bliksem schreef:Dus eigenlijk gebruik je in de winter de PP of iig de tracks niet?
Wij zouden altijd nog alleen het lange stuk met grind en de betegelde stukken kunnen gebruiken dus dat is wel fijn.
Ja, dat is inderdaad fijn!
Ik kan het PP dus nu nog niet gebruiken in de natste maanden. En er zijn meer tracks die niet gebruikt worden in de winter (als je de verhalen leest op websites van mensen die een pp hebben gemaakt)
Het pad wat er nu is, is echt graspad.
Het pad van de geplande uitbreiding (is een al bestaand klinkerpad naar huidige rotonde van puin en de tijdelijke stallen in de kapschuur, en het paadje door ons bosje langs onze erfgrens) Die worden wel winterproof. Dan hebben ze ook meerdere paddocks en inloopstallen tot hun beschikking in de winter en kunnen ze veel heen en weer lopen. Hopelijk is dat volgend najaar klaar voor gebruik.
De eerste winter had ik het graspad wel gebruikt, maar toen was er vanaf januari geen doorkomen meer aan en hadden ze het tot hun voorknieën diep kapotgetrapt en was het erg lasig ze nog in de wei te krijgen, of er voer of water te krijgen met een kruiwagen. Ook hadden we ze van voor naar achter de wei op laten eten en moest je steeds door het natte, korte, en kapotgelopen gras om in een nieuw stuk te komen. We moesten ze toen achterin opsluiten en de rest van de winter, buitenom langs de weg, 450 meter heen, en ook weer terug lopen 2x per dag met hooi, en met jerrycans. We hebben toen ook maar een stapeltje hooibalen daar opgeslagen tijdelijk omdat dat zo onhandig was en veel tijd kostte.
Vanaf het jaar daarna hebben we het andersom gedaan. In de herfst helemaal achteraan in de binnenwei beginnen, en dan naar voren verplaatsen. Dan heb je in de natste periode maar een klein stukje wat je door die natte grond hoeft te lopen. Ze stonden toen nog vrij lang dag en nacht opgesloten in de binnenwei en haalde ze met strookbegrazing dichterbij.
Het afgelopen jaar heb ik ze in de herfst en winter alleen overdag in het land gehad. In droge perioden en droge bodem hele dagen zolang het licht is, bij natte perioden korter, zo'n 2 tot 4 uur ongeveer. De rest van de tijd stonden ze dan in de paddock, met af n toe de bak er nog bij (20 bij 60)
Zo spaarde ik de bodem en het gras en kwam het veel mooier de winter uit en de paarden stonden ook niet in de blub en hoefden niet de laatste 2 maanden in de paddock te staan omdat de hele wei al stuk was gelopen en er geen gras meer stond. Had echt tot het voorjaar voldoende gras en zelfs iets over.
Doordat ze een aantal uren de wei op konden, hadden ze toch extra beweging en afwisseling.
Je moet roeien met de riemen die je hebt. Ook met een PP.