Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:58

@[***]: ik heb altijd begrepen dat de kalk er voor zorgt dat de mest beter wordt opgenomen door de plant. Dus lijkt het me vreemd dat je het tegelijk kunt doen. Óf de kalk moet sneller uit elkaar vallen en de mest juist heel langzaam.

Ik heb iig net gemest, dus nu een klein buitje zou mooi zijn :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:16

Net rit van 20 km gedaan. Nog niet helemaal de snelheid die ik wil gebben, maar ben toch al tevreden. Moet wel zeggen, dat Caj nogal verwend wordt met al dat rijden in gezelschap. Dan is ze dus heel relaxt (en ook geen warmere plekken op haar rug van het zadel). Maar ik moet 2,5 km heen en terug alleen en dan is er ineens vanalles aan de hand. Wel jammer, want vorig jaar heb ik voornamelijk alleen gereden en toen ging dat wel beter. Moest nu gewoon afstappen voor een enorm ding met happer. Dat is normaal echt geen probleem, maar nu ineens wel. Als ik ruimte had gehad, had ik misschien nog wel even doorgezet, maar er zat een hele diepe greppel naast (en ik ken haar; die kijkt nergens naar. En ik wil ons nog even heel houden....), dus toch maar even afgestapt. Ik geloof dat de spierpijn vandaag wel mee gaat vallen, gelukkig.
Alhoewel ik morgen dus wel ga kijken voor dat vaquera zadel. Stiekem hoop ik toch dat het past, alhoewel mijn Ghost ook goed gaat.

Ik spaar een deel van mijn eigen mest op. Dat gaat straks op het land. Een paar jaar geleden deed ik dat nog met de hand. Maar tegenwoordig mogen we de tractor van onze boerman lenen. Dan gaat het wel even makkelijker.

Abby: als ze niet bij jou willen komen, kun je misschien ook kunstmest of koemestkorrels strooien. Dat kun je met de hand nog doen.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 15:53

20 km, leuk fabster!

Merrie is hengstig pff sprong net boven op me, zou ze normaal nooit doen maar hengstig is ze echt zich zelf niet, dramaqueen. Dan toch blij dat ze max 400 weegt, denk minder. Ipv 800 die ik hier wel eens voorbij zie komen.

Paarden bewegen toch een stuk meer nu heb ik het idee, zonder deken en zonder blubber.

Hoelang bewaar je de mest dan fabster? Voordat je het verspreid? En met de hand, hoe moet ik dat voor me zien? Zie hier overal paardenmest op maisland liggen trouwens, de buurmantruuk wordt hier blijkbaar ook toegepast.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:07

Mooie foto van de ganzen!

Super dat je zo'n fijne rit gehad hebt Fabster!

Anke, schattige foto van je dochtertje tussen de paarden, maar toch wel spannend. Mijn dochter is ook heel gek op de paarden, maar heeft er nog wel een gezonde angst voor, ze zal niet zo maar de weide in lopen, gelukkig.

Wij hebben vorig jaar onze wei laten bemesten met drijfmest, maar dat ging ook maar net goed, 1 weipaal kapot gereden, en veel gedoe om zo'n grote machine op en af ons terrein te krijgen. Dit jaar toch ook maar terug gewoon met kunstmest doen denk ik.

Onze paarden genieten enorm van het mooie weer, gisteren trof ik ze heerlijk slapend aan in het zonnetje.
Ik heb afgelopen weekend voor het eerst in 5 maanden eindelijk nog eens op mijn paardje gereden :D . Gewoon rustig een beetje stap en draf, en een klein galopje thuis, en dan nog een stukje draf op straat zodat hij eens een langer stuk rechtdoor kon lopen. Superfijn gevoel! Hij is stijf, dat is ook maar logisch voor een paard op leeftijd dat zo lang niets gedaan heeft, maar hij deed zn best.

Gisteren een furminator aangeschaft en beide paarden eens mee onder handen genomen, er kwam echt pakken haar af!

Jonge merrie van vriend is dit weekend voor het eerst mee op wedstrijd (reining) geweest. Was de eerste keer dat ze op vreemd terrein kwam, en dat vond ze heel spannend. Ze leek in het begin eerder een Arabier dan een quarter, staart recht omhoog :+ . Maar na een tijdje kalmeerde ze, en liet zich goed rijden, trainer heeft er een 67 mee gehaald, toch goed voor een allereerste keer!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 16:10

Lekker gereden fabster! Genieten dus?

vroeger deed ook paardenmest over het land verspreiden liet het 1 jaar liggen en dan met de greep verspreiden over het land, daarna liet ik mijn buurman het weiland slepen, werk was dat pfff.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:07

Inderdaad Dynamiek, zo doen wij het ook. Jaar laten liggen. Eerst met de riek en een kruiwagen, maar dat vind mijn rug niet zo leuk hoor! Nu dus met de tractor vd bierman met grondbak scheppen we het op en dan rijdt de 1 en de ander schept de mest eruit. En dan na 3 bakken wisselen. Houdt het ook leuk voor het ruggetje :D

Vorig jaar deed ik 20 km in draf. Is nu nog niet zo ver, maar het doel is half juni, om dat weer te halen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 17:11

Fabster schreef:
Inderdaad Dynamiek, zo doen wij het ook. Jaar laten liggen. Eerst met de riek en een kruiwagen, maar dat vind mijn rug niet zo leuk hoor! Nu dus met de tractor vd bierman met grondbak scheppen we het op en dan rijdt de 1 en de ander schept de mest eruit. En dan na 3 bakken wisselen. Houdt het ook leuk voor het ruggetje :D

Vorig jaar deed ik 20 km in draf. Is nu nog niet zo ver, maar het doel is half juni, om dat weer te halen.

Leuk ben je aan het trainen voor de endurance? Heb ik ook nog een poosje gedaan erg leuk vond ik dat.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:09

Longeren vind ik een erg belangrijke aanvulling op de training.
Kon het vroeger niet goed. Was meer rondslingeren.
Inmiddels aardig goed erin en dan is het wel lekker werken.
Problemen oplossen aan de longe vind ik makkelijker dan ohz.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:14

dynamiek schreef:
Fabster schreef:

Leuk ben je aan het trainen voor de endurance? Heb ik ook nog een poosje gedaan erg leuk vond ik dat.

Ik train inderdaad, maar zonder de wedstrijden. Ik hou niet van wedstrijden. Mij teveel gedoe. Maar ik doe net alsof ik ze wel rij en train dus ergens naar toe, volgens de trainingsrichtlijnen. Vorig jaar heb ik het toch wat overdreven met haar, denk ik. Dus dit jaar wat langer de tijd nemen om op snelheid te komen. Het doel was om haar af te laten vallen. En nu ga ik daar inderdaad wat van zien. Dus ik ben blij. En ik vind het erg leuk om buiten te rijden. Dus 2 vliegen in 1 klap.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 18:24

Dat heb ik idd ook gedaan fabster. Lekker lange stukken draven en galopperen. Helaas kreeg (Had ze natuurlijk al) karev spat. Bij te fanatiek en te lange afstanden gaat ze kreupel lopen..Dus dat gaat niet meer.

Vorig jr zo lekker op dreef.rondje van 10 km binnen het uur.
En toen kwam ze ook mooi op gewicht.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:00

Ja, dat is dan zonde. Ik hoop dat Caj nog even heel blijft. Ik heb genoeg kapotte paarden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:06

DubbelDun schreef:
@[***]: ik heb altijd begrepen dat de kalk er voor zorgt dat de mest beter wordt opgenomen door de plant. Dus lijkt het me vreemd dat je het tegelijk kunt doen. Óf de kalk moet sneller uit elkaar vallen en de mest juist heel langzaam.

Ik heb iig net gemest, dus nu een klein buitje zou mooi zijn :D

Ik zou zeggen: Google even op Perlka en de specificaties.

Dan zie je precies wat het spul doet. Zij kunnen het beter uitleggen dan ik.
Daarbij wil ik opmerken dat alles wat er vroeger beweerd werd ook niet altijd klopt. Vroeger dacht men bijv dat hb werd veroorzaakt door eiwitten..... ;)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:53

Fabster lekker toch zo! Ik rij ook geen wedstrijden hoor ik vermaak me ook het best met buitenrijden niks leuker dan op je eigen manier trainen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 19:57

karev schreef:
Dat heb ik idd ook gedaan fabster. Lekker lange stukken draven en galopperen. Helaas kreeg (Had ze natuurlijk al) karev spat. Bij te fanatiek en te lange afstanden gaat ze kreupel lopen..Dus dat gaat niet meer.

Vorig jr zo lekker op dreef.rondje van 10 km binnen het uur.
En toen kwam ze ook mooi op gewicht.

Balen! Van de spat en kreupelen.
Maar je paard gaat voor alles dan maar geen tempo

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:03

Precies! Als ik mijn normale rondjes rij is er niks aan de hand. Wordt de afstand langer en fanatieker dan kan het mis gaan. Ga niet proberen die grens op te zoeken haha..vind ik sneu.

Lastige is alleen dat ze die beweging wel echt nodig is om in model te blijven. Weideseizoen kont er aan...ik moet me er nog even in zien te berusten dat zomers slank rijden er niet meer in zit hihi..

Dus dit
Afbeelding

zal dit blijven..;( haha

Afbeelding

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:06

Niets mis mee Karev :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:14

Whaaa nou nee meer paard om van te houden hihi

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:15

O:)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:35

Tis de wintervacht, allemaal vacht ;-)

Leuk endurance, ik had/heb endurance plannen maar helaas gaan de wedstrijden hier in de buurt dit jaar allemaal niet door. Ik vind het wel leuk om een doel te hebben, geen idee of ze ooit zo ver komen, en of we het lichamelijk allebei wel trekken...Maar ach, het is ook maar een idee en een doel in mijn achterhoofd.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:39

Zo even lekker mijn rug kriebelen.

Afbeelding

Afbeelding

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:50

Oh dàt is het! Wintervacht...stomme wintervacht...maar weer scheren haha

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:04

kvulden slimme pony! :D

altijd lastig met paardjes die wat mankeren, te zwaar is niet goed.

ik had gehoopt op mooi weer vandaag, vanmorgen leek het lekker te worden maar toen betrok het en werd het grauw en guur. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:08

Ik ben even heel trots op MiniMe; daar had ik al zeker 3 jaar geen tuig meer opgelegd om een bak mee aan te slepen en vanmiddag deed ze het gewoon alsof ze wekelijks niets anders doet... <3

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:13

DubbelDun schreef:
@dynamiek: wie had je en wie heb je nu ?? Ik zit bij Bas, maar die vind me eigenwijs en stuurt Gillian altijd :D

Bas, vind ik een l*l. Zijn vrouw was een paar jaar geleden niet adequaat genoeg (vergiftiging met koliekverschijnselen), waardoor uiteindelijk een uitgedroogd zwalkend paard de trailer in moest naar de kliniek in Utrecht. Beest valt om in de trailer, twee mensen hebben een half uur op 'm gezeten om 'm in bedwang te houden (overeind komen was ook niet handig, want dan viel hij net zo hard de andere kant op). Komt Bas aangereden *gaaaaap* "nou, wat is er aan de hand?"; terwijl ik door de telefoon had lopen commanderen dat hij heel hard moest rijden en de spuit met dorm al in de aanslag moest hebben :n Paard heeft het overigens niet overleefd; in de kliniek bleef hij vechten, maar viel steeds om. Daarbij uiteindelijk been gebroken en in moeten laten slapen. Was paard van onze stalhoudster, maar heel heftig om allemaal mee te maken.
Gillian is wel leuk, luistert ook goed en denkt mee ipv tegen. :j

Onze weibak is voldoende opgedroogd om lekker te kunnen rijden, dus dat heb ik vanmiddag even gedaan. Hij is nog wel te hobbelig, paard struikelt nog wel eens (nou is hij sowieso niet de handigste, maar toch).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 21:34

Haha..ja scheren en dan weer een slanke dame. Is er voor mensen ook zo'n truc?!

Lekker die slowfeedernetten!