Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:13

Ik zeg het eigenlijk niet goed, bedenk ik me nu. Ik ben begonnen met 5 1/3 zak en vervolgens na 2 weken 1 en na 3 weken iets meer dan 1. Dus ongeveer 7,5 zak in totaal.
Ik haal 1 x per dag de mest weg. Om er nog vroeger voor op te staan om voor mijn werk nog mest te rapen gaat me iets te ver.
Ze hebben de afgelopen tijd vanwege de sneeuw/gladheid wel vrij veel binnen gestaan, normaal gesproken staan ze langer buiten per dag.

Vippie

Re: Stro-korrel experiment objectief inc. fotos en updates

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 07:35

Nou mijn speklapje staat sinds 2 weken in een buitenstal en op stro. Wat een wereld van verschil zeg. Hij is megaschoon!! Das wel ff wat anders dan met vlas in een binnenbox. Voor mij voorlopig niks anders meer.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:43

diana1 schreef:
@ Sharani

Welk soort strokorrel heb jij? en waar stond ze eerst op?
Hoelang heb jij die van jou op korrels staan?
Ik heb hier een smeerlappin die tevens alleseter is, dus ben benieuwd. Heb al eens een zak als proef erin gegooid en daar nam ze dus wel hapjes van |(

Ik heb tarwestrokorrel van zeolite. Ze stond eerst op vlas maar daar at ze dus ook veel van.
Ik heb bij het eerste gebruik wel azijn er over gedaan, maar dat heb ik bij het vlas ook wel eens geprobeerd en daar hielp het niet bij. Verder heb ik haar de eerste nacht extra hooi gegeven.

Ze staat er nu een week op en er liggen best nog korrels in maar ze eet er niet van. Ze heeft er wel eens van geproeft maar blijkbaar was het niet lekker genoeg :D .

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 11:50

Oké, bedankt voor de reactie. Die alleseter hier snoept ook van het vlas maar wordt idd minder als ik er azijn over spuit.

Het bevalt jou dus wel beter dan vlas?

Ik ga het denk ik toch maar eens proberen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 12:00

Heb jij Zeolite met toevoeging of zonder toevoeging (van ammoniak-neutraliser). Ik denk dat je dat ook even moet vermelden.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 13:49

imker schreef:
Nog 4 zakken vlas en de pallet is leeg. Dan ga ik zeker strokorrel bestellen ipv vlas.
Als ik nu al zie wat het me scheelt op de mesthoop en qua arbeid (al duurt het nu langer omdat ik foto's maak).

Heb je voor jezelf al een voorkeur ?
Of wil je je daar niet over uit laten? mag ook via pb natuurlijk

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:02

Ik zit nog heel erg te dubben en weet het nog niet zeker.
Beide producten hebben voordelen en nadelen en ik weet niet welke voor mij zwaarder wegen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:51

imker schreef:
Ik zit nog heel erg te dubben en weet het nog niet zeker.
Beide producten hebben voordelen en nadelen en ik weet niet welke voor mij zwaarder wegen.

Ik zou denk ik kiezen voor de nieuwe Zeopellet (85% strokorrel (tarwe of koolzaad, ligt er maar net aan wat er op dat moment wordt geleverd?, + 15% zeofarm)

Volgens de leveranciers (Ecobodem en Zeolite products) zeer absorberend en geen ammoniakgeur, ideaal dus!
Helaas wordt het op de sites van beiden niet echt duidelijk wanneer welke korrels worden gebruikt en dat is jammer!

Nu is alleen nog de vraag waar zijn ze het goedkoopst??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:56

Mag je de voordelen en de nadelen wel op een rijtje zetten?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 17:27

imker schreef:
Heb jij Zeolite met toevoeging of zonder toevoeging (van ammoniak-neutraliser). Ik denk dat je dat ook even moet vermelden.

Ik heb Zeolite zonder toevoeging.

Het bevalt mij heel goed, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik het nog maar 4 weken gebruik. En ik ben royaal geweest met het eerste keer opstrooien. Maar dat deed ik met vlas ook en daar werkte het niet bij.

Voor mij zijn de voordelen:
een dikke, droge en zachte laag in de box,
minder mest, mijn mesthoop is bij een boer 200 m verderop,
compacte opslag.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:28

diana1 schreef:
Ik zou denk ik kiezen voor de nieuwe Zeopellet (85% strokorrel (tarwe of koolzaad, ligt er maar net aan wat er op dat moment wordt geleverd?, + 15% zeofarm)
Volgens de leveranciers (Ecobodem en Zeolite products) zeer absorberend en geen ammoniakgeur, ideaal dus!
Helaas wordt het op de sites van beiden niet echt duidelijk wanneer welke korrels worden gebruikt en dat is jammer!

Nu is alleen nog de vraag waar zijn ze het goedkoopst??

Maar wat is ZEOFARM en wat is daar de exacte samenstelling van? En wat doet het met de hoeven van de paarden?
Ik weet het niet.

Voor Russel:
VOORDELEN:
- compacte opslag
- stofvrij
- makkelijk uitmesten
- niet veel bij hoeven strooien
- kleinere mesthoop

NADELEN:
- het is even uitvogelen hoe het voor jóuw paard het beste werkt
- geen garanties dat het écht het product is wat je koopt (is het nu 100% tarwe, koolzaad, een mengeling of troep?)
- champignonboeren willen het niet
- kostbaar in aanschaf als je niet direct een volle pallet besteld.
- niet overal verkrijgbaar
- kwaliteit verschilt per zending

Ik ben trouwens bezig flink verkouden/grieperig te worden, dat is wat minder....

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:42

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:33

@ imker

Ik zou graag jouw mening willen weten over de voor en nadelen van strovan en merkloos (als je jou daar over uit mag laten)
Ik heb hier in de buurt al gezocht maar kan tot nu toe maar een merk bestellen waar bestellen jullie het?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:58

diana1 schreef:
http://www.zeolite-products.com/pages/a ... ygiene.php

als je dit leest moet het voor de hoeven wel goed zijn, zou je toch denken?

Vergeet niet dat dit spul op je mesthoop komt..... Ik zeg niet direct dat het goed of slecht zou zijn maar er kleven nogal wat gevolgen aan, welke afhankelijk zijn van wat er uiteindelijk met de mest gebeurt...
Iemand op kleigrond bv die de mest op eigen land wil gebruiken (na compostering), kan beter geen zeoliet gebruiken. Allemaal zaken die de leverancier van de korrels verzuimt te vermelden.... op een enkeling na.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:52

Hoezo kan zeoliet niet op een kleigrond?

Het merkloze van Ecobodem is dat alleen bij ecobodem te bestellen?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:58

russel schreef:
Hoezo kan zeoliet niet op een kleigrond?

Het merkloze van Ecobodem is dat alleen bij ecobodem te bestellen?

ook goedemorgen,

@ madam X
ben ik ook wel benieuwd naar waarom zou dat niet kunnen? weet jij de gevolgen dan toevallig?
graag uitleg... alvast bedankt!

@ russel.

nee hoor niet alleen bij Ecobodem, je kunt het ook bij dealers kopen, even op de site van hun kijken.
vraag is alleen wat goedkoper is, volgens mij wil jij een pallet doen met anderen toch? dan kun je volgens mij het best rechtstreeks doen... ik ben alleen benieuwd welke ze jou dan willen verkopen want inmiddels hebben ze volgens mij:
koolzaadkorrels, tarwestrokorrels, stropettet (van zeolite) en zeofarm (van zeolite met toevoeging om ammoniaklucht tegen te gaan)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:05

WilmaW schreef:
@ imker

Ik zou graag jouw mening willen weten over de voor en nadelen van strovan en merkloos (als je jou daar over uit mag laten)
Ik heb hier in de buurt al gezocht maar kan tot nu toe maar een merk bestellen waar bestellen jullie het?

Wilma, ongeveer zoals ik hierboven al heb gezegd.

Merkloos was 30ct per zak goedkoper en daar heb ik tot nu toe 1 zak minder van hoeven te gebruiken.
Strovan is wat duurder in gebruik, maar dat kan ook aan het paard liggen wat erop staat.
Ik zou iig voor een 100% korrel gaan, zij het van het één, zij het het ander. Geen mengelingen en ook geen houtvezelkorrel.

Strovan is gelijk met opstrooien (na een dag) een mooi bed, Merkloos doet er iets langer over om een mooi bed te vormen.
Strovan is iets donkerder van kleur, Merkloos is wat lichter. Het is maar net wat je mooi vind ogen in je stal.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:21

Zeoliet op klei kan heel andere uitwerkingen hebben dan men verwacht. Afhankelijk van het soort klei (rivierklei, zeeklei, jonge klei, oude klei), lutumpercentage, klei op veen , klei op zand etc. etc. etc. Soms heeft het juist een positieve werking op klei, soms een negatieve. Ik bedoel te zeggen dat voordat men hieraan begint, er eerst gekeken moet worden waar de mest naartoe gaat, etc. Dus niet zomaar gaan gebruiken alleen omdat het middel ammoniak bind.
Overigens valt het ammoniakgehalte in de lucht heel erg mee wanneer men gewone strokorrels gebruikt: deze absorberen al genoeg dus toevoegingen zijn niet nodig.
Het gebruik van zeoliet als toevoeging zie ik als een middel om van 2 walletjes te eten: zeoliet absorbeert vocht... dus als men een slechte kwaliteit stro heeft, of andere rommel, die slecht absorbeert, dan kan men dit verdoezelen door er zeoliet doorheen te mengen (het product blijft dan absorberen en het is voor de gebruiker niet te achterhalen welke stof hiervoor verantwoordelijk is). Voor de producent van dergelijke korrels heeft het voordelen: hij kan goedkope 'rotstro' verwerken én hij verkoopt ook nog eens zeoliet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:23

Oké bedankt. Ik heb een paar weken geleden een informatie mail gestuurd naar zeoliet over mijn wei. Ik heb hem verteld dat we op vette rivierklei zitten en hij zei dus dat het daar goed geschikt voor was, dat mijn klei er mooi los van zou worden, maar dan wel na regelmatig gebruik in een periode van ongeveer 4 a 5 jaar.

Ik zie er dus toch maar van af...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:26

Diana1, ik denk de koolzaadstrokorrels, die hebben toch tot op heden het beste resultaat?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:35

russel schreef:
Oké bedankt. Ik heb een paar weken geleden een informatie mail gestuurd naar zeoliet over mijn wei. Ik heb hem verteld dat we op vette rivierklei zitten en hij zei dus dat het daar goed geschikt voor was, dat mijn klei er mooi los van zou worden, maar dan wel na regelmatig gebruik in een periode van ongeveer 4 a 5 jaar.

Ik zie er dus toch maar van af...

Zoals ik al zei; afhankelijk soort klei. Ken toevallig WEL goede resultaten van zeoliet op VETTE rivierklei. Men had daar een vochtprobleem en dit werd opgelost. Dus nogmaals, afhankelijk van meerdere factoren... Als jij een gericht advies had gevraagd (dat men dus wist om welke grondsoort het ging) dan kan ik me voorstellen dat dat advies wel degelijk goed was: was het advies echter een uit de lucht geroepen kreet "zeoliet is overal goed voor" dan had ik dat advies in twijfel getrokken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:43

Amen.

MadamX, prettig om te horen dat jij je er goed in verdiept hebt en ook diverse uitwerking weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 10:48

Madamx heb je ook gelijk in. Zeker natuurlijk het vocht, maar als het vocht absorbeerd dan blijft het op de wei liggen en dan maar hopen dat mijn paarden het gras nog lekker vinden, want de grond is nu al maanden zo verzadigd, het water loopt niet door.

Misschien toch een stukje eens uitproberen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:17

@russel: maar ik zit op hele droge zandgrond (in de zomer, nu niet) en heb een voorkeur voor een korrel zonder zeoliet.... Ben alleen inmiddels kwijt welke korrels de beteren zijn. Weet jij het nog?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:03

degene die het best, tenminste qua gebruik ed uit de test komen is koolzaadkorrel.

ik heb net 8 zakken opgehaald (100% koolzaadkorrel) en ga het dus maar gewoon proberen.
straks eerst de laatste rest vlas verwijderen.
ik heb 4 flessen azijn gekocht om erover te gooien(gemengd met water dan hoor)
Laatst bijgewerkt door diana1 op 15-01-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt