Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:01

xXutopiaXx schreef:
Ahh wat bijzonder Truedreams! Inderdaad heel erg genieten, dat buitenleven <3 Blijft bijzonder :+:

Woont hier iemand trouwens in de buurt van Cadier en Keer? Ik heb een vriendin, die nu in Maastricht studeert, en die is naarstig op zoek naar een paard om te knuffelen om zo een beetje te kunnen ontspannen tussen het studeren door.. Ontzéttende lieve en verantwoordelijke meid, zou haar zonder twijfel de sleutel van m'n huis geven <3 Maar ze woont nu te ver om bij mij haar ontspanning te halen... hopelijk is er daar in de buurt wel een plekje voor d'r :D :+:

Cadier en keer ligt hier ook enigzins in de buurt (andere kant van het kontje van Limburg :P )

Ze mag altijd eens met Rocky komen knuffelen, die vind dat vast niet erg :+

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:11

Oh dan is 't niet zo'n goed plan nee Marloes... Die pick-up maakt het niet zoveel uit wat je erachter hangt, die trekt er toch wel doorheen...... Tijd terug begon ie toch wel weg te wiebelen als we boven de 70 gingen rijden... na laten kijken: ja... de remmen zitten vast, maar dat merk je niet, omdat ie toch wel rijd := Gelukkig nog niet ingesleten, dus de schijven waren nog goed... maar oh oh :=

Wat lief dat jullie allemaal reageren!! :D Ik stuur jou ook even een pb Tarzan.. ze is afhankelijk van OV, dus ik weet niet zo goed wat het handigst voor haar is, maar volgens mij zou ze ze het liefst állemaal komen knuffelen :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:12

Hier zit ook nog een ander uiltje, maar geen idee wat voor een. Hij zit wel eens in de buurt als ik bezig ben, maar in het donker toch altijd te ver om hem goed te zien. Ik weet zeker dat het niet een van de ransuilen is want hij heeft geen pluimpjes, maar een glad kopje. Heb ook het idee dat hij lichter is van kleur maar hij is wel best groot (groter dan een duif). Iemand een idee? :+

Oehoe heb ik hier wel eens gehoord maar verder nooit gespot

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 23:34

Hier zit een bosuil. We zitten aan de rand van de veluwezoom, en hij zit in een bosrijk gebied, kan niks nders dan een bosuil zijn imo.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 06:56

Maartje_M schreef:
Hier zit ook nog een ander uiltje, maar geen idee wat voor een. Hij zit wel eens in de buurt als ik bezig ben, maar in het donker toch altijd te ver om hem goed te zien. Ik weet zeker dat het niet een van de ransuilen is want hij heeft geen pluimpjes, maar een glad kopje. Heb ook het idee dat hij lichter is van kleur maar hij is wel best groot (groter dan een duif). Iemand een idee? :+

Oehoe heb ik hier wel eens gehoord maar verder nooit gespot

Licht van kleur, glad, geen pluimpjes:
Kerkuil?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 07:22

Ja dat zou kunnen!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 08:01

Wat klinkt dat mooi Cadier en Keer. Heb er echt nog nooit van gehoord, maar vond het zo mooi klinken dat ik het even opgezocht heb :D

En dat jullie zoveel uilen hebben, kan me niet heugen dat ik er ooit van dichtbij een heb meegemaakt. Lijkt me echt wel heel gaaf.
Vooralsnog ben ik blij dat wij af en aan wat fazanten hebben (vroeger struikelde je er over, nu al jaren niet meer). Kijk weer uit naar het vogeltjes seizoen :)

Wij waren nog drukkig in het donker. Zaterdag palen rammen, dus we hebben alles globaal op de juiste plek gegooid. Ik mag het precieze uitmeten doen dit weekend.
Afbeelding
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-20 08:09

In een boom naast het huis hebben we elk jaar een nest ransuilen. Zo leuk alsnog ze vind ben ik wel blij als ze weer weggaan. Ze maken echt veel kabaal as je wil slapen. :')

Wij zijn voor de verandering een keer in huis aan het klussen ipv buiten. De hele slaapkamer opgeknapt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:23

Hier ook verschillende uilsoorten. De mooiste vind ik toch wel de kerkuil, maar wat een vreselijk geluid kan die maken, echt horror.
Verder ransuil en steenuil en een enkele keer de bosuil gehoord.
Jammere is dat ze allemaal in dezelfde gigantische boom nesten bij de buren en dat deze door de nieuwe eigenaars gekapt gaat worden |(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:24

Hier ook de bosuil sowieso en volgens mij nog veel meer. Sowieso heel veel buizerds.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 09:38

betadine schreef:
Hier ook verschillende uilsoorten. De mooiste vind ik toch wel de kerkuil, maar wat een vreselijk geluid kan die maken, echt horror.
Verder ransuil en steenuil en een enkele keer de bosuil gehoord.
Jammere is dat ze allemaal in dezelfde gigantische boom nesten bij de buren en dat deze door de nieuwe eigenaars gekapt gaat worden |(

Proces voeren ivm nesten uilen boom niet kappen, dat is hier ook gelukt. De oude eiken mogen niet gekapt worden ivm nesten van bepaalde vleermuizen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:18

Ik luister ook m'n oren uit hier :') Heerlijk om al die vogeltjes/vogels te bekijken en te horen, vind het echt zo mooi allemaal!! :+:
Wat vreselijk dat ze dan die boom gaan kappen betadine...

Ben zo benieuwd hoe je paarden het gaan vinden Olympia!! En hoe het eruit gaat zien, bewoond! :D :):)
Hahaha, ja mooie plaatsnaam hè :')

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 10:54

Wij hebben al jaren houtsnippers in de bak. Hier bevalt het prima. Wij zitten op zandgrond en hebben geen last van het dichtslaan van de bodem. Het water zakt altijd binnen een paar uur weg als het echt heel hard en veel heeft geregend. Nog nooit last gehad van slippende of vallende paarden. Ook geen wondjes. Om de twee jaar vullen wij de houtsnippers bij. Wij hebben de snippers die gebruikt worden door van Doorn uit Soest. Wij hebben een mooie stabiele bodem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 11:40

Zijn dat speciaal geprepareerde paardenbak snippers of gewoon gehakselde pallets etc voor tuinpaadjes ??
Want ik zit ook op zandgrond en heb er best veel ellende van gehad, maar had wel dat goedkope tuinpaadjes spul.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:14

VDS voorgedroogde naaldhoutchips / rijbodem ondergrond NEN-EN 1177, losgestort.
Zijn voor stabilisatie van een bodem voor paardenbak. Wij wonen in natura 2000 gebied en wilden geen chemische toevoegingen in de bodem. Daarom hebben wij voor houtsnippers gekozen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:16

Ik zit even in de meelees modus, echt heel druk om het huis.

Maar ik vraag me even hardop af, mag je een boom kappen waar uilen in nestelen?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:18

De vraag is ook of je dat moet willen... Ik zou het kost wat kost niet willen, zelf als 'ie rot zou zijn zou ik er moeite mee hebben. Ik zit me hier te pleuris te werken om meer diversiteit in de tuin en de paddock te krijgen, gaat iemand effe een boom kappen waar uilen in nestelen... Doodzonde!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:28

Chasey schreef:
Ik zit even in de meelees modus, echt heel druk om het huis.

Maar ik vraag me even hardop af, mag je een boom kappen waar uilen in nestelen?

Zolang ze hun nest "gevuld" hebben sowieso niet want dan is elke vogel beschermd. En verder hangt het volgens mij van de lijst-status af.
Officieel moet kappen van een boom ook aangevraagd worden geloof ik. Maar dat gebeurt niet altijd..

Lastig mee om te gaan als het boom van de buren is. Hebben ze een vergunning aangevraagd? (Die worden door de gemeente gepubliceerd op hun website)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:47

Niet in iedere gemeente hoef je een vergunning aan te vragen ;)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:52

Ik hoef hier inderdaad ook geen vergunning aan te vragen als ik een boom wil kappen. Ik moet wel rekening houden met de flora en fauna wet.

Ik zou wel kijken of je een proces kunt doen inderdaad. Maar ja, als ie om is, is ie om als ze echt willen natuurlijk :(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 12:57

Misschien beseffen ze niet dat er uilen in nestelen? Is het mogelijk een gesprek met je buren aan te gaan? Veel mensen vinden uilen toch wel prachtige vogels, dus wie weet is er in een goed gesprek nog wel wat mogelijk...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:34

Kapvergunning is per gemeente verschillend.
Hier mogen niet-beeldbepalende bomen buiten het nestseizoen zonder vergunning gekapt worden, maar ja wie bepaalt wat 'beeldbepalend ' is ??
Overigens een bomenbedrijf zal ook geen bomen kappen/snoeien in het nestseizoen en wij met onze berk die 'gestript' moest worden lieten ze de hedera op de berketakken zitten waar nog een duivennest in zat.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:37

Ik zou aan natuurpunt kunnen vragen om die boom te beschermen, maar vrees dat de nieuwe eigenaars er achter komen en om dan meteen zo een slechte start te maken met de nieuwe buren. Bovendien kun je een boom geniepig doden en kun je hem dan alsnog kappen. De plannen zijn nog niet ingediend, maar ik denk er wel over na om actie te ondernemen. Zou echt jammer zijn als dat mini stukje natuur weg moet.
We zitten maar met 3 huizen dicht bij elkaar. De andere buren wonen verder af. Ik heb wel een zeer fanatieke overbuurvrouw die er waarschijnlijk wel hetzelfde over denkt. De bomen staan ter hoogte van hun zijgevel dus ook niet zo storend dat heel hun zicht belemmerd wordt. Dus misschien valt er wel over te praten. Ik hoop het.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 13:42

betadine schreef:
Ik zou aan natuurpunt kunnen vragen om die boom te beschermen, maar vrees dat de nieuwe eigenaars er achter komen en om dan meteen zo een slechte start te maken met de nieuwe buren. Bovendien kun je een boom geniepig doden en kun je hem dan alsnog kappen. De plannen zijn nog niet ingediend, maar ik denk er wel over na om actie te ondernemen. Zou echt jammer zijn als dat mini stukje natuur weg moet.
We zitten maar met 3 huizen dicht bij elkaar. De andere buren wonen verder af. Ik heb wel een zeer fanatieke overbuurvrouw die er waarschijnlijk wel hetzelfde over denkt. De bomen staan ter hoogte van hun zijgevel dus ook niet zo storend dat heel hun zicht belemmerd wordt. Dus misschien valt er wel over te praten. Ik hoop het.

Een goed gesprek is zeker het proberen waard :j

Je kan het signaleren bij Natuurpunt, maar juridisch kunnen die niet veel doen (ik werk bij Natuurpunt). ANB (agentschap voor natuur en bos) wel, dat zijn ook diegenen die een kapvergunning al dan niet verlenen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-20 14:09

Bedankt voor de info +:)+