Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:23

Ben ook wel benieuwd naar zulke zadels.
Op paard zitten zou technisch niet meer mogelijk zijn, maar dat kan ik me niet voorstellen, maar zal dan zeker een en ander aangepast moeten worden qua zadel.

Heb wel een Christ Iberica; eigenlijk van dochterlief, vond dat altijd heerlijk voor buitenritjes.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:23

Witte plekken inderdaad. Dan waren er drukplekken. Maar nu voel ik na elke rit of er vreemde bulten/harde plekken/warme plekken zitten. Als dat overal onder het zadel ongeveer hetzelfde is, is er niet veel aan de hand. Zo niet, dan moet je dat wel even in de gaten houden.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:24

Wat vreselijk lastig, Fabster.
Nog jong paard?
Altijd al?
Idd voer, maar heeft ook toch weer enkele weken nodig om te kijken of het wat doet.

Met meerdere paarden dus niet zo schrikkerig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:29

Dus de magnesium doet niet wat je wilt fabster?

En je weet zeker dat het niet haar karakter is?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Want ik geloof dat vitamine e en selenium ook het een en ander kunnen doen qua dit gedrag betreft, maar je moet niet zomaar selenium gaan bijvoeren, omdat te veel gevaarlijk kan zijn. Overleg eens met je DA hierover, hoe dat precies zit anders?

AbbyBlues

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:31

Ik zal er eens op letten Fabster. En zo'n gelpad lijkt me ook wel eens interessant om te proberen..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:35

Oke dat is positief!! Zou het jammer vinden als ik ze zadelmak maak met een slecht passend zadel.
Vind jij het zadel makkelijk schuiven?

Wat vervelend van je paard. Bij die van mij hielp magnesium ook niks. Die is pas echt rustig geworden toen hij 24/7 buitenstond met de bomproef Shire. Maar zodra hij alleen is bouwt ie heel snel spanning op en wil ie gaan rennen. Mocht je iets vinden houd ik mij aanbevolen :)

Pavo nerv controll etc. hielp bij hem in ieder geval niks.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:36

Volgens mij kun je met een beetje handigheid zelf zo'n PLIP knutselen. Google is your best friend :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:40

ohjajoh6 schreef:
Dus de magnesium doet niet wat je wilt fabster?

En je weet zeker dat het niet haar karakter is?
Heb je al eens bloedonderzoek laten doen? Want ik geloof dat vitamine e en selenium ook het een en ander kunnen doen qua dit gedrag betreft, maar je moet niet zomaar selenium gaan bijvoeren, omdat te veel gevaarlijk kan zijn. Overleg eens met je DA hierover, hoe dat precies zit anders?

Van de week dus de DA er weer bij gehad. Afgelopen okt heb ik haar binnenstebuiten laten keren. Kwam niks uit, maar nu vond deze DA dat haar vit E inderdaad te laag was. Selenium niet trouwens. Dus voer nu basis met toegevoegd magnesium en vit E.

Ze was wel altijd onzeker als ze alleen op pad is, maar de laatste maanden gaat het echt nergens meer over. Mg doet wel iets, maar het is nog geen feest. Dus ik zoek gestaag verder naar oplossingen/hulpmiddelen. DA er dus ook bij betrokken. Binnen 6 wkn zou ik iets van die vit E moeten merken. Anders puzzelen we weer verder.

In gezelschap is ze prima. Kan ander paard zijn, maar ook iemand die mee loopt/fietst.

Mss moet ik me er uiteindelijk bij neerleggen, dat ze zo is. Masr nu blijf ik nog even puzzelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:41

Zadel schuift bij mij niet hoor, Selka.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:43

Top!

Gefeliciteerd met de zwangerschap ! :D
Helemaal vergeten te typen! Hopelijk vallen de kwaaltjes mee :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 22:46

Hilary schreef:
Volgens mij kun je met een beetje handigheid zelf zo'n PLIP knutselen. Google is your best friend :)

Wat is een plip?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:06

Ik herken het wel deels fabster. Mijn fjord is samen ook de braafste maar alleen een gespannen ready to go paard. Er hoeft dan maar iets te zijn wat anders is en plop daar is dr spanning. Dan gaat de nek er op, vanuit draf kan ze ineens stil staan of omdraaien. Dan is ze de rest vd rit een brok spanning. Zodra we onze rij maatjes tegen komen vloeit het af en is het klaar.

Ik heb geen tip voor je helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:43

Ik herken het ook en nog wel een graad erger ook: die van mij doet als ze daar kans voor ziet, lees sloot of tegemoet komende vrachtwagen, in haar uppie ook levensgevaarlijk. Loopt dan ook rustig achteruit de plomp in of werpt zich letterlijk voor een vrachtwagen. Terwijl zodra er een ander paard mee is, ze zelfs het andere paard langs de plekken waar zij normaliter zgn niet langsdurft, zal gaan leiden. Dat zijn dan ook de momenten dat ik haar serieus haar nek wel om kan draaien, want haar hele houding straalt dan ook echt "waar maak je je druk om, volg mij maar" uit naar het andere paard

Dat is dan ook de reden dat iedereen op Lona naar buiten kan als MiniMe erbij is, maar dat ik de enige ben die er in mijn uppie mee naar buiten ga.
En dat ik dit dan ook alleen zondag ochtend vroeg doe, rustig verkeer en ik de meeste energie.

En dan merk ik dus wel duidelijk verschil in heftigheid van haar acties en reacties bij wel of geen magnesium.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 23:56

ohjajoh6 schreef:
Ik herken het ook en nog wel een graad erger ook: die van mij doet als ze daar kans voor ziet, lees sloot of tegemoet komende vrachtwagen, in haar uppie ook levensgevaarlijk. Loopt dan ook rustig achteruit de plomp in of werpt zich letterlijk voor een vrachtwagen. Terwijl zodra er een ander paard mee is, ze zelfs het andere paard langs de plekken waar zij normaliter zgn niet langsdurft, zal gaan leiden. Dat zijn dan ook de momenten dat ik haar serieus haar nek wel om kan draaien, want haar hele houding straalt dan ook echt "waar maak je je druk om, volg mij maar" uit naar het andere paard

Dat is dan ook de reden dat iedereen op Lona naar buiten kan als MiniMe erbij is, maar dat ik de enige ben die er in mijn uppie mee naar buiten ga.
En dat ik dit dan ook alleen zondag ochtend vroeg doe, rustig verkeer en ik de meeste energie.

En dan merk ik dus wel duidelijk verschil in heftigheid van haar acties en reacties bij wel of geen magnesium.

Precies die van mij, Ohjajoh. Alleen loopt die van mij in gezelschap wel achterin. Dan gaat het (aardig) goed. Als ze voorop loopt, wijst ze elke grasspriet aan voor de volgers (lees: ovetal met haar neus op en een grote boog omheen). Zij springt ook rustig voor een vrachtwagen of stuitert zo een sloot/greppel in. Ik ga dus niet in het weekend. Veel te druk. En zo vroeg ben ik ook nog niet op. Dus ik ga doordeweeks als iedereen op school/werk zit. Maar ik hoop nog altijd op verbetering. De Mg doet inderdaad wel iets. Maar ik wil méér! :P

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 00:24

Ja hoor, heerlijk op buitenrit geweest had ik me vergist en moest op mijn werk zijn!! In mn turboversnelling naar mijn werk gesjeesd

Nog een foto van vandaag :)

Afbeelding

Malibu en jack zijn beide erg braaf. Zowel buiten als in de bak. Buiten zoeken ze wel wat meer steun bij spannende dingen maar dat is een goede reactie. Met vertrouwen op een consequente manier is tot nu toe alles gelukt :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-16 07:46

Afbeelding

Niet bij te houden jullie :P

Mentjuh, ik vroeg dat van de hengst. Tof! Wat zijn je plannen met hem en vooral, hoe groot is hij ongeveer, de maat is voor mij reden om Amadeus tot op heden voorbij te lopen :o

Bij mij is waar een wil is, altijd een weg gebleken eigenlijk :o Vroeg of laat... Natuurlijk wel realistisch willen. Kunnen vliegen wil ik ook wel :+

Met een rolcontainer voor de mest bedoel ik zoiets:

Afbeelding

:= karev, jij zal vaker door familie laten voeren. Om zulke dingen ben ik dus altijd panisch als anderen wat moeten doen voor de paarden. Zou me enorm schuldig voelen naar ze :(:)

Haha Fabster, oeps teugels in je wiel. Gelukkig niet over de kop. Ik heb een leadrope met fietsen. Meestal lead en paard rechts en met links hou ik mijn stuk vast. Als ze erg stout is pak ik het gedeelte van de lead ook links en alleen haar even flink onder de kin beet, maar was de laatste keer niet meer nodig (= derde keer)

Veel plezier Anke! Ik zag de middelvinger ook :=

Ik loop ook zonder problemen met 2 paarden. Al heb ik soms wel last van tempo verschil. De een inhouden en ander voorwaarts houden is qua commando's nog wel lastig, misschien had ik ze tegenstrijdig op moeten voeden _O- Vroeger op de manege liep ik gerust met 3 Tinkers en 2 warmbloeden langs de weg naar stal. Anders moest ik zo vaak lopen....

Ik zit "pas" 12 jaar in de paarden. Heb een serieuze val gehad, voor de rest allemaal zodanig luchtige akkefietjes dat ik gewoon doorging en er niet meer bij stil stond. Die ene val was wel gelijk 6 weken plat van de pijn (nier gekneusd. Ja, dat kan :+ ) en nog altijd niet happy met paarden die moeilijk stil staan met opstappen (Kyra....) Ook veulens hebben me prima heel gelaten. Alleen achter een aan op mn buik door de modder. Diertje was nog geen 20 uur oud _O- We moesten stukje langs de weg naar stal, was niet de bedoeling dat hij in de wei geboren werd, dus meneer moest een halstertje om, vonden wij, vond hij niet

Heerlijke foto zo met de bende op het terras Solleke_Noah. Rij je met een FRA Pardoes? Ik wil je waarschuwen dat die bij mij is geknapt op buitenrit. Gelukkig op een heel braaf paard. Stiksels waren vergaan...

Ik heb ook twee keer een gat in mn hoofd gehad. Beide niks met paarden te maken, knapt he? :D
Ene was ik rondjes rennen en ging onderuit op de punt van de kast.
Andere deed ik verstoppertje. Ik zat te tellen op de schommel en vond de schommel te laag. Wilde hem dus over de balk gooien zodat hij hoger was. Maar met mn ogen dicht stond ik te dicht bij. Seconde later stond ik niet meer %)

Wielrenners, ik wil/had gewoon een wielrenner proof paard, veiligheid voor alles, misschien niet bij hun, in ieder geval wel bij mij. Ik rij nu dicht bij het centrum en vind scholieren meestal net zo erg, heb al twee keer een toe geroepen dat ze blij mogen zijn dat mijn paard niet schopt.

Simpele paarden AbbyBlues :D Die van mij was denk ik op die bak gaan staan en lekker met het voorbeen erop hameren dan. Vrouwtje lukt niet (snel genoeg). Zadelmaker voor een rits? Dat kan een schoenmaker heus ook!

zoefie kan foto's plaatsen :)F

Wat is dat voor zadel Selka?

Drukpad onder het zadel zou ik ook wel eens willen doen, zweetafdruk is goed, maarja, het blijft voor mijn gevoel beetje natte vingerwerk. Konden ze maar praten of iets lekker zat. Daarom neig ik snel naar boomloos, maar dat is nu even geen optie.

Fabster, een vriendin van mij doet de opleiding klassieke veterinaire homeopathie, zij heeft dit geprobeerd bij haar paard: [VS] [VOLG] Masterhorse Silence Pellets: we doen de test

En nu ga ik naar buiten :evaw:

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 07:59

Afbeelding
Hebben jullie ook een bakkie koffie voor mij?

Ik heb een bontje eronder...in de zomer is hij niet te dik, maar heb ook een zomervariant.
Afbeelding

Wat een heerlijk weer!
Gefeliciteerd met de zwangerschap
Dat is balen, rondje rijden en dan naar je werk moeten..... Stressen!!!
Wij komen geen terrasjes tegen.... Had ik anders vast eens willen proberen... Wij hebben als we ver weggaan, koffie en broodjes mee!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 08:38

Caily ik heb nog geen specifieke plannen eigenlijk haha! Als hij zo makkelijk blijft als nu mag hij lekker hengst blijven on ieder geval. Volgend jaar zadelmak maken en lekker hobby hobbelen. Hij is niet zo groot gelukkig ik schat m in op 1,45 ongeveer. Amadeus is groter inderdaad maar hij komt uit een kleine moeder van rond de 1.32 en kayne zit er lekker tussen in. Ik heb hem verder niet als dekhengst laten keuren. Geen idee of ik ooit de ambitie krijg dat zien we vanzelf. Bij de vorige eigenaar heeft hij 2 merries gedekt, een veulen is al geboren en de ander zal eerdaags komen. Mooi beestje uit een silver dappel. Veulen is getest en silver smokey black. Heel benieuwd hoe die uit zal groeien! De andere merrie is een zwarte. Kan ook nog van alles uit komen natuurlijk.

De overbuurman heeft ook een veulen! Paar dagen oud nu. Het is echt een enorm groot veulen, wat een stelten! Merrie was ook 2 welen overtijd. Altijd leuk om dat jong spul rond te zien dartelen!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:25

Goedemorgen.

Net mijn favo tokkie dood in het hok gevonden... :( Ik vermoed 'legnood' of een ontsteking.. vond haar gisteren niet al te fris ogen en haar achterkantje was heel vies.. maar dat heeft ze wel eens vaker gehad en dan kwam er na een dag of 2 een windei (natte scheet in een zakje noem ik dat altijd) en was het weer oke maar nu lag ze dood in het hok.. gisterenavond met het hok dichtdoen nog even gecheckt zoals altijd en toen zat ze normaal op stok, rond 21:00. :( Nou ja.. ze heeft een fijn leven gehad maar wel een raar begin van de dag.

Zal even bijlezen nu.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:36

Hè gatver Kristelhans. Dat is inderdaad geen goed begin van de dag.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:47

AbbyBlues schreef:
Hoopjes hooi werkt niet omdat ze dan a) alles in een keer opvreten en dan uitbreken op zoek naar gras en b) is de wei een blubzooi dus wordt het hooi nat en vies en laten ze de helft liggen.

Paarden aan huis. Soms niet zo rooskleurug als het lijkt.

Ik ben wel blij met de slowfeedernetten.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 09:48

Dan maar even een vredig plaatje van vanmorgen...
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:02

PLIP = Port Lewis Impression Pad http://www.paard-en-visie.nl/port-lewis-impression-pad/
kun je zelf ook makkelijk maken, zoek op google op de Carola-pad.

@AbbyBlues: een witte plek op de schoft is een zadel wat daar gedrukt heeft. Deze plekken kun je ook net naast of achter de schoft zien.
Je gaat ze pas zien na een volgende verharing, dus dan is het probleem al even bestaand of geweest.
Drukplekken herken je na het rijden als droge warmere plekken, pas enkele uren later worden het zwellingen. Daarom worden ze meestal ook niet opgemerkt; dan is de ruiter al naar huis.
Witte plekken die meer op de zitplek (verder naar achteren) of langs de singel/beugelplek zichtbaar worden (meestal bij boomloos) zijn hitte stuwingen. Bij langere ritten c.q. hogere temperaturen en een slecht ventilerende pad kun je een te hoge temperatuur krijgen waardoor de haarzakjes kunnen 'verbranden'.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:13

En dan is het wel handig als je je paarden asn huis hebt. Dan zie je je paard meerdere keren per dag, dus vallen dat soort dingen wel op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 10:23

Na een uurtje of 2 zijn die plekken ook weer geslonken, dus als je niets vermoedt van een slecht passend zadel dan zul je er ook niet gericht naar kijken.