[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 13:02

Heb je er een foto van?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:12

Ik had al even gezocht maar alles verwijderd.
Ik heb hem nog wel liggen zal vandaag of morgen er even een net voor je in doen voor het idee.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:10

Graag! Dank je.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 18:41

Bij deze :D

Leeg. Heb er nu geen matten onder omdat ik hem niet gebruik.
Afbeelding

Dingetje waar ze aan vast zitten.

Afbeelding

Met net erin.

Afbeelding

En nu heb ik deze.

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:03

Had jij ze (dat dingetje) aan de onderkant van de band zitten? Nooit bang geweest dat ze er met de benen in zouden gaan staan?
En hoe groot is dat net? Envelopnet? 1x1 meter?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:13

Dat dingetje (4 had ik er)
zitten aan de binnenkant van de band.in het midden. Ik heb ze er nooit in zien staan. Ben daar ook niet zo bang voor.

Ze aten er wel graag uit.
Wel altijd water en hooi in de binnenrand en moeilijk er uit te krijgen.
Dit net had ik er in.
https://www.cavalo.nl/slowfeeder-hooine ... ntaal.html

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:20

Ja ik zat er aan te denken om gaten in de onderkant te boren tegen het water.
Lijkt me ideaal zo om een hooi plek te maken waar je de natuurlijke houding bij de grond hebt. Rubberen tegels heb ik nog zat liggen, dus die kunnen er mooi onder.
En ik dacht aan 4 ringbouten om het net aan vast te maken. Is het midden van de binnenkant niet onhandig vast maken? De band die ik heb is echt enorm :+

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 14:13

Ik vond het heel onhandig ja. Daarom ben ik er ook mee gestopt.
Maar had hem ook voor de natuurlijke eethouding. Mss toch maar weer in gebruik nemen.
Weer een eetplek erbij.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:26

Breekt even stiekem in.

Ik ben al een beetje aan het inlezen maar misschien hebben jullie tips.

Ik ben op zoek naar een eetbare haag voor de paarden.
Minimaal 1.50m hoog.
Ik zoek iets wat relatief snel groeit.
Het gaat om een stuk van ergens tussen de 10-15 meter (moet nog meten).
Mijn stallen komen ervoor dus paarden kunnen er niet direct zelf van eten maar dan wil ik het snoeien en aan ze geven.
Er stond laurier (of iets vergelijkbaars) en dat moest weg ivm fundering leggen. Ik kan er wel weer hetzelfde voor terugzetten maar kan natuurlijk ook kiezen voor iets waar de paarden profijt van hebben :D

Ik las al iets over meidoorn maar wordt niet enthousiast van de stekels..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:29

Ik ga dit jaar haagbeuk plaatsen die al 175 hoog is en dennebomen
de eetbare haag die ik kant en klaar besteld heb staat al 2 jaar staat is nog steeds erg mini dus op het andere stuk wilde ik iets wat al hoger was

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 16:30

Wilg en hazelaar, misschien nog berk of els. Als vers boom"hooi" oogsten kan na paar jaar al beginnen, maar dan moeten de paarden er inderdaad niet zelf mee kunnen helpen. Wil je meer dichte struik dan eerder iets als vlier, maar dat is niet eetbaar. Mooi laag snoeien geeft veel scheuten, maar dan moet er wel genoeg wortelmassa zijn om dat te voeden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:32

Bij ons doet de Linde en Meidoorn het het beste, we zitten op zand/leem. Het staat nu een kleine 4 jaar en de haag is mooi dicht en (met 2x per jaar snoeien) zo'n 1.20mtr hoog. Wt je kiest hangt ook wel af van je grondsoort denk ik.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:23

Na lang te hebben meegelezen, kom ik me ook melden. :wave:

We hebben vandaag de laatste palen in de grond gezet voor het maken van de weidetrack (en hadden zó gehoopt dat we onze bestelling bij Agrishop vóór het weekend in huis zouden hebben, zodat we dit weekend de omheining verder konden afmaken en onze twee pony's erop konden, maar helaas.. :roll: :\).

Zo wordt het;

Afbeelding

De track is in totaal zo'n 250 meter en overal 3.25 meter breed met twee ruimere plekken. We hebben met behoorlijk wat beperkingen en uitdagingen te maken (lössgrond, huurweide met agrarische bestemming, veel beschermde fruitbomen, ...), maar we zijn tot dusver best tevreden.

De weide loopt glooiend op, waardoor ze over de hele boventrack een prachtig weids uitzicht hebben over de gehele weide en het heuvellandschap.
Ook zijn aan die hele zijde veel meidoornstruiken waar ze van kunnen snacken.

De driehoek beneden is de 'zandpaddock' en rechts daarvan is hun schuilstal.

De 'basis' is begin komende week hopelijk af, daarna komt het invullen en verrijken van de track. Er komen minimaal twee slowfeeders met hooi op de track, een (maar het liefst twee) takkenril(len) van wilgentakken, op verschillende plaatsen hoge en lage boomstammetjes waar ik wisselende soorten kruiden aan wil bieden, een alternatief pad met berkenstammen en ik wil graag een bloemen- en kruidenplukstrook aanleggen in het voorjaar.

Willen jullie misschien met me meedenken? :) Waar zouden jullie deze dingen (strategisch) plaatsen op de track? Zouden jullie nog iets anders toevoegen (of juist weglaten)?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:59

Vergeten erbij te vermelden dat we iets zoeken wat het blad vasthoudt in de winter.
Anders is het nog een deel van het jaar kaal haha.

Dan lijkt de haagbeuk de beste keuze.
Eten jullie paarden deze ook in de winter, als het blad bruin is?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:01

Karin_deB schreef:
Vergeten erbij te vermelden dat we iets zoeken wat het blad vasthoudt in de winter.
Anders is het nog een deel van het jaar kaal haha.

Dan lijkt de haagbeuk de beste keuze.
Eten jullie paarden deze ook in de winter, als het blad bruin is?

Haagbeuk verliest zijn blad gewoon in de winter. Beukenhaag houdt wel voor deel het blad vast. Dat is echter weer niet zo eetbaar voor de paarden als haagbeuk.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:31

Oh google zei dat haagbeuk zn blad vasthoudt, ze worden alleen bruin.
Dat is wel jammer dan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 11:47

Dat is een dingetje. Dan kom je toch in een kerstboom achtige boom.
Zit zelf te denken aan de Douglas spar.
Verder wordt alles kaal of is ernstig giftig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:17

Hey hallo, ik ben met enige haast op zoek naar paddockroosters.... maar is dit hetzelfde (bij benadering) als grindroosters of grasroosters? Of zit daar nog veel verschil in?
En waar tikken jullie ze op de kop?

Fijne, natte, dag allemaal!!!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 09:53

Gekocht bij de Grindplaatshop en heel tevreden over! De zwaarste versie geloof ik.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:00

Steentje schreef:
Zo wordt het;

[ [url=m/YbEoym.png]Afbeelding[/url] ]

De track is in totaal zo'n 250 meter en overal 3.25 meter breed met twee ruimere plekken. We hebben met behoorlijk wat beperkingen en uitdagingen te maken (lössgrond, huurweide met agrarische bestemming, veel beschermde fruitbomen, ...), maar we zijn tot dusver best tevreden.

De weide loopt glooiend op, waardoor ze over de hele boventrack een prachtig weids uitzicht hebben over de gehele weide en het heuvellandschap.
Ook zijn aan die hele zijde veel meidoornstruiken waar ze van kunnen snacken.

De driehoek beneden is de 'zandpaddock' en rechts daarvan is hun schuilstal.

De 'basis' is begin komende week hopelijk af, daarna komt het invullen en verrijken van de track. Er komen minimaal twee slowfeeders met hooi op de track, een (maar het liefst twee) takkenril(len) van wilgentakken, op verschillende plaatsen hoge en lage boomstammetjes waar ik wisselende soorten kruiden aan wil bieden, een alternatief pad met berkenstammen en ik wil graag een bloemen- en kruidenplukstrook aanleggen in het voorjaar.

Willen jullie misschien met me meedenken? :) Waar zouden jullie deze dingen (strategisch) plaatsen op de track? Zouden jullie nog iets anders toevoegen (of juist weglaten)?

1 ding wat ik echt anders zou doen als ik nu de boel helemaal opnieuw zou aan moeten leggen is kiezen voor meer ronde/glooiende vormen. Dus ipv het hoekige verloop in het pad bovenaan zou ik kiezen voor een glooiende slinger. De binnenhoeken zou ik afronden, zo kunnen ze flink scheuren over de track en verklein je het risico op ophalen van heupen aan de binnen hoekpaal enorm. Voordeel is ook dat je zo een soort paddockje krijgt waar je weer een voerpunt kunt maken.

Links op het plaatje heb je een heel smal binnenstuk, daar zou ik struiken/heesters planten. Zo is het wat spannender omdat je niet alles kunt overzien in 1x. Verder kan dat ook nog fungeren als windbreker.

Waarom heb je zoveel punten in je paddock? Daar kan een paard in een hoek gezet worden door de rest. Ik zou ze iets afvlakken.

Tot zover mijn zo ochtend bespiegelingen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 10:10

Die ronde vormen vind ik echt wel een meerwaarde inderdaad :j
En als je een hoek hebt, maak deze dan schuin en groot genoeg zodat ze elkaar makkelijk kunnen passeren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:08

Ir111 schreef:
Gekocht bij de Grindplaatshop en heel tevreden over! De zwaarste versie geloof ik.

Super!! Dank voor de tip!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 11:31

Ik zou ook wat hoeken gaan afronden.
Zie blauwe pijlen. Dan kunnen ze ol did 2 plekken even rennen en gek doen. Op die grote stukken Oad ook geen opstakels plaatsen.

Bij de gele streepjes zou ik een verbinding maken tussen de paden.
Dat geeft keuzes en dus extra beweging.

Wat lr111 zegt over de beplanting op het stukje links super leuk. Om te snacken en spannender en als windbreeker inderdaad.
Ook in die linker hoek iets voor ze maken waardoor ze daar toch heen willen lopen.
Ik zou ook veel meer als 2 voerplekken maken. En dan met kleine netten werken.

Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:14

Ja en met dat soort doorsteekjes ben je flexibeler, kan je makkelijker een stukje afsluiten als het nat is bijv.
Ik heb hier nu de rotonde om de kastanje bomen en stuk track over de heuvel dicht omdat het vol ligt (en nog valt) met kastanjes. Nu loopt de track achter in dood maar daar geef ik elke keer strook gras bij, de paadjes naar de rotonde lopen dood maar daar vallen soms toch nog net wat kastanjes.. ze scharrelen zo heel de dag toch echt vaak op en neer. Plus een stuk wat even afgesloten was is daarna weer mega interessant ;)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-23 21:43

Ik ben wel benieuwd hoe vaak en wat voor onderhoud jullie plegen aan jullie zandpaden.

Wij zitten op zand/leem en hebben ruim 3 jaar geleden de track gekeerd. Het werkt fantastisch, voordat het gekeerd was zakte je tot halverwege je kuiten weg in de modder. Dat is nu helemaal niet meer. Bij flinke regen staat er wel een laagje drap op de track maar dat is max 5 cm oid. Je zakt er niet in weg en de onderlaag is niet glad.

Ik merkte vorig jaar wel dat er meer plassen blijven staan. Logisch want onze track ligt iets lager ondertussen dan het gras eromheen. Ik graaf nu geultjes door de graswalletjes heen zodat de plassen makkelijker leeglopen.

Ik overweeg om op een paar punten (waar ze graag liggen) zand bij te storten in de hoop dat het dan droger blijft. Hebben jullie daar ervaring mee? Zo ja wat voor zand hebben jullie gebruikt?

In t topic van Ruitje dat ik volg gebruiken ze 3MC zand. Maar wellicht hebben jullie een goedkoper alternatief? :D