Hier heel veel gras maar omdat ik het wil laten hooien, kunnen ze er nu niet op :/ Al denk ik dat minder gras nu voor de hber en de welsh niet zo slecht is
Leerzaam om te lezen ook allemaal weer.. zal toch wel aftasten zijn zo te zien, er is geen vaste regel voor. Ligt denk ik ook wel aan het soort gras en de ondergrond.
Als je net je weiland opnieuw hebt laten inzaaien, dan duurt het wel een paar maanden voordat ze er weer op kunnen, maar is het dan 2 maanden of nog langer? En lees hier ook dat je in de tijd dat het groeit moet bemesten, is dat echt nodig, of is dat extra?
MarliesR
Geplaatst: 23-05-19 14:41
Hier dit jaar ook nog erg aftasten. Het hoger gelegen deel is nu al een paar weken zonder paard(en) erop en valt me tegen hoe hard het groeit. Maar het is ook wel weer aardig droog geweest. En dit jaar ook niet bemest/gekalkt/etc. aangezien ik even wilde zien hoe het ontwikkelde en wat er allemaal zou groeien. Hiervoor is het jaarlijks geïnjecteerd.
Ik heb nu een soort van het omgekeerde probleem met mijn hooivoorraad. Heb bij mijn vaste hooiboer nog minimaal 50 balen staan en verderop in de straat ook nog een kleine 30. Beide willen die graag uit de schuur/van zolder met oog op de nieuwe oogst. Begrijpelijk, maar nu moet ik dus zien hoe ik dat in vredesnaam allemaal hier op ga slaan . Heb een hele grote hooizolder, ja, krijg ze er maar (zeker in je eentje...). Mijn palletboer net maar berichtje gestuurd om te vragen of ik er morgen 10 bij kan halen en dan maar zien of ik het in de stallen kan proppen enzo.
SSDesign
Geplaatst: 23-05-19 14:42
Hier staan ze nog steeds op rantsoen Hebben ongeveer 5.000m2 gras met 4 paarden, verdeeld over 3 weilandjes. Hier werken we met strookbegrazing en paarden staan nu 3 uur per dag op het gras. Ik bouw heel langzaam op, begonnen met een half uurtje in maart en nu dus een uurtje of 3 per dag. Hoop over een week of 2-3 dat ze er weer hele dagen op kunnen. Het eerste weiland is nu bijna "op". Daar gaan ze volgende week af. Dan vertrekken ze naar een van de andere 2 weilandjes waar het gras nu op heuphoogte staat Dus voorlopig gras genoeg.
Utopia na 2 maand kunnen ze nog echt niet op een nieuw ingezaaide wei. Maak daar maar rustig een half jaar van. Ik heb vorig jaar sept een stuk opnieuw gezaait en daar hebben ze in maart pas voor het eerst een weekje op gestaan.
Hier komen ze eigenlijk nooit op gras. Heb vorig jaar alles aan ons snack weitje gedaan, maar na de droogte was het echt niks meer. Moet nu veel JKK steken en als het dan nog wat wordt is het alleen voor even snacken als ik er ben. Verder onbeperkt hooi.
Naast ons ligt een stuk grond zich te vervelen en dat was altijd mooi gras, maar mag niemand wat mee doen. Is vorig jaar verbrand en is nu nog steeds niet groen ook. Hier echt puur zandgrond. Gras groeit wel, maar er moet niks gebeuren, dan heb je amper wat.
Onze paddock is ook kurk droog. Was ook ooit wei, maar nu dus allemaal zand.
Mijn ene ruin is altijd te dik, maar hem apart zetten werkt niet. dan staat ie stil. De rest minder geven is ook niet handig is gebleken. Dus probeer hem extra beweging te geven, maar kan vanwege zijn oude blessures maar beperkt.
Ik baal wel dat we zo een dip hebben weer in de huizen zoektocht. We zagen wat huizen, dus mijn man gaat vrije dagen regelen. Dat kon pas in Juni, maar hij kon wat regelen voor eerder. Bel je de makelaars en hebben ze opeens open dagen geregeld op andere dagen en buiten die dagen niks af te spreken. Als mijn man vorige week belt is het echt onmogelijk deze week al even te gaan kijken. Hij heeft echt een fijne baas,. maar de planning is gewoon vol en als het nou 1x is.........Maar je moet nu wel 20 huizen bekijken voor je slaagt.
superpony, ik ging om die reden wel eens alleen kijken. Is dat geen optie? Zonde als er geschikte huizen aan je neus voorbij gaan anders. De huizen met de beste prijs/kwaliteit verhouding zijn nou eenmaal snel verkocht.
Ik ga zo de sproeier maar weer aan zetten, wil wel kunnen hooien in juni. Vind het zo leuk om zelf hooi te maken. Gras groeit super zolang ik sproei. Erg blij met mijn sloot
MarliesR
Geplaatst: 23-05-19 15:48
Wel fijn als je kan sproeien ja! Als het even regent schiet het hier ook een stuk harder uit de grond
Wij hebben met huizen kijken ook meerdere keren gedaan dat ik eerste bezichtiging deed om te zien of het echt wat zou kunnen zijn.
Nieuw ingezaaide weide duurt inderdaad wel even. Je moet het een paar keer maaien voordat je er paarden op zet. De grasmat heeft tijd nodig om goede sterke wortelmat te ontwikkelen, anders trekken je paarden het jonge gras er met wortel en al uit, en krijg je dus weer kale plekken. Plus dat het niet goed voor je paard is.
Hier dit voor jaar ook een klein stukje nieuw ingezaaid, is voor de merries met veulens voor volgend jaar, en als het dan kaal is kan de mini erop!
Hmmm... dus als we een stuk weide hebben waar wel wat gras op staat, maar is niet helemaal fantastisch.. kan ik dan beter bijzaaien i.p.v. alles eruit halen, omploegen en opnieuw inzaaien? Wel logisch ja dat de wortels eerst ook sterker moeten worden... anders blijft er vrij weinig over
Fijn Marlies dat je nu toch alles thuis moet opslaan! Ben benieuwd hoe je het voor elkaar gaat puzzelen haha
Utopia, als je met die weide even vooruit kan tot het najaar, dan zou ik het inderdaad laten doorzaaien in sept. Mijn loonwerker wilde ook in sept de overige weide omploegen en opnieuw inzaaien maar ik heb besloten dat niet te doen. Even aankijken hoe de nieuwe weide er na de zomer bij ligt en anders laat ik het hele perceel doorzaaien.
Libera
Geplaatst: 23-05-19 17:45
Wij doen normaal ook gewoon bijzaaien, minder kans op een berg onkruid! Onze weides liggen er dit jaar op zich best goed bij, behalve onder de bomen waar het gras wat dunner staat en dan krijgt het onkruid een kans, dus dar staat nu redelijk wat.... als het niet giftig is laat ik het gewoon staan en maai ik het kort zodra de paarden eraf zijn
Ik wil van de zomer of het najaar mijn paddock misschien bijzaaien met een mengsel. Kan een stuk afsluiten, dan hebben ze in de winter nog meer dan genoeg ruimte, en dan hebben ze in het voorjaar wat meer gras. Mijn weide is vol genoeg
Vandaag wat hooi opgehaald, rollen en paar baaltjes. Voor de baaltjes mocht ik 6,50 aftikken hoor. Kanonne wat een geld.
superpony
Geplaatst: 24-05-19 01:23
We hadden ook besloten dat ik bij een serieus huis eerst alleen zou gaan kijken, maar dit waren 3 kijkdagen en dan een envelop inleveren. Hoewel mijn man er volledig op zou vertrouwen dat ik de juiste keus maak vind ik het echt geen manier van kopen. Sowieso bijna 2 uur erheen rijden om met 20 man een huis te bekijken en tegen elkaar op te bieden en dan ook nog eens alleen beslissen.
Ik had vorig jaar paardenzaad gezaaid en ook met echte droogte gesproeid, maar was niks geworden meer.
Ik heb zelf geleerd dat je het juist veel tijd moet geven. En teveel en te snel/te vroeg sproeien is niet altijd goed. Als je sterke wortels wil, moeten ze vooral diep gaan. Met veel water aan de oppervlakte, gaan de wortels niet diep genoeg.
Spannend Robijntjah! Utopia, ziet eruit als puur genieten. Heerlijk.. Balen Azmay dat die deken niet waterdicht is. Ik vraag me ook altijd af waarom dekens niet standaard waterdicht zijn (fleecedekens uitgezonderd natuurlijk).
Colien
Geplaatst: 27-05-19 15:36
Wauw heerlijke foto’s zeg! Jaloers makend.
Hier is EIN-DE-LIJK de wei ingezaaid. Helaas erg aan de late kant maar goed, we gaan zien of het nog gaat groeien. Nu druk bezig met omheinen. Krijg van de gehele buurt erg positieve verhalen te horen, ze zijn zo blij dat het “oerwoud” eindelijk word opgeknapt.