Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mamendt schreef:ja..land onderhouden is erg intensief...makkelijker om ze op stal te houden...toch heb ik er erge hobby aan om de wei in een zo goed mogelijke conditie te houden..ik heb ook nog best veel gras en doe nu aan strookbegrazing en slowfeeders....ik hou het zo nog wel een tijdje vol en ach....het is maar alleen voor de wintermaanden...maar toch..ik wil haar zo lang mogelijk maar wel veilig voor haar gezondheid buiten hebben...
mamendt schreef:mmmm..ik vind het niet zo simpel.....in de winter groeit het gras nu eenmaal niet...dus wat bedoel je met goed..weimanagement????
Onbeberkt hooi voeren kan ook niet....dan wordt ze veel te dik....
Als ik haar in de padock zet gaat ze toch nadat ze de slowfeeder leeg heeft tussen het zand op zoek naar grassprietjes..en daar schuilt juist het gevaar.
Met haar grasmasker op blijft ze apatisch in een hoekje staan..dus dat vind ik al helemaal niets...
Ik doe echt mijn best voor haar en heb het liefste het paard ook zo lang mogelijk buiten....maar soms is het echt niet zo simpel..hoor...
Tiepfoudt schreef:Citaat:Ik weet als geen ander dat het alles behalve simpel is om paarden het hele jaar door buiten te houden. Maar het kan wel, zelfs op de zompige kleigrond waar mijn paarden op staan, het kost alleen heel veel moeite en heel veel geld. Goed weidemanagement is een goed doordacht beleid om de grasmat het hele jaar door geschikt te houden voor begrazing. Denk aan de opname van gras en graasgedrag, oppervlakte, omweiden, inscharen, rantsoenbeweiding, opnieuw inzaaien. Omdat gras in de winter slecht groeit, zul je het hele zomerseizoen je moeten voorbereiden op de winter zodat er wel voldoende oppervlakte is waar genoeg gras op staat. Allemaal zaken die van belang zijn om te voorkomen dat je weiland een grote modderbende wordt.
Missie_Maxie schreef:Op de mangee staan de paarden het hele jaar in stands...
Wel heel erg jammer, die paarden zijn heel gefrustreerd, en sinds ik niet meer rij is mijn lieveling heel hard achteruit gegaan... Hij is gewoon agressief. Weet niet hoe dat komt
Gini schreef:Uiteraard snap ik de nuance.Maar ik heb het al eerder aangehaald, ik vind argumenten als "paard is een prooidier" en "je mag hem niet beperken" altijd zo onbevredigend. Als ik hoofdpijn heb en ik zou liever thuis op de bank liggen, kan ik dat ook niet als ik aan het werk ben. En die mate wordt ik ook beperkt en ik ben dan zogenaamd een vrij denkend, rationeel, intelligent wezen. Een dier beperkingen opleggen is dus niet egoïstisch.
Als iemand kiest voor een stal op 9 km afstand waar de paarden 's nachts naar binnen gaan in plaats van de 24/7 buiten stal op 20 km, dan begrijp ik dat en vind ik die persoon niet egoïstisch. Als ik meer dan een halfuur in de auto moet zitten voordat ik überhaupt bij mijn paard ben, dan ga ik daar niet gelukkiger van worden. Want uiteraard hou je een paard voor jezelf. Daar gaan we niet moeilijk over doen. Maar ik wordt ook niet gelukkig wanneer mijn paard dat niet is, dus 24/7 binnen is ook absoluut een no go voor mij. En zo is het wikken en wegen en beslissen. Maar ik zou niet bij iedereen zomaar durven zeggen 'dat is slecht' en 'dat is goed'.