Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:11

Dat kun je wel zeggen ja.
Maar goed, ee vriendin heeft hetzelfde gehad, is geopereerd en was sneller weer te been maar moet nu nog een keertje geopereerd worden om het ijzerwerk er weer uit te laten halen.
Dat klinkt dan uiteindelijk ook niet prettig.

Heb besloten om mijn paarden niet meer onder het afdak hooi te voeren.
Zowel Blue als Nina hadden behoorlijk korte hoeven.
Blue kreeg zaterdag een nieuw voorbeslag en bij Nina kijken we het nog even aan of de hoeven nu bijgroeien, nu ik ze weer hooi geef in de tractor banden op het zand.

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:57

Misschien tegen het te veel slijten een stukje vloerbedekking onder het afdak leggen :D

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:18

Vloerbedekking lijkt sinds kort overal de oplossing voor!

Kids genieten echt met dit weer.

Heerlijke rit Spatter en leuk zo met jouw dochter.

Moet morgen maar eens het nieuwe proevenboekje gaan halen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:20

Caya is me iets teveel ponygek op sommige momenten.
Helemaal verliefd op Thana. Volgt haar overal.
Ook waar ze niet mag komen en dat is niet zo handig!
Afbeelding

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:22

Aaah fietsers, mountainbikes zijn ook erg. Die duiken ineens op in get bos en hang jij met je hoofd aan een tak..
Hier ook eindelijk de stal klaar, vrijdag beton erin en vanmiddag de strokorrels. Gister een eeuwigheid bezig geweest met draadjes uit zetten voor het op, dacht met een ochtendje klaar te zijn nou mooi niet.
Hier beton net gestort :D
Afbeelding
Hier met paarden en strokorrels, wat ruikt dat trouwens apart

Afbeelding
Hahah en deze kan ik ook niet laten, zit je in je kamer poging tot studeren landen er 2 eenden in de tuin :D

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:27

Ja dat leidt wel af.

Beton met afloop naar een bepaald punt gestort?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:29

Nee in principe niet, maar verwacht ook niet dat ze er veel in zullen staan. Dus ook niet plassen ofzo, doen ze nu al 2 weken buiten gelukkig

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:39

Leuke foto's , heerlijk dat je stal klaar is!

Vanmiddag ff een rondje gereden, zonder last te hebben van allerlei onverlaten.
Heerlijk genoten van het mooie weer... Had eens besloten mij niet te haasten, ben ruim anderhalf uur weggeweest.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:01

Ik heb mijn zadel verkocht! *\o/* Ik was al bang dat ik er eeuwig mee moest gaan leuren, maar ging heel snel. Nu woensdag kijken naar een Vaquera dus. Maar ik twijfel. Vind mijn Ghost tich ook wel fijn. En na zondag die relaxte rit, was het voor zowel Caj als voor mij echt perfect. Jammer dat ze niet altijd zo loopt....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:48

Fijn dat je zadel verkocht is Fab...kan soms zo lang duren.

Ik moet even spammen hoor...er vliegen hier 2 koppels Canadeese ganzen en die zitten vaak in de naaldbomen aan de overkant.Ik ben al zolang bezig om daar een foto van te maken en vandaag eindelijk gelukt *\o/*
Blijf het een raar gezicht vinden :P Maar die ganzen zijn zo mooi om te zien...

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:01

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 22:58

Behalve natuurlijk het voorbereidende grondwerk zouden jullie een speciaal halster of iets om doen bij een buiten wandeling met een veulen als Rosie? Ik woon direct aan een drukke 80km weg. Ze is voor het verkeer niet bang ook niet voor trekkers. Maar ik wil voor me zelf ook als het grondwerk goed gaat toch wat extra zekerheid. Wat zouden jullie doen?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:05

Zo het gaat hard hier.. las wat over een pijnlijke vinger bij Abby :( beterschap!!
Verder veel genieters van het weer heerlijk!!

En gevaarlijke weg bestuurders... bah :( ik heb nog niet heel veel buiten gereden dus heb er gelukkig niet zo heel veel ervaring mee.

Kvulden, mocht je een keer extra handen nodig hebben voor dat soort "spannende" dingen dan kom ik graag een keer helpen hoor :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:14

Ja in mijn eentje vind ik het helemaal wel een dingetje. Als ik gewoon aan een zandweg of iets had gewoont was ik waarschijnlijk al veel met haar gaan wandelen. Ik heb het 1 keer gedaan op zondagmorgen. Toen er bijna geen verkeer voorbij kwam. Naar het bos schuin tegen over ons. 200 meter langs de weg. Geen enkel probleem. In het bos zit een weitje dus even daar na toe. Lekker grazen. En ineens kijkt ze op. En rukt zich los en sprint naar huis. Gelukkig alles goed gegaan. Achteraf denk ik dat een van de andere dames heeft gehinnekt. Dat moet natuurlijk niet weer gebeuren. Ik had haar met halstertouw en longeerlijn vast, maar daar hou je echt niks aan. Nu druk bezig met grond werk. Dat zal al zeker helpen, maar toch. Je weet nooit wat je onderweg te wachten staat. Maar bij haar oude baasje is ze heel goed bekend gemaakt met trekkers ed. Dat merk ik ook echt. Ze komen de bak in met een trekker hooi brengen en dan wil ze er graag naar toe om te snuffelen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:16

Touwhalster? Of kaptoom? Dat is wat ik gebruik. En handschoenen aan.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:18

kvulden schreef:
Ja in mijn eentje vind ik het helemaal wel een dingetje. Als ik gewoon aan een zandweg of iets had gewoont was ik waarschijnlijk al veel met haar gaan wandelen. Ik heb het 1 keer gedaan op zondagmorgen. Toen er bijna geen verkeer voorbij kwam. Naar het bos schuin tegen over ons. 200 meter langs de weg. Geen enkel probleem. In het bos zit een weitje dus even daar na toe. Lekker grazen. En ineens kijkt ze op. En rukt zich los en sprint naar huis. Gelukkig alles goed gegaan. Achteraf denk ik dat een van de andere dames heeft gehinnekt. Dat moet natuurlijk niet weer gebeuren. Ik had haar met halstertouw en longeerlijn vast, maar daar hou je echt niks aan. Nu druk bezig met grond werk. Dat zal al zeker helpen, maar toch. Je weet nooit wat je onderweg te wachten staat. Maar bij haar oude baasje is ze heel goed bekend gemaakt met trekkers ed. Dat merk ik ook echt. Ze komen de bak in met een trekker hooi brengen en dan wil ze er graag naar toe om te snuffelen.

Snap dat je daar voorzichtig mee bent ja! Mijn vorige paard kon zich ook los rukken, heel irritant en het gaat zo snel.. bij haar heeft grondwerk het wel een stuk minder gemaakt maar heb het er nooit helemaal uit gekregen.. bij haar deed ik als ik ging wandelen een hoofdstel om zodat ik toch net iets meer te vertellen had mocht het nodig zijn. Ook hield ik haar continu bezig, dus stapje achterwaarts, kleine volte, stelling vragen en wijken voor druk. Dit werkte ook goed. Bij haar was het echt onzekerheid als ze zich los rukte..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:21

Kaptoom kan ik wel even kijken of die haar past. En inderdaad handschoenen is een goede tip. Maar ik had haar toen ook goed vast en ik ben echt wel sterk. Maar 350 kilo in galop dat hou je niet tegen, maar nu zijn we natuurlijk al wel een stapje verder. En ik moet even wat meer vertrouwen hebben. Wat toen behoorlijk geschrokken natuurlijk. Dat moet even uit mijn systeem.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:25

willemlover schreef:

Snap dat je daar voorzichtig mee bent ja! Mijn vorige paard kon zich ook los rukken, heel irritant en het gaat zo snel.. bij haar heeft grondwerk het wel een stuk minder gemaakt maar heb het er nooit helemaal uit gekregen.. bij haar deed ik als ik ging wandelen een hoofdstel om zodat ik toch net iets meer te vertellen had mocht het nodig zijn. Ook hield ik haar continu bezig, dus stapje achterwaarts, kleine volte, stelling vragen en wijken voor druk. Dit werkte ook goed. Bij haar was het echt onzekerheid als ze zich los rukte..[/quote]

We hebben het wel over Rosie. Ze is nu 10 maanden. ;-)

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:30

Een hoofdstel zal het dan niet worden nee haha. Dan idd een touwhalster of kaptoom. Als je met haar weg loopt van de kudde op je eigen erf heeft ze het dan ook wel eens gedaan?
Die van mij deed dat wel, hierdoor kon ik haar in een "veilige" omgeving leren lezen. Waardoor ik het soms ook voor kon zijn door haar heel even af te leiden met een plastic zakje in mijn zak bijvoorbeeld. Dat ging wel echt om een fractie van een seconde dat ik dat moest in zetten maar het werkte wel als ik optijd was..

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:32

Ik kan gewoon met haar op het erf lopen. Wel moet ze nog beter bij me blijven en niet gaan waar zij wil. Ik kan ook wel voor naar de straat. Ik laat haar af en toe in de berm grazen. Ze reageert dan ook totaal niet op het verkeer.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:49

Ik neem altijd alles mee aan een touwhalster met leadrope en zelf handschoenen aan. Die handschoenen hebben al vaak blaren op m'n handen bespaart... ook aan de dubbele lange lijnen trouwens, altijd met handschoenen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 00:07

kvulden schreef:
Kaptoom kan ik wel even kijken of die haar past. En inderdaad handschoenen is een goede tip. Maar ik had haar toen ook goed vast en ik ben echt wel sterk. Maar 350 kilo in galop dat hou je niet tegen, maar nu zijn we natuurlijk al wel een stapje verder. En ik moet even wat meer vertrouwen hebben. Wat toen behoorlijk geschrokken natuurlijk. Dat moet even uit mijn systeem.

Je houdt dat wel tegen, als je zorgt dat ze niet recht vooruit kan lopen. Dan kun je haar hoofd wel om trekken, zodat ze geen vaart kan maken en haar gewicht er niet in kan gooien. Dat lukt me zelfs met mijn Bels van 900 kg. Zodra hij recht vooruit kan, is de strijd inderdaad wel beslist, ja. :D

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:38

Fabster schreef:
Volgens mij is het een Nijlgans. Dit is een Canadese gans:
http://www.vogelbescherming.nl/vogels_k ... q/vogel/29

Om even betweterig te zijn.... :D Maar altijd gezellig, gansen op bezoek.

Helemaal gelijk hoor,ik was abuis...brainfog.Het is inderdaad een Nijlgans (en valt zelfs onder de eendachtigen)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nijlgans

Hier geen paarden die er van doorgaan gelukkig,loop met 3 tegelijk aan een halster.Geen gehang of getrek.

Gister is het hooiland van de buurman bemest,die trekker vinden ze toch minder grappig,tenminste het fluiten van de mestwagen is denk ik het grootste probleem.Buiten het feit dat het gewoon belachelijk is natuurlijk als men een berg stront op je bord deponeerd :P Hoe verzinnen ze het -O- :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:54

Tinky12 schreef:
[***]...ben benieuwd...wat kost dat zo'n beetje?Zullen wel zakken van 25kg zijn denk ik?

Palousa...ja als er toch niets op dat stuk gebeurd.Tegen de tijd dat je het echt wilt gaan gebruiken staat er mooi gras met een sterke wortel.

Ik ben ook benieuwd.... Zak kost volgens mij zo'n 28,= voor 25 kg.

Wij strooien gewoon ouderwets met de hand. Hebben nu een paar stukken gedaan, komend weekend de rest. Met zijn tweetjes is 1.5 hectare goed te doen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 07:58

En niet te vergeten de lucht die er vanaf komt van het gieren :7

Hier in de omgeving waren ze ook al druk aan het gieren de weilanden.

bij jullie ook zo mistig?

Vannochtend komt de da langs, paard moet geent worden, hij neemt gelijk wormenkuren mee.
Ben met al mijn dieren allemaal overgestapt naar een nieuwe da.