Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Desiree schreef:De verdeling van krachtvoer over zoveel mogelijk keren per dag is nu eenmaal heel erg belangrijk voor de maag, net zo belangrijk als zoveel mogelijk beschikken over ruwvoer.
Nikass schreef:Desiree schreef:De verdeling van krachtvoer over zoveel mogelijk keren per dag is nu eenmaal heel erg belangrijk voor de maag, net zo belangrijk als zoveel mogelijk beschikken over ruwvoer.
Zoveel mogelijk keren lijkt me wat overdrevenHet hangt er natuurlijk vanaf hoeveel krachtvoer je paard krijgt.
Ik zeg ook niet dat ik het niet belangrijk vindt, maar we hadden het over prioriteiten. En als je paard twintig uur in een hok staat kan je nog je krachtvoer in zes porties geven, maar een gezond leven heeft dat paard niet.
Desiree schreef:Liever minder krachtvoer en meer ruwvoer.
Natuurlijk moet een paard zo min mogelijk op stal maar ik dacht dat ik dat intussen wel duidelijk had gemaakt. Maar stel dat je paard zoveel mogelijk buiten staat, bijvoorbeeld in een paddock op het zand waarvan vaak sprake is in de winter om het gras heel te houden?
Dan liggen de darmen ook stil en dat mag niet. Snap je?
Ruwvoer maakt dat paarden moeten kauwen, waardoor ze speeksel aanmaken waarin enzymen zitten die de maagwand beschermen. Paarden zijn ontzettend maagzweergevoelig.
Aranel schreef:Ik kom hier ook even twee stallen aan jullie voorleggen.
Ik was niet op zoek naar iets nieuws voor mijn paard maar per toeval liep ik tegen een andere stal aan en nu ben ik een beetje aan het afwegen.
Situatieschets is als volgt:
Stal 1 (waar hij nu staat)
- 10-15 minuten rijden
- bos op loopafstand
- zomers in principe dag en nacht weidegang. Geen schuilmogelijkheid
- in de winter een paar uur op de paddock, maar ik heb er geen zicht op hoe lang dit is. Hij staat ook wel eens een hele dag binnen.. Op zondag moeten we het buiten zetten en binnen halen zelf regelen en dit lukt niet altijd.
- 2 keer pd voer op wisselende tijden
- zelf mesten en brok regelen
- staleigenaren waar ik goed mee overweg kan
Stal 2:
-20 minuten rijden
- geen bos in de buurt. De stal ligt aan een weg waar in principe alleen bestemmingsverkeer langs komt dus wel rustige wegen. Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met het bos..
- paddock paradise met track pad rondom de boerderij. Schuilstal aan het einde van de track.
- paarden staan in de pp van 10-17 uur. Zomers weidegang en in overleg 24/7 buiten
- 4 keer per dag ruwvoer, 5 uur 's morgens, om 10 uur in de pp, 17:00 uur op stal en 22:00 uur op stal.
- brok inbegrepen
- mesten wordt 2 keer pw gedaan
- 2/3 keer per week heb je een voerbeurt om 10:00 of 17:00 en zet je de paarden binnen of buiten.
De prijzen zijn vergelijkbaar. Er spelen nog wat kleine dingetjes mee maar de hoofdpunten heb ik zo wel benoemd.
Amira_ schreef:Ik zou absoluut voor stal 2 gaan vanwege de afstand. Ik zou het er echt niet voor over hebben om 45 minuten te rijden naar stal. En in jouw situatie klinkt een stal dichtbij veel handiger
M_nouska schreef:Ik zou ook voor stal 2 kiezen. Menwagen buiten lijkt mij niet zo fijn, maar kan je er niet een hoes overheen doen? Weet niet of die mogelijk er is of dat het kan maar kan je niet een soort kacheltje ergens zetten. Aan als je komt, rijden, na het rijden lekker warm bij het kacheltje en uit als je weer weg gaat.
kellyxx schreef:Ik zou ook graag advies willen over 2 stallen:
Stal 1
Grote pensionstal (40 paarden)
Binnenbak
Buitenbak (meestal niet geschikt om fatsoenlijk in te rijden)
Komt buiten in paddock
Altijd druk in de bak met rijden
Krijgt sochtends beetje hooi in paddock en daarna als ze binnenkomt nog. Savonds geef ik haar zelf nog hooi bij. 2x per dag brok, maar voordat ze hooi krijgen dus maak ik altijd bakjes met gras en brok.
geen fijne uitrijmogelijkheden.
Buitenstal
260
Stal 2
Stal aan huis bij iemand (2 andere paarden)
Buitenbak die bijna altijd te rijden is.
Weidegang + paddock
Krijgen sochtends hooi en brok, rond half 5 hooi en brok en savonds rond 9 uur nog een keer brok.
De bossen liggen om de hoek
Binnenstal / kunnen wel met hun hoofd naar buiten en is een lichte stal
Veel verzorging van het paard ( supplementen geven & dekens wisselen evt)
200
Alvast bedankt!!