Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:11

Grrrt nu stond zij vanmorgen toch weer met de spieren te trillen. Toeval of niet.

Ze heeft dit af en toe. Er werd me door velen aangeraden en ook door de DA om magnesium bij te geven. Dat heb ik gedaan en dat leek goed te werken. In ieder geval voor haar schrikkerigheid. En het trillen van de spieren ook niet meer gezien tot vanmorgen.

Zie net alle berichten over vit. Had al eens gelezen dat dat trillen ook kan met vit b te kort. Kan dat eens proberen.

Mijn paard is 21 en ik voer veel bij. Alleen hooi wil niet meer. Ze krijgt 3x daags pulp en 1x schep basis en 1x schep luzernebrok. En een grote grijze container vol hooi. Daar doet ze de hele dag mee. Ze mag van mij nog wel iets mee aankomen.

Ik heb eigenlijk nooit vit bij gevoerd en dus een leek op dit gebied. Denk wel dat ze dat nu kan gebruiken. Straks even kijken bij dragen welkoop en kruidvat. Iemand nog tips voor me?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:12

@pppeet: Idd, vandaar ook dat 'vaker kleine beetjes voeren' en het hele principe achter de slowfeeding met netten etc.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:14

Je zou een vitamine kunnen proberen die wat meer magnesium bevat en kijken hoe ze het daar op doet.
Zal eens even neuzen...

kvulden

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:15

Ik geef nu magnesium poeder. 2 eetlepels op een dag. Dat moest geloof ik iets van 25/30 gram zijn uit mijn hoofd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:16

Er is een bokker die heeft bij een bedrijf/persoon een heel gerichte vit-prep laten maken. Zo geef je precies wat het paard nodig heeft en niet iets wat het niet nodig heeft. Per PB kan ik de naam wel geven.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:17

Maar DD...heb je dan ook geen ruwvoeranalyse nodig?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:18

Ok, maar hoe weet je dan wat ze nodig heeft? En veranderd dat niet steeds?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:18

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:19

DubbelDun schreef:
Kirrr schreef:
Voedsel verteren kost energie voor een paard, zo wekken ze ook warmte etc op. Dus als je dan na zware arbeid gaat voederen neem je die energie weg voor vertering.

Ik doe het zelf nooit. Ruwvoeder wel, maar krachtvoeder niet. Ze krijgen altijd eten voor de training, minstens een uur voor vertrek. Dus ik voeder erna niks meer behalve ruwvoeder.

Ik snap de logica hierachter, maar waarin zit dan het verschil tussen krachtvoer en ruwvoer; beide hebben ze energie voor nodig nl.

Overigens heeft het voeren van krachtvoer ná de ruwvoer te maken met de snelheid van verteren. Als je eerst kracht voert wordt het door het gevolgde hooi te snel door de darmen gestuurd en krijgen die minder kans om er uit te halen wat nodig c.q. de bedoeling is.

Goeie vraag.
Vind het sowieso het een heel interessant onderwerp.
Eerst ruwvoeder, dan krachtvoeder doe ik ook.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:27

Tinky12 schreef:
Gut...iemand had hier net Balancer neergezet...

http://www.jepaardgezondenfit.nl/overzi ... ijken.html

Dit klinkt heel goed. Ik kan het eens proberen. Hoe kan ik dit het beste doen. Natuurlijk langzaam overstappen. Maar ik heb haar net weer een beetje op een goed gewicht dus wil niet riskeren dat ze weer afvalt. ;-)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:33

Mijn paarden hebben altijd ruwvoer ter beschikking dus maakt het in mijn ogen niet zoveel uit wanneer ik er krachtvoer ingooi omdat ze toch altijd wel iets van ruwvoer in hun systeem hebben. Ook durf ik wel voeren minder dan een half uur voor een les omdat ik geen uur vantevoren aanwezig ben en ze zo gewend zijn om voer te krijgen wanneer ik aankom dat ik anders hele vervelende paarden heb.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:34

Kvulden...Stuur ze even een mail :)
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 18-09-15 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:34

Ja, er is een ruwvoeranalyse voor nodig en ook een uitgebreid bloedbeeld wat recent is. Er komt dus wel iets bij kijken :D (ook qua aanloopkosten) .

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:19

Ik heb het forum al een beetje afgezocht, maar zijn er hier ook mensen die balanceren geven? Of misschien een vergelijkbaar compleet product?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:31

kvulden schreef:
Ik heb het forum al een beetje afgezocht, maar zijn er hier ook mensen die balanceren geven? Of misschien een vergelijkbaar compleet product?

ohjajoh6 schreef:
http://www.jepaardgezondenfit.nl/bestel ... ijzen.html

Ik vind de balancer erg prettig Shirley, gaat daar zelf voor van de winter ook weer bestellen...

;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:33

De balancer heb ik gebruikt voor mijn merrie, mijn ruin krijgt de balancer pro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 11:44

Ik ben toentertijd heel uitgebreid in contact geweest met deze dame en ze heeft veel kennis. Je hebt inderdaad een analyse nodig en op basis van een vragenlijst kan zij bepalen wat je paard nodig heeft en een exact supplement samenstellen.

Nu is dat heel mooi als je een paard hebt dat een makkelijke eter is. Mijn merrie is dat zeker niet en die wil ik geen krachtvoer geven omdat ze dat niet nodig heeft. Ze is perfect op gewicht, in de zomer iets te dik van het gras, maar dat komt straks wel weer goed.

Eerlijk gezegd vind ik het hele "gedoe' rondom het voeren van paarden een beetje overdreven..... Tenzij je paard problemen heeft of aantoonbare tekorten, dan moet je iets veranderen, maar ik kijk gewoon naar mijn paarden, en bij mijn rijpaard of ze genoeg energie heeft, ik voer goede kwaliteit ruwvoer en een algemeen vit/min brokje. Is in mijn ogen genoeg.

Als rijpaard aangeeft energie tekort te hebben, dan ga ik een beetje krachtvoer geven. Meestal is dat ponybrok van Subli, zit vrij hoog in de vit/min, is niet duur en geeft geen enorme hoeveelheden energie.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:05

Lisa_vera: Hier 3,50 per baal hooi en 3,00 voor stro. Valt best mee vind ik, voor kwalitatief echt mooi spul en goed stofvrij.

Volgens mij moet ik vaker klagen op bokt over het weer :P Het is weer een heeeel stuk beter geworden, dus hier kunnen ze ook gelijk weer 24/7 op de wei blijven.

Vitaminespuiten geef ik niet. Ik let op goed ruwvoer en zoek een krachtvoer uit die bij de paarden past, met weinig suiker etc. En ze hebben wel likstenen waar ook een hele studie aan vooraf is gegaan :D

Ik hoor hier mensen over te magere paarden. Waarschijnlijk totaal overbodig, maar letten jullie dan wel ook goed op ontwormen? :) Heb op pensionstallen paarden voorbij zien komen die te dun waren en maar niet aankwamen, soms bleken die barstensvol wormen te zitten als er dan een mestonderzoek werd gedaan.
Laatst bijgewerkt door Liseef op 18-09-15 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:08

@liseef: natuurlijk let ik goed op wormen, in mijn geval gaat het om een 22-jarige. Dat is simpelweg een gevalletje ouderdom, ze heeft het ook snel koud bijvoorbeeld. Is helemaal te verklaren.
Maar dan nog een tip voor jou... mestonderzoek is totaal niet betrouwbaar.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:15

Wendy: Nee weet ik, maar het gaf in die gevallen toch een indicatie. Ik vertrouw ook zeker niet (volledig) op mestonderzoek. Echter in de gevallen waar ik het over heb, gaf mestonderzoek een gigantische hoeveelheid wormen in de paarden aan en ging het na een paar keer stevig ontwormen, beter met het aankomen van die paarden :) Maar dan is het voor jou inderdaad overbodig om te vermelden, gelukkig maar. Ouwetjes komen vaak inderdaad gewoon een heel stuk minder makkelijk aan, dat is echt een ander verhaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:16

Ik heb dus ook het probleem van een ouwetje, die snel aan de dunne is (én HB/suiker én COPD met artrose) die regelmatig wordt ontwormd én maandelijks een kuur psyllium krijgt.

Voorlopig lijkt ze het goed te doen op 2 kilo Pavo E-Gold + niet te veel fijn/voedingrijk hooi per voerbeurt.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:18

Wat is dan oud he, ik heb mijn merrie vorig jaar als 14 jarige gekocht en ze had flink wat achterstallig onderhoud en nu lijkt ze in haar 2de jeugd te zijn maar qua voorbehoefte merk je dan wel dat ze veel meer nodig heeft. Maar dat kan ook door tekorten in het verleden zijn gekomen natuurlijk.

Ontwormen doe ik gewoon al jaren op basis van mestonderzoek en een cocktailspuit in het najaar. Dat moet straks weer. Zand check ik ook regelmatig, de merrie had gevaarlijk veel zand in haar darmen toen ik haar kocht, een wonder dat ze nog geen koliek had zei de dierenarts maar die is nu zandvrij. Genoeg ruwvoer en gras bij ons maar bij haar oude baas altijd op zwart zand gestaan en net te weinig hooi... gok dat er toen zoveel zand bij kwam.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:19

@dubbeldum, kun je ipv de kuur geen olie door het voer doen? Helpt ook om zand uit de darmen te krijgen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:21

Ach ook jonge paarden kunnen flinke tekorten oplopen en daar de rest van hun leven last van hebben. Ik heb de mijne gekocht als verschrikkelijk mager scharminkel toen hij 3 (al bijna 4) was voor iets meer dan de slachtprijs. Dat wilde ik wel wagen ook al was de kans groot dat hij de volgende dag dood in zijn stal lag door bloedwormen ofzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 12:23

Ze kan niet tegen olie, gaat ze van aan de dunne :D

Overigens kunnen paarden best wel wat zand in de darmen hebben. Nadeel is dat als het teveel wordt de darmen uit gaan zakken en het zand zich daar in gaat ophopen. Dán is het moeilijk te verwijderen door welk middel dan ook. Ook dan krijg je pas koliek.