[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 22:24

Qua onderhoud heb ik een cultivator met vlakker in 1. Die gaat achter de auto en daar trekken we paden en pddock mee. Max 4x per jaar omdat de auto net te groot is en het eigenlijk met quad, die we niet hebben, zou moeten. Ik heb bij de grote plassen ook geultjes naar buiten de paddock.
Dit jaar weer wilg besteld om die op de natte plekken te plaatsen, in de hoop dat het droger wordt.
Verder hebben we de afgelopen periode een aantal keer ophoogzand gekregen en dat bij de paarden erbij gegooid.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 07:57

De ene zweert bij dat mc3 zand.
Wij hebben drainagezand maar is in de zomer wel erg zwaar. Maar dan staan die van mij toch op het land.
Ik hoorde laatst ook van iemand die belt de plaatselijke loonwerker en vraagt wat voor zand heb je liggen en die laat dat komen.
Dus volgens mij kan veel zand wel.
Wij hebben laatst voor het straten zand gehaald wat bij een eiland uit de zee kwam en wat over was heb ik op een laatste stuk pad gegooid en dat is nu veel steviger.
Ik denk dat ik over een paar jaar als het weer aangevuld moet worden ik dat dan over mijn drainage zand doe.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 09:23

Ik heb ook straatzand op een drassig stuk gegooid. Toen het er net lag was het best zwaar. Nu na een paar buien begint het al wat te zetten en wordt het stevig. Ik ga ook nog wat proberen met brekerzand bij een voerplek. Mocht dat niet werken, komen er grindtegels omheen. Ik heb er al rubberen tegels, maar daar omheen is het ook drassig.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 23:02

Bedankt voor jullie suggesties!

We zijn er vandaag mee aan de slag gegaan. Rechtsboven hebben we een paal verplaatst, waardoor de 'hoek' nu een stuk ruimer is en ze ook eventueel de bocht om kunnen draven of galopperen. Veel fijner voor ze. :j Ook de doorsteek die Monsera opperde, gaan we maken.

Vandaag hebben we alle oude isolatoren verwijderd en we zijn halverwege met de nieuwe isolatoren te plaatsen. Morgen zal het waarschijnlijk niet gaan lukken om de track af te maken, omwille van het weer ^), maar hopelijk lukt dat zaterdag wel, zodat ze er (met graasmasker) dit weekend op kunnen.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:00

Een vraag..

Zijn er hier mensen die een slowfeeder hooibak hebben die onbeschut staat?
Hoe houdt zich dat? Een aan- of afrader?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:24

Ja, kunststof palletbakken. Gaten in de bodem. Ze staan op verharding, 2 op stenen en 3 op paddock roosters met een laagje zand erop. Gaat prima. Wel regelmatig (eens in de 2 weken?) Restjes nat hooi eruit.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 21:54

Ir111 schreef:
Ja, kunststof palletbakken. Gaten in de bodem. Ze staan op verharding, 2 op stenen en 3 op paddock roosters met een laagje zand erop. Gaat prima. Wel regelmatig (eens in de 2 weken?) Restjes nat hooi eruit.

Oh ja, gaten in de bodem is natuurlijk wel aan te raden voor de waterafvoer, denk ik?

Hoe gaat het met knoeien en verspillen?
Valt er evengoed nog (veel) hooi op de stenen en het zand?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:11

Als het hooi natregent eten die van mij het hooi niet meer en gaat schimmelen. Ik heb een grote rolcontainer met een net erin en opening in de zijkant. Werkt perfect. Hooi blijft redelijk goed droog en makkelijk vullen en grote capaciteit.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:28

Ik heb ook plastic palletbakken. Heb 1 dichte bodem (zelf paar gaatjes in geboord) en 1 met gaasbodem. Die met gaas zorgt voor veel troep eronder ivm doorheenvallende hooi resten, zal met voordroog denk ik een stuk minder zijn. Mijn paarden eten het natte hooi wel op, alleen het echt kleine grut onderin de vaste bodem bak niet altijd. Maar ik heb wel erg smaakvol hooi dit jaar, dat zal schelen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 22:33

Tegen troep bij gaasbodem hebben wij een rubbermatje onderin de bak liggen (1.20 lang, 1m breed, gewoon rubber op rol van Hornbach).
Bak iets schuin zetten (niet waterpas) en het matje tegen de hoogste kant aan leggen, dan kan het water er aan de lage kant uit.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-23 23:41

Steentje schreef:
Ir111 schreef:

Oh ja, gaten in de bodem is natuurlijk wel aan te raden voor de waterafvoer, denk ik?

Hoe gaat het met knoeien en verspillen?
Valt er evengoed nog (veel) hooi op de stenen en het zand?
ik klik er hooinetten in. Dan valt t morsen enorm mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 07:29

Ik heb ook hooinetten vastgeklikt in IBC vaten. Kraantje staat open ds geen gaten erin geboord maar als het hard geregend heeft dan kiep ik ze even om, blijft altijd wel wat water in
2 op verharding 2 op zand. Als iets geknoeid wordt ( wat minimaal is) hark ik het meteen van het zand af en ruim het op
Nu heb ik geen klein maar vrij droge zand dus geen modderplekken rondom

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 09:12

Mijn paarden eten het niet meer als t serieus geregend heeft .
Ik wil dus overdekte hooi plaats maken. Nu vouwbare pallet boxen met een betonmat erin , dat voorkomt dat mijn merrie het hooi er met haar hoofd zwiert of dat het uit waait. Maar vertraagt niet in het eten .

Ik denk aan rechthoek bak maken waar n baal van 300 kg in past en er een dak boven maken .
Hoe en wat zit nog in m'n hoofd te broeden momenteel

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 15:01

Ik heb pas geleden deze beauty gemaakt. Ik ben zo intens happy!
Bewuste keuze dat de mini’s er niet bij kunnen. Zij hebben een hooinet in de stal met armer hooi. Hopelijk gaan er dan wat kilo’s af.

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:09

Heel netjes ...
Wat ben je kwijt geweest aan materiaal kosten ongeveer?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:25

Zinzi_jewel schreef:
Heel netjes ...

Zo’n 700 euro. En dan had ik sommige materialen al. Maar wat een aanwinst!
Van voorjaar ga ik er nog een maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-23 19:26

Marjo89 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Heel netjes ...

Maak je al op bestelling (en op locatie?) :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 13:16

Maartje1990 schreef:
Marjo89 schreef:

Maak je al op bestelling (en op locatie?) :')

Altijd het overwegen

Kuipers94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 15:57

Hoi!
Wat een leuk topic hebben jullie! Ik lees graag met jullie mee. Sinds dit jaar heb ik mijn paarden aan huis staan. Ze staan 24/7 lekker buiten een track om de weilandjes heen en een stukje bestraat zodat ze altijd droge voetjes hebben :).
Ik heb ook IBC vaten doormidden gezaagd, gaatjes aan de onderkant gemaakt en een frame gemaakt van steigerbuizen en daar hooinet in gespannen. Werkt perfect! ze knoeien een stuk minder.
Moet wel goed het hooi wat aan de zijkanten onder het frame terecht komt elke keer naar het midden drukken als ik nieuw hoi ga bijvullen. Anders eten ze het niet op en gaat het inderdaad schimmelen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:03

Mijn paarden verplaatsen de ibc bakken steeds dus er zit geen bestrating (meer) onder. Iedere dag het geknoeide opruimen bij het uitmesten dan is het goed bij te houden. Nu met de nattigheid wel lastig

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 14:58

Ik heb mijn halve Haffie hoefbevangen staan ;(
Snap er ècht niks van. Kilo’s kwijt ten opzichte van vorige jaren, strak weide beleid en alleen een balancer met handje lucerne digest. Hooi is nog hetzelfde als vorig jaar, maar dat heb ik niet laten testen.

Dus aan de pijnstilling (sloeg direct aan) en hooi weken. Streng op dieet om nog meer kilo’s kwijt te raken.

Kan echt wel janken van deze situatie. En dat hooi weken is de hel. Weten jullie of dat niet meer hoeft als ik hooi ga zoeken wat heel laag in suiker is?

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 15:41

Oef wat akelig! Indien laag in suiker is het niet perse nodig te weken, maar alle beetjes helpen. Wel belangrijk dat je nog even spoelt na het weken (bijv 1 kruiwagen om te weken en 1 om na te spoelen).

Je hebt het over strak weidebeleid, maar deze tijd kan het fructaan enorm pieken.

Bevangen raken kan ook andere oorzaken hebben zoals medicijnen, ontstekingen elders in het lichaam, darmproblemen, maar ook mechanische bevangenheid door verkeerde bekapping of plots te harde ondergrond etc. Ook te snel afvallen kan een oorzaak zijn.

Als je vrijwel zeker bent dat het door suikers komt kun je magnesium chelaat(!) geven.

Fijn dat de pijnstilling helpt, zo sneu altijd!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:00

Dank voor het meedenken.
Hij is afgevallen maar nog wel te dik. En een halve Haflinger met de typische kap erop die wel beweeglijk maar niet super zacht is. DA vond hem er verder wel gezond uitzien waardoor ander onderliggend lijden niet waarschijnlijk leek.

Wat doet magnesium chelaat precies?

Gaan volgende week nog wel bloed afnemen. Ook kijken naar ppid.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 18:41

Ppid gelijk mee laten testen. Je weet nooit.
En ik zou toch het hooi ook laten analyseren. Hooi van vorig jaar en dit jaar, met name 1e snede, is juist hoog in suiker.

Balen. Hopelijk knapt je haf snel op :(:)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 19:23

Thanx. Ben op zoek naar ander hooi. Dit is het enige waar ik echt verbetering op verwacht. Andere dingen zou ik echt niet weten. En ja idd ppid gaat mee.