Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:19

Oh...geweldig!
Wat een lekker ding <3

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:34

oh ik wil ook Bambi! mooi!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:36

Hoe is het met Louis, waaslander?

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:02

Shirley schreef:
Hoe is het met Louis, waaslander?

goed! Blein is vanzelf weggegaan, weet niet langs waar maar heb ze groene klei gegeven als ontgiftingskuur en na 2 dagen was het manken ineens weg

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:03

Fijn, hij zal ook wel blij zijn :j

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:42

Ja fabster , de Tinker moest van mij verhuizen.... ik vond dat ze haar paard onvoldoende verzorgde.....
Sorry voor de schrik, maar idd ze ligt uitgebreid te slapen en te snurken.... best komisch.....

Ik heb haar vanmorgen dan ook gefilmd, waarop t lijkt dat ze droomt.... ze hinnikt dan heel zachtjes.....

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:36

Hallo allemaal. Net weer terug van een weekje vakantie. Ik heb nog niet bij gelezen, maar wilde jullie wat foto's laten zien van mijn wandeling met Rosie vanmorgen. Het ging heel goed, maar het was wel fijn dat we op een afgesloten terrein zaten. Want aan het einde werd ze wat onrustig en toen hoorde ik gehinnik en rukte ze zich los. Ze reageerde wel op mijn stem en stopte. Ze kwam terug en weer gehinnik en ze rende weer weg. Nu naar waar we vandaan kwamen, maar we hadden het erf afgesloten dus ze kon niet verder. Toen ik naar haar toe liep zag ik dat het niet Marinka was. Die had ik immers in de stal gezet. Maar de buren hadden een paard in de longebak gezet en die ging te keer. Daar reageerde Rosie op. Dit deed ze dus ook eerder op Marinka als die begon te roepen. Ik had al een longeerlijn gebruikt, maar ze galoppeert dan weg, daar is geen houden aan. Wel balen, want het ging echt super goed. Nergens bang voor. Dus als jullie tips hebben. Graag ;-)

Zo aan de wandel dan is het toch weer heerlijk om thuis te zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:15

Kvulden, wat een spannend terrein...
Wat ik doe als ik met mijn baby- IJslander langs de weg loop en er komt iets spannends aan, krijgt ze een snoepje.... zo associeert ze het met iets positiefs. Ik heb haar nu 4 maanden en ze loopt nu overal met mij langs...
Verder gebruik ik overal een touwhalster en een grondwerklijn en zweep. Met het touwhalster heb ik echt veel meer te vertellen, omdat de drukverdeling achter de oren veel scherper is

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:35

Kvulden snoepjes heb ik ook altijd in mijn zak. Maar dat wist je al. Werkt wel erg goed, wat er ook gebeurd als ik mijn hand richting mijn zak beweeg staan mijn paarden direct stil en is de aandacht volledig bij mij. Nadeel is wel dat ze mij ook als pinapparaat met lekkers zien.

Mooie pup lynn!

Monmaster, welkom terug!

Yontheke leuk dat je blijft. En superschattige Bambi!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:21

Monmaster ze vind echt niks eng. Ik gebruik nu juist de kaptoom omdat ik meer controle heb. Op de terug weg werd ze onrustiger, niet bang. Helaas had ik te laat door waarom. Haar oren zijn toch beter dan de mijne. Zo als ik het zie reageerd ze op de drukte van het andere paard. Dat doet ze ook bij Marinka. Zij is dan rustig en als Marinka druk gaat doen omdat ik Rosie meeneem, dan lijkt het alsof ze denkt ohoh Marinka is druk en in paniek er moet wel iets zijn. En dan wil ze terug naar huis. Dat is ook wat er nu gebeurde. Ik dacht eerst ook dat het Marinka was. Dus de manier van geluid maken van dat paard was een beetje het zelfde. Ik zit hier naast een hengstenhouderij. Dus vaak drukke paarden in de wei. Ik was er de geen weg ook langs gelopen, maar toen stond hij er nog niet, dus was er niet op bedacht.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:27

kvulden schreef:
Monmaster ze vind echt niks eng. Ik gebruik nu juist de kaptoom omdat ik meer controle heb. Op de terug weg werd ze onrustiger, niet bang. Helaas had ik te laat door waarom. Haar oren zijn toch beter dan de mijne. Zo als ik het zie reageerd ze op de drukte van het andere paard. Dat doet ze ook bij Marinka. Zij is dan rustig en als Marinka druk gaat doen omdat ik Rosie meeneem, dan lijkt het alsof ze denkt ohoh Marinka is druk en in paniek er moet wel iets zijn. En dan wil ze terug naar huis. Dat is ook wat er nu gebeurde. Ik dacht eerst ook dat het Marinka was. Dus de manier van geluid maken van dat paard was een beetje het zelfde. Ik zit hier naast een hengstenhouderij. Dus vaak drukke paarden in de wei. Ik was er de geen weg ook langs gelopen, maar toen stond hij er nog niet, dus was er niet op bedacht.

Mij lijkt jouw kaptoom geen fijne voor extra controle, zo'n halstermodel is toch minder scherp en stevig en ik zou liever een leren (niet halstermodel met enorm ijzerwerk) gebruiken in dit geval.
Touwhalster red je het ook al niet meer mee denk ik, ze heeft echt door hoe ze zich los kan trekken zo te lezen -O-

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:43

Mooi shettenpuppie!

Ik zou ook een ander soort kaptoom gebruiken, Kvulden. En zorgen dat ze haar boeg er niet voor kan krijgen. Want dan hou je haar met niks. Dus altijd aan de zijkant, zodat je haar hoofd opzij kan trekken. Als ze eenmaal voor je is, ben je haar kwijt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:45

Ik moet heel eerlijk bekennen dat het voor mij onverwacht kwam. En ik dus niet echt tegen gas gaf. Er werd niet echt getrokken om los te komen, maar ze draaide zich om en rende weg. Als ze gewoon iets doet van. Ik wil hierheen. Dan kan ik haar heel goed met de kaptoom terug pakken. Touwhalster vind ik niet fijn omdat als ze het hoofd omtrekt, het halster helemaal scheef trekt. Ik heb 2 touwen aan de kaptoom, zodat de druk dan goed van de zijkant komt. Ik vond de longeerlijn wel wat onhandig omdat je dan zoveel vast hebt.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:47

Fabster schreef:
Mooi shettenpuppie!

Ik zou ook een ander soort kaptoom gebruiken, Kvulden. En zorgen dat ze haar boeg er niet voor kan krijgen. Want dan hou je haar met niks. Dus altijd aan de zijkant, zodat je haar hoofd opzij kan trekken. Als ze eenmaal voor je is, ben je haar kwijt.

Ze liep op de goede plek naast me. Het ging gewoon te snel omdat ik het niet optijd door had en de lijnen niet stevig genoeg. Ik had handschoenen aan en die gaven niet genoeg grip Helaas.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:01

Monmaster schreef:
Wat ik doe als ik met mijn baby- IJslander langs de weg loop en er komt iets spannends aan, krijgt ze een snoepje.... zo associeert ze het met iets positiefs. Ik heb haar nu 4 maanden en ze loopt nu overal met mij langs...

Belonen als het spannend is, of belonen als ze braaf is, het spannende heeft overleefd en ze ontspant? Anders voedt je m.i. letterlijk de spanning...

kvulden schreef:
Touwhalster vind ik niet fijn omdat als ze het hoofd omtrekt, het halster helemaal scheef trekt.

Dan past voor dit doel je touwhalster niet. Mijn paarden hebben bij ongeveer alles een touwhalster om (alleen bij borstelen en vaststaan niet), ze trekken nooit scheef. Een longeerlijn vind ik trouwens ook te lang, maar een halstertouw te kort. Ik gebruik dus een leadrope (4,5 meter).

Edit: geinig shettebeest!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:32

Ik bedoel ook eigenlijk niet zo zeer dat het halster dan scheef trekt, maar doordat je lijn onder zit en je haar om wilt trekken dat dan het hoofd scheef gaat. Ze kan dan veel meer kracht erin zetten. Zo met de kaptoom gaat het hoofd mooi rechtop op zij en kan ze daar veel minder tegen in brengen. Mocht het zo zijn dat ze dit bij de volgende keer weer doet dan zal ik kijken wat ik anders kan gebruiken. Maar nu dit 1x is gebeurd denk ik niet dat ik dat direct moet doen. Wel andere handschoenen en andere lijnen. Even kijken waar ik zo snel een leadingrobe vandaan kan halen. ;-)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:34

Ik gebruik altijd leadropes, heerlijk vind ik dat ik nog even mee kan geven zonder aan het eind te zitten. Ze voor me uit kunnen sturen of verder achter me zetten is ook heel fijn.

Ik kan niet meer met een gewoon touw werken eigenlijk en een longeertouw is veel te lang :o

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:38

Ik werk ook met leadropes. Die gebruik ik ook gewoon als longeerlijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:39

Dat heb ik ook, Azmay. Ik liep eerder deze week met een lespaard als oefening van stal naar bak en weer terug, maar dat halstertouwtje was zo onhandig kort dat ik volgende week m'n vertrouwde leadropeje weer meeneem.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:34

Daarvoor moet ik dan toch maar even naar een ruiterwinkel, want diegene die hier paardenspullen verkopen hebben ze niet.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:44

Of via internet bestellen. De mijne zijn van Voest, maar er zijn meer sites die ze verkopen :)

Edit: hoewel ik me kan voorstellen dat het fijn is om lijnen even vast te houden. Even aaien en voelen welke er lekker in de hand ligt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:05

:wave: Even beetje bijgelezen... schattige snoezepoezen gezien... een koppel hafmannen (al gereageerd in je topic) en nog wat andere leuke foto's.

Hier ook flink wat water gevallen, gelukkig had vriendlief de baan gedaan, dus water mooi weggezakt. Baan is nog wat instabiel dus hopelijk weekend nog even de sleep erover.

Zag wat nieuwe en wat oude leden die een tijd zijn weggeweest :wave:

Mee eens... investeren in een paddockje hoeft niet duur te zijn.

Zo, kruip weer even onder meeleessteen

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 09:09

Leadropes zijn echt wel handig.

Een uitloop of paddock is wel een vereiste vind ik. Hoeft niet extreem veel te kosten. Maar als je die investering niet Wilt doen denk ik dat het beter is dat het paardje naar een nieuwe eigenaar gaat. De hele winter op stal is niet echt een aanrader.

Wij zijn ook blij met de investeringen in de paddock. Zoveel geniet nu van de extra oppervlakte tegels.

Nu vollop op zoek naar een shetlandertje voor een vriendin. Haar paardje staat terug alleen en is daar doodongelukkig mee. Dus zoektocht begonnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 10:49

fabster merries he, altijd eerst overleggen, hier ook zo'n merrie, heeeeeel duidelijk :roll:

lynn heerlijk pup, lekker genieten en beterschap :(:)

monmaster lekker stel slapers :z

yontheke wat een leuk nieuws, spannend en gauw foto's!

kvulden touwhalster en geen lange lijn want als ze tempo kunnen maken houdt je ze nooit meer tegen en ik geef korte rukjes als Tika begint te drammen.
Verder moet je je niet druk maken om dingen van buitenaf zoals andere paarden, jij bent bij haar dus de leider is bij haar en dus hoort ze troost, rust bij jou te zoeken.
Het feit dat ze liever terug naar andere paarden wil, geeft aan dat jullie band nog niet sterk genoeg is, daar zul je echt aan moeten werken.
Los trekken is echt heel gevaarlijk en een rot geintje.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 13:05

Die band wordt aangewerkt. We hebben nu alleen dingen gedaan in de buurt van de anderen en dit was de eerste stap alleen. Dit gaan we nu wekelijks doen en ik hoop dat onze band daarmee nog meer groeit. Ik maak me niet druk om andere paarden, maar zij maakt zich er wel druk om verder echt om niks.
Ik heb nog even goed zitten bedenken hoe de situatie was. Daar kun je van leren denk ik dan maar. Ik had continu contact met haar. Dus dat was goed. Op het laatst toen ik eigenlijk net bes;oten had dat we genoeg gedaan hadden werd ze dus onrustig. Ik snapte eerst niet waarom....kostbare seconde haha. Ik heb ook inderdaad zoals altijd de rukjes gegeven. Maar het contact was al compleet weg. Dat moet ik dus zien te doorbreken en ik denk ook inderdaad dat dat dan de band is die nog niet sterk genoeg is. Al hoe wel toen ik haar terug riep ze direct stil ging staan en weer naar me toe kwam. Maar nu nog zorgen dat als een ander paard gek doet dat ze vertrouwd op mijn dat er niks aan de hand is.