Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiepfoudt

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:08

Klopt dat is ook een lastige situatie. Het oppeuzelen van de sprieten die onder de slowfeeder terecht komen is eventueel op te lossen door dat deel te bestraten, maar je blijft dus zitten met het probleem dat ze ook ieder sprietje die in het zand groeit ook móet en zal bemachtigen. Ik zit even te denken wat voor oplossing je hiervoor kunt bedenken en realiseren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:12

Op mn pensionstal is een gedeelte beton gestort, en een deel is later bestraat en dat is met (ruwe) baksteen. Bij ons hebben ze geen ijzers, dus geen problemen met gladheid. Overigens lopen de paarden gewoon ook op het harde op buitenrit, de hoeven zijn daaraan gewend doordat de paddock ook hard is. Mijn ervaring is dus dat de kans dat je ijzers nodig hebt, veel kleiner is wanneer de paarden in een bestrate paddock staan. Hoeven stemmen zich af op de omgeving/mate van stimulatie. Ik denk dat ongeveer de helft van de paddock bestraat is, en in de andere helft is zand gestort, maar met weer als vandaag is dat heel nat. Het grootste deel van de tijd is dat zand echter ook droog.

Er staat een grote hooiruif met een dakje, en over het hooi/stro is een net gespannen. Daar morsen ze weinig. Verder hangen er netten, daarbij morsen ze inderdaad iets meer, maar omdat de netten alleen boven het verharde hangen is het niet zo erg als ze dat gemorste van de grond eten. Er staan ook bakken met een rooster aan de voorkant, die vind ik behoorlijk ideaal, die zou ik zelf nemen als mn paard aan huis stond, denk ik.. Zoiets: http://link.marktplaats.nl/730782425 , alleen dan is de bovenkant gewoon dicht, maar de achterkant open. Je kan ze supermakkelijk vullen, doordat ze in het hek zijn 'geïntegreerd' loop je gewoon langs de paddock met je kruiwagen en kun je ze zo allemaal vullen. Ook liggen er op het verharde nog grote tractorbanden, daar ligt ook hooi in (zonder net :P ). Ook hier morsen ze weinig, maar ze schuiven de band wel een beetje in het rond :+ .

Kan je de paddock niet scheiden van het gras, zodat ze in ieder geval van die korte sprietjes afblijft?

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:19

Die link op mp heb ik ook bekeken..ik vind het een goed ding..alleen het schuine eten vind ik niets..maar die site heeft ook nog andere slowfeeders...
Ik heb haar aan huis staan..dus alles is mogelijk.....bestrating heb ik ook aan gedacht...maar dat wordt dan wel klein...echt uitleven is er dan ook niet bij...en met haar ijzers..mmmm... ik pieker nog even door..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:27

Mijn netten hangen in de schuilstal, dus alles wat er uit valt, valt op verharde grond. De slowfeeder met rooster staat buiten en de paarden laten toch best veel hooi op het zand liggen (moet altijd het hooi bij het mest scheppen even 'opvegen', want we willen het zand wel zand houden in principe. Dan staat er nog een enorme ruif op nog een verhard stuk, zodat ook daar de resten niet op het zand vallen (al ligt er wel regelmatig zand op trouwens). We hebben ook nog een stukje gras in de paddock en ja, die van mij is ook zo'n vreetzak, dus hij staat daar graag te grazen (en nu groeit het gras niet, dus hij zal ongetwijfeld wat zand binnen krijgen). Niemand van ons heeft paarden met ijzers. Ze worden allemaal natuurlijk bekapt. :)

Het land gebruiken we zoveel mogelijk voor overdag, maar als het in de wintermaanden te nat wordt, blijven ze in de paddock. Ik sta nu op zandgrond, maar mijn paard heeft zes jaar op veengrond gelopen (enorm groot gebied overigens, waar hij op liep). Dan ligt het er ook aan of er hoge(re) stukken zijn en dan kom je een heel eind. En verder een verhard stuk maken of zand storten. Is allemaal niet goedkoop.

Verder moet ik wel eens lachen om mensen die hun paard op stal hebben en dan roepen dat wij niet hoeven uit te mesten en hoe makkelijk dat is. Niet uitmesten? Wij halen elke dag alle mest uit de paddock en van het land en dat is nogal een werk. Zeker nu met die regen :+ . Dan is een stalletje uitmesten een stuk makkelijker. Wij onderhouden ons land ook, zetten zelf de omheining, letten op Jacobs Kruiskruid (ook een werk om dat te verwijderen), etc. Niks goedkoop of minder werk. Mensen hebben geen idee waar ze het over hebben, als ze zoiets roepen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:37

ja..land onderhouden is erg intensief...makkelijker om ze op stal te houden...toch heb ik er erge hobby aan om de wei in een zo goed mogelijke conditie te houden..ik heb ook nog best veel gras en doe nu aan strookbegrazing en slowfeeders....ik hou het zo nog wel een tijdje vol en ach....het is maar alleen voor de wintermaanden...maar toch..ik wil haar zo lang mogelijk maar wel veilig voor haar gezondheid buiten hebben...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:59

mamendt schreef:
ja..land onderhouden is erg intensief...makkelijker om ze op stal te houden...toch heb ik er erge hobby aan om de wei in een zo goed mogelijke conditie te houden..ik heb ook nog best veel gras en doe nu aan strookbegrazing en slowfeeders....ik hou het zo nog wel een tijdje vol en ach....het is maar alleen voor de wintermaanden...maar toch..ik wil haar zo lang mogelijk maar wel veilig voor haar gezondheid buiten hebben...

Dat is een goed streven. Wij doen ook aan strookbegrazing op het land. Mijn insuline resistente paard doet het er goed op. Ik maak me nu geen zorgen meer als hij een stuk veel en hoog gras heeft, mede ook omdat hij 's avonds van het gras af gaat en over gaat op hooi. Het ging er bij ons ook meer om dat hij niet 24/7 op gras staat. Ik vocht tegen het gras, jij tegen zand. Lastig, he? Bij mij riepen bepaalde mensen ook, 'zet 'm op stal', maar dat is natuurlijk geen oplossing. Althans, zo zag ik het niet. :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:19

mamendt schreef:
mmmm..ik vind het niet zo simpel.....in de winter groeit het gras nu eenmaal niet...dus wat bedoel je met goed..weimanagement????
Onbeberkt hooi voeren kan ook niet....dan wordt ze veel te dik....
Als ik haar in de padock zet gaat ze toch nadat ze de slowfeeder leeg heeft tussen het zand op zoek naar grassprietjes..en daar schuilt juist het gevaar.
Met haar grasmasker op blijft ze apatisch in een hoekje staan..dus dat vind ik al helemaal niets...
Ik doe echt mijn best voor haar en heb het liefste het paard ook zo lang mogelijk buiten....maar soms is het echt niet zo simpel..hoor...

Wij knallen gewoon grote balen hooi op het land als het gras niet meer groeit (onder 10 graden overdag).

Onbeperkt hooi/gras/ruwvoer is prima te doen, maar je moet het opbouwen. Paarden die het niet gewend zijn vreten in het begin door tot ze bijna barsten en het op is. Als ze gewend zijn dat er constant ruwvoer is, dan stoppen ze met eten als ze vol zitten :)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:21

ik moet wel zeggen, arabieren zijn heel hard en sober. en je kunt ze bij wijze van spijkers voor ontbijt geven, dan gebeurt er nog niet veel :P dus erg makkelijk als je weet daarmee om te gaan :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:37

juist twiggy 2008...ik zoek juist manieren om haar zo lang mogelik buiten te houden en niet zo lang mogelijk binnen....een voordeel heb ik ..ze staat aan huis en ik werk thuis..dus kun je wel heerlijk je tijd indelen..volgens mij ben ik ook een van de weinigen die 5 hooibeurten geeft!!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:07

denk dat paard vandaag wel fan was geweest van op stal staan :')

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:30

Zelfs op een dag als deze vind je de onze niet in de schuilstal. :D

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:32

Op de mangee staan de paarden het hele jaar in stands :( ...

Wel heel erg jammer, die paarden zijn heel gefrustreerd, en sinds ik niet meer rij is mijn lieveling heel hard achteruit gegaan... Hij is gewoon agressief. Weet niet hoe dat komt :(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:11

Tiepfoudt schreef:
Citaat:
Ik weet als geen ander dat het alles behalve simpel is om paarden het hele jaar door buiten te houden. Maar het kan wel, zelfs op de zompige kleigrond waar mijn paarden op staan, het kost alleen heel veel moeite en heel veel geld. Goed weidemanagement is een goed doordacht beleid om de grasmat het hele jaar door geschikt te houden voor begrazing. Denk aan de opname van gras en graasgedrag, oppervlakte, omweiden, inscharen, rantsoenbeweiding, opnieuw inzaaien. Omdat gras in de winter slecht groeit, zul je het hele zomerseizoen je moeten voorbereiden op de winter zodat er wel voldoende oppervlakte is waar genoeg gras op staat. Allemaal zaken die van belang zijn om te voorkomen dat je weiland een grote modderbende wordt.

Maar het lastige is dat je dat op een pensionstal niet zelf kunt bepalen. Ik begrijp dus wel goed dat de mogelijkheden van Mamendt beperkt kunnen zijn. Maar je kunt nog meer doen dan die twee uur vrije beweging. Het kost je dan zelf veel tijd en moeite, maar als je stal het niet te bieden heet, zal jij het moeten doen.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:56

Dat klopt. Helaas bepalen de pensionklanten niet wat voor systeem er wordt gehanteerd, maar pensionklanten zijn wel verantwoordelijk over waar zij hun paard neerzetten. De keuze ligt altijd bij de eigenaar, want deze bepaalt waar zijn of haar paard komt te staan. En ik kan wel begrijpen dat er mensen van mening zijn dat als er geen pensionstal binnen handbereik is waar je je paard een zo optimaal mogelijke leefomgeving kunt bieden, je dan de keus moet maken om te accepteren dat het houden van een paard voor jou niet weggelegd is en je dus geen paard zou moeten kopen. Of verhuizen. Dus de fout ligt deels bij de eigenaar, maar ook voor een deel bij pensionstallen. Wanneer zij massaal de moeite zouden gaan doen om wél zo dicht mogelijk bij een natuurlijke leefomgeving paarden te houden, wordt het voor veel mensen wel 'reisbaar' om hun paard op een dergelijk pension te zetten. Probleem: Reken maar op veel hogere kosten, dus wordt het voor veel mensen onbetaalbaar. Maar de mens is van nature een egoïstisch wezen, inclusief mezelf dus, en wil gewoon graag een paard. Dus nemen we de beperkingen waarmee ons paard te maken zal krijgen maar voor lief, onder het mom "mijn paard voelt zich kiplekker, dat weet ik gewoon." Nee, dat weten we niet. Hoe kunnen mensen met zekerheid zeggen dat hun paard zich goed voelt, terwijl hun paard geen/weinig mogelijkheid heeft om zijn natuurlijke behoeften uit te oefenen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 18:58

Missie_Maxie schreef:
Op de mangee staan de paarden het hele jaar in stands :( ...

Wel heel erg jammer, die paarden zijn heel gefrustreerd, en sinds ik niet meer rij is mijn lieveling heel hard achteruit gegaan... Hij is gewoon agressief. Weet niet hoe dat komt :(

Ik denk niet dat het heel moeilijk is om te bedenken waardoor dit paard gefrustreerd raakt ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:04

Maar wat is er erg aan een dier beperkingen opleggen. Dat krijgen ze in de natuur ook hoor. Als het een gure winter dan zullen ze ook minder te eten hebben dan ze zouden willen. Waarom is een paard beperken meteen negatief en egoïstisch?
Want heel droog gezien is een paard een halster omdoen en mee leiden al een beperking in diens vrijheid.
Uiteraard moet een paard zo optimaal mogelijk gehouden worden waardoor die gezond en gelukkig kan zijn, maar hoe dat dan precies ingevuld wordt, dat kan in mijn ogen op verschillende manieren.

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:15

Ik heb net het grootste deel van dit topic netjes doorgelezen en wil nu graag mijn verhaal kwijt.
7 jaar geleden kocht ik Flynn, mijn tinker. Het eerste jaar heeft hij 24/7 buiten gestaan. Dat wil zeggen dat hij in een kudde met 7 andere tinkers leefde. Ze hadden een schuilstal, maar hij was de laagste in rang en kon er nooit bij. Er was een hooirek, en hij moest wachten tot iedereen klaar was en kon dan gaan eten. In de zomer had hij het snikheet op de wei en in de winter stond hij tot bijna aan zijn knieën in de modder ...
Na veel wikken en wegen, heb ik hem verhuisd naar een pensionstal, op 6km van mijn thuis. Overdag gaat hij naar buiten, afhankelijk van het weer varieert dat van 3/4 uur tot 8/10 uur per dag. 's Nachts altijd op stal. Uitzondering wordt gemaakt als het overdag echt super warm is, dan blijven de paarden lekker binnen overdag en gaan 's nachts de wei op.
Toen Flynn in zijn nieuwe stal aan kwam, ging er een hele nieuwe wereld voor hem open! Zijn eigen plekje waar hij rustig kon eten, niemand die hem opzij zette, hij bleef lekker koel in de zomer en lekker warm en vooral droog in de winter! Je zag hem zo veranderen van een schuchtere tinker, naar een zelfzekere stoere vent.
De eerste maanden op zijn nieuwe stal heeft hij heel wat brokken gemaakt want hij wilde zelfs niet meer op de wei blijven! Hij kwam gewoon, door de draad naar binnen. Stroom of geen stroom. Gelukkig heb ik een super fijne staleigenaar die er wel mee kon lachen en steeds weer de draadjes opnieuw ging repareren...
Op een dag, tijdens die eerste winter kwam ik aan op stal. Alle paarden stonden in de sneeuw effe op de wei. Behalve Flynn.... die stond gewoon los in de stalgang aan de hooikar te eten terwijl de staleigenaar bezig was met het uitmesten.... Flynn was na enkele minuten weer naar binnen gekomen en ging gewoon niet meer terug de wei op .... :-) Hij bleef lekker binnen, wachten tot zijn stal weer proper was.
Ik denk gewoon dat elk paard anders is. Flynn zou doodongelukkig zijn als hij weer 24/7 buiten zou staan. Daar ben ik zeker van. :-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:19

Gini, mijn paard heeft ook een omheining om het land en de paddock, ja, dat is een beperking. Overigens wel voor zijn eigen bestwil, want ik zou niet willen dat 'ie de weg op gaat. Maar ik neem aan dat je de nuance snapt tussen urenlang ophokken in een stal of een omheining om een gebied, waarbij het paard wel de vrijheid heeft te kunnen bewegen (tot sprinten aan toe).

Overigens roept iemand (weet effe niet meer wie) dat als je onbeperkt voert, een paard na enige tijd vanzelf op houdt met eten. Dat ligt aan het paard. Ik heb er eentje, die niet ophoudt. Heb het ooit eens uitgeprobeerd en toen raakte hij bevangen van onbeperkt hooi op een dikke laag sneeuw (er was geen grasspriet te vinden). Dat doe ik dus niet meer. Wij vullen het hooi 2 a 3x per dag aan, hebben slow feeders en daar doen ze het prima mee. Helemaal onbeperkt, als in een paar balen neer gooien, nou nee, dat doe ik absoluut niet meer.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:20

Maarals een paard niet bij de kudde past hoort hij er gewoon niet te blijven staan zonder aanpassing van de voorzieningen.
Dat geldt ook voor alleen maar modder.
Ik heb mijn paarden dan in de nacht op stal, maar de hele winter door in het weiland, de enige modder vind je bij de ingang, waar we dan ook standaard elke winter nieuw zand gooien zodat dat ook mee valt.
Paarden buiten houden is niet ze er neer kwakken en niet meer naar omkijken.
Dat menen te veel mensen.

Dus dat hij opbloeit ligt niet perse aan het op stal staan, had hij een fatsoenlijk weide met genoeg voer plekken en was er op de kudde gepast in wat klikt, had dat wellicht ook gepast.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:21

Ik ben het wel met tiepfoud eens dat de eigenaar verantwoordelijk is voor hoe zijn paard gehouden wordt en dus waar je m stalt, maar het is te kort door de bocht om te zeggen dat je dan maar geen paard moet houden. Situaties van mensen kunnen veranderen en ook de mensen die zelf van gedachten veranderen en een beter leven voor hun paard willen worden hierin ontmoedigd door het gebrek aan fijne stallen.
(Ik praat hierbij over mijn regio > Amsterdam)

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:26

Little_King : Zijn eigen plekje, op stal, waar hij tot rust kan komen, is wel belangrijk voor hem. Waarom komt hij anders zelf naar binnen? Hij voelt zich best goed in deze kudde. Flynn is nu bijna 6 jaar op deze plaats en nog steeds staat hij aan de draad te wachten om binnen te komen en als het echt slecht weer is, gaat hij nog steeds "onder" de draad door ....

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:28

Uiteraard snap ik de nuance. ;) Maar ik heb het al eerder aangehaald, ik vind argumenten als "paard is een prooidier" en "je mag hem niet beperken" altijd zo onbevredigend. Als ik hoofdpijn heb en ik zou liever thuis op de bank liggen, kan ik dat ook niet als ik aan het werk ben. En die mate wordt ik ook beperkt en ik ben dan zogenaamd een vrij denkend, rationeel, intelligent wezen. Een dier beperkingen opleggen is dus niet egoïstisch.
Als iemand kiest voor een stal op 9 km afstand waar de paarden 's nachts naar binnen gaan in plaats van de 24/7 buiten stal op 20 km, dan begrijp ik dat en vind ik die persoon niet egoïstisch. Als ik meer dan een halfuur in de auto moet zitten voordat ik überhaupt bij mijn paard ben, dan ga ik daar niet gelukkiger van worden. Want uiteraard hou je een paard voor jezelf. Daar gaan we niet moeilijk over doen. Maar ik wordt ook niet gelukkig wanneer mijn paard dat niet is, dus 24/7 binnen is ook absoluut een no go voor mij. En zo is het wikken en wegen en beslissen. Maar ik zou niet bij iedereen zomaar durven zeggen 'dat is slecht' en 'dat is goed'.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:29

Ik vind de gemiddelde stalling hier in en om Het Gooi ook helemaal niets. En dan moet je dus verder kijken, zelf op onderzoek uitgaan naar andere plekjes. En dan is er best wat te vinden, maar ik geef toe..... Makkelijk is het niet. Maar ik denk ook dat veel ruiters vooral kijken naar hun eigen behoeftes in plaats van die van hun paard. Dan zijn paarden toch echt enorm overgeleverd aan wat baaslief wil.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:29

Ik zeg niet dat het fout is Flynneman. Heb ze immers zelf ook in de nacht op stal. :)
Maar als de groep goed is zouden ze voor de rust niet binnen hoeven te komen.
Hier ook een paar watjes die naar binnen willen met slecht weer, maar in de schuilstal gaan ze nooit staan, hoe hard het ook regent. Dan is gras weer belangrijker. Terwijl ze dan heel "zielig" staan te grazen.
Binnen hooi vinden ze prima, maar zou ik nooit geen hooi daar? Denk ook niet dat ze zouden komen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:32

Gini schreef:
Uiteraard snap ik de nuance. ;) Maar ik heb het al eerder aangehaald, ik vind argumenten als "paard is een prooidier" en "je mag hem niet beperken" altijd zo onbevredigend. Als ik hoofdpijn heb en ik zou liever thuis op de bank liggen, kan ik dat ook niet als ik aan het werk ben. En die mate wordt ik ook beperkt en ik ben dan zogenaamd een vrij denkend, rationeel, intelligent wezen. Een dier beperkingen opleggen is dus niet egoïstisch.
Als iemand kiest voor een stal op 9 km afstand waar de paarden 's nachts naar binnen gaan in plaats van de 24/7 buiten stal op 20 km, dan begrijp ik dat en vind ik die persoon niet egoïstisch. Als ik meer dan een halfuur in de auto moet zitten voordat ik überhaupt bij mijn paard ben, dan ga ik daar niet gelukkiger van worden. Want uiteraard hou je een paard voor jezelf. Daar gaan we niet moeilijk over doen. Maar ik wordt ook niet gelukkig wanneer mijn paard dat niet is, dus 24/7 binnen is ook absoluut een no go voor mij. En zo is het wikken en wegen en beslissen. Maar ik zou niet bij iedereen zomaar durven zeggen 'dat is slecht' en 'dat is goed'.

Hier ben ik het helemaal mee eens.
Het moet in het redelijke blijven, voor paard als eigenaar.
Maar ik ben het wel met Twiggy eens dat er wel een heleboel egoïstische lui rondlopen die alleen maar aan de eigen behoeftes denken en niet stilstaan bij die van het paard.
Zoals we eerder lazen gewoon zonder moeite een dag overslaan bij een binnen paard.