Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:06

Ik geloof ook niet zo in die vitaminespuiten. Mijn haf kreeg uiteindelijk de vital complete van Pavo als vitaminebrokje omdat hij van gewoon krachtvoer ontplofte :) De shet blieft deze niet dus die krijgt wel een paar korreltjes van wat de grote normaal eten al krijgt hij nu op de moment de Pavo Care4Life.

De grote krijgen in mijn ogen voldoende krachtvoer om vitaminetekorten op te vangen. Ik las hier dat iemand de strucomix van Cavalor geeft. Echt een heel fijn voer! Daar heeft Andor erg lang opgestaan.

Ik betaal voor kleine baaltjes hooi € 3,00 met 10 stuks aan stal geleverd :) Fijn hoor een hooiboer op 1km van de stal :D De baaltjes van deze zomer zijn € 3,50 geleverd. Voor de kleine pakken gerstestro vraagt hij geloof ik € 4,00.

Sure_lee

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:20

Oke, bedankt. Die vitaminespuiten leken me zo lekker handig namelijk. Als ik straks weer full time werk dan is het al passen en meten qua tijd... dus als ik dan niet hoef te voeren :+
De afgelopen winters hebben ze het ook overleefd zonder voer :o

De hooi prijzen waren hier wat hoger. Vorig jaar betaalde ik 3,00 per baal en nu eigenlijk 3,50. Maar de kwaliteit is iets minder dan vorig jaar dus mogen we ze toch kopen voor 3 euro. Paardjes doen het er prima op. Morgen komen ze 400 balen brengen...
Stro kleine pakjes weet ik niet. Ik heb een grote baal gekocht van 300 kilo tarwestro voor 25 euro.
Als het bevalt als voer dan maakt de buurman volgend jaar voor ons kleine baaltjes.
Tot nu toe gaat het bijvoeren wel goed. Ik zit nu op 5 (kleine) handjes per net/kliko.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:41

Mooi elektriciteithuisje ! En wat zijn jullie een leuke combi
Hier niet zo n mooie auto als dubbeldun........ Wel een betaalbare zware auto
heb eigen bedrijf en heb hem op het staartje van verdwijnen van grijze kentekens gekocht.Een relatief jonge auto voor een mooie prijs en in onderhoud betaalbaar.
Zonder eigen bedrijf zou het niet te betalen zijn.
Hier gebruiken we balancer , naast het onbeperkt ruwvoer. Twee krijgen van het kruidvat tabletje selenium extra ( zij zaten met bloedonderzoek aan de lage kant)
( een tijdje Metazoa gehad maar dat kwam bij onze tinker te hard aan....die veranderde in een soort snuivende Arabier met de staart op de rug )
Daarnaast krijgen ze Wiese Cobs ......dat eten ze zeer graag
Eigelijk nooit zo regendeken achtig , maar de oudjes heb ik met de regen van de afgelopen week een dek op gedaan......

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 08:48

Wat een gave zadelkamer!

Ik voer wel flink wat meer dan jullie := Luzerne, bietenpulp en muesli, 2x per dag. Onbeperkt hooi en twee maal daags een plak voordroog erbij. Maar ik rij ook behoorlijk fanatiek, en ze heeft het blijkbaar nodig, want ze ziet er geweldig uit 8-) Ze gaat gewoon 's nachts op stal, in de zomer ook. Vanwege zomereczeem is het voor haar lekkerder om op stal te staan dan buiten waar alles jeukt... -O-

Hooi is voor mij nu alleen kostprijs, als ik het verkoop is het 4 euro als ik het breng. In de stal dikke laag vlas, normaal 1 pakje per week, maar als ze hengstig is kan ik de halve stal wel leeghalen :r werkelijk waar álles plakt en stinkt >;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:00

Wendy...verschilt ook enorm per ras hoor en natuurlijk wat je ermee doet.Sobere rassen moet je nu eenmaal erg voorzichtig zijn met voer.Korreltje of sprietje teveel is meteen ellende :roll:

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:04

Klopt helemaal :j Dat is voor mij een reden dat ik er ook geen sober ras bij wilde hebben.
Ik voer Walter de balancer pro van je paard gezond en fit. Past heel goed bij zijn behoeftes en omdat ze er maar weinig van nodig hebben, is het in verhouding eigenlijk ook niet duur.
Lirina staat op het moment op de 18+ mix van pavo, maar voor haar ben ik een beetje zoekende. Ze zit goed in haar vel, maar valt makkelijk af ondanks onbeperkt gras/hooi. In de winter ga ik sowieso weer bietenpulp bijvoeren voor beide (icm zemelen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:04

Zo hoop dat ik alles bij gelezen hebt. Wat een mooie fjord zag ik voorbij komen!

Wat auto's betreft heb ik exact hetzelfde als kristelhans..... Eerst jarenlang een hoerensloep, maar toen er bijna 600.000 km op de teller stond en de distributieriem vervangen moest worden heb ik hem met pijn in mijn hart ingeruild, voor een Volvo V70. Heerlijke auto's.

Vitamine spuit geef ik nooit. Ik voer mijn rijpaard Metazoa, maar in de zomer lang niet elke dag. In de winter krijgt ze het wel elke dag en dan krijgen mijn jongens ook ieder een klein handje. Verder alleen maar ruwvoer (onbeperkt).

Mijn merrie krijgt last van haar darmen van balancers. Heb er verschillende geprobeerd....

Merrie is trouwens een (hete, sensibele) KWPN maar doet het prima op alleen ruwvoer en Metazoa.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-09-15 09:06, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:05

Ik zit aan de andere kant inderdaad, voer niet snel teveel want ze stopt wel met eten :+ Maar het is ook net zo lastig om het eraan te voeren. Op vorige pensionstallen heb ik haar echt wel te dun gehad, maar daar mocht dan niet bijgevoerd worden. Dat was voor mij de reden om het zelf te gaan doen. Nu is ze mooi op gewicht en glimt als een spiegeltje :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:11

Ik voer 3x per dag hooi 2x brok met luxerne en s avonds krijgen ze ook nog ergens een keer natte zemelen. Ruwvoer voer ik altijd veel,, maar als ik een dag niet rij dan halveer ik standaard de brokken. Vind ik echt ideaal aan ze thuis te hebben staan, je hebt zelf in de hand hoeveel en wat je voert.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:12

Wow jullie gaan snel!

Die mensenvitaminen had ik hier nog al eens zien voorbij komen. Ga daar toch ook eens naar kijken.
Mijn merrie staat eigenlijk te mager, terwijl ze toch onbeperkt hooi heeft. Ben nu ook terug bietenpulp aan het voeren en er ligt een deken op, ze is altijd gevoelig aan de koude.
Ze is van 2 maand amper bewegen terug naar 4a5keer per week trainen gegaan. Ben misschien iets te laat begonnen met het voer mee op te voeren omdat ze zo dik stond van het gras.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:15

PPPeet schreef:
Ik voer 3x per dag hooi 2x brok met luxerne en s avonds krijgen ze ook nog ergens een keer natte zemelen. Ruwvoer voer ik altijd veel,, maar als ik een dag niet rij dan halveer ik standaard de brokken. Vind ik echt ideaal aan ze thuis te hebben staan, je hebt zelf in de hand hoeveel en wat je voert.

Ik doe dat met die brokken dus andersom. Als ik gereden heb, dan krijgen ze wat extra.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:17

Ik heb altijd geleerd dat voederen na de inspanning niet goed is. Omdat een paard dan teveel energie moet steken in het verteren van het voedsel en die energie dus net nodig heeft om zichzelf terug te recupereren...
Weet niet hoeveel er van waar is.. en ik weet ook niet of jij bedoeld dat je effectief na het rijden extra geeft...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:19

Ik ben vanuit de endurance gewend om op elk moment te voeren, dus ook gewoon meteen na arbeid.

Kirrr; misschien wat olie over het voer? Kan net even helpen dat beetje meer aan te zetten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:20

Ik doe dat idd na het rijden.
Begrijp me niet verkeerd, maar met 'ik heb altijd geleerd dat' kan ik niet zoveel. Ik ben dan altijd benieuwd naar een onderbouwing daarvan.
Er doen immers zoveel onzinpraatjes de ronde als het om paarden gaat.

Zo heb ik bijvoorbeeld zelf ooit geleerd dat het oke is om een paard in te rijden met alleen een slofteugel :') -O- En dat is dus duidelijk echt niet oke :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:29

Ik heb dat juist jaren geleden met mijn kanon van een tuiger gehad, die vrat zich gewoon keihard spierbevangen , om vervolgens magnesium tekorten te krijgen en dat zo een jaar lang afwisselen van het gras. DA snapte er ook niets meer van. Was nog voor dat ir eigenlijk echt bekend werd bij de da's maar vermoede zelf toch een opname probleem. Is echt om gek van te worden geweest, want helemaal zonder krachtvoer werd het bij haar dus ook al niet. Vind het nog steeds zwaar balen, omdat ik door mijn eigen ziekte ze dus niet meer in training kan zetten, maar het voordeel is dat Mien natuurlijk ook tobt met haar cushing/ir/hb ellende, dus wiggel ik het tegenwoordig maar met beperkt op klein stukje gras en rest van de dag in de bak en s'nachts op stal. Maar oh oh oh, wat liet ze graag toch op een groot weiland rondknallen, maar weet dat ze dat niet eens zullen doen dat sprintje trekken , die vreten zich allebei gelijk hartstikke ziek...
Maar het geen koudbloed / sober ras willen maakte bij mij dus geen donder uit...

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:31

Ik voer altijd meteen na de arbeid al 6,5 jaar lang een volle schep. Nog nooit problemen mee gehad :)

Ik voer ook behoorlijk hoor Wendy. Mijn rijpaard die 4 keer per week loopt krijgt dagelijks ook 2 volle scheppen Wesernmix van Cavalor en als hij dus gelopen heeft 3 scheppen. In de winter loopt dit op naar 4 scheppen per dag.
De Arabier krijgt per dag 1,5 schep Juniorix en 1,5 schep Fiberforce.
Ze krijgen onbeperkt grofstengelig droog hooi en staan nu tussen de 2 - 4 uurs op de weide.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:40

Leuk om al die voer dingen te lezen!

Ik heb Cavalor inderdaad en ben er ook blij mee! Maar ik voer nog meer hoor, even op Wendy en het endurance inhakend. :) Mijn merrie is snel schraal, ook al is ze een koudbloed. Zij krijg een volle voerschap Speedibeet met een volle schep Strucomix elke avond, wellen in water en een scheut zonnebloemolie erdoor en dus met zware arbeid ook vitamine E en selenium. En een vol hooinet voor de avond/nacht. In de ochtend krijgt ze dan weer een volle schep Strucomix en op de paddock 2 flinke plakken hooi. Mijn ruin krijgt 2 x per dag een halfje Strucomix en 's nachts iets minder hooi. Die heeft geen rem qua eten. :') Overdag gaan ze ook het gras op, nu zit meneer even in een balans fase dus een paar uurtjes per dag gras en voor de rest moet ie t met hooi doen.

Morgen heb ik wedstrijd met mijn merrie (endurance) en die krijgt meteen na de finish ook eten, slobberachtige prut om haar vocht aan te vullen en voor haar darmgeluiden. Na de nakeuring en op de trailer weer onbeperkt hooi en gras en dan 's avonds ook weer gewoon voer met supplementen. Het is haar eerste wedstrijd dus ik neem van alles mee om aan te bieden. :P

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:47

Wij doen zeer weinig met de paarden op het moment maar ze lijken er geen last van te hebben, op een beetje stijvigheid af en toe na.

Daarom krijgen ze ook alleen maar vitamines bij.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:47

Olie is idd wel een goed plan.

Ik ben er zeker van dat het voorkwam in een heel filmpje over voeding en hooi en vertering etc. Maar kan het natuurlijk niet terug vinden.
Als ik het tegenkom dan zal ik het posten.
Ik zeg/weet ook niet of het waarheid is. Maar het klinkt voor mij wel logisch.
Voedsel verteren kost energie voor een paard, zo wekken ze ook warmte etc op. Dus als je dan na zware arbeid gaat voederen neem je die energie weg voor vertering.

Ik doe het zelf nooit. Ruwvoeder wel, maar krachtvoeder niet. Ze krijgen altijd eten voor de training, minstens een uur voor vertrek. Dus ik voeder erna niks meer behalve ruwvoeder.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:55

Ik heb altijd geleerd dat je eerst ruwvoer moet voeren en als dat op is minstens een half uur moet wachten met brokken. Zo doe ik dat dus ook. Ik voer nooit brok en ruwvoer tegelijk. Ik besef me wel dat ik in de gelukkige positie ben dat het me qua dagindeling lukt om zo vaak te voeren tussen half 7 s ochtends en half 11 s avonds....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:59

Krachtvoer na zware training...tsja...ik heb mij er nooit erg in verdiept...ze krijgen geen van beide hier _O-

Wel krijgt degene waar ik op gereden heb (meestal Kjarni) 2 kleine bekertjes muesli voor de lekker.Het is een zeer- laag-in-alles muesli maar ik weet dat hij dol is op hapjes.Hij kan zo enorm genieten <3 Ook van zijn ontbijtje en avondetenhapje...het is weinig.Alleen wat zemelen,grasbrok,zout en vitaminebrok met seizoensfruit (appel of wortel) maar als je hem ziet smikkelen kan ik zo van genieten.Hij heeft ook nooit haast,vaak nog slokje tussendoor en daarna nog even alle bakken langs.Hij is dan ook altijd laatste klaar :Y)

Ik las iets over bietenpulp...is ook een goed voer.Goed om aan te zetten...je kunt idd een scheutje zonnebloemolie of lijnzaadolie gebruiken om wat extra energie aan je paard te geven.Wij lopen daar met een grote boog omheen :+

Peet...dat geld eigenlijk alleen maar als ze een tijd zonder ruwvoer hebben gestaan.Maag/darmsysteem is dan min of meer leeg.Zou je eerst krachtvoer geven,dan bestaat de kans dat dit het systeem te snel passeerd waardoor niet alle voedingsstoffen optimaal opgenomen kunnen worden.Ook is de zuurgraad in de maag op dat moment wat te hoog en is de kans op maagzweren groter.

Als je paard altijd wat te knabbelen heeft is het niet zo'n punt...hele systeem is dan al in werking.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 09:59

Ow en wendy je wil een onderbouwing vd voer volgorde. Die krijg je vanavond. Nogal lang verhaal en zit op mijn telefoom ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:01

Eerst hooi zou idd de darmwerking op gang zetten zodat alles dat in de brok zit ook echt opgenomen kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:07

Kirrr schreef:
Voedsel verteren kost energie voor een paard, zo wekken ze ook warmte etc op. Dus als je dan na zware arbeid gaat voederen neem je die energie weg voor vertering.

Ik doe het zelf nooit. Ruwvoeder wel, maar krachtvoeder niet. Ze krijgen altijd eten voor de training, minstens een uur voor vertrek. Dus ik voeder erna niks meer behalve ruwvoeder.

Ik snap de logica hierachter, maar waarin zit dan het verschil tussen krachtvoer en ruwvoer; beide hebben ze energie voor nodig nl.

Overigens heeft het voeren van krachtvoer ná de ruwvoer te maken met de snelheid van verteren. Als je eerst kracht voert wordt het door het gevolgde hooi te snel door de darmen gestuurd en krijgen die minder kans om er uit te halen wat nodig c.q. de bedoeling is.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 10:10

idd dubbeldun en de anatomie van het paard is niet heel handig gemaakt qua overgang van volgens mij de dunne naar de dikke darm. Dit is een nogal aparte bocht waar veel koliek problemen (kunnen) ontstaan door dat er teveel onverteerd ruw en krachtvoer in 1x door heen moet.