Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:35

Vanavond samen met de verzorgster naar de les geweest.
Zij op Roosje en ik op Bubbles. Normaal altijd rustig. Nu veel ruiters. Is a.s. weekend wedstrijd. Wil blijkbaar iedereen nog gauw even oefenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:07

Vanavond was ik geinspireerd door jullie en heb Walter weer eens lekker gelongeerd. Was weer leuk, vond ie zelf ook :j

Over bemesting en weide onderhoud ga ik de discussie niet meer aan. Ik heb een manier gevonden die goed lijkt te werken hier, de uitputting van de wei door het bemestingsbeleid van de vorige eigenaar lijkt mooi bij te trekken nu :)
En dat zonder omploegen, kunstmest en drijfmest. Ik vind het prima zo en mijn paarden volgens mij ook.

@anke: grappig dat het zo druk was, net alsof op het laatste moment nog wat te redden valt ;)
@karev: was jij niet degene die vorig jaar ook een bodemonderzoek had laten doen en last had van o.a. mos op de wei?

Wedstrijden doe ik ook niet meer, bevalt mij ook prima zo. Heerlijk lange buitenritten in combinatie met trainen in de bak is helemaal goed :)

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:34

Ik zei ook tegen mijn verzorgster. Als je nu nog flink moet gaan oefenen, is het te laat.

Ik gooi kunstmest meestal 2 x per weideseizoen en de mest van henzelf verspreid ik over de wei.

Heb vanmiddag iemand kennis laten maken met Centered riding. Altijd mooi om ruiters het verschil te laten ervaren, voelen en ontdekken.
Het geeft echt inzicht op jezelf, jouw handelen, houding en zit. Bewustwording.

Ik kan echt genieten als ik lekker getraind heb.
Laatste tijd veel ruzie met Bubs gehad. Ze is nogal dominant en heeft lang vrij gehad.
Vandaag heeft ze grotendeels heerlijk ontspannen en nageeflijk gelopen. Dat is dan weer de vruchten die ik pluk van de longetraining. (Dubbele lijnen).

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:37

Tamara, misschien heb ik gemist of t wel of niet kan maar is longeren voor Karev ook geen goede optie? Ik werk ook veel met dubbele lijnen en beide paarden doen het fanatiek. Kost minder tijd en ze krijgen meer balans en kracht als je t goed doet. Kun je heel effectief trainen! Maar weet niet of dat met spat kan..

Hier vanmorgen om 7:30 gelongeerd.. Ik leek wel gek maar heb zo'n drukke week en Beer zit er net lekker in. Hij was bloedfanatiek en eigenlijk best lekker wakker worden zo voor het werk. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:44

Dan was je er vroeg bij, Kristel! Ik heb deze week ook zo n bizar drukke week. Alle paarden hebben vrij, behalve Caj. Want ook zij gaat net lekker.

Mijn juf heeft ooit haar paard met spat gekocht en hem bij Bent Branderup tot hoog niveau gereden. Door het gericht trainen van de spieren had hij er weinig last van. Dat vond ik wel mooi om te zien. Zij is er inmiddels expert in im paarden met handicaps heel goed te trainen, zodat ze nog een tijd lekker in hun vel mee gaan. Ben altijd heel blij als zij is geweest.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 22:52

Wat een mooi verhaal!

Ja was vroeg maar ben wel echt een ochtendmens, scheelt!

Hele schuur ligt ook weer vol met hooi, kunnen we weer een maand of 4 vooruit. :) En we hebben vandaag nieuwe gordijnen gekregen in huis en het is zooooo mooi geworden! Wist niet dat je daar zo blij van kon worden! :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:05

Bij mij wordt het deze week spannend met hooi. Kan zaterdag pas halen, maarvweet niet of ik dat ga redden. Moet ik vrijdag nog ergens wat pakjes vandaan trekken voor ik zaterdag de grote pakken kan halen. Ik wou dat ik voor 4 maanden hooi kwijt kon. Helaas is het voor ons om de week halen. Baalt mijn man ook van, maar goed, moet hij maar een fatsoenlijke schuur bouwen... <<)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 23:06

Kan nog!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:02

Heb deze winter voor het eerst grote gewikkelde hooipakken.
Merk wel dat de kwaliteit wisselt. Terwijl het dezelfde partij is. De een is natter, de ander heel droog, de ander aangetast/schimmel/broeien. Grotendeel is wel fijn en ruikt lekker.
Lastig dat je niet weet wat je krijgt. Pas als de plastic eraf is, zie je het.
Wel handig dat het buiten kan liggen. Geen gesleep meer met kleine pakjes opbergen. En nog beter... geen luchtwegirritatie meer bij mezelf!!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 00:10

Ik had dat ook altijd, heel
Handig dat je het buiten kan neerzetten inderdaad, maar op een keer gingen al mijn paarden er van aan de dubne en dat hield niet meer op. Ben er toen mee gestopt. Heb nu grote pakken Biesbosch hooi. Bevalt goed, maar ik heb zo n zeecontainer en daar passen ze alleen in de lengte in. En wij kunnen maar 2 pakken op de aanhanger kwijt, dus das om de week rijden. Ben nog aan bet denken over een betere oplossibg, mssr die heb ik nog niet.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:24

Fab...kun je buiten niet opslaan?
Paar goede pallets en een goed dekzeil erover,met beetje mazzel kun je vrachtwagenzeil op de kop tikken.Gegarandeerd waterdicht,hadden wij vroeger op de stroklamp.
Op mijn vorige stal sloegen we op deze manier zo'n 400 kleine balen stro op :D

Brave Minime *\o/* is vaak met ruinen zo dat je ze gewoon uit de weide kan trekken en in kan knopen,ooit zo'n tuiger gehad.Die trok je uit de weide...op de veewagen en hup ringsteken.Zo de drukte en de muziek in.Beest was ook in geen tijden ingespannen geweest.Geen stap verkeerd :)

Kristel...volgens mij vinden ze dat het hooinet niet goed hangt :P en ja...van iets nieuws en moois in huis kun je heeeeel blij worden :D

Hilary.... _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:45

Ik voer ook alleen maar onverpakt hooi en heb er ook weleens over gedacht om het buiten op te slaan, maar eerlijk gezegd durf ik dat niet.... Helemaal niet als het net van het land komt en ik het dan onder een zeil moet leggen, ben bang dat het veel te vochtig word.

Jaaaa kristel, nieuwe dingen zijn leuk! Ik spaar nog voor Duette zonwering voor mijn raam aan de zijkant van het huis. Ben er bijna.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:55

Voordat ik de zeecontainer had, had ik
Het hooi inderdaad onder een zeil
Buiten staan. Maar dat blijft niet lang goed als het slecht weer is. Moest er altijd heel veel van weg gooien.

Maar we kunnen ook maar 2 pakken per keer op de aanhanger kwijt, dus totdat ik iets fantastisch heb bedacht, is het even zo.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 07:57

Dan is het afdekken toch niet goed gegaan...wij hadden sporadisch schade aan de balen.Enkele keer als een zeil niet goedlag of omdat er een zeil schade bleek te hebben.

Maar goed...als er toch niet meer op de aanhanger kunnen ben je al snel klaar natuurlijk.Misschien cavia's gaan houden ipv paarden...doe je langer met je balen :)* :D

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:18

Ik heb ook pech met mijn hooi, inmiddels al baal 2 die niet goed is... De ene te donker groen... Vreten ze niet, hop andere baal dan maar.... Alleen maar stekels en brandnetels. Gisteren enigszins pist off de hooi boer gebeld. Had hem de vorige keer al gezegd dat ik alleen topkwaliteit wil....
Nu komt ie pas na de paas... Balen omruilen. Ik heb er nog 2... Nu zit ik de klooien met mijn kleine baaltjes... En nat maken.... Wat een gedoe!

Nou ja, na de paas lach ik hier weer om, nu ff niet!

Vanmiddag weer ff een ritje.... Hoop dat het ff warmer wordt dan nu!

Ik kan wel voor een hel jaar opslaan, maar ik had te kort...dacht aan 3 balen per week voor twee, maar het blijkt dat ik bijna een baal per dag voer... Dus nu klooien met midibalen.
Aankomend seizoen direct 365 balen bestellen!

Fijne dag allen!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:27

Ik heb ca 1200 kleine pakken van cs 18 kg per jaar altijd gevoerd.

Nu ff afwachten hoe het met die grote pakken gaat.
Heb er maar eentje die er wat winderig van wordt. Ligt ook aan het soort pak.
Voor volgende winter sowieso echt hooi verpakt. Geen (droge) voordroog meer. Denk ook tweede snede. Heb nu eerste.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:29

Cavia's, ja. Nee, er zijn maar weinig dieren waar ik niks aan vind, maar een cavia is daar wel 1 van. Ze schijnen best aardig te smaken.... <<)

Vanmiddag voor mijn zadel kijken. Hoop dat ik mazzel heb. Maar zo niet, dan heb ik wel iemand in Amstelveen gevonden die je hele paard komt opmeten en dan vaquera's op maat laat maken voor een redelijke prijs. Dus ik denk dat ik dat achter de hand hou...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:36

Ik zou graag verpakt hooi voeren, maar mijn merrie kan er helaas echt niet tegen.... Het zou inderdaad een heel stuk gesleep schelen en ik zou dan voor een hele winter in kunnen slaan. Maar goed, je kan niet alles hebben in het leven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 08:50

Ja was idd erg leuk om te zien, mijn kleine bikkeltje. Hoewel het voor grote helemaal eeuwig zonde blijft, dat ik jaren geleden door mijn ziekte en financiƫn haar marathon wagen heb moeten verkopen, die kon pas knallen voor de wagen, maakte je haar ook echt gelukkig mee...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:14

Ja kan wel hoor kristel. Maar doe het niet te vaak. Vind de belasting op de binnen benen te groot.

Ik heb geen bodem onderzoek laten doen.

Daarom voer ik nu ook kleine onverpakte baaltjes. Elke x wel wat met die verpakte dingen . Schimmel, te rijk, te fijn.

Nu zie je wat je koopt

Brave minime!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:25

Wij voeren ook onverpakt hooi. We kunnen ook niet heel veel kwijt, en alles moet handmatig de opslag in getild worden. Gelukkig hebben we een hele lieve hooiboer die met auto + grooooote aanhanger komt. Hij neemt altijd een vriend mee om te helpen lossen, zodat wij minder hoeven te doen. Eerst hadden we hestonbalen, die zijn ong 100 kg per stuk en voor ons dus niet te tillen. Nu zijn de hestons op en krijgen we kleine baaltjes.
Toch een nadeel dat we huren en het niet onze eigen grond is. Als dat wel zo was, had de grote schuur een hele andere indeling en kon de hooiboer wel voor een jaartje komen brengen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:57

Haha kvulden dat heeft ze goed bedacht :D

Ik voer verpakte balen van 600kg. Kwaliteit ben ik super tevreden over, heel stabiel ook :)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:58

Ik voerde eerst voordroog wat dus mooi verpakt was maar nadat ik zulke slechte heb gekregen en niet kon ruilen of geld terug zou krijgen, ga ik daar niet meer heen..
Nu voer ik kleine baaltjes hooi van 15 kilo per stuk.. Wij hebben n oude trailer die als opslag dient en daar gaan er 30 in.. Dus ik rij ook iedere 2 weken op en neer..
ben nog aan t zoeken naar een goed adres want ben opzich hierover wel tevreden maar vind de baaltjes eigenlijk te duur en dan komt er ook nog benzine kosten bij voor het rijden omdat het niet om de hoek is..

Wat betalen jullie voor een klein baaltjes a 15 kilo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:00

3,25

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:02

Dat is een mooie prijs.. ik betaal 4 euro.. dat is 120 voor 2 weken ipv eerst 100 euro.. vond dat verschil best groot..