Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:01

Later. Als ik ze binnen moet halen voor het donker kom ik op een gegeven moment in de knoei met mijn werk. Als in dan ben ik nog aan het werk als het al donker. Ze gaan ‘s ochtends ook gerust naar buiten als het nog donker is. Zeker als ik om 7 uur moet beginnen met werken.

Momenteel haal ik ze rond 20.15u binnen maar dan willen ze heel onkarakteristiek ook nog niet naar binnen.

Solleke_Noah

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:04

Hier staan ze altijd buiten, wel met inloopstal.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:06

Hier staan ze snachts op stal. En juist op stal zijn t smeerkezen. Vanuit de oude stal zijn ze gewend naar binnen te gaan als t donker word. Maar wil dat eigenlijk verleggen naar half 9 ofzo.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:08

Ze gaan ergens in de avond naar binnen, afhankelijk van mijn werk en het weer. Ik kan ze wel om 5 uur binnen willen halen als het donker is/wordt, maar dan ben ik nog niet klaar met werken. Het is daarom maar net wat past.

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:11

En als je wel tijd kon kiezen zou je het ook zo doen?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:13

Nu ik thuis ben i.v.m. Corona gaan ze rond het donker naar binnen. Dan staat vooral mijn oude merrie namelijk voor het hek. De mini’s hebben hun eigen uitloopje aan hun stal en mijn oudje staat graag op stal. Toen ik nog op kantoor werkte gingen ze pas naar binnen in de winter als ik thuis kwam, dat was tussen 19-20 uur. Dan stond merrie ook al boos voor het hek. Ik vind het nu wel fijn dat ik kan doen wat zij graag wil, qua tijden. In de zomer doet ze hetzelfde, dus in de hoogzomer gaat merrie rond 22-23 op stal en blijven de mini’s op de paddock.

Die van mij zijn niet zo vies, maar ik haal gedurende de avond nog minstens 2x de mesthopen eruit. Ik kan niet gaan slapen met vieze boxen, alles moet schoon en aangeveegd :+

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:16

Herkenbaar haha, ik denk dat er hier dan 3 boos staan te kijken en roepen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:24

Truedreams schreef:
En als je wel tijd kon kiezen zou je het ook zo doen?

Dan zou ik het laten afhangen van het weer en wat ik die avond wil doen met de paarden.

Ik mest de stallen overdag uit, ergens tussen het moment dat ze naar buiten gaan en het moment dat ze naar binnen komen, maar daarnaast haal ik ook voor de nacht nog een keer de mest eruit. In de zomer kan het moment van naar stal gaan samenvallen met de avondronde ('afvoeren' noemen wij het thuis) en dan valt er uiteraard geen mest uit de stal te halen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:35

Jeetje, wat gaan jullie weer hard!

Gave foto’s Utopia! Zowel van het dressuur als de springfoto’s. Mijn ruin springt ook zo graag (niet perse heel elegant trouwens), ik kan zelfs geen kruiwagen in de wei laten staan, want dan gaat hij erover heen. Heel typisch (maar gelukkig): over de weidedraadjes gaat hij dan weer niet.
Hij mag ook eigenlijk niet meer springen vanwege twee rare (achter)knieën, vind ik zo sneu voor hem.

Voor wat betreft laarzen: ik doe al jaren met een paar Ariat Grasmere’s (met van die veters), maar sinds de paarden aan huis staan en ik dus vaak laarzen aan/uitdoe, loop ik meer op kortere laarzen (ook Ariat’s). Die zijn niet poelproof, dus als het echt blubberig is heb ik er ook van die Decathlon jachtlaarzen bij. Maar die zitten wel beduidend minder lekker.

Dan las ik nog wat opmerkingen over stalingangen en de wind. Die van mij (2 gewone stallen waarvan de deur open staat) hebben ervoor een overkapping met windbreekgaas. Die overkapping is echt ideaal, geen ‘inwaai’ (ingang is op het zuid-westen) en ze staan er in de zomer ook graag om uit de zon en wat beschermd tegen de vliegen te zijn.

Vanochtend hier ook alles bevroren en stralende zon. In de avond (op het moment wel na het donker, dat is het al zo vroeg) doe ik de wei dicht en staan ze op de paddock (of als ze willen in stal). Vanochtend vond ik het fructaanrisico wat te hoog, dus bleef de wei dicht. Dat werd me niet in dank afgenomen. Toen ik na de middag de wei openzette was het alsof het de eerste lentedag was dat ze er op mochten. Vooral mijn merrietje, die is echt dol op de wei/gras. En op het uitkijkpunt wat ze op de dijk aan het einde van de wei heeft, vooral als de overbuurman oogst aan het binnenhalen is. Dat moet op de voet gevolgd worden! Ik wil volgend jaar met haar gaan mennen, dus hoop dat ze ook zo cool is als ze die tractoren 'in het wild' tegen komt :D .

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:40

Ik lees de rest straks even bij, maar hier gaan ze zodra de zon onder gaat naar binnen. Mijn paard staat dan serieus voor het hek te wachten tot ik kom :+

Zo staat hij dus elke avond weer haha!
Afbeelding

Maargoed hij is het ook al z’n hele leven gewend om snachts binnen te staan :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:45

Anwb werkt prima :) Ik had dat voeig jaar met de trailer en ANWB heeft dit prima opgelost.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 15:59

Hier haal ik ze wisselend naar "binnen".
Dat is dan van de wei naar de uitloopstal met paddock.
Hangt er vanaf hoe mn dag loopt, of ik gewerkt hebt, hoe de kinderen zich gedragen etc etc :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:25

Belker schreef:
Anwb werkt prima :) Ik had dat voeig jaar met de trailer en ANWB heeft dit prima opgelost.

Haha, de ANWB werkt inderdaad prima. Moet er alleen een lidmaatschap voor afsluiten... Mijn eigen auto heb ik via het onderhoud lopen. De andere auto’s via de verzekering alleen die komen niet voor aangekoppelde aanhangwagens. Nu dus een prachtig partnerlidmaatschap gekoppeld aan lidmaatschap van mijn vader (=eigenaar van de auto) en het kenteken van de auto rijker...

Maar de mest is eindelijk op de plaats van bestemming aangekomen en ik ga zo paardrijden. Paar uur vertraging maar gelukkig ben ik vrij vandaag :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:44

Ik kon vandaag de vaart niet krijgen én ik lees net dat ze de komende 10 dagen de hei hebben afgezet ivm kalkstrooien. Maar op het kaartje kon ik niet helemaal wijs worden wáár ze het precies hebben afgezet, dus ik ga zo eerst maar eens op de fiets kijken :)

Overigens zag ik net een roofvogel over de wei achter vliegen en die ging 2 weides verder in een boom zitten. Leuke oefening om eens te kijken wat mijn kleine Canon Powershot SX210 IS ervan bakt op maxi zoom :)

Je ziet niet echt goed dat het een roofvogel is..

Afbeelding

Maar vanaf deze afstand toch niet gek voor zo'n simpel toestelletje :)

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:49

Mijn paarden gaan niet op stal. Ik zou dat ook echt niet willen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 16:58

Ik liefst ook niet, maar ook de bolle is nu toch al wel 23 en wil ik liever niet op het zeiknatte zand laten slapen. Ik zoek nog een manier zodat ze haar eigen stal in kan zonder dat Peppy er ook bij kan. Maar om nu een instap te maken van 60 cm hoog is ook weer zo wat :)
Ik zie de bolle daar niet overheen stappen, maar die kleine wel proberen om er overheen te springen (en dan halverwege blijven hangen)...

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 17:04

DubbelFun schreef:
Ik liefst ook niet, maar ook de bolle is nu toch al wel 23 en wil ik liever niet op het zeiknatte zand laten slapen. Ik zoek nog een manier zodat ze haar eigen stal in kan zonder dat Peppy er ook bij kan. Maar om nu een instap te maken van 60 cm hoog is ook weer zo wat :)
Ik zie de bolle daar niet overheen stappen, maar die kleine wel proberen om er overheen te springen (en dan halverwege blijven hangen)...

beeld.. -O- :Y) (Mijn ijsco springt zo de stal uit overigens.. inclusief blijven hangen..)

Zo'n halsband met een chip-lock op de deur, net zo'n kattenluik 8-) (niet realistisch ik weet het).

Binnen-binnen gaan ze hier niet, geconditioneerd op onze einde-werkdag zijn ze wel, ze staan voor te wachten tot mijn vriend thuis komt. Die gaat dan de kippen voeren en geeft de paarden een aai. En daarna gaan ze dus gewoon weer verder met hun dag :Y)

Moet hier zometeen nog een no-hugging-zone instellen voor de staldeur. Want mijn oppas-vriendin komt vanavond. Dus de jongens geen stal, want die is voor 33 jarige Fjordenmeid. Maar die twee van mij vinden dat nog helemaal niet oud, en worden daar heel stoer van (dat was toen snachts in elk geval, dus ik dek me nu maar op voorhand in, voordat ze weer al brullend aan de staldeur hangen :Y) )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-20 18:22

Ik wil ik ze eigenlijk 24/7 buiten hebben maar met die regen is dat mislukt. Dan willen ze echt wel graag op stal. Sowieso staan ze in de nacht liever op stal. Mijn streven is om ze niet voor 20.00 uur binnen te doen. Wel voor het donker van de weide af als het even kan.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:24

Hier flikkeren ze sloot maaisel ook in de weide. Afgelopen weekeind 3 aanhangers eruit geschept -O- onderdeel van het ‘gedeelde onderhoud’

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:29

2 van de 3 vinden het fijn op stal. Nummer 3 wil dan ook want wil niet alleen zijn.( deze is ook nog jong) Ze roepen zo ook zodra ze iemand zien. De jongste en de oudste zijn de smeerkezen. De stal is net een varkenshok smorgens. Ik ga vandaag eens kijken hoelang het duurt voor ze het zat zijn. In de zomer wil ik ze wel snachts buiten gaan laten.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:40

Maartje_M schreef:
Hier flikkeren ze sloot maaisel ook in de weide. Afgelopen weekeind 3 aanhangers eruit geschept -O- onderdeel van het ‘gedeelde onderhoud’

Ik kwam net op de wei, hebben ze m’n paarden van die pluimen gevoerd _-:(

Morgen dan maar op de andere wei zetten, daar komt niemand eraan..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 18:56

Hier komen ze gelukkig niet zo makkelijk bij de paarden maar was ook niet zo blij met alle zooi in mijn land. Hier hadden ze ook nog even heel fijn een tak over de draad laten hangen 8)7

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:00

Ben ik blij geen sloten te hebben hier. Wat een ongein allemaal ;(

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:33

Maartje_M schreef:

Gedeeld onderhoud nog wel, dus je buren? Wij hebben ook een gedeelde sloot, maar dat is dus allemaal netjes gegaan. Loonwerker is neefje van de buurman en goede vriend van mij. Dat scheelt waarschijnlijk :o

Mijn expeditie heeft me nog op vergunningen voor plaatsen afrastering gebracht. En nu blijkt dat ik daar helemaal niet zomaar paarden op mag zetten, want de grond is agrarisch, maar ik ben geen agrarisch bedrijf.
Grutjes.. ik verlang even naar mijn rijtjeshuis en pensionstal ;)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 19:56

Pfff wat een gedoe allemaal met die sloten zeg!! Niet fijn....

Nog bedankt voor alle leuke reacties op m'n foto's :D Leuk ook om jullie verhalen te lezen over springen enzo :D
Vandaag met mijn Quarter weer een reininglesje gedaan en heeeeeeeerlijk gereden!! Eindelijk werpt het harde werken en oefenen z'n vruchten af <3 Hij gaat steeds beter spinnen en supersoepele stopjes gemaakt <3 Wat is dat een genot zeg :D En toch stiekem wel heel veel fijner en leuker dan dressuur :')

Goed cameraatje inderdaad DF! Dat ie dat op zo'n afstand dichtbij haalt!!
Wij hebben hier zodra het donker wordt een vogel (denk ik...) in het bos naast ons zitten, maar ik kan maar niet plaatsen wat voor geluid het is _O- Klinkt wel een beetje angstaanjagend :=

Fijn dat het is gelukt met de aanhanger Marloes! Heb 't ook ooit 's gehad met de trailer. Ik ben toen een paar keer met de pick-up ervoor naar voor en achter gereden en toen schoot ie los :')