroeger beter was, verre van soms, maar de groei is echt enorm geweest en er zijn veel meer paarden dan men eigenlijk goed zou kunnen huisvesten in Nederland.
En het is een geldkwestie. Mensen wilden vooral zo goedkoop mogelijk staan, dus veel boeren en stallen hebben zoveel mogelijk stallen neergezet.

Iemand die zijn paard veel of 24/7 buiten heeft, komt echt niet alleen maar 1x per dag een suikerklontje geven of alleen wat rondhobbelen in het bos.

Wij hebben 4 pony's en dat betekent elke dag 3 ( kleine ) kruiwagens mest. Elke dag checken we hun hooi, we voeren 2x daags bij, verzorgen hoeven, staart en manen etc.

Het is ook zeker niet makkelijk of gemakzucht. Wij hebben op heel wat nare stallen gestaan, veel ellende en problemen gezien en ervaren. We zijn al jaren vaker op stal om toch naar onze eisen/wensen paarden te kunnen houden. Ook mijn man die elke dag van 6;45 tm 18:45 de deur uit is, donderdag tm 21;30 en nog veel zaterdagen moet werken. Je moet er echt heel veel voor over hebben. Voorheen in pension zette we dus zelf eten klaar, vulden we netten, kwamen ze extra eruit halen etc. We hebben altijd gezocht naar een eigen plek en hebben dat nu. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. We hebben wat palen verplaatst, het was achterstallig, de eigenaren doen niks voor ons en zijn er wenig. Maar we kopen het beste hooi in, hebben alleen met onszelf te maken en dat is ook wat waard.

Buitenritten maken we vooral 's avonds als het langer licht is of in de weekends. Als we samen rijden, is het vaak ontspannen, loslaten en zitten.
Maar als ik alleen rij en geen handpaard meeneem, train ik heel veel buiten. Ik rij overgangen, zijgangen, wissels, wat rek en strek werk. Dat is geen topsport niveau, maar ik ben geen zoutzak te paard en hou ze echt wel gezond en fit.

Onze hengst stond trouwens vaak een tijd met onze ruin samen buiten. Die lieten we niet 24/7 buiten, want dat risico met diverse merries daar op stal, gingen we niet nemen. En in pension was het lastig als ze buiten en binnen gezet worden, als mensen angstig zijn. Hij is daarom ook geruind en daarna bij de rest gegaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:13

sanne83 schreef:
Dus je hebt een kneiterdure top dressuur/spring hengst, die meerdere tonnen gekost heeft, maar je kan geen shetlander onderhouden om het beest een beetje een leven te gunnen?
Geldtechnisch snap ik je natuurlijk echt wel, maar als je kijkt naar welzijn en hopelijk eventuele welzijns gerelateerde regelgeving, dan vind ik het wel een leuke creatieve oplossing :D Iets realistischer ook, dan denken dat we 30 peperdure hengsten met z'n allen in een pp zetten :))
.

En wat nou als die 30 hengsten niet jouw eigendom zijn?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:14

Ayasha schreef:
Valegro en co. komen ruim op weide en ik denk dat een olympisch kampioen toch wel in alle definities als "sporter" gezien zal worden. :D

klopt, maar geen 24/7, gewoon 4 uurtjes in de ochtend of de middag, zoals de meeste paarden die op dat niveau meelopen.