Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:24

Veel mensen onderschatten wat een veulen nodig heeft om een sterk paard te worden. Dan ben je er niet met alleen veel weidegang.
De meeste krijgen tot 6 maanden hooguit een jaar veulenbrok, terwijl je dit rustig tot 3 jaar kunt geven.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:29

Oh spetterkak is niet fijn! :') Hebben ze hier gelukkig nooit. :)

En ja, dat groeien kost veel energie! Mijn ruin is voor zijn ras idioot groot en ik kocht hem toen ie 3 was, daar ging tot zijn 5de ook een boel voer in, poeh! Hij bleef wat uit model altijd, pas na zijn 8ste was ie 'af' en begon ie uit te zwaren. Heb hem ook pas met 5 echt wat meer aan het werk gezet (4 zadelmak maken en grondwerk en verder af en toe naar het bos). Hij heeft voor een fjord ook veel schoft en had altijd echt een ruggengraat en dat krijg ik er nooit helemaal 'uit'. En ik maar zadels op maat laten maken en eindeloos rugoefeningen doen. :') Nu weet ik dat het gewoon aan zijn bouw ligt. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:33

Het is idd de bouw. Mijn merrie heeft het ook; dik genoeg maar altijd een 'scherpe' ruggegraat :)
Tót ze drachtig is, dan is ze met 3 maanden tonnetje rond met een platte rug. Die heeft flink scharnierende ribben :D

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:34

Dan moet ik mijn ruin ook maar naar de hengst brengen. :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:35

LOL

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:43

Heb even een paar vergelijkjes gemaakt, leuk om 't verschil even te laten zien.

Mijn ruin Beer als 3 jarige en vorig jaar tijdens een wedstrijd. En ja, ik ben altijd zo blij als ik rijd, wist niet eens dat er een fotograaf stond. :') Beer is nu 10 en je ziet dat ie 'scherp' is op foto 1.

Afbeelding

En onze merrie Viola, toen we haar al even hadden, (3 maanden) ze was nog krommer bespierd en eentje van afgelopen maand. Viool is 15 en ontwikkeld zich waanzinnig! Foto 1 is van oktober vorig jaar. :j

Afbeelding

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:51

Fijn om al die ervaringen over voer te lezen. Maar ben er nog niet uit. Twijfel sowieso of ik wat bij moet geven. Zoals ik al zei heb ik dat de afgelopen 2 winters ook niet gedaan en heb niks gezien aan ze.

Ontwormen doe ik hetzelfde als kristel.
Net weer een half uurtje in de wei gezeten om 4 hopen te verzamelen en weggebracht. Gelukkig dit keer maar een half uur... Heb ook weleens 1,5 uur gezeten om er vervolgens achter te komen dat ze, toen ik net niet keek toch hadden gepoept :Y)

En super groot verschil Kristel!

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:53

Je Hebt ook van die koeken geloof ik, alleen voor koudbloeden misschien net te rijk.. dan kun je dat per dag geven als toevoeging op vitaminen.

En lekker stront verzamelen! :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:54

Oh ja ik heb idd een poosje pavo summerfit gegeven.. Maar merkte geen verschil toen ik daarmee stopte... Behalve dan dat ze minder jeuk hadden. Zit geloof ik heel veel suiker in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:57

wilde nog even melden dat je ook met je paard gezond en fit, contact kunt opnemen via de mail of telefoon, helpen zij je daar met alle liefde verder.
Het is fijn spul die balancer, laag in suikers en zetmeel ook, maar ik gaf MiniMe maar 1/4 van de dag dosering en Lona de helft, omdat die van mij dus altijd veel te royaal zijn.
Ook krijgen die van mij standaard magnesium bijgevoerd, allebei omdat ik er heilig in geloof met IR/HB bij die kleine en omdat grote dus regelmatig in het verleden tekorten had en als ik het niet geef, ze een soort van winterdepressie krijgt, maar dan over de zeik gaan van de veel te heftige stres en spanning (werd levensgevaarlijk dan van pure angst, vond ik ook doodeng hoor, als er 700 kg naast je staat te stuiteren en je hebt er geen controle meer op).

Verder ben ik eigenlijk ook niet zo van het bijvoeren van vitamines, omdat ze toch hun dagelijkse portie dieetmix van subli krijgen en dus veel te royaal zijn, maar omdat ik nu dus op mijn manier streng aan het dieeten ben met ze, ga ik het voor de winter denk ik toch maar weer halen...

Eerst Mien zonder HB de winter in krijgen (voor het eerst in jaren) , dan vier ik serieus feest!

Wat een spetters Kristel Hans!

En ik geloof niet in mest onderzoek, punt.
Ik moet ook een strak ontwormingsschema hanteren met de cushing van Mien, dus er gaat gewoon 3/4 x per jaar een spuit in bij beide, overdoseer ook altijd (2x spuiten voor 700 kg worden verdeeld over de 2) en houd de wei en alles strontvrij...

Pff kan het niet bijhouden zo hard gaan jullie zeg, maar Pavo komt er hier dus ook al jaren niet meer in! Verhoudingen zijn totaal zoek in dat voer, vind ik dan hoor en bijna alle paarden krijgen er jeuk van.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-15 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:11

Ja Shirley! Dat was het, dat heb ik meer gehoord! Mijn ruin jeukt ook niet meer (deed het niet heel vaak maar soms echt een pleeborstel staart) sinds hij Cavalor krijgt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:21

Mooie Fjord <3 KH

Ik voer ook eigenlijk alleen maar wat vitamine bij omdat ze geen krachtvoer krijgen...

Mestonderzoek is alleen goed als het goed én regelmatig wordt gedaan...dat is meestal niet zo.Ik ontworm standaard zo'n 2x per jaar en verder ruim ik alle mest gewoon op.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:23

Ik heb overigens hevig werkontwijkend gedrag. :')

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:28

Idem :D

Ik doe wel mestonderzoek, maar ontworm toch wel vaak daarna. Heb na mestonderzoek van twee paarden (volwassen) al eens een enorm rare uitslag gehad waarvan ik nog steeds de DA verdenk van het verwisselen van monsters.. >;) (veulenworm terwijl beide al ruim de 10 waren gepasseerd, zware lintwormbesmetting en niets eruit zien komen na ontworming)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:33

Haha werkontwijkend gedrag... Bijna weekend toch?

Ik breng om de 8 weken mest weg. Da controleert ook altijd op zand... Heb dat een keer zelf geprobeerd met een handschoen... Geen succes. Dus van mij mag de Da het doen. Nu scheelt het wel dat je hier niet hoeft te betalen voor een onderzoek. Kan me voorstellen dat mensen het minder vaak laten contoleren als je ervoor moet betalen. De wormen kuren zijn vaak al duur genoeg.. Afhankelijk van het middel...

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 13:41

Haha Shirley, ik heb het ook wel eens met een handschoen geprobeerd, inderdaad gedoe! Maar ik zit bij dezelfde kliniek als jij nu volgens mij. Ik moet even op mijn lijstje kijken wanneer ik weer moet.

En ja bijna weekend en bijna wedstrijd, ieehh!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:00

Hier ook werkontwijkend gedrag maar ik ben een openbare aanbesteding aan het vertalen dus moet mijn hoofd erbij houden :D

Mooie fjorden die ik voorbij komen.
Ik ontworm standaard 4x per jaar met afwisselende middelen en dit gaat al jaren goed.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:08

DubbelDun schreef:
@pppeet: Idd, vandaar ook dat 'vaker kleine beetjes voeren' en het hele principe achter de slowfeeding met netten etc.

Klopt en mee eens.

Alleen dan komt mijn volgende probleem... ik heb iets tegen die slowfeeder netten :+ Om een of andere reden zit er in mijn hoofd dat ze door die onnatuurlijke houding omdat hooi er steeds uit te trekken vast een keer een nekblessure oplopen. Of ben ik hier de enige met die gedacht :D

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:09

kristelhans schreef:
Ik heb overigens hevig werkontwijkend gedrag. :')

Ik doe mee! *\o/* *\o/*

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:18

PPPeet schreef:
Alleen dan komt mijn volgende probleem... ik heb iets tegen die slowfeeder netten :+ Om een of andere reden zit er in mijn hoofd dat ze door die onnatuurlijke houding omdat hooi er steeds uit te trekken vast een keer een nekblessure oplopen. Of ben ik hier de enige met die gedacht :D

Die van mij hebben een natuurlijke houding hoor...heb ze in bakken zitten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:26

Ik voer in de wei gewoon los hooi in een bak, in de stal wel met een net. Als ik op de grond voer maakt ze er binnen korte tijd zo'n smeerboel van dat er gewoon ontzettend veel verspilt wordt. Mevrouw blieft het namelijk niet meer als ze het zelf door elkaar gesmeerd heeft :roll:

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:32

Oh, zo'n exemplaar heb ik ook... en maar zeuren als ik langsloop. :') Trutje.

Zo, ik heb echt een rare dag, alleen maar tussenuren en lesjes die geen lessen zijn (ik ben docent) want deze week worden er niveaumetingen voor mijn vak gedaan en dat gaat via de laptop. Alle kinders muisstil met koptelefoon aan de slag en ik heb al mijn nakijkwerk etc klaar. Planning tot aan de kerst is af en die draai in na de kerst nog een keer (carrousel idee) dus dan maar Bokt. :') :x

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:35

@ppeet; ik voer al járen uit netten en ik merk niets van een nek/halsblessure. Ze eten wisselend links en rechts uit de netten en na een hap is het hoofd weer gewoon recht met kauwen en doorslikken.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 14:45

DubbelDun schreef:
@ppeet; ik voer al járen uit netten en ik merk niets van een nek/halsblessure. Ze eten wisselend links en rechts uit de netten en na een hap is het hoofd weer gewoon recht met kauwen en doorslikken.

Idem.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:20

Nog even wat vragen: ik had het idee om een strook bestrating te maken voor de stal. Is dat een goed idee en zo ja hoe breed zouden jullie dit maken. Het kan niet heel breed ivm het perceel maar ik dacht zelf aan 2,5 meter. Zou 2 meter ook kunnen of wordt dat te smal?