[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:24

Ja behalve hooi of ppid (of ander onderliggend medisch probleem) zie ik ook niet echt een oorzaak.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:32

Ik raad ook aan om PPID te testen. Hier was er eentje ook plotseling hoefbevangen. Met de leeftijd van 7 jaar niet in het rijtje van paarden die snel PPID hebben, maar hartstikke positief. Nu sinds een paar weken pilletjes en al maanden (helaas) graasmasker.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 23:09

PPID pas testen als ie pijnvrij is, anders krijg je een vals positieve waarde (of vals verhoogd).
Met een kap als manenkam zou ik ook kijken of er met bijv glucobalance nog winst te behalen valt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 07:49

Thanx H. Ja ppid kon nu nog niet idd. Al draafde hij na 1 zakje bute alweer (gelukkig).
Gluco balance was ik net weer mee gestart. Te laat helaas. Ik heb me laten beïnvloeden doordat hij wat afgevallen was en meer arbeid had dan in de afgelopen jaren.

Wat betalen jullie voor grote balen suikerarm hooi? Misschien iemand in Drenthe een adres? Zoals het nu lijkt heeft een Fouragehandel in Ees wat ik nodig heb. Ga alleen €50 meer betalen voor 100 kilo minder hooi :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:11

Op marktplaats zit een fouragehandelaar in geeuwenbrug die ook thuis bezorgd. Die heeft dat geloof ik ook

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 08:20

Ik denk dat ik die gevonden heb. Had een beetje twijfel over de analyse die bij elke advertentie met ander hooi hetzelfde leek. Kan er even een berichtje aan wagen!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:42

Ik bestel bij Haytoyou, analyseren elke partij en wisselen balen om als ze niet goed zijn. Wel iets duurder, maar weet je wel wat je voert.

Balen dat hij ondanks alle maatregelen toch bevangen is geraakt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 14:52

Die analyses worden ook vaak gejat van anderen die er mee adverteren helaas. Recent nog ervaring mee.
Gelukkig nu iemand gevonden met meerdere partijen hooi die alles laat analyseren. En op 10 minuten rijden met de trailer. Ideaal.
Maar het blijft lastig, goed hooi.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:21

Ja echt erg, vorig jaar was ik op zoek naar 1 extra baal (te weinig om te laten bezorgen) en meerdere via MP die analyses van jaar eerder deelde of met gegevens die echt niet klopte, en als je daar dan wat van zegt is krijg je een betoog dat het allemaal niet zegt enz. Echt zo kansloos.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 15:49

Ja echt he. Ook als je vraagt naar analyses krijg je antwoorden als: er zit geen jkk in, niks aan de hand want 1e snede, hoezo analyse.
Ik koop niks meer zonder analyse. Hier doen ze het zo slecht op teveel suiker.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:30

Mijn moeders kat is net ingeslapen en begraven in de paddock. Op die plek komt nog een struik, maar welke?
Liefste iets wat geel/ oranje kleurt aangezien die naast de den en wilg komt en zo eruit spring qua kleur en wat veilig is voor de paarden.
geen boom, komt naast de grensgafscheiding maar een flinke struik mag wel

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-23 16:33

een gele kornoeltje?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 09:18

Sterkte LN.

Toch even noemen als meelezer dat ik jaren geleden ook een paardje hoefbevangen heb gehad waar niemand wat van snapte. Ook niet van hoe snel ze opknapte. Binnen een paar dagen volledig de oude, en na een week weer terug op oude levenswijze (zeer dapper van mezelf vind ik nu := ) en nooit meer wat gebeurd. Samen met nog meer andere gebeurtenissen en de manier waarop het toen gegaan is (ik was toevallig in de wei en zag haar van beweeglijk en vrolijk naar doodziek gaan), durf ik nu wel te stellen dat ze een pssm aanval had, en waarschijnlijk nooit hoefbevangen is geweest. Hoogstwaarschijnlijk had ze 1 of meerdere vormen van pssm2. Komt bij Haflingers ook voor :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 16:32

Heb dit topic gemaakt, Zidore @ [VSW] Stal super drainage TikTok filmpje, wie heeft dit?

Ik zag op dit TikTok filmpje echt een super drainerende schuilstal.

https://vm.tiktok.com/ZGJEVeFK9/

Is gemaakt met drainagebuizen, split/grind en drainagezand. En nu wil ik dit komend jaar misschien in m’n schuilstal maken. Heeft iemand dit in z’n pp of er ervaringen mee?

Nu zitten wij op beton dus dacht ik aan lavagruis of schelpenpad spul in plaats van split en de buizen niet midden in de stal voor het geval er 1 zou gaan graven, zou dat wat zijn?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-23 18:10

In het begin is drainage altijd super, maar hou er rekening mee dat je makkelijk bij buizen moet kunnen om door te spuiten anders gaan ze verstoppen na verloop van tijd. Als je een betonbodem hebt kan het vocht niet weg en wordt het snel een kliederboel. Of loopt het goed af?

@Olympia96 vwb magnesiumchelaat kun je het beste dit stuk even lezen, hier staat het vrij uitgebreid uitgelegd tov andere sites:
https://www.paardnatuurlijk.nl/nl/magne ... earch.html

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 08:46

Caily schreef:
Sterkte LN.

Toch even noemen als meelezer dat ik jaren geleden ook een paardje hoefbevangen heb gehad waar niemand wat van snapte. Ook niet van hoe snel ze opknapte. Binnen een paar dagen volledig de oude, en na een week weer terug op oude levenswijze (zeer dapper van mezelf vind ik nu := ) en nooit meer wat gebeurd. Samen met nog meer andere gebeurtenissen en de manier waarop het toen gegaan is (ik was toevallig in de wei en zag haar van beweeglijk en vrolijk naar doodziek gaan), durf ik nu wel te stellen dat ze een pssm aanval had, en waarschijnlijk nooit hoefbevangen is geweest. Hoogstwaarschijnlijk had ze 1 of meerdere vormen van pssm2. Komt bij Haflingers ook voor :o

Oh dat is wel een goeie inderdaad. Zeker in milde vorm kan het op HB lijken.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 09:36

Dank voor de toevoegingen. Ik hou het zeker in m’n hoofd. Maar hoewel hij dus behoorlijk afgevallen is, is hij zeker niet slank. En heeft hij wel een aantal plekken met vet die er niet horen te zitten (flank en bij staartwortel). Gisteren nog lymfedrainage behandeling gehad. En ook zij zei net als de DA dat het goed een opeenstapeling van jaren geweest kan zijn. We kochten hem ook te zwaar.

Heb de magnesium chelaat van paard natuurlijk besteld. Het is wel een hoeveelheid die erin moet zeg :') En dat met minimaal handje voer om de medicatie erin te krijgen is wel een ding. Maar goed, hij at al graag en nu met ‘honger’ gaat het redelijk goed.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:07

Ik los het altijd op in water en voeg er dan een schepje fenegriek aan toe, dat verbloemd de stank en smaak en het is een gezonde toevoeging := en dan giet ik het over leightgenuss van agrobs, maar je kunt het ook mengen met de Digest. Succes, hopelijk was het inderdaad eenmalig!

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 10:35

Sobere hooibrok weken is ook een handige slobber om van alles in te mengen

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 21:57

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 14:16

Ik vroeg me af wat voor mooie dingen er uit zouden komen als ik een AI paddock paradise zou laten tekenen geïntegreerd in een voedselbos... Waar kan ik tekenen? :o

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:19

Wat een weer vandaag hè? Hier zijn we heel blij dat het herfst is. Wat plaatjes van afgelopen week.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 19:34

Ik heb het ook al in een HK topic waar sommige van jullie ook zitten geplaats maar heb meer meningen nodig vanwege mijn twijfel, al het gras weg of niet?

Ik heb een langwerpig perceel met buitenom paden. Mijn nieuwe buren hebben hun hele bosperceel gekapt waardoor ik nu een kale vlakte met inkijk naast mij heb, zonder schaduw of groen.

Mijn gras zit vol biggenkruid en zal ik moeten spuiten en opnieuw inzaaien en ik weet nu niet of ik dat werk nog wil doen, groot materiaal kan dit niet doen dus het zal met minitractor of met de hand moeten
2 van de 4 paarden komen +- 2 keer per week uurtje of zo op het gras

Wie heeft helemaal geen gras mee, en mis je het?
Of wie heeft wel gras en wil het heel zeker houden?

Voordelen gras: 2 kunnen er toch nog af en toe van knabbelen

Nadeel ik kan nu rondom mijn perceel niks planten tegen de inkijk of voor extra schaduw want dan worden de paden te smal, ik moet er met auto en tractor doorheen kunnen. Paden opschuiven dan wordt het stukje gras NOG kleiner en het is al niet veel.

foto hieronder is hoe het nu is, niet alles staat op de foto, de heuvel, tractorbanden en rijbak etc zie je nu niet maar het stukje met gras waar het om gaat zie je hier wel op.
Rood zijn al struiken bomen en hagen en geel is waar ik graag meer wil planten tegen de inkijk
Als het gras weggaat en ik het pad opschuif is er nog meer ruimte om te gebruiken voor andere dingen maar dan is er ook echt niks meer van gras

Afbeelding

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 20:23

Ik zou het gras weg halen.
Op je 2 stukjes gras zou ik een slingerpad maken en aan beide kanten een voedselbos.
Je kan dan ook gelijk een stuk van de wei afhalen en dan een haag planten en wat bomen laten groeien aan de linkerkant. Dat zou ik ook dicht willen hebben.

Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-23 21:34

Zo te zien is het niet heel veel gras, hoevaak kunnen de paarden er op? Is de hersteltijd voor het gras niet veel langer dan het plezier wat je ervan hebt vwb het grazen?

Wij hebben veel gras en ben er zeker blij mee, maar het is ook wel genoeg om elke dag een paar uur op te staan het hele jaar door. Ik heb al een paar extra paden gemaakt en daar wei voor opgeofferd omdat ik zelfs op deze oppervlakte vind dat ze er te weinig plezier van hebben t.o.v. de tijd die ze op de paden en andere leuke plekjes doorbrengen.

Ik wil wel wát gras houden nog omdat we oude/zieke paarden hebben.
Maar als je gezonde en brave paarden hebt zou ik het grazen lekker laten doen tijdens een leuke wandeling en de weilandjes 'opofferen' voor eetbare struiken en bomen met slingerpaadjes ertussen.