Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:32

Goedemorgen...
Stalletjes zijn schoon, op om naar mijn werk te gaan.
Vandaag heb ik de eerste mondelinge examens al.... Altijd weer spannend... Voor leerling en docent.

Longeren ben ik niet van... Komt omdat ik het niet zo goed kan, denk?
Ik heb dat in 43 jaar nog nooit leuk gevonden... Vind er nog steeds niks aan. Grondwerk vind ik nog wel grappig. Ik zit er liever op!
Dat wordt vandaag niks, laat klaar. Dinsdag en vrijdags rijd ik standaard niet. Straks als het wat langer licht is kan ik meer schuiven.

Fijne dag.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 08:42

Dinsdag rij ik standaard wel :D Dinsdag en donderdag en 1 x in de 14 dgn blijft mijn dochter over en heb ik de tijd om te gaan rijden. Na de relaxte rit van zondag ben ik benieuwd hoe het vandaag gaat. Haar vriendin is er nu niet bij.

Longeren doe ik heel regelmatig. Wel met oefeningen, want gewoon rondslingeren vind ik ook niks aan. Heb bij de verschillende paarden altijd wel een doel ermee.

Maar deze week heb ik het zo belachelijk druk, dat ik alleen Caj 2 x mee neem op een rit en de rest moet even een weekje wachten.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:07

Longeren vind ik leuk. Karev is alleen ièts te gefinetuned hihi.
Op stem stap draf galop. Voor de galop zeg ik altijd leeeet op, galop.
Nu gaat ze al bij leee hihi.
Zelfs op een klakje met de tong.
Niet handig als ze dan Door moet draven..dan klak ik en gallopeert ze aan..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:26

Haha, maar goed dat je zelf doorhebt dat dit gewoon aangeleerd is :D

Ik vind longeren ook leuk, maar dan wel met dubbele lijnen. En grondwerk, ook leuk. Misschien vanavond maar eens doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:33

Die grote van mij heeft haar eerste jaren voor de marathonwagen gelopen. Daar was het commando JA voor de galop. Ik verzorgde haar toen nog in die tijd. Dat leverde nog wel eens snelle Jelle acties op, als je met een paar meiden op de kar zat en er 1 enthousiast zei: "oh ja, weet je..." . Zat je al aan de andere kant van de weg zowat.

Maar zit er bij mij ook zo ingebakken, dat ik het kleine zo ook heb aangeleerd, dus ook met longeren.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:48

Haha! Dat ken ik wel ja! De let op, galop weten ze hier ook bij 'let' al. Ik heb trouwens commando's van honden en paarden ook op elkaar afgestemd. Iedereen kent het commando 'wachten'. Allen 'zit' lukt bij de paarden nog niet zo.., _O-

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 09:56

Hier geprobeert een boer te vinden die onze wei wil bemesten. Geen geluk. Hun tonnen passen niet in onze wei zeggen ze. De oprit naar achter is breed genoeg gemaakt om de vrachtwagens die de varkensmest kwam halen vroeger door te laten, dus wat zeur je. >;)
Maar onze wei is echt op. Dus we moeten wel iets verzinnen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:09

Zie je het voor je fabster...Rij je in het bos, kom je iemand tegen met een hond. Die zegt zit en jouw paard zakt op zijn billen hahaha

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:18

AbbyBlues schreef:
Hier geprobeert een boer te vinden die onze wei wil bemesten. Geen geluk. Hun tonnen passen niet in onze wei zeggen ze. De oprit naar achter is breed genoeg gemaakt om de vrachtwagens die de varkensmest kwam halen vroeger door te laten, dus wat zeur je. >;)
Maar onze wei is echt op. Dus we moeten wel iets verzinnen.

Ook geen loonwerker in de buurt?
Het nadeel is dat ze tegenwoordig allemaal van dat mega grote spul hebben. Viel me vorige week op dat er een oud boertje voorbij kwam op een echte oude tractor (echt nog zo'n kleintje) met een ouderwets kleine mestkar er achter van hout. Om de vaste mest te verstrooien over de wei.

Ik had eigenlijk ook liever vaste koemest over de wei maar daar is bijna niet meer aan te komen, de boeren die dat nog hebben strooien het over de eigen weide uit. Heb nu een adres met mest van rosé kalveren, dat is tenminste nog aardig dik. Ik hoop eind van de week te kunnen mesten, dat dan de wei droog genoeg is om hem niet kapot te rijden. Maar ook dan komen ze er niet op met dat hele grote spul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:27

Een gans in een boom is op zich al een bijzonderheid, volgens mij. En die nijlgans heb ik nog niet eerder in het wild gezien.

@dynamiek: wie had je en wie heb je nu ?? Ik zit bij Bas, maar die vind me eigenwijs en stuurt Gillian altijd :D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:38

O das ook wel een idee. Een boerke vragen voor vaste mest. Dan zelf opladen en uitrijden.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:44

Abby...de loonwerker kan met zijn spulletje ook niet over mijn 5 meter brede oprit.Die gaat via het land van mijn boerman.Het is gewoon te hoog en te breed...is je oprit helemaal vrij van takken ed?

Afbeelding
Het gras tot aan de paal is 12 meter breed...totaal 24 meter.

Longeren deed ik vroeger wel vaak,hadden longeerbak daarvoor...hoefde je ook geen lijn te gebruiken :P

Nu doe ik eigenlijk niet meer,kan slecht rechtopstaan dus is niet handig.

[***]...dat is best nog wel prijzig.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:46

DubbelDun schreef:
Een gans in een boom is op zich al een bijzonderheid, volgens mij. En die nijlgans heb ik nog niet eerder in het wild gezien.

@dynamiek: wie had je en wie heb je nu ?? Ik zit bij Bas, maar die vind me eigenwijs en stuurt Gillian altijd :D

Bas komt of Gillian een van beiden van gisteren ziek dus weet niet wie er komt.
ga er voortaan ook heen met de katten, ik zat met mijn katten in harskamp (flut da) heeft geen gas en geen runtgen of wat dan ook, dan wordt je doorgestuurd naar Barneveld. Ga liever ergens na toe waar ze alles hebben.

zat voorheen met de paarden bij bokhorst, mij te duur.
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 15-03-16 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:50

Bas en zijn vrouw hebben beiden bij Bronkhorst gewerkt voor ze voor zichzelf begonnen.
Als je hem voor de paarden aan huis laat komen én je zegt vooraf dat je katten ook geënt moeten worden dan neemt ie entstof mee en doet het aan huis.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:51

Ik heb eerst een hele lange smalle sleuf en dan pas mijn weide, gelukkig heeft mijn over boer een trekker wat er precies doorpast met zijn oude giertank. Groot apparatuur past hier niet door.

meggiemag als je nog echt oude koemest wil die boer naast de houtzaagerij voorkoopt dat volgens mij.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 10:52

DubbelDun schreef:
Bas en zijn vrouw hebben beiden bij Bronkhorst gewerkt voor ze voor zichzelf begonnen.
Als je hem voor de paarden aan huis laat komen én je zegt vooraf dat je katten ook geënt moeten worden dan neemt ie entstof mee en doet het aan huis.

Goed dat je dat zegt! Misschien dat ik dat laat doen dan. Hoef ik niet met de katten op pad echt ideaal.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:04

dynamiek schreef:
meggiemag als je nog echt oude koemest wil die boer naast de houtzaagerij voorkoopt dat volgens mij.

Bedankt voor je tip, voor nu is het geregeld, iets om te onthouden voor het volgende jaar.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:31

@DD er kwam net een meisje enten

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:48

Bwor dat ziet er strak uit!

Fabster fijn dat je zadel is verkocht :D

Leuk die ganzen. Hier in de omgeving komen beide soorten veel voor. Op onze kwekerij zit een Canadees stelletje, hoop dat ze straks baby’s krijgen :D

Ik longeer Orenda voor het rijden meestal even om te zorgen dat ze haar gekke sprongen maakt zonder mij er op :+ Ik vind longeren niet zo boeiend om te doen maar wil het nu wel een keer of 2 per week bijgezet gaan doen voor de spieropbouw en om haar wat rechter te krijgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 11:59

@dynamiek: er lopen diverse DA's in opleiding rond, die zitten ook vaak achter de balie.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:25

Abby heb je loonwerker van birgelen al gebeld?
Las net over wormkuren bestellen bij de arts. Dar is een voordeel van aan de grens wonen. Zelfs via een voerleverancierin de buurt en mijn smid nog zo te verkrijgen
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-03-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:29

Tinky12 schreef:
[***]...dat is best nog wel prijzig.

Ach, het is maar net wat je prijzig vindt. Apart kalken en daarna kunstmest vind ik ook een gedoe.

En dat Perlka schijnt goed spul te wezen. Mag dan ook wat kosten.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:33

Lynn_Nikita schreef:
Abby heb je loonwerker van birgelen al gebeld?

Zitten er hier 2 schijnbaar. Die van de paarloweg zei dat hij er niet in kon. Die ander krijg ik niet te pakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:38

Dat zijn broers. Sjaak en ?? . In Maria hoop (putbroek) is ook nog een bedrijf. Meen dat die smeets heten. Anders nog eens vragen of hij iemand weet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 15-03-16 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 13:39

Prachtige gans in de boom!

Hier zaten vanmorgen ineens 4 vlaamse gaaien in de boom, maakten een appart geluid waardoor ik omhoog keek.
Heb die hier nog niet eerder gezien .
Ze vlogen ook weer verder door .

Mooie betonvloer voorbij zien komen :j