Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:36

Bij a een dagtaak nu DF :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:36

Oh en qua snel... hij is met één plas ong 10 minuten bezig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:37

Dat scheelt _/-\o_

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:37

@belker: valt mee hoor... als er nog meer hevige regen verwacht wordt laat ik hem gewoon in de paddock 'in de aanslag' staan en haal alleen de stekker er uit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:43

Hier kun je aan de donkerder kleur zien hoe ver de plas stond en het 'putje' waar de pomp gestaan heeft
Afbeelding

En het andere stuk paddock wat er nog aan plas over is. Hier zie je ook de pomp en de slang nog staan.
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:47

DubbelFun schreef:
Hier kun je aan de donkerder kleur zien hoe ver de plas stond en het 'putje' waar de pomp gestaan heeft
[ Afbeelding ]

En het andere stuk paddock wat er nog aan plas over is. Hier zie je ook de pomp en de slang nog staan.
[ [url=m/6QNOe1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat scheelt een hoop!
Wei is hier vooral enorm drassig, maar niet snel plassen.
Ben er meer geïnteresseerd in voor de rijbak :o

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:49

Hier hebben ze alle 3 dekentjes op en zijn ze gevoerd, meer heb ik niet gedaan.
Ze staan afwisselend binnen en buiten met de regen, alleen de varkentjes omen hun hok nu niet uit
Ik heb ook geen zin om mest op te ruimen nu, misschien stras als het droog is.
Plassen vallen mee, Op het laagste punt is het wat natter maar diepe plassen heb ik niet snel

Voordeel van maar 2 uur werken vandaag en regen is wel dat ik binnen eens dingen gedaan heb waar ik normaal niet zo snel aan toekom

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:08

Ik pomp mijn bak ook leeg met een dompelpomp :j we hebben inmiddels wel een putje buiten de pak gegraven waar het water naar toe moet lopen, anders krijg je echt een diepste punt in je bak. Gaat altijd wel wat zand mee namelijk

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:14

Dat hou je idd niet tegen, maar het 'putje' wat ik graaf is zo ondiep dat lopen ze zelf wel weer vlak.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:39

boemel schreef:
Hoi,al heel lang niets gemeld in het topic. Toen ik er net in zat, had ik de paarden nog niet aan huis. Inmiddels wel! En ondanks de nodige hobbels bevalt het uitstekend.

Ik zag een vraag voorbij komen over camera's. Wij hebben Unifi. En dat bevalt uitstekend. Zelfs in het donker is de kwaliteit zo goed dat ik mn 2 Friezen uit elkaar kan houden :D
Hier een foto van zojuist.
[ [url=m/jpkZrF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze paddock hebben we zelf aangelegd. Drainagezand, paddock roosters, drainagezand. We zijn er echt heel blij mee.

Onze rijbak hebben we door een bedrijf aan laten leggen en tot mijn verdriet kan ik sinds aanleg 6 weken geleden of op een stuk van 10x40m of op een stuk van 8x40m goed rijden. Nog niet echt helder hoe het opgelost gaat worden.

Hoe zijn jullie rijbakken momenteel?

Wat heb je voor hooiruif buiten staan?
Ben nog naar iets op zoek om in de wei te kunnen voeren, maar wel met afdak. Nat hooi wil mevrouw niet namelijk :=

Paddocks moeten we hier ook gaan doen. Ga me eens verdiepen in zand en tegels. Het is nu nat en super zompig zand. Lijkt wel drijfzand.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:42

manzano schreef:
boemel schreef:
Hoi,al heel lang niets gemeld in het topic. Toen ik er net in zat, had ik de paarden nog niet aan huis. Inmiddels wel! En ondanks de nodige hobbels bevalt het uitstekend.

Ik zag een vraag voorbij komen over camera's. Wij hebben Unifi. En dat bevalt uitstekend. Zelfs in het donker is de kwaliteit zo goed dat ik mn 2 Friezen uit elkaar kan houden :D
Hier een foto van zojuist.
[ [url=m/jpkZrF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze paddock hebben we zelf aangelegd. Drainagezand, paddock roosters, drainagezand. We zijn er echt heel blij mee.

Onze rijbak hebben we door een bedrijf aan laten leggen en tot mijn verdriet kan ik sinds aanleg 6 weken geleden of op een stuk van 10x40m of op een stuk van 8x40m goed rijden. Nog niet echt helder hoe het opgelost gaat worden.

Hoe zijn jullie rijbakken momenteel?

Wat heb je voor hooiruif buiten staan?
Ben nog naar iets op zoek om in de wei te kunnen voeren, maar wel met afdak. Nat hooi wil mevrouw niet namelijk :=

Paddocks moeten we hier ook gaan doen. Ga me eens verdiepen in zand en tegels. Het is nu nat en super zompig zand. Lijkt wel drijfzand.

Komt van Seegers uit Halle en met dakje en opvangbakken voor de hooirestanten. Maar als de wind verkeerd staat en de paarden te lang wachten, wordt het vanzelf wat nat en eten mijn paarden t ook niet meer.

Ik doe er bij vies weer niet al te grote porties in. Nat geregend hooi, leg ik uit in hun stal bij het voetgedeelte en eenmaal droog eten ze het alsnog op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:45

Ik ben net heerlijk op de vereniging wezen rijden. Ik hou van mijn werk uren :+

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:56

Onze rijbak hebben we ook zelf aangelegd (zo'n 11-12 jaar geleden intussen) en dat is aardig gelukt, wat planken en paaltjes en alles verliep heel vlot. We hadden ook planken toegevoegd tegen de grond zodat het zand niet zou wegvloeien met de regen aangezien de rijbak op een hele lichte helling staat. We hadden zand met van de vezels precies in gedachte omdat we dit op onze manege werd gebruikt en enorm goed leek. Helaas is er door de firma een grove fout gemaakt en werd er gewoon zand geleverd, tonnen gewoon zand dus. Niet meer weg gekregen en we hebben het ermee moeten doen omdat het niet kon worden weggevoerd - geen idee waarom niet. Helaas is de rijbak dus nooit helemaal geworden wat we wilden en al bij al een dure investering geweest.

Heeft nog iemand ervaring met gewoon zand in de rijbak en hoe lukt dat voor jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 16:59

Wij hebben vooralsnog zelf gewoon de rijbak kaal gereden en dus zwart zand. Deze dagen is er (joh) niet in te rijden maar ik rij in zulke regen toch echt niet en heb dus een binnenbak om de hoek waar ik terecht kan.

We slepen hem zo vaak mogelijk (ongeveer 3 x per week) en hij wordt eigenlijk alleen maar beter. Inmiddels is de meeste rotzooi (wortels van bomen) er ook wel uit gekomen en is hij echt heel fijn.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:02

Wat een ellende dit weer zeg. Mag van mij snel over zijn.
Zit nog op mn werk en mn man moet vanavond weg dus ik vrees dat ik pas alle bagger op sta te ruimen als de kinderen liggen te slapen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 17:11

Mijn rijbak is van leem zand? Stevig en prima. Niks bijzonders gewoon erop gedumpt. Flinke regenbui waarbij hij goed blank staat en hij egaliseerd weer. Moet nu na 4 jaar we weer wat bij maar nu eerst anders prioriteiten

Neva_da

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:23

Robijntjah schreef:
Wij hebben vooralsnog zelf gewoon de rijbak kaal gereden en dus zwart zand. Deze dagen is er (joh) niet in te rijden maar ik rij in zulke regen toch echt niet en heb dus een binnenbak om de hoek waar ik terecht kan.

We slepen hem zo vaak mogelijk (ongeveer 3 x per week) en hij wordt eigenlijk alleen maar beter. Inmiddels is de meeste rotzooi (wortels van bomen) er ook wel uit gekomen en is hij echt heel fijn.

Dat dachten we eerst ook te doen, maar was helaas bij ons echt niet te doen, zowel met als zonder slepen. Vooral omdat het wat naar beneden helt en dan is het minste regen genoeg om modder te krijgen en te gaan glijden dus wij hadden een laagje erbovenop nodig. :\

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:31

manzano schreef:

Ik kan echt (varkens)roosters met een laagje zand erop aanraden. Werkt top!
Overigens is onze gekeerde track ook nog steeds perfect met alle regen

De bak is met aanleggen iets te vast aangereden dus moet even los getrokken worden. Al met al vandaag toch les er in kunnen geven dus zo slecht ligt ie er niet bij.

Enkel nog het stukje uitloop (nog niet eens de helft vd hele uitloop) waar niks aan gedaan is wat nat wordt, maar daar komt nog een hele grote verharde voerplaats met een week of 3.

Vandaag nog even naar Cranenbroek geweest, fijn een kruiwagen gehaald voor bij de bak om de mest in te verzamelen. Echt top idee als je 38 weken zwanger bent om daar 1,5 uur rond te slenteren :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:34

Bij ons is bodemonderzoek gedaan. Op basis daarvan is gezegd dat we grotendeels op zandgrond zitten met een redelijk dunne laag zwart zand die wat klei achtig/ vettig is.

Eerst is de grond 80cm doorgefreesd voor de waterdoorlatendheid. Toen is de bodem vlak gemaakt en is er een dunne laag rijbakzand opgekomen (3MC als ik t goed onthouden heb).
Dit is er doorheen gefreesd en toen is alles nogmaals vlak gemaakt.

We hebben het speciaal door een bedrijf laten doen, ivm revalidatie van een van onze merries na peesblessure. Voor ons was een vlakke, niet mulle bodem heel belangrijk.

Zie hier het resultaat ;( ;(

Afbeelding

De dag na fikse regenval durf ik mn oudere merrie te rijden. De 7 jarige, die 1.5 jaar stil gestaan heeft, durf ik amper te pakken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:35

Hier hebben we de rijbak laten keren. De eerste winter niet gedaan maar daar kwamen toch plassen op en werd glad.
Deze ligt nu 16 jaar, paarden kunnen daar ook in als ze in de wei lopen.
En in die 16 jaar hebben we hem ook een keer met een dieptand door laten trekken omdat het toch weer te hard geworden was.
Voor de rest alleen slepen en soms met de cultivator er door. Maar dat is zo'n oud dingetje dat nieterg diep komt.
Maar we hebben alleen na een hoosbui water, nu de hele dag regen is het gewoon droog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 17:59

Keren durf ik niet aan, heb al 3 mensen in de omgeving gesproken die eigenlijk alleen na dagen als dit kunnen rijden. Dan heb ik liever met mooi weer een goede bak en ga ik met zulk weer mooi op pad naar de vereniging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:01

Omdat? Het anders te los / zwaar is?

Hier stoft het snel, dat wel.
Dus in de zomer moet ik voor het rijden even sproeien, maar dat vind ik geen probleem.
water er zelf bij doen is makkelijker dan het weg halen :P

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 18:04

Kunnen jullie je met dit schijt weer voorstellen dat we nog 18 graden krijgen? Ik niet hoor :D

*komt ook weer even binnen vallen* *waarom is er geen bokt app?*

boemel

Robijntjah schreef:
Keren durf ik niet aan, heb al 3 mensen in de omgeving gesproken die eigenlijk alleen na dagen als dit kunnen rijden. Dan heb ik liever met mooi weer een goede bak en ga ik met zulk weer mooi op pad naar de vereniging.

Ik durf ook niet. Hoor erg wisselende ervaringen. Bovendien schijnt t hier vanuit de gemeente niet te mogen

Anoniem

Bij ons niet want de bak ligt helemaal achteren op het terrein.

Idd omdat ie veel te zwaar is. Ik heb ook liever geen zware bak. Mooi vlak en verend.