Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:50

Mag je hier ook vragen wie een pensionstal in de buurt bij mij weet etc? Of alleen voor het kiezen tussen bepaalde stallingen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 07:45

Volgens mij mag dat ook gewoon.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:11

Nee dat kun je op Ervaringen en Diensten doen.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 08:46

Oke, weet ik dat ook meteen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:58

Desiree schreef:
De verdeling van krachtvoer over zoveel mogelijk keren per dag is nu eenmaal heel erg belangrijk voor de maag, net zo belangrijk als zoveel mogelijk beschikken over ruwvoer.

Zoveel mogelijk keren lijkt me wat overdreven ;) Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel krachtvoer je paard krijgt.
Ik zeg ook niet dat ik het niet belangrijk vindt, maar we hadden het over prioriteiten. En als je paard twintig uur in een hok staat kan je nog je krachtvoer in zes porties geven, maar een gezond leven heeft dat paard niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 15:28

Nikass schreef:
Desiree schreef:
De verdeling van krachtvoer over zoveel mogelijk keren per dag is nu eenmaal heel erg belangrijk voor de maag, net zo belangrijk als zoveel mogelijk beschikken over ruwvoer.

Zoveel mogelijk keren lijkt me wat overdreven ;) Het hangt er natuurlijk vanaf hoeveel krachtvoer je paard krijgt.
Ik zeg ook niet dat ik het niet belangrijk vindt, maar we hadden het over prioriteiten. En als je paard twintig uur in een hok staat kan je nog je krachtvoer in zes porties geven, maar een gezond leven heeft dat paard niet.

Liever minder krachtvoer en meer ruwvoer.
Natuurlijk moet een paard zo min mogelijk op stal maar ik dacht dat ik dat intussen wel duidelijk had gemaakt. Maar stel dat je paard zoveel mogelijk buiten staat, bijvoorbeeld in een paddock op het zand waarvan vaak sprake is in de winter om het gras heel te houden?
Dan liggen de darmen ook stil en dat mag niet. Snap je?

Ruwvoer maakt dat paarden moeten kauwen, waardoor ze speeksel aanmaken waarin enzymen zitten die de maagwand beschermen. Paarden zijn ontzettend maagzweergevoelig.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:31

Hier ook weer twijfels :(. Tussen de stal waar ik nu sta en de stal waar ik met mijn vorig paard stond

Waar ik nu sta:
24/7 weidegang op paddock, in de zomer dag wei, nacht paddock, worden beide nooit uitgemest
Paddock op kleigrond dus serieuze blubber, paard heeft hierdoor mok opgelopen
Containerstal als schuilstal, erg klein, harde houtbodem, geen strooisel, wordt niet dagelijks uitgemest
Paard staat alleen op haar stukje grond, andere paarden staan in tegenoverliggend stuk met gangpad tussen
Buitenpiste op scheldezand die 80-90% heel erg zwaar ligt, de verlichting die er voor de winter ging komen is nog steeds geen sprake van
Verder 0,0 faciliteiten
Op 3min rijden van thuis
Kostprijs: 225€

Andere stal:
Zomer zonsopgang tot zonsondergang weide, in de winter paar uurtjes op de buitenpiste. Evt mogelijkheid om kennissen te vragen haar buiten te zetten als zij er zijn
Paarden gaan altijd in groepjes tussen 2-6 paarden naar buiten, nooit alleen
Stallen worden zeer goed uitgemest en opgestrooid, eerder te dik dan te weinig
Je mag extra hooi geven in hooinetten zoveel als je wilt, dus onbeperkt
Gigantische buitenpiste met dressuurgedeelte en springparcours, ligt in de zomer heel goed, in de winter wat plassen maar schuift niet en zakt niet in
Normale grootte binnenpiste met geopadbodem
Beide pistes verlicht, je mag komen wanneer je wil
Verder alle faciliteiten: poetsplaats warm/koud water, solarium, stapmolen, longeerpiste, wandelmogelijkheden
15min rijden van bij mij thuis
Prijs: 230€

Zie graag mijn paard voldoende buiten, maar dit is ook geen doen. Ze staat tot de helft van haar koten in de vettigheid, kan niet lekker warm en zacht liggen op die houten bodem, ze heeft mok ontwikkeld die ik door de modder niet behandeld krijg. En ze staat alleen zonder mogelijkheden tot fysiek contact

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:42

stal 2 lijkt mij een betere optie omdat ze daar contact heeft met andere paarden en buiten komt. Hoe lang komt ze buiten op stal 2?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:48

Zou dan toch voor stal 2 gaan. Imo betaal je op stal 1 ook teveel voor wat je krijgt. Stal 2 is wel wat verder, maar als je dat geen probleem vindt zou ik die kiezen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:51

Van maart tot en met november zonsopgang tot zonsondergang. Daarna worden de weides te nat om ze nog op te laten. In de winter wel weinig, als er droge periodes bijzijn en de weides zijn begaanbaar gaan ze op de weide, anders 2-3 uurtjes op de piste. In het weekend langer, 4-5 uur. Dat is het enige dat mij een beetje tegenhoud :(. Stal 2 is voor mij veel beter maar het moet voor mijn paard uiteraard ook fijn zijn. Ik betwijfel of zo hard in de modder, met mok en een zware piste waar je in de winter op sommige plaatsen onverwachts wegzakt wel zo leuk is voor haar, en ze staat uit zichzelf ook wel graag binnen (hooi ligt daar), maar daar wordt ze die paar maand in de winter wel gedwongen langer op stal te staan. In de zomer is het wat mij betreft ideaal.

In onze omgeving is het echt of of. Of 24/7 buiten in de vettigheid, of 24/7 binnen. Die pensionstal is de enige dat een uitzondering maakt door ze toch dagelijks even buiten te zetten. De 24/7 binnen stallen denk ik nog niet eens over.

De afstand is voor mij zeker geen probleem, moest vroeger een halfuur doen, dan is een kwartiertje niks :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:12

Ik ging ook voor stal 2. Die eerste stal is niet goed voor de gezondheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:27

Desiree schreef:
Liever minder krachtvoer en meer ruwvoer.
Natuurlijk moet een paard zo min mogelijk op stal maar ik dacht dat ik dat intussen wel duidelijk had gemaakt. Maar stel dat je paard zoveel mogelijk buiten staat, bijvoorbeeld in een paddock op het zand waarvan vaak sprake is in de winter om het gras heel te houden?
Dan liggen de darmen ook stil en dat mag niet. Snap je?

Ruwvoer maakt dat paarden moeten kauwen, waardoor ze speeksel aanmaken waarin enzymen zitten die de maagwand beschermen. Paarden zijn ontzettend maagzweergevoelig.

Mijn reactie was op het stukje over krachtvoer. Over ruwvoer ging het helemaal niet.

XLes: stal 2, en proberen de uren buiten in de winter wat op te rekken. Buiten staan is goed, maar wel onder de juiste omstandigheden. Daar voldoet stal 1 imo niet aan.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:25

Bedankt voor het meedenken! De beslissing is gemaakt, 1 februari verhuist ze.

sulindabaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 13:17

Aranel schreef:
Ik kom hier ook even twee stallen aan jullie voorleggen.
Ik was niet op zoek naar iets nieuws voor mijn paard maar per toeval liep ik tegen een andere stal aan en nu ben ik een beetje aan het afwegen.
Situatieschets is als volgt:
Stal 1 (waar hij nu staat)
- 10-15 minuten rijden
- bos op loopafstand
- zomers in principe dag en nacht weidegang. Geen schuilmogelijkheid
- in de winter een paar uur op de paddock, maar ik heb er geen zicht op hoe lang dit is. Hij staat ook wel eens een hele dag binnen.. Op zondag moeten we het buiten zetten en binnen halen zelf regelen en dit lukt niet altijd.
- 2 keer pd voer op wisselende tijden
- zelf mesten en brok regelen
- staleigenaren waar ik goed mee overweg kan

Stal 2:
-20 minuten rijden
- geen bos in de buurt. De stal ligt aan een weg waar in principe alleen bestemmingsverkeer langs komt dus wel rustige wegen. Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met het bos..
- paddock paradise met track pad rondom de boerderij. Schuilstal aan het einde van de track.
- paarden staan in de pp van 10-17 uur. Zomers weidegang en in overleg 24/7 buiten
- 4 keer per dag ruwvoer, 5 uur 's morgens, om 10 uur in de pp, 17:00 uur op stal en 22:00 uur op stal.
- brok inbegrepen
- mesten wordt 2 keer pw gedaan
- 2/3 keer per week heb je een voerbeurt om 10:00 of 17:00 en zet je de paarden binnen of buiten.

De prijzen zijn vergelijkbaar. Er spelen nog wat kleine dingetjes mee maar de hoofdpunten heb ik zo wel benoemd.

Volgens mij weet ik over welke stallen dit gaat! Heb je al een keuze kunnen maken? :)

Als je voor stal 2 hebt gekozen, word ik je stalgenootje, verhuis a.s donderdag naar deze stal :D
Vond het echt een groot drama om in deze omgeving een fijne stal te vinden! Je zit overal met veen-of kleigrond. Kom oorspronkelijk ook uit een andere omgeving en woon pas 5 maanden hier. Kwam uit een omgeving met allemaal zandgrond, heerlijk, vrijwel overal het jaar rond op de wei. Nu gelukkig eindelijk een stal gevonden waar ze ook in de winter genoeg buitenkomen en genoeg hooi krijgen, super kwaliteit ook!
Kan niet wachten totdat het donderdag is *\o/*

lois_e_mooii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 20:37

ik persoonlijk zou kiezen voor de 2e kwam faciliteiten.. helaas mis je dan wel het bos. is dit wel met auto en trailer te bereiken of heb je daar geen beschikking over?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:48

Graag heb ik jullie eerlijk en oprecht advies!

heden sta ik super gestald, maar helaas zijn er wat dingen voor gevallen, waardoor de omstandigheden misschien zo zijn dat ik een andere stal wil gaan zoeken.
Niet om de stal zelf, maar er kleven voor mij wat nadelen aan.
Ik heb gezegd hier nooit meer weg te gaan, maar ja, soms verandert dat.
Ik heb een zoon van 9 maanden en door de afstand kan ik niet even snel op en neer vanuit het werk en mijn gezondheid speelt hierin ook parten. Mijn man is s'avonds soms pas om 19.00u thuis en de kleine kan ik niet mee nemen. als ik nachtdienst heb en ik ben om 5 uur wakker dan ga ik vaak niet, omdat ik op zie tegen de afstand en dat ik dan zo laat thuis ben dat ik er tegen op zie om te gaan.
Daarnaast mis ik een direct bos waar ik in kan rijden.
Ik heb een welsh en deze is ouder en trekt de afstand niet goed.

De huidige stal heeft alles wat mijn hartje begeert.

- binnenbak
- buitenbak
- longeerpaddock
- warm water/ mooie poetsplaats
- paarden staan volpension
- kosten: 185,- en 250,- voor de a pony en d pony( d pony staat nu iets goedkoper wegens opfok,maar dit verandert per maart)
- pony;s komen iedere dag buiten: 1 op de zandpaddock en de andere op de weide. Van ong 8 uur tot 3 uur. In de zomer langer.
- 4 fatsoenlijke voerbeurten met goed hooi en brok/ muesli
- helaas voor mij bijna 45 minuten rijden
- geen direct fatsoenlijk bos om in te rijden. Ik heb een oudere pony die langere afstanden niet meer aankan.( eerste fatsoenlijk bos is voor mij 30 min rijden, gezien het tempo)
- geen recreatieve ruiters waarbij ik kan aansluiten, 2 vriendinnen, maar daarin gaat vermoedelijk wat veranderen.
- geen menvereniging
- rustige stal, weinig aansluiting( heeft ook zijn voordelen haha)
- stalling binnen voor menwagen
- kantine, met alle voorzieningen

nu kreeg ik een super aanbod, maar het is voor mij nog niet ideaal en wil graag jullie mening
de stal heeft

- ruime stallen, inloopstal voor de jongste met in de winter een grote paddock en de oudste kan s'nachts op stal, zomer grote weide. evt 24/7 buiten met de inloopstal.
- de paddock heeft een omloop.
- is voor mij 10 min tot 15 min rijden( weet nong niet precies, want ik kan waarschijnlijk binnendoor en is het nog sneller)
- aan het bos( drunense duinen)
- op 2 km rijden een menvereniging en binnenbak
- longeer rij paddockje. vrij klein, meer grondwerkbakje, wel goed gedraineerd
- geen kantine
- wel poetsplaats, met koud water
- menkar moet buiten staan
- voerbeurten 4x daags met fatsoenlijk hooi en brok. evt senior priores
- kleine stal( kom dan met eigenaresse samen, geen andere pensionstallers)
- in omgeving staan veel bekenden
- kosten per pony 165,- all in
- pony' s staan bij haar aan huis, dus altijd toezicht.

de afwegingen zijn lastig:
wat mij oa wat tegenstaat is geen kantine( ik ben een koukleum en warm mezelf graag op na het rijden en ik hou van gezelschap)
menwagen staat niet droog
en geen warme water op de poetsplaats
binnenbak en buitenbak is geen noodzaak voor mij, in de 2.5 jaar dat ik nu op huigige stal sta heb ik er niet veel gebruik van gemaakt.

stal 2 is wat back to basic gezien wat ik nu heb.
anderzijds denk ik dat het mij wel gelukkiger gaat maken in de zin dat ik weer aansluiting kan vinden om buiten te rijden met anderen. het bos op rij afstand. afstand maakt het makkelijker om ff snel te gaan als ik nachtdienst heb of na de vroege dienst.
Tot op heden kon ik bij mijn vriendinnen ook aansluiting vinden om te rijden, maar met de kleine was het maar net of de 1 kon of de ander. ik ben meer gebonden aan huis.
wel is het op de huidige stal super geregeld, waardoor ik geen zorgen heb als ik ff niet kan.
Ze worden er goed in de gaten gehouden en heb ik er geen omkijken naar.

lastige keuze voor mij..

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:52

Ik zou absoluut voor stal 2 gaan vanwege de afstand. Ik zou het er echt niet voor over hebben om 45 minuten te rijden naar stal. En in jouw situatie klinkt een stal dichtbij veel handiger :j

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:03

Amira_ schreef:
Ik zou absoluut voor stal 2 gaan vanwege de afstand. Ik zou het er echt niet voor over hebben om 45 minuten te rijden naar stal. En in jouw situatie klinkt een stal dichtbij veel handiger :j

klopt. afstand speelt mij erg parten.
maar ik kan helaas vaak niet gaan ook vanwege gezondheid en in die zin staan ze daar wel super..
op nieuwe stal is dat afwachten. maar de dame in kwestie ken ik redelijk goed, dus denk niet dat ik daar bang voor hoef te zijn

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:06

Ik zou ook voor stal 2 kiezen. Menwagen buiten lijkt mij niet zo fijn, maar kan je er niet een hoes overheen doen? Weet niet of die mogelijk er is of dat het kan maar kan je niet een soort kacheltje ergens zetten. Aan als je komt, rijden, na het rijden lekker warm bij het kacheltje en uit als je weer weg gaat.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:30

M_nouska schreef:
Ik zou ook voor stal 2 kiezen. Menwagen buiten lijkt mij niet zo fijn, maar kan je er niet een hoes overheen doen? Weet niet of die mogelijk er is of dat het kan maar kan je niet een soort kacheltje ergens zetten. Aan als je komt, rijden, na het rijden lekker warm bij het kacheltje en uit als je weer weg gaat.

ik weet niet of een kachel mogelijk is en of dat veilig is.
wat ook nog een punt is is dat ik eigenlijk mijn vriendin niet alleen wil laten op die stal.
zij komt dan ook alleen te staan kwa rijden etc.
hoop ergens dat ze ook misschien wel iets in de buurt wil zoeken.
maar ja: de huidige stal bied ook veel luxe en zij maakt daar veel gebruik van( logisch)

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 06:04

Ik zou voor twee gaan en over je vriendin: jij bent verantwoordelijk voor jouw keuzes en geluk. Nobel dat je voor haar wilt blijven. Maar ook zij heeft keuzes!

eswestplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:51

kellyxx schreef:
Ik zou ook graag advies willen over 2 stallen:

Stal 1
Grote pensionstal (40 paarden)
Binnenbak
Buitenbak (meestal niet geschikt om fatsoenlijk in te rijden)
Komt buiten in paddock
Altijd druk in de bak met rijden
Krijgt sochtends beetje hooi in paddock en daarna als ze binnenkomt nog. Savonds geef ik haar zelf nog hooi bij. 2x per dag brok, maar voordat ze hooi krijgen dus maak ik altijd bakjes met gras en brok.
geen fijne uitrijmogelijkheden.
Buitenstal
260

Stal 2
Stal aan huis bij iemand (2 andere paarden)
Buitenbak die bijna altijd te rijden is.
Weidegang + paddock
Krijgen sochtends hooi en brok, rond half 5 hooi en brok en savonds rond 9 uur nog een keer brok.
De bossen liggen om de hoek
Binnenstal / kunnen wel met hun hoofd naar buiten en is een lichte stal
Veel verzorging van het paard ( supplementen geven & dekens wisselen evt)
200

Alvast bedankt!!

Ik zou voor stal 2 gaan

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:07

Hoi allemaal, ik zit met een dilemma.
Het is een beetje een lastig verhaal: ik sta sinds juli op stal 1. De persoon die over de verzorging van de paarden gaat en principe over de hele stalling gaat er per 1 april mee stoppen. Er is nog geen zekerheid over of er een nieuwe persoon gaat komen die dat gaat doen. Als er wel een nieuw iemand komt, is het niet zeker of deze persoon dat volhoudt, aangezien het op vrijwillige basis is.

Nu ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe stal, aangezien de kans reëel is dat ik op 1 april bij stal 1 weg moet.
Ik moet erbij zeggen dat ik Z1 met mijn paard rijd, veel train en hem scheer in de winter. Sinds ik op stal 1 sta is hij ontzettend bijgekomen in gewicht (hij was altijd te dun toen hij 24/7 buiten stond).

Stal 1: mijn huidige stal
- Overdag buiten (weiland is nu erg slecht, is de vraag of deze herstelt voor de zomer), 's nachts in ruime stal
- Binnenbak 20x40, buitenbak 20x60
- Volledige verzorging inclusief mesten en brok/muesli
- 2 ruime zadelkasten voor mijzelf
- Vlakbij het bos (5 minuten stappen)
- Enkele stalgenootjes.
- 350,- per maand
- De kans dat, als ik na 1 april kan blijven, na een paar maanden alsnog weg moet

Stal 2: de stal waar ik vanmorgen ben wezen kijken
- 24/7 buiten in paddock paradise met veel kwalitatief goed ruwvoer, brok oid moet je zelf kopen en voeren. In de zomer gaan ze overdag op het land.
- 20x60 buitenbak met achterberg bodem
- Longeercirkel met achterberg bodem
- Klein zadelkamertje gedeeld met 4 anderen
- Midden in het bos
- 30 stalgenoten, bijna allemaal bos-ruiters (ze vertelde dat je zelden met meer dan 1 iemand in de bak rijdt)
- 355,- per maand (als ik muesli meereken)
- Kan ik per 1 maart terecht

Stal 3: stal waar nu geen plek is, maar die mij wel aanspreekt
- Overdag buiten (zomer weidegang, winter droge paddocks met ruwvoer), 's nachts op stal
- 20x60 buitenbaan met goede bodem
- Eigen zadelkast (volgens mij redelijk ruim)
- Volledige verzorging inclusief mesten en brok (geen muesli)
- Niet bij het bos, bos is +- half uur te paard rijden (paard is bang voor groot verkeer)
- 10 stalgenoten
- 300,- per maand
- Nu geen plek, geen zicht op vertrekkende klanten

Wat moet ik doen?
Mijn gevoel zegt nu naar stal 2 gaan en als het niet bevalt (ivm geen stal: paard die gaat afvallen) naar stal 3, maar ik wil mijn paard niet zo veel verhuizen en ik ben bang dat stal 3 dan geen plek heeft...
Maar bij stal 1 blijven (waar ik het naar mijn zin heb) is voor mijn gevoel heel risicovol, aangezien stal 2 op dit moment plek heeft en veel mensen die plek willen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:04

Heeft stal twee wel een schuilstal?
Dat zou voor mij wel een vereiste zijn. Dan zou je eens daar kunnen voorleggen wat je ervaringen zijn met 24/77 buiten en vragen hoe hun ervaring is met de groepshuisvesting en of ze een alternatief hebben voor paarden die zich niet goed redden 24/7 buiten.
Het klinkt verder wel als een mooie stal. Welk pp is het?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:14

Ja, het heeft een 15 meter lange schuilstal met ook nog windbreekgaas. Er is beschutting van de bomen rondom de track en ze staan met een groepje van 10 ruinen. (en twee andere kuddes van 9 merries en 11 ruinen staan apart)
Het is de Paltzerhoeve in Soest.

Zij had geen ervaring met mensen die wat hoger in de sport rijden bij hun op stal, aangezien vrijwel iedereen recreatief rijdt. Ze vertelde wel dat sommige paarden niet goed tegen het extreme kuddegevoel konden, waarbij de eigenaren ze dus vervolgens niet meer konden rijden/uit de kudde halen.

Mijn paard heeft voorheen 9 jaar op een 24/7 buiten stal gestaan, maar die ruimte was veel kleiner, slecht en weinig ruwvoer, dus wel een compleet andere situatie. Daar werd hij erg mager.