Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 23:58

Hier ging het met sommigen in de groep ook niet zo lekker en toen ik nog in pension stond, was daar een ander paard ook altid de sjaak. Dat heeft al die jaren geduurd. Soms komt het nooit echt goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:24

-O-
Dat geeft de burger weinig moed, vind het met een half jaar al te lang duren, laat staan jaren.

Tja, met zomereczeem en winterbevangenheid ontkom ik helaas niet aan dekens. En ik heb het idee dat zijn huidige deken nog een beetje zijn huid/vacht kan redden. Al is dat grotendeels niet gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

De voorkant. Achterkant is vergelijkbaar _-:(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:32

Zie je ook onrust onderling dan? Omdat je aangeeft dat het rustig is als je er bent. Het kan ook spelen zijn? Ruinen van een vriendin lopen er dan ook wel eens zo bij, soms nog wel heftigere plekken.

In mijn beleving is 2 sowieso anders dan 4, makkelijker. Bij mij is het uiteindelijk wel goed gekomen tussen 2 paarden wat eerst niet leek te gaan. Waren beide van mij, beide dominante merries, maar de een net iets meer dan de ander, die hield het bitchen een maand of 5 vol denk ik.

Heb nu een paard staan met soortgelijk karakter en sinds vandaan een nieuwe erbij. Dubbele omheining ertussen, enkel draadje was de nieuwe nog steeds bang. Had geen schrammetje hoor, maar mijn dame houdt gewoon niet op met dreigend aanvliegen (en dan vervolgens niks (durven) doen). Het andere paard is nu een hele lieve voorzichtige ruin, dus ik hoop/denk dat dit sneller goed is. Ik heb nu ook een grote weide, dus ze kunnen elkaar de hele zomer ontlopen als het moet, dat kon met die 2 merries toen niet.

Overigens was met die 2 merries pas echt grappig toen ik na een jaar de derde erbij kocht. Dat de moeder van de dominanste, dus de dominanste had heilig respect voor mams. Maar mams was nieuw, dus de "onderdanige" merrie werd haar weer de baas. Hadden de dames alledrie een paard onder zich, en een paard boven zich in rang. Ging eigenlijk wel heel goed. Al gaf het soms hilarische momenten, elkaar rond een hooibak jagen bijvoorbeeld, hihi. Als dan een besloot dat het klaar was, stopte het ook gelijk, want nooit twee die elkaar in de haren durfden te zitten. Perfect systeem, want van 3 Tinkers is er altijd wel 1 die wat beters (= eten) te doen heeft :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 00:40

Ja, die onrust zie ik zeker. Met name bij de dravers. Erg dominant, lief naar mensen en gemeen tegen paarden. Alleen dreigen is nooit voldoende, ze moeten elke keer bijten. Super irritant ook om aan te zien. Het is een kudde van 6 met 1 merrie, verder ruinen.
Ze staan samen op zand omdat er met allen medisch iets mankeert. Ondanks 4x per dag hooi, waar ze zo’n 2,5 uur mee doen, takken waar ze mee spelen en eten, had ik liever onbeperkt (graszaad)hooi, denk dat dat al een hoop helpt qua verveling.

Spelen doet die van mij af en toe met een ander vosje en tref ze bijna dagelijks slapend. Om half 11 geen koffiepauze, maar bedtijd :D
Ik ben juist gewend om hem met andere ruinen te zien spelen. Maar dan was het land ook altijd groter en was er gras..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 01:19

Om en nabij staan ze dus zo'n 14uur per dag zonder eten.
Zou inderdaad verveling/narrigheid kunnen zijn door honger.

Meer hooi is niet mogelijk? Of stro om te knabbelen?

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 03:46

Zou kijken of de merrie eruit kan... een merrie in een groep ruinen is meestal vragen om problemen.
Andersom gaat juist altijd wel goed, een groep merries met een ruin...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 06:19

Ik ben zelf in het bezit van een aso die er beslist geen problemen mee heeft om anderen door de omheining te jagen. Ik heb ervoor gekozen om daar een paard (Fernando) bij te zetten dat zich op de vlakte houdt.

Even wat tijd geïnvesteerd in het koppelen. Stallen tegenover elkaar, naast elkaar in de paddock met een dubbele draad. Daarnaast met beide paarden tegelijk gaan wandelen door de bak om Zanzi te leren dat Fernando er nou eenmaal bij hoort.

Op den duur heb ik ze in de bak bij elkaar gezet en dat heeft enkel tot wat schreeuwen en pootje maaien geleid, wat voor Zanzi een supermilde reactie is. En ja, hij heeft Fernando uiteindelijk echt wel eens gebeten of achterna gezeten, maar niks wereldschokkends. Ook nu heeft Fernando nog wel eens een bijtplekje, maar dat hoort erbij. Als Zanzi echt kliert, komt hij wel voor zichzelf op.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 07:58

Ben ook heel benieuwd hoe dat dalijk met die van mij gaat. Mijn ruin is een sulletje, ziet iedereen als zijn vriendje en snapt biet altijd alles van paarden communicatie. Hij ging destijds vrolijk op de meest dominante ruin van stal af, die in de aanval modus stond :=
Mijn merrie is dominanter maar echt merrie. De keren dat ze samen stonden, joeg ze mijn ruin in de hoek en ging gericht slaan. Hij mocht niet eten van haar. Nu staan ze beide op een andere plek en toen was het levensmaatje van mijn merrie net ingeslapen dus ik hoop er de omstandigheden thuis dalijk anders zijn. Maar eerst een draadje er tussen en de eerste keer samen als ze lekker de weide in kunnen. Eten doet vaak veel als afleiding en gras is er voor beide in ieder geval genoeg haha

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:15

Libera schreef:
Zou kijken of de merrie eruit kan... een merrie in een groep ruinen is meestal vragen om problemen.
Andersom gaat juist altijd wel goed, een groep merries met een ruin...

Dit is niet waar hoor.Bij mij staan ze zo en de merrie is de baas de rest luisterd maar.Wat ik zelf vaak zie is dat het mis gaat bij te weinig ruimte en voer. Bij ons staan ze nu op een ruime hectare als paddock en hier is ook duidelijk een rangorde in de groep. De paarden die van orde in de kudde hangen blijven ook meestal als er nieuwkomers komen in hun rol van rang laagste.Maar ik voer hooi over de hele hectare verdeeld en vul aan.Dus er is altijd wat te knabbelen op verschillende plekken. Ik heb 1 vervelende ruin er bij lopen maar klieren doet hij vooral bij de ranghogere.Tot hij weer gigantisch op zijn kop krijgt en de kudde weer uitgezwierd word.
Ik zou eerlijk gezegd ook niet blij zijn Jotoma als mijn paard er zo uit ziet.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 08:22

Hier zitten we nog altijd te waken, hopelijk komt het veulen een beetje gauw.

Een maatje of een kudde is best een gok wat past. Toen mijn ouwe thuis kwam te staan moest er natuurlijk ook gezelschap komen. Ik zit er niet op te wachten dat een dik 30 jarige de hele tijd moet vluchten, maar gezien het karakter van mijn ouwe vond ik het ook niet reeel om een heel onderdanig dier aan te schaffen. Mijn ouwe ruin is nog steeds de baas, Fleur is echter geen echt onderdanig dier. Het gaat eigenlijk vanaf begin af aan goed. Gelukkig. Ik ben wel benieuwd wat straks een veulen aan de voet betekent voor de verhouding. Mijn ouwe heeft eerder met merries en veulens gestaan en dat ging prima. Ervaring leert dat dan ineens wel de merrie de dienst uitmaakt. Als de veulens wat ouder zijn gaan ze dan juist weer ouwehoeren met mijn ouwe. Want ruinen spelen nou eenmaal leuk :D

Mijn ouwe heeft dus jaren in een groep gestaan met merries en dat ging uitstekend maar... zet er niet nog een ruin bij in want dan gaat mijn ouwe daarop los.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:16

kuddes, het blijft en gedoe. Veel ruimte en alles de tijd geven is cruciaal hierin

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:34

Ik denk ook dat een hoop opgelost wordt met onbeperkt ruwvoer, maar helaas wil mijn ph’er dat niet. Heb haar vanmorgen gesproken en zij gaf ook aan dat het net heel goed ging, tot een nieuwe erbij kwam. Opzich logisch dat dat even tijd nodig heeft.
Daarnaast zegt ze dat die van mij ook wel een drammer is. Wil perse bij de kuddeleider en zn rechterhand eten en is vrij laks met als hij weggestuurd wordt. Waardoor hij gebeten wordt.
Het nieuwe paard is in elk geval tot nu toe wel een maatje. Twee hoogsten in rang gaan straks naar een andere kudde toe, dus ik hoop dat dat rust geeft. De merrie kan helaas niet naar de andere kudde ivm hb. Deze kudde komt niet op gras.

Ondertussen al precies voor ogen hoe ik het zou doen aan huis, maar wat voor soort karakters zetten jullie dan juist wel bij elkaar? Kies je juist voor twee onderdanige bij elkaar?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:36

Ja, kuddes is inderdaad een gedoe. Maar ik zou ook niet blij zijn als mijn paard er zo uit zag. Ik heb ook 4 ruinen en een merrie. Eerst was dus de fjordenruin de chef, maar de fjordenmerrie heeft de boel over genomen (ruin wordt 27). Dat komt de kudde niet ten goede. Waar de ruin zich alleen met de schermutselingen in de kudde bemoeide als het uit de hand liep, mept Caj er lustig op los. Ze heeft 1 vriend en dat is Sjaak en de rest moet oprotten. Dat heeft ze zo overdreven, dat ze nu zelf kreupel staat, dus heb haar uit de groep gehaald (soms samen met Sjaak). Daar voelen Caj en Sjaak zich goed bij, maar ook wat rustiger in de rest van de groep. Leo blij (voormalig leider), maar die heeft wel een knauw gekregen. Die is nu ook steeds aan het jagen om te bewijzen dat hij nog best wel mee telt.

Maar hopelijk komt Caj ooit weer goed en moet ze weer in de groep. Ben benieuwd hoe dat dan weer gaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:41

Ik denk wel dat je een leider nodig hebt, 2 echt onderdanige paarden betekend dat er 1 toch de leiding moet nemen ookal zit dat niet echt in het bloed.
Hier is dochter sinds dat ik haar heb duidelijk de leider en dat is niet ideaal, maar kan ze wel op een postzegel zetten met eten en dat gaat prima. Een keer een vuile blik en alles is opgelost als er al eens iets is.

Wisselende kuddes is ellendig, mijn vorige paard is wel eens bijna dood getrapt op een pensionstal door een paard die al eens met een dode pony in de paddock was gevonden. Gelukkig stonden er mensen bij. Elke keer als er een nieuwe bij komt is het weer rommelig, blij dat ik daar vanaf ben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:41

Jotoma schreef:
Ik denk ook dat een hoop opgelost wordt met onbeperkt ruwvoer, maar helaas wil mijn ph’er dat niet. Heb haar vanmorgen gesproken en zij gaf ook aan dat het net heel goed ging, tot een nieuwe erbij kwam. Opzich logisch dat dat even tijd nodig heeft.
Daarnaast zegt ze dat die van mij ook wel een drammer is. Wil perse bij de kuddeleider en zn rechterhand eten en is vrij laks met als hij weggestuurd wordt. Waardoor hij gebeten wordt.
Het nieuwe paard is in elk geval tot nu toe wel een maatje. Twee hoogsten in rang gaan straks naar een andere kudde toe, dus ik hoop dat dat rust geeft. De merrie kan helaas niet naar de andere kudde ivm hb. Deze kudde komt niet op gras.

Ondertussen al precies voor ogen hoe ik het zou doen aan huis, maar wat voor soort karakters zetten jullie dan juist wel bij elkaar? Kies je juist voor twee onderdanige bij elkaar?

Die beb ik ook gehad, ja. Mijn Belg wilde persé bij Leo staan (leider), en was dus woest op Barney (de sidekick van Leo en onderste in rang) dat hij daar wel mocht staan en hij zelf niet. Dat hield echt niet op. Toen sloopte Beau (Belg) zijn knie en moest hij apart staan. Dat heeft een hoop geholpen. Hij heeft een jaar apart gestaan en nu mag hij wel af en toe bij Leo staan. En speelt hij ook geregeld met Barney (alhoewel die nog steeds niet in de buurt van zijn eten mag staan). Hij had weinig social skills....

Maar goed, die pensionhouder kan wel zeggen dat het zijn eigen schuld is, maar wat heb je er aan? Kan er geen draadje tussen ergens? Of betaalt zij ook de DArekening als er straks echt wat mis gaat?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:49

Ik ben idd zelf ook op het punt dat ik hem liever apart zet, maar ivm ziekte eerder gedaan en dan gaan ze vreselijk druk doen aan het draad omdat ze bij elkaar willen. Maar het liefste heb ik die twee zsm uit de kudde.

Afgelopen dinsdag is de nieuwe gekomen, toen hebben ze met zn allen veel gerend en gedaan en op woensdag leek er al meer rust te zijn. Ik ga het nog even een kans geven, tot die twee weg zijn. Als er dan nog onrust is zal ik hem apart willen zetten.

Balen dat paarden houden op paddock zo ongebruikelijk is in mijn omgeving. Verhuisopties zijn er op dit moment niet. Eigenlijk al een jaar lang niet :(

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:53

Ik zou er ook niet vrolijk van worden. Sterker nog ik zou het niet accepteren dat mijn paard zo wordt afgevallen. M.i. Heeft de pensionhouder wel de verantwoordelijkheid het paard veilig en goed te houden.

Zowel mijn ouwe als mijn merrie zijn pittige karakters. Toch gaat het vanaf het begin erg goed. Ze zijn redelijk gelijkwaardig tot het aankomt op het eerste eten of als eerste naar binnen. Dan is het mijn ruin die de baas is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:58

Maar als je ze toch straks aan huis hebt en je neemt er 1 bij, gaat het over het algemeen vaak best goed, omdat ze dan op elkaar aangewezen zijn. Ik zou dan idd geen etterletter erbij nemen, maar een goede leider is niet perse een kreng, maar meer dominant en beschikt over leiderschap. Als je nu een merrie hebt, zou een vriendelijke ruin kunnen werken, je weet het gewoon nooit van te voren.

Ik had trouwens 2 dominante merries, maar 1 tuiger van 1.71 en 1 shet van 1 meter. En daar was echt wel eens mot tussen hoor, dan merkte ik dat altijd dat ze elkaar een periode uit de weg gingen, totdat er bv 1 ziek werd, dan was het gelijk weer koek en ei, waren net zussen, altijd gezeik onder elkaar,maar ze stonden er wel altijd voor elkaar als er wat was, ook in kuddes trouwens...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:07

Ik heb er twee die ook echt geen vriendjes waren in het begin. Maar tegenwoordig zie ik de grote en de kleine langzaam toch toenadering zoeken. Dus ik heb nog steeds hoop maar ben inmiddels wel meer dan een jaar verder. Zie ze nu regelmatig vlakbij elkaar rusten, de kleine durft wat meer de buurt van de grote te komen. Maar de kleine heeft nog steeds heel veeeel respect voor de grote, die hoeft maar zijn achterhand een beetje in de richting te draaien en de kleine is weg...

De grote was sociaal totdat hij in een kudde heeft gestaan waarbij de samenstelling een flink aantal keer is veranderd in een korte tijd, is daarbij ook een keer zodanig getrapt dat de DA erbij moest komen. Toenmalige pensionhouders interesseerde dat allemaal niet. Op een gegeven moment met een groep gezegd dat we dat niet meer accepteerden en dat de kudde vast moest worden en geen veranderingen meer. Dat is toen gelukkig wel gebeurd maar wel helaas nu een dominant en chagrijnig paard daardoor. Gelukkig zie ik langzaam dus wel positieve veranderingen en hoop ik dat het door de stabiele omgeving nu toch weer goed gaat komen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:24

Toen Walter naar huis kwam moest daar ook een maatje bij komen. Walter is geen natuurlijke leider, maar meer een soort etterige puber :') Wel kon hij altijd al heel goed met merries :j
De oplossing voor mij was simpel, een stalgenoot zocht nog een plekje voor haar oude merrie en zij had precies de eigenschappen die ik op dat moment zocht: een sociaal dier, maar mans genoeg om om te gaan met het gedrag van Walter.
Die twee zijn echt de beste maatjes geworden. Het maakt haar geen reet uit als Walter haar weer eens weg probeert te jagen bij het eten, dan draait ze om en gaat aan de andere kant staan eten :')
Scheelt wel dat Walter nooit gemeen is (was hij in het verleden ook echt niet, hij haalt wel een keer uit, maar niet het type dat andere paarden in de hoek drijft en blijft slaan) en hij geen ijzers heeft.
Ik heb hem op pensionstallen ook in veel verschillende groepen gehad en dat ging eigenlijk altijd wel goed. Het mooiste was nog toen hij met twee ruinen stond. W was zijn vriendje, maar T was een dominante etter. Als Walter en W het op een gegeven moment zat waren, dan gingen ze gewoon samenspannen tegen T :j
En dat was nodig, want T was dus wel zo'n paard die maar bleef trappen én ijzers had. Met name het vriendje van Walter zag er op een gegeven moment wel zo uit als het paard van Jotoma, niet leuk :n

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:04

Heeft iemand van jullie ook koeien?Ik heb 2 oormerken van de koeien van de buurboer gevonden in onze wei.Zou ik ze weg kunnen gooien of wilt de boer ze weer terug.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:05

Die willen ze terug, anders klopt de registratie niet meer, voor zover ik weet. Volgens mij moet je het als boer melden als je koe (of geit of schaap) een oormerk mist.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:06

Er wordt wel vaker gezegd dat de vervelende types dominant zijn (ook met honden met een grote waffel), maar huist die zijn niet dominant. Een echt dominant dier hoeft niet steeds te bewijzen dat hij de baas is. Dat zien ze zo ook wel. Dat doen juist alleen de types die de baas willen spelen. Maar dat is wat anders dan de baas zijn. Daarom ben ik niet blij met de overname van mijn merrie. Leo was blijkbaar te oud geworden om nog goed te kunnen leiden en zijn zag een kans. Dat gaat gepaard met veel geweld. Dan weet je wel dat zij niet echt een leidende merrie is. Maar ja, in get land der blinden..... :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:22

ik verwacht wel dat als die aan huis staat met een andere dat dat wel goed komt. ook veranderd het leiderschap nog wel eens, hier is mijn merrie dat 20 jaar geweest maar is dat nu de ruin geworden. In een steeds wisselende groep zal vaker ruzie zijn dan als je 2 aan huis hebt staan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:36

Stabiele kuddes is wel een puntje ja. Ik heb een pensionpony gehad, die echt heel vervelend was. Omdat baasje ook doodongelukkig van haar eigen pony werd, heb ik gezegd dat hij weg moest.

BIj iedere inscharing duurt het best een poos voordat er rust is. De laatste pony, mijn fjordje Charly, leefde al 10 jaar buiten. Hij mocht/ging de inloopstal dan ook niet in. Uiteindelijk heb ik muren doorgebroken en vanaf dat moment staan ze alle 5 lekker vredig binnen te eten of te schuilen voor slecht weer.

Mijn vader heeft een volbloedarabier. Maar ze is ook nog eens merrie. Ik heb 5 koudbloedruinen, dus hier ben ik niet eens aan begonnen. Gelukkig begreep mijn vader het wel en zij staat elders in pension.