Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:25

Zolang je geen 56 hectare :D is het volgens mij wel te doen om de mest op te ruimen. Dat doe je nu toch ook neem ik aan. Ik heb voor elk paard 1 kruiwagen per dag vol. En die mest kan liggen in de wei in de stal of in de omloop of in de paddock. Het is wat meer lopen maar dat is het op de wei dan toch ook. :+

Safiera

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 22:44

Valt best mee dat het heel vies word met mest. In het begin als het nog niet droog is ziet het igg vies uit, een soort van modderig. Maar na een paar regenbuien en weer opdrogen wordt het vanzelf zand.

Ik zal wel een foto maken van de plaatsen waar bij ons nu mest ligt. Ik vind het een superoplossing, hoef ik niet de hele tijd met mijn kruiwagen het hele land over om de mest op de 'msethoop' te leggen. Is wel alleen in de zomer bruikbaar, 's winters is het gewoon te nat. al is te droog ook niet goed... Ach ja, ik maak morgen wel even een paar foto's voor jullie :)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 23:47

dus ik begrijp dat je er plekken mee ophoogt: maar daar lopen ze dus swinters weer niet op.
Maar mest veranderd in ja soort van zand ja. dat heb ik ook wel vaker gezien. Maar mn mesthoop is echt nog mest, geen zand helaas :n :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 02:05

Dinopino schreef:
Zolang je geen 56 hectare :D is het volgens mij wel te doen om de mest op te ruimen. Dat doe je nu toch ook neem ik aan. Ik heb voor elk paard 1 kruiwagen per dag vol. En die mest kan liggen in de wei in de stal of in de omloop of in de paddock. Het is wat meer lopen maar dat is het op de wei dan toch ook. :+

mestboy en mestboy vorkje dan is het goed te doen :j

Ik doe het ook elke dag, ik zie het als een soort sportschool in de openlucht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:27

bliksem schreef:
Dus eigenlijk gebruik je in de winter de PP of iig de tracks niet?

Wij zouden altijd nog alleen het lange stuk met grind en de betegelde stukken kunnen gebruiken dus dat is wel fijn.

Ja, dat is inderdaad fijn!

Ik kan het PP dus nu nog niet gebruiken in de natste maanden. En er zijn meer tracks die niet gebruikt worden in de winter (als je de verhalen leest op websites van mensen die een pp hebben gemaakt)
Het pad wat er nu is, is echt graspad.

Het pad van de geplande uitbreiding (is een al bestaand klinkerpad naar huidige rotonde van puin en de tijdelijke stallen in de kapschuur, en het paadje door ons bosje langs onze erfgrens) Die worden wel winterproof. Dan hebben ze ook meerdere paddocks en inloopstallen tot hun beschikking in de winter en kunnen ze veel heen en weer lopen. Hopelijk is dat volgend najaar klaar voor gebruik.

De eerste winter had ik het graspad wel gebruikt, maar toen was er vanaf januari geen doorkomen meer aan en hadden ze het tot hun voorknieën diep kapotgetrapt en was het erg lasig ze nog in de wei te krijgen, of er voer of water te krijgen met een kruiwagen. Ook hadden we ze van voor naar achter de wei op laten eten en moest je steeds door het natte, korte, en kapotgelopen gras om in een nieuw stuk te komen. We moesten ze toen achterin opsluiten en de rest van de winter, buitenom langs de weg, 450 meter heen, en ook weer terug lopen 2x per dag met hooi, en met jerrycans. We hebben toen ook maar een stapeltje hooibalen daar opgeslagen tijdelijk omdat dat zo onhandig was en veel tijd kostte.

Vanaf het jaar daarna hebben we het andersom gedaan. In de herfst helemaal achteraan in de binnenwei beginnen, en dan naar voren verplaatsen. Dan heb je in de natste periode maar een klein stukje wat je door die natte grond hoeft te lopen. Ze stonden toen nog vrij lang dag en nacht opgesloten in de binnenwei en haalde ze met strookbegrazing dichterbij.

Het afgelopen jaar heb ik ze in de herfst en winter alleen overdag in het land gehad. In droge perioden en droge bodem hele dagen zolang het licht is, bij natte perioden korter, zo'n 2 tot 4 uur ongeveer. De rest van de tijd stonden ze dan in de paddock, met af n toe de bak er nog bij (20 bij 60)
Zo spaarde ik de bodem en het gras en kwam het veel mooier de winter uit en de paarden stonden ook niet in de blub en hoefden niet de laatste 2 maanden in de paddock te staan omdat de hele wei al stuk was gelopen en er geen gras meer stond. Had echt tot het voorjaar voldoende gras en zelfs iets over.
Doordat ze een aantal uren de wei op konden, hadden ze toch extra beweging en afwisseling.

Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ook met een PP.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:56

Je zou de tracks dus eigenlijk 'semi-'hard moeten maken. Dus een middenstuk wat echt hard en winterbestendig is en de zijkanten waar gras kan groeien. Ze zullen dan meestal wel over het harde gedeelte lopen/draven en alleen als ze rustig lopen de zijkanten weggrazen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:13

Ik kende de Amerikaanse versie van PP al, deze topic is overigens ook gaaf zeg! Veel goede tips die de revue passeren. *ik ga eens de komende dagen alle 40 pagina's doorspitten*

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:26

Ik heb niet alle 40 pagina's doorgelezen, dus misschien stel ik een vraag waarop het antwoord allang bekend is.
Hoe breed hebben jullie het pad?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:32

Inderdaad dubbeldun.

Romeorowan: het graspad hier is 3 tot 6 meter breed. 3 is wat aan de krappe kant, 6 meter is fijn, dan kunnen ze elkaar ruim passeren.

Ons bospad wordt krapper, zo'n 1,5 tot 2,5 meter met ruimere hoeken. Het klinkerpad dwars door het bos is 3 meter breed bestraat.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:41

hoe zijn die bospaden met schelpen gemakt weet iemand dat? het valt me op dat hoe hard het ook regent die paden altijd wel droog blijven! als je dat nou als ondergrond doe en daroverheen zand oid is dat hier misschien wel een optie, maar ja moet ik wel weten hoe dat aangelegd is... haha

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:44

Dat vraag ik me ook af, het grindpad wat hier ligt lag er al voordat wij er kwamen staan en die blijft ook echt altijd droog en hard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 11:51

@romeorowan : de breedte van de paden is afhankelijk van de grootte van je paarden. Als er eentje dwars staat en wil slaan, moet de andere nog makkelijk aan de kant kunnen.

Als een pad keihard is en wat hoger ligt als de rest zal het regenwater ook naar de zijkanten weglopen. Een hard pad neemt dus minder/geen water op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:21

schelpenpaden hier in de regio hebben vaak stevige ondergrond, (leemzand bijvoorbeeld) dan soort van worteldoek en daaroverheen die laag schelpen die aangereden worden. Dat kun je zien omdat op sommige plekken dat doek wel eens omhoog kwam.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 12:45

Zullen de schelpen het doek niet kapot drukken ?? Dat lijkt me nl nogal scherp.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:46

geen idee, was vrij dik en sterkdoek. Ik vond het persoonlijk een groter probleem dat het omhoog kwam :P. De schelpen gingen vanzelf stuk en door het gruis en het gebruik werd het 1 stabiele massa. denk dat het dan niet zo veel meer doet met het doek. Denk dat er een laag van zo'n 10 tot 15cm schelpen op kwam bij aanleg.

Denk dat je het goed in moet graven bij de randen om te voorkomen dat het doek omhoog komt.

Speciaal Doek gebruiken ze overigens ook om paddocks te verbeteren. Ben de naam vergeten, maar als ik het weer tegenkom zal ik de link hier wel weer plaatsen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 13:58

Ik zie dit topic nu pas voor het eerst, maar wat een gaaf idee zeg! Alleen hoe doen jullie het dan met ondrhoud? Wij laten het land ieder voorjaar rollen en eens in de zoveel tijd moet het ook opnieuw ingezaaid worden (gaan we volgend jaar doen). Dat houdt dus in dat er ook een tractor het land in moet kunnen, maar ik denk dat het wat lastig wordt zo.

Wij hebben zelf op zich een mooi groot stuk land(ruim 1,5 hectare, 5 paarden max), wat we nu in 3en hebben gedeeld, om ze te kunnen wisselen. Maar dit is wel een heel goed idee om te zorgen dat ze inderdaad wat meer moeten doen voor hun voer.
We hebben een aantal vetzakken staan, 1 vanwege een blessure, dus daar kan nog niet zoveel mee gedaan worden, dan 1 die met flink veel rijden wel goed op gewicht komt, maar zodra ze een week stil staat wordt ze weer vet. En dan nog een die echt big mega huge is en die wordt ook niet echt gereden, er wordt enkel mee gewandeld, dus die zou het zeker goed kunnen gebruiken.

Laten jullie ze daar 's winters ook op rondlopen en wat moet je qua kosten toch wel minimaal rekenen wil je het een beetje knap doen? Ik moet het topic nog een keertje helemaal doorkijken, dus sommige vragen zijn misschien al beantwoord, maar ik vraag het toch maar. Het zijn nogal wat pagina's om door te wroeten namelijk. Zijn er trouwens nog foto's van iemand die het daadwerkelijk heeft toegepast?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:51

Met de aanleg van de paden moet je idd rekening houden dat een lanbouwvoertuig over bij/in kan c.q. de bochten kan nemen.
Daarom kunnen de paden ook niet té smal worden. Of je moet alles met prikpaaltjes doen die je dan weg kunt halen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:12

het korte stuk pad wat we tot nu toe hebben aangelegd van paddock naar wei( 3m. breed voor 2 minipaardjes) is nu al een blubberbende, met welk materiaal kun je het nou het beste verharden? grind? grindtegels in het midden ?of stoeptegels in het midden? hoe doen jullie dat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:12

als het al blubberbende is, moet je liefst eerst even wachten totdat het weer droog is, of je moet er gewoon grof (zwaar) zand op willen storten en het daarmee ophogen.

Als het droog is kun je er een klein laagje zand op storten en dan bestraten en als het niet te grote/zware tegel zijn een opsluitbandje er langs doen. Of een stukje afgraven, daar zand in en dan de tegels/stenen. Dan sluit het zichzelf op in de andere grond. Moet je wel zorgen dat ze er niet omheen alles wegtrappen want dan gaat je paadje alsnog aan de wande.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 09:30

Toch gaat mest op termijn geen oplossing zijn. Het zorgt er namelijk voor dat de bodem echt dichtslibt en het water dus echt niet meer kan wegzakken.
Ik zou het niet doen.

VHUoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:55

Ook ik ben helemaal nieuw in dit topic en vind het geweldig. Ik ga echt een rondje op mijn mini-landje creeren, is veel leuker dan steeds in de paddock en af en toe op de wei. HEbben jullie als bomen al fruitbomen genoemd? Op mijn landje staan een stoofpeer en een pruimenboom. Je hebt er zelf plezier van en de pony's vinden het heerlijk.
Nou ik ga de pagina's ook even doorspitten :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:01

Als ik zie wat wie hier als zomerafval van de bomen hebben zou ik niet willen dat de paarden die opeten. Volgens mij is een appeltje op zij tijd niet verkeerd, maar die veels te kleine en te harde appels zou hier gegarandeerd dunne mest geven.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 13:42

Toen we bij ons op stal bij een pony dachten aan hoefbevangenheid was de eerste vraag van de dierenarts of de pony bij fruitbomen in de wei stond.
Ten overvloede: fruit kan hoefbevangenheid veroorzaken door het hoge suikergehalte.
Je kan natuurlijk het geluk hebben dat het altijd goed gaat, maar zou zelf het risico niet nemen....

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 14:39

Fruitbomen zorgen niet alleen voor lekkere vruchten, maar trekken ook veel wespen aan.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 15:20

Wij hebben een appelboom in de tuin en ze staan daar ook weleens maar als de appels beginnen te vallen staan ze er niet vaak op want dan eten ze zich scheel aan die dingen.. dat is niet goed voor mijn koliek gevoelige merrie. Ik ben niet zo van de fruitbomen in een wei, ik heb 2 notenbomen en de buurman wilgen en mijn andere buurman een pruimenboom maar heeel af en toe valt er iets naar beneden en dan hoeven ze gelukkig niet.

Even over het blubber. Ik heb kleigrond dus in de winter veel blubber op die plekken waar het echt erg is heb ik een stuk bestraat en/of houtsnippers, zand en grote kiezels. Hopelijk wordt het deze winter niet zo een ramp als normaal.. Ik heb van die beton- grindstenen liggen zonder zand eronder.