[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 22:39

Ik heb er 4 waarvan 2 niet op gras mogen. Die 2 die er wel op komen zijn 19 en 29 en die van 29 heeft ppid en mag er ook maar minimaal op
Gras is 500 m2?? Dus echt als snack bedoeld.
Ik denk dat ik het ga ombouwen.

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 00:49

Actieve mee-lezer hier.
Zou je niet aan de linkerkant een heg kunnen plaatsen en daarnaast een breder pad? Dan kan je daar een 'chill' plek maken in de schaduw. En dan het pad aan de rechterkant weg doen en in de plaats daar een kleine weide maken.
Het is niet veel gras dat je hebt, maar mijn merrie mag dagelijks een half uurtje met graasmasker op het gras en ze wordt daar echt zó gelukkig van.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-23 07:50

_O- _O- _O- Malenka. Wat gaaf!!!
Hoeveel hectare had je ingevoerd? :=
Doe mij die eerste maar haha

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 02:00

Er was een vraag over zand voir de paden. En Ophogen.

Mijn paden lagen eerst ook hoger dan de grond eromheen. En schuin richting sloot en greppels. Door i klinken en slepen ook walletjes en heb daar op de laagste punten gootjes doorheen gemaakt.

Ik heb de paden de vorige keer aangevuld met straatzand. Met nat weer prima maar bij droog weer vrij zwaar. Het gaat ook eerst soppen/drijven.

Dit najaar het pad deels opgehoogd met woudzand. Dat voldoet goed. Waar de paden weer opgevuld zijn liggen ze er droog bij. Rijbakzand lijkt me ook prima

In de paddock drainagezand. Daar mag het wel wat zwaarder zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 08:32

Wie heeft een meerstammige krentenboom? Hoe breed worden die en zijn er voor en nadelen aan?
Of een andere boom of grote struik waarvan ik er een aantal naast elkaar kan plaatsen en

Ik denk dat ik het eerste weilandje opoffer, het 2e ( nog kleinere ) hou ik nog even aan om te wennen aan het idee.
Ik wil dan het pad opschuiven, meer haag bij de afscheiding plaatsen tegen de inkijk

Groen op de tekening is dan extra haag en struik / boom
Links geel als afscheiding heb ik al wilg, gele kornoelje ( maar 1 dus mag ook wel meer) den ( 10 mtr) en haagbeuk ( 10 mtr) daar komt nog +- 25 meter bij

De 2 schuine lijnen wil ik wel iets wat hoger wordt, ben aan het denken om 1 lijn krentenboom te gebruiken, zal eens nameten hoeveel meter het wordt

Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:21

Naar mijn weten is krentenboom giftig voor paarden? Meidoorn heeft dezelfde mooie bloesem, heerlijke besjes, is te snoeien hoe je maar wilt en het is heel gezond voor de paarden. Zowel blad, bloesem, als vrucht.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:28

joyce B schreef:
Er was een vraag over zand voir de paden. En Ophogen.

Mijn paden lagen eerst ook hoger dan de grond eromheen. En schuin richting sloot en greppels. Door i klinken en slepen ook walletjes en heb daar op de laagste punten gootjes doorheen gemaakt.

Ik heb de paden de vorige keer aangevuld met straatzand. Met nat weer prima maar bij droog weer vrij zwaar. Het gaat ook eerst soppen/drijven.

Dit najaar het pad deels opgehoogd met woudzand. Dat voldoet goed. Waar de paden weer opgevuld zijn liggen ze er droog bij. Rijbakzand lijkt me ook prima

In de paddock drainagezand. Daar mag het wel wat zwaarder zijn.

Ik denk dat ik dat was, dank voor je uitgebreide antwoord!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:56

Krentenboom is inderdaad giftig voor paarden. Zou ik dus niet aandurven hoe leuk ze ook zijn.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:01

Gek eigenlijk he, t hoort bij de rozenfamilie net zoals appel, framboos, aardbei, (roos _O- ) meidoorn etc.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:47

Ow wat gek, ik zag juist de krentenboom laatst in een ander topic voorbij komen, wat jammer.
Dan valt die ook al af

Meidoorn heb ik al in mijn haag op diverse plekken, ik wil graag iets wat ik nog niet heb, wat wel hoger en wat sneller groeit ivm schaduw en het mag wel wat breder worden

Ik heb al Hazelaar, fruitbomen, bessenstruiken, rozen,, druif, framboos, artisjok, kornoelje in de perkjes,
rondom wilg, den en haagbeuk

den zwarte els, wilg, meidoorn, roos en linde in 25 mtr haag wat niet op de foto staat, bij de zandberg om het perceel heen.

Wat mis ik en wat zou een mooie aanvulling zijn? Mag wel een boom worden maar meerstammig/ grote struik is ook prima

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:52

LN misschien kun je ze via de gratis weggeefhoek of MP groter vinden? Wij hebben hier zo een 10 meter meidoornhaag van 2,5 hoog, echt gaaf.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:56

Wat vind je van vlier? Is niet giftig maar eten ze niet van dus hoef je ook niet ruim af te zetten. Hier zetten we ze helemaal niet af zelfs.

Groeit mega hard en gaat vanzelf in een parasolvorm dus perfect voor snel schaduw. Je kunt sap en siroop maken van de bloesem en de bessen.

Ik vind m echt fantastisch.

https://www.instagram.com/p/CtFYBBsIB7U ... dmdnJmdg==

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:56

De pagina van Paard en Plant is een fijne om te raadplegen. Afgelopen weekend een bestelling uitgepakt, heel leuk als grabbelton, heel goed verpakt in stro :D
En zo weer wat nieuwe soorten toegevoegd: fijne spar, Douglas, 4 soorten Braambozen die ik nog niet had, een Roze knuffelwilg, Kardoen, Artisjok, 2 kleuren Zonnehoed (die had ik nu een en heeft echt 4 maanden heel mooi gebloeid), Moerasspirea, venkel, hyssop, berghyssop, 4 soorten longkruid, heemst, pinksterbloem, knoopkruid en aarbeiframboos. Over 2 weken komt de Heg en Landschap bestelling al en dan vroeg klaar deze “winter” met alle nieuwe aanplant.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:53

Ik kwam deze foto gister tegen op facebook. Ging over de vraag wie er fruitboom palen gebruikt.

Ik dacht mss wat voor jou op de afscheiding met je buren.

Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:32

Da's een mooi idee hé, met die fruitboompalen. Ik had 'em ook op instagram gezien, echt tof uitgevoerd.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:54

Ja komen toffe dingen van voorbij! Nadeel van fruitboom palen is dat die meestal flink bespoten zijn, zelf wil ik dat niet in mijn land.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:04

oeee heel mooi, heel erg fijn dat je meedenkt :knuffel: want op 1 stuk moet ik iets smallers hebben en dit ziet wel gaaf uit

Ik zie hier ook houtsnippers op de bodem, wat hebben jullie want tussen de perkjes groeit natuurlijk veel gras en onkruid. Wel heb ik vaak bladeren op de track door het bos en en ik bang dat ik met houtsnipers alles wegblaas

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:38

Ethelate, heb jij al een mail gehad van heg en landschap? Hier nog niets gehoord.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 08:39

ik ook nog niet

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:13

Ik heb wel een mail gehad er stond in waar & wanneer ik de plantjes kon halen. Er komt wel nog een mail die alles bevestigd. Ik heb nog geen factuur gehad..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:23

Ik heb niet mee gedaan dit jaar.
Wel heb ik mee gedaan aan een bomen weggeefactie van onze gemeente en ik kan binnenkort een appelboom en gele kornoelje ophalen. Super leuk!

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:31

Moet alles nog voorbereiden (valt niet mee met dit weer) we hadden 325 stuks besteld, blij dus dat ik niet de enige ben die nog geen bericht heeft gehad ;)

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 10:39

Hier gisteren bericht gehad, 8 dec komt de vrachtwagen hier de boel brengen voor mij en 4 andere deelnemers. Factuur is altijd pas in het nieuwe jaar, geloof einde winter/begin voorjaar.

Ik heb dit jaar wat minder dan vorige jaren, maar met iets van 525 stuks nog genoeg te doen. Voorbereiding is hier ook nog niet echt gebeurd met alle regen.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 11:33

Wat voor voorbereidingen doen jullie? Dit word voor mij de eerste keer!

miepmier26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:22

Voorbereiding als onkruid weghalen en hulp regelen voor het echte graaf en plantwerk