Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:27

Ik heb zo’n fijne instructrice! Was echt in 1x raak zeg maar. Kan me helemaal vinden in hoe zij tegen paardrijden aan kijkt en ze is echt heel kundig!

Laarzen... ik lees even mee. Kwam er vanmorgen achter dat de mijne lek zijn ;( na bijna 7 jaar trouwe dienst. En mijn stal schoenen zijn ook lek dus dit wordt een dure winter haha.
Ik heb nu Ariat Windermere en Ik neig er toch wel heel erg naar die nog een keer te kopen want ze zijn zo fijn! Nu ik er geen stallen met urine en veel mest meer mee hoef uit te mesten gaan ze misschien ook wel langer mee :=
Ik rij trouwens altijd met m’n petries maar ze zijn heel fijn voor alles er om heen

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:35

Maartje, ik merk wel verschil in hoe lang mijn schoenen meegaan nu ik er geen stallen meer mee mest of om de dag de mesthoop bij de pensionstal sta te verbouwen. Nu gooi ik schoenen weg omdat de zool zo ver is afgesleten dat er geen demping meer op zit, vroeger gooide ik ze weg omdat ze bij de neuzen van ellende uit elkaar vielen en lek waren.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:38

Ze hebben van fair play merino wollen paardrijsokken. Ik gebruik die altijd

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:44

Hilary schreef:
Ik rij ook met wandelschoenen (en doe er ook alles op stal mee), heb van die korfjes op mijn stijgbeugels gezet voor wat meer veiligheid. Ik heb Grisport Sherpa, meestal koop ik ze in de aanbieding bij de Welkoop of online (bijv. bij Obelink).

Qua schoen heb ik wel echt model jodhpur, maar dan met een rubber randje langs de zijkant en over de neus. Zijn officieel geen paardenschoenen, maar uit een piepklein schoenenwinkeltje wat ondertussen failliet is. Heb na het eerste paar uitgetest te hebben nog twee paar gekocht in de uitverkoop en ben ondertussen aan mijn laatste paar begonnen. Ik heb een vrij smalle voet met lage wreef waardoor ze slecht verkoopbaar waren, maar voor mij zijn ze perfect, smal genoeg om mee te rijden, sluiten mooi hoog en heerlijk met schapenbont gevoerd. Moet dan ook eerlijk zeggen dat ik ze in september uit te kast trek en vaak in april of mei pas weer opruim :Y)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 22:57

Hilary schreef:
Maartje, ik merk wel verschil in hoe lang mijn schoenen meegaan nu ik er geen stallen meer mee mest of om de dag de mesthoop bij de pensionstal sta te verbouwen. Nu gooi ik schoenen weg omdat de zool zo ver is afgesleten dat er geen demping meer op zit, vroeger gooide ik ze weg omdat ze bij de neuzen van ellende uit elkaar vielen en lek waren.

Daar hoop ik ook op inderdaad! Voor deze twee paren was het al te laat denk ik, maar ik heb beide al jaren, dus ze zijn de investeringen echt wel waard geweest!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-20 23:33

Een passende instructeur vinden is erg lastig is mijn ervaring. Maar ook vanaf de andere kant. Ik heb behoorlijk wat lesklanten gehad waarvan ik me afvroeg wat ik daar nou weer mee moest. In eerste instantie niet hoor. Ik ga er elke keer open in. Maar als iemand dan na een paar keer gewoon niet lijkt te luisteren dan vind ik het wel lastig worden. (Ze blijven bijvoorbeeld dat hoofd naar beneden werken met hun hand waardoor het paard de terug response verliest en ze in de problemen komen met tempo controle... en vinden dan dat ze wel toe zijn aan een wat hoger niveau...) Dan kan ik nog zo'n goed lesplan maken, dan gaan ze nooit die stappen vooruit maken die ze willen. En bij mij ben je al constant eerst die basis aan het bevestigen en heel erg met je eigen houding bezig. Ach ja... Soms twijfel ik of ik weer les ga geven. Maar hoe vind je de juiste klanten?

En over laarzen; ik heb nog steeds geen goede betaalbare oplossing. Maar inmiddels gaat alles wel stuk. Misschien toch maar weer gewoon een paar regenlaarzen met zooltjes.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 08:59

Bedankt voor het doorgeven Prairy. Heb nog nieuwe Nubuck? gevoerd staan (niet om mee te rijden) maar dit is dan handig voor alleen het mesten etc om achter de hand te hebben als echt soppig weer is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:08

Schoenen heb ik werkschoenen met stalen neus, doe er 6 maanden mee kosten ook een 150 euro maar werk er ook de hele dag mee.
Ik heb winterlaarzen maar vind het voetdeel wel lekker stevig maar rondom de enkel niet ze zitten vrij los en flopperig vandaar dat i andere zoek
het is kouddddddd vanochtend

tarzan, jammer ik heb 40

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:11

Horseloverl schreef:
Ze hebben van fair play merino wollen paardrijsokken. Ik gebruik die altijd

zijn die niet te dik? I had laatst dikkere sokken aan maar die knelden in mijn laars

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 09:56

Maartje: Die Ariats Windermere had ik eerst besteld, maar waren helaas geen match met mijn smalle kuiten. Een vriendin heeft die overgenomen en is er super blij mee. Bij de greenfields was er ook maar 1 van hun 2 outdoormodellen passend qua kuitmaat. 7 jaar is toch wel best lang, dan zijn ze hun geld allesinds wel waard.

Malenka: Dat vind ik ook. Mijn instructeur is naar het buitenland verhuisd en ik heb doorgaans maar 1x per 2 weken les. Ik zou liever wekelijks les hebben, maar uiteindelijk is het zo wel budgetvriendelijker, want ik betaal 45- per les en dan ook nog 12- voor de binnenpiste. En om nu 200- per maand aan lessen te betalen gaat mij eigenlijk te ver. Wel heb ik echt baat bij de lessen, mijn paard is er echt beter door gaan bewegen en net als ik het gevoel heb dat we in herhaling vallen gaat hij een stapje hoger.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 10:08

Het is behoorlijk fris vanochtend, ik kon het ijs van het tentdak afhalen. Dat is altijd waardeloos want als dat gaat ontdooien krijg je 'regendruppels' aan de binnenkant en dan willen ze e niet meer in staan.
Ik zou daar nog wel eens iets aan willen doen, bijv. een 'harder' dak zodat er ook wat meer sneeuw op kan liggen zonder dat de boel gaat doorzakken.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:10

Jullie gaan te snel :D

Welkom nieuwe!

Ik zag een prachtige stal voorbijkomen <3 van zoiets kan 'k enkel dromen. Echt prachtig!

Hier was het deze ochtend ook overal bevroren, heerlijk. Hopelijk krijgen we nog eens een dik pak sneeuw dit jaar. De paarden stonden er lekker wollig bij.

Na jaren speciale winterlaarzen of stalschoenen na één winterseizoen kapot te moeten weggooien, doe ik tegenwoordig met simpele rubber regenlaarzen met dikke sokken in de winter. Het ziet er niet uit, maar is waterdicht en onverwoestbaar.

En nog een mooie foto van een dressuurles met Fries gezien. Fijn dat het beter lijkt te gaan met zijn artrose. En knappe springfoto's!

Wij hebben zaagsel in de stal en rubber tegels. Ooit mee begonnen omdat mijn oude paard een COPD'er was, en dit was het enige waar hij niet constant van ging hoesten. En uit gewoonte maar aangehouden na zijn overlijden.

Hier keek 'k net uit het raam en zag dit tafereeltje <3 Daar doe je het toch voor he. Tevreden wollies samen aan het slapen <3

Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:11

DubbelFun schreef:
Het is behoorlijk fris vanochtend, ik kon het ijs van het tentdak afhalen. Dat is altijd waardeloos want als dat gaat ontdooien krijg je 'regendruppels' aan de binnenkant en dan willen ze e niet meer in staan.
Ik zou daar nog wel eens iets aan willen doen, bijv. een 'harder' dak zodat er ook wat meer sneeuw op kan liggen zonder dat de boel gaat doorzakken.

Kan je het tentdak met (houten?) dwarslatten ondersteunen zodat het steviger wordt?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:17

een goede instructeur bespaart je mijn inziens kosten voor de veearts, ik heb er daarom nooit zo'n moeite mee om er wat meer geld aan uit te geven. Wegens vreemde en vrij dramatisch uitziende blessure vorig jaar heb ik echter mijn lessen tijdelijk stopgezet en wegens infrequent rijden nog niet opnieuw opgepakt. De buitenbak is nu bijna af, en dan hoop ik weer met wat meer regelmaat wat te kunnen doen en ook het lessen weer op te pakken. Moet alleen nog op zoek naar nieuwe instructeur, mijn oude wil ivm leeftijd niet buiten lesgeven met slecht weer. ik heb ook moeite om goede instructie te vinden, dus dat wordt nog niet eenvoudig :+

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 12:55

Ik las iets over outdoorlaarzen. Ik zweer bij mijn Muckboots Arctic Weekend. Mijn eerste paar kocht in in 2017 en daar loop ik nog steeds dagelijks op (ook in de zomer...). Inmiddels zijn ze niet meer waterdicht, dus het nieuw paar staat al klaar. Ik probeer het gebruik van mijn oudjes echter nog zo lang mogelijk te rekken voor ze de container in gaan. :))

Rijden doe ik er overigens niet mee, dat lijkt me niet prettig. Ik rijd gewoon met mijn leren rijlaarzen en wissel pas vlak voor het opstijgen en trek ze direct na het rijden ook weer uit.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:03

Lief plaatje met de slapende shetjes <3

Hier net een 2e hooipunt in de winterwei gemaakt en een extra hooipunt in de paddock, wat verder weg van de stal/bestrating omdat de merrie blijft "jagen" op de ruin als ze te dicht bij elkaar eten.

Afbeelding
Afbeelding

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:08

Ik dacht goed bezig te gaan zijn vandaag, de vaatwasser gestart, de wasmachine, stallen in orde gemaakt en geveegd en toen wilde ik de mest gaan wegbrengen...

De mestkar staat nu vol (ha dubbelzinnig) in de zon en na een paar telefoontjes met adviezen (die helaas niet helpen) met nog steeds vastgeslagen remmen aan een zijde.

Hopelijk helpt de zon... want ik zie het niet zitten om een bomvolle mestkar met mest van meer dan twee weken leeg te moeten gaan scheppen voordat het bij de mestplaat aankomt. Echt in de vier jaar dat we hem hebben is dit nog nooit gebeurd, paar maanden terug onderhoud gehad dus dat zou niet een reden hoeven zijn...

Hopelijk is de zon sterk genoeg.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:21

Hahaha het zijn ijslanders :D maar snapt de verwarring met shetlanders wel :')

Dichtgeslagen remmen wegens de vorst?

Jouw paddock is nog netjes droog Karin!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:24

Och die slapende pluizen <3

Fijn extra hooipunt. Hoe maak je nu het net dicht Karin_deB? Ik heb eenzelfde constructie maar met een bovenbalk, zodat ik daar het net overheen dicht vouw. Maar misschien is dit wel net (ha-ha) zo fijn?

Wat balen van die kar :o
Zijn het schijfremmen? Zo ja kun je die niet een beetje los maken met een schroevendraaier tussen de schijf en de blokken?

Ik heb een beetje de balen :o ze hebben net sloten geruimd hier (waterschap) en die rotzooi ligt nu dus op mijn land. Vind het wel echt heel erg want er stond jacobskruid in (heb de bloemen eruit gehouden, maar de planten zelf niet verwijderd) en bereklauw... én een hoop met zwerfafval (blikjes, mondkapjes, macdonalds) helaas, want dat hoort tegenwoordig blijkbaar ook in sloten...

Blijkbaar moet je om het jaar ''accepteren'' dat dit op je perceel komt, bij wet. Maar ik word nog teruggebeld, want ik vind dat ze dan ook wel mogen zorgen dat het om gewoon groenafval gaat. Dan kan ik het nog afvoeren. Nu is het troep..

En m'n prachtige nieuw ingezaaide toekomstige wei ziet er ** uit nu langs die rand en dat vind ik ook balen :o

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:30

Nou Akshay ben ergens maar blij dat zij iig die sloten leeg houden, mijn wei grenst hier aan 2 kanten aan gemeentepercelen die verwilderen 'volgens de landschapsvisie' :+ lees: volstaan met JKK en sloten groeien langzaam dicht met bramen. En inderdaad veel afval, nog meer dan normaal buiten 'coronatijd' lijkt wel. echt balen maar hoort er bij ben ik bang :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:32

@marloes: geen verstand van vastgeslagen remmer, maar loskomen door de zon lijkt me niet logisch klinken. maar hopelijk voor jou werkt het wel en kun je de mest wegbrengen.

@solleke: mooi tafereeltje. :)
Ik zou het tentdak idd kunnen versterken met houten balkjes, maar ik vrees dat het tentdoek dan nog door blijft zakken en blijf ik het probleem houden.
Ik heb al zitten kijken naar geïsoleerde damwand dakpanelen, maar dan ben ik rond de 5/600 euro kwijt én hoe maak ik die vast ??

Ik heb ook Muck Boots (de halfhoge) en draag ze ook graag (s'winters met dikke sokken), vooral omdat ik ook de mestput in moet lopen als ik de mest een beetje fatsoenlijk wil oprijden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:41

SillyB schreef:
Nou Akshay ben ergens maar blij dat zij iig die sloten leeg houden, mijn wei grenst hier aan 2 kanten aan gemeentepercelen die verwilderen 'volgens de landschapsvisie' :+ lees: volstaan met JKK en sloten groeien langzaam dicht met bramen. En inderdaad veel afval, nog meer dan normaal buiten 'coronatijd' lijkt wel. echt balen maar hoort er bij ben ik bang :(

nah, ik weet niet of ik blij ben met het feit dat de zooi nu bij mij ligt :P De andere kant grenst aan de openbare weg, met een berm. Dus er was plaats genoeg om het niet in een dierenweide terecht te laten komen -O- We hebben hem zelf aan onze zijde netjes bij gehouden, kanten geklepeld etc. Had 'm liever zelf laten ruimen en dan de zooi op de berm gehad liggen :Y) Ruimen moeten we toch elk jaar, want we hebben ook een ''halve eigen sloot'' met de buurman. Maar daar staat geen bereklauw en JKK in, en komen ook geen blikjes in, want daar komt ook niemand langs..

Wbt de sloot bij jou, die heeft weinig waterafvoerende functie als ik het zo lees? want bramen en verwilderen en niet ruimen klinkt als ''hij is niet nodig'' ? Staat dat ergens vastgelegd dat dat de beheersvisie is?

Ik weet in elk geval wel dat we volgend jaar ook die slootskanten vrij gaan houden van JKK en bereklauw... En ik heb nog gevraagd hoe ze dit willen gaan uitvoeren als ik een omheining om mijn wei heb geplaatst. Want dat zal er dan ook nog wel toe doen :Y)
Paarden aan huis brengt meer met zich mee dan alleen genieten.

Vastgelopen mestkarrem, sloten ruimen, hooi aanvoeren, voerplaatsen :+

Heb net ook nog maar even naar de RVO gebeld om te vragen hoe het gaat zitten met die verplichte UBI registratie voor paarden(houders).. Maar die konden me ook niet meer vertellen..

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 13:43

De gok is inderdaad dat de grote hoeveelheid vocht van de laatste tijd in combinatie van nachtvorst ervoor heeft gezorgd dat ze vastgeslagen zijn. En het zijn trommelremmen dus je kunt er weinig aan zien.

En de zon is gratis dus eerst die optie maar proberen :D . En anders hebben we nog de optie hulplijn of ANWB...

Akshay balen van die zooi. Hopelijk wordt er een passende oplossing gevonden...

Truedreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:53

Vraagje.. doen jullie ze binnen als t donker word of later?

Ik heb 2 verschrikkelijke smeerkezen op stal. Je raad wel hoe vies ze dus nu zijn. Ze gaan op t moment half 6 naar binnen als t donker word. En half 8 weer naar buiten.
Afbeelding

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-20 14:59

Bij mij staan ze altijd buiten met inloopstal. Smerig? Joaa, maar dat mag.