Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:23

ClaudiaHS schreef:
Marlies waar woon jij ?
Ik moet nog wat hebben voor 1.5 á 2 maand ongeveer :Y) _O-

Nog wel een eindje verderop, maar zal je even een pb sturen.

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:10

Nou, 5 maanden eigenlijk. Ze staan sinds 23 December aan huis en zo veel mogelijk op gras. Op stal onbeperkt hooi, waar ze tot begin vorige maand s'nachts in stonden. Daarnaast ongeveer 12 uur buiten en dat is sindsdien 24/7

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 21:11

Verdomme de welsh heeft on 1 dag haar hele voorpluk afgeschuurd -O- waar komt dat nu ineens vandaan

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 01:12

ClauH schreef:
Ik heb 2 hooileveranciers, leveren allebei gratis bij een bepaalde afname. De prijs voor nieuwe balen weet ik nog niet.

De een heeft me vorige maand een laatste levering gebracht. De ander belde vorige week netjes of hij zijn laatste baaltjes aan een ander mocht verkopen, hoe top is dat!

Hier eten ze voorlopig lekker gras... Zoek de 3 pony's B-)

[ [url=m/JVwxv3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi plaatje!

Maartje_M schreef:
Verdomme de welsh heeft on 1 dag haar hele voorpluk afgeschuurd -O- waar komt dat nu ineens vandaan

:(:)
Ik merk dat dit 2 van mij ook veel schuren. De shet gehele lijf en mn NRPS de staartwortel.

Nu mijn rijbak amper gebruikt wordt schiet het onkruid omhoog zeg :=

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 06:42

Maar waardoor dan? Heb nu al het voer eraf gehaald behalve vitaminekorrel. En ze kreeg al bijna niks :') luzerne er ook af. We hebben sinds een paar dagen wel ander hooi dus misschien is het dat?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:35

Maartje_M schreef:
Maar waardoor dan? Heb nu al het voer eraf gehaald behalve vitaminekorrel. En ze kreeg al bijna niks :') luzerne er ook af. We hebben sinds een paar dagen wel ander hooi dus misschien is het dat?

Klinkt bijna als het verhaal van mijn merrie.. Bijna 8 jaar oud en nooit jeuk gehad (ja hooguit als het echt heel warm was). Begon ook van de een op de andere dag te schuren (dat was in december). Eerst haar staart trouwens. Dierenarts dacht aarsmaden, ontwormd en jeuk leek even weg te zijn maar kwam gewoon vrolijk weer terug. Ondertussen schuurt ze ook haar hoofd en manen. Dierenarts weer geweest en die dacht toch aan zomereczeem. Schijnt ook al te kunnen als ze al 8 zijn. Allerlei middeltjes voor zomereczeem en dergelijke gekregen van de dierenarts (o.a. z-itch wat echt goed zou moeten zijn), maar helaas geen verschil. Helaas vorige week een extreem slecht pak "hooi", het leek eerder op kuilvoer zo donker. En ja hoor, paard ontplofte van de jeuk. Moet zeggen dat we gesealde balen "hooi" hadden gekocht - ik durf het geen hooi meer te noemen trouwens, en echt ieder pak was anders. Sommige pakken leken best oke, en ik denk achteraf gezien dat ze tijdens de wat "armere" pakken ook minder jeuk heeft gehad (het ging best wel met vlagen). Maar de meeste pakken waren dus niet zo arm als we dachten.

Toevallig is er gister nieuw hooi gebracht. Zijn nu toch voor ongesealde balen gegaan, lang gemaaid spul, echt goed droog, komt van onbemest land. Zou echt arm spul moeten zijn. Kan niet wachten tot het laatste gesealde pak op is en we eindelijk aan het echte hooi kunnen beginnen :D

Afbeelding

Oh en mijn merrie krijgt een kwart schep Cavalor Fibre Force, alleen na het rijden (4x per week ongeveer). Verder heel gedoseerd op gras, ze staan er nu een uurtje of 3 per dag op en dan ook echt gras wat al flink in bloei staat. Maar blijkbaar kan ze gewoon niet veel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:41

Hier lijkt het een heel eind minder te zijn, houdt wel preventief haar deken buiten werk constant op en zo min mogelijk op stal.

Dus voer zou wel degelijk kunnen kloppen, heb ze hier ook van voordroog af gehaald.

Mo staat helaas wel redelijk te hoesten dus dalijk even bellen voor een kuurtje.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:46

Maar als het hooi de oorzaak is, dan moet ze het op haar oude plekkie ook gedaan hebben. Daar kreeg ze wel verpakt hooi. We hebben heel lang hooi van eigen land gehad, nu van de fourage en dat is echt wel wat groener dan wat van eigen land kwam. Even kijken of van het voer af halen helpt. Kan haar eigenlijk niet van de vital afhalen, want ze wordt echt boos als zij niks krijgt en de rest wel :')
Ga toch maar eens een deken zoeken dan, ze heeft er nu eentje zonder hals dus dat helpt dan ook niet. Maar goed, aangezien ze haar hoofd dus schuurt, weet ik niet of een deken wel helpt?

Fijn dat Aurelia wel beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:53

Ik heb een vliegendeken van de EJ opliggen die je met 2 lussen aan het halster maakt. Silvano vliegendeken die imo steviger lag was binnen 2 dagen stuk :+

Vitalbix krijgt Aurelia alsnog nu wel weer....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 08:54

Hier schuren ze ook. Heb gisteren besloten de weidegang te verminderen en zien of dat helpt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:02

Hier is de deken al stuk geschuurd... Zoveel jeuk. Ik heb hem maar weer af gedaan, had hem 3 of 4 weken erop gehad maar merkte geen verschil... En nu zonder deken ook geen verschil. De jeuk is net zo erg.

Overigens krijgt mijn paard al 2 jaar verpakt hooi en heb haar ook nooit zo zien schuren... Blijkbaar toch wel echt verschil tussen verpakt hooi en verpakt hooi. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:10

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-05-19 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:10

Robijntjah schreef:
Poeh dan schuren die van jullie wel heftiger zeg. Ik hoop dat het hier zo handelbaar blijft.....

Nog 9 dagen!!!!

Wauw dat gaat snel!!

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:19

Robijntjah schreef:
Nog 9 dagen!!!!

Jeeeeeej!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Hier nog 12 nachtjes!!! Ook ontzettend aan het aftellen na ruim een jaar wachten op de sleuteloverdracht. We hebben het huis vorig jaar mei al gekocht. Wij hebben nu ook de paarden aan huis, maar we huren nu. We hebben mijn 2 paarden, 3 fokmerries met veulen en 12 opfokpaarden waar we momenteel de zorg voor hebben (best veel naast 2 fulltime banen moet ik zeggen). 3 juni krijgen we de sleutel van ons eigen boerderijtje en dan nemen we alleen mijn 2 paarden mee. Kan echt niet wachten eindelijk iets van onszelf te hebben!!! En wat minder paarden verzorgen is stiekem ook wel prima.

En dan zal ik ook wat meer meekletsen ipv alleen meelezen.

Ik heb het hooi voor komend jaar al ingekocht. Wij kopen wel verpakt, maar van een erg goede leverancier, waarbij het echt als hooi het pak in gaat. Ik kan helaas niet voldoende onverpakt opslaan. Maar moet zeggen dat ik de afgelopen jaren ook nog nooit problemen heb gehad. We haalden van onze eigen wei ook altijd een pak of 13 af (400kgs) en ook die waren ook goed te voeren. Maar ook dat ging echt pas het pak in als het helemaal droog was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:21

Ik vind het zo onwijs spannend haha. Ik ben echt allerlei nutteloze dingen aan het opzoeken en bedenken om mezelf bezig te houden _O-

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:23

Heel herkenbaar! :)) :)) :)) Wij mogen gelukkig vanaf zondag al wel buiten wat dingen gaan doen, want dan zijn de huidige bewoners alvast verhuisd. Dus dat is ook al hartstikke leuk. Ben lekker lijstjes aan het maken; to do, wat moet er mee, enz enz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:24

Ja, wij hebben al een hele planning gemaakt met wie er komen helpen, wat er die dag op de planning staat hahaha.

Mijn hoefsmid kan ook bij ons nieuwe huis blijven komen dus dat is fijn. Nuttige tips gehad van haar over bomen ook, heel prima.

Eerst die paddock leegtrekken!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:26

Voor alle 'jeuk door voer'-paarden: wij hebben goed ervaringen met langer, doorgeschoten gras en Glucobalance, evt. in het begin gecombineerd met Detox (beide producten van Phytonics). Verder idd rekening houden met suiker én zetmeel in het voer.
Qua dekens zijn volgens mij de gewone vliegendekens niet geschikt, maar kom je al snel uit op een model als dat van Boett of bijv. de Shires Sweet Itch, evt. gecombineerd met een hoofdkap / masker om ook de voorpluk te beschermen.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:37

Robijntjah schreef:
Ja, wij hebben al een hele planning gemaakt met wie er komen helpen, wat er die dag op de planning staat hahaha.

Mijn hoefsmid kan ook bij ons nieuwe huis blijven komen dus dat is fijn. Nuttige tips gehad van haar over bomen ook, heel prima.

Eerst die paddock leegtrekken!

Ja inderdaad, wij hebben ook een hele planning. We gaan ook nog verbouwen, dus er moet ook veel gepland worden. Wat voor tips over bomen heb je gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:38

Berken en wilgen wil je houden, dat soort simpele dingen. Moet ze eerst nog zien te gaan herkennen _O-

Ja, hier ook stevige verbouwing, ben benieuwd hoever we gaan komen in die eerste 2 weken, hoop dat we dan al weer in het gewone woonhuis kunnen trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:25

Hilary schreef:
Voor alle 'jeuk door voer'-paarden: wij hebben goed ervaringen met langer, doorgeschoten gras en Glucobalance, evt. in het begin gecombineerd met Detox (beide producten van Phytonics). Verder idd rekening houden met suiker én zetmeel in het voer.
Qua dekens zijn volgens mij de gewone vliegendekens niet geschikt, maar kom je al snel uit op een model als dat van Boett of bijv. de Shires Sweet Itch, evt. gecombineerd met een hoofdkap / masker om ook de voorpluk te beschermen.

Hier ook. Die van mij krijgen ook gluco balance en hebben sinds kort ook een green guard op, daarmee kunnen mijn HB-gevoelige cusingpony en mijn vermoedelijke IR-paard gewoon een paar uurtjes per dag op de weide.

Qua dekens had ik altijd de sweet itch van Rambo, dat waren de enige die hier heel bleven. Gewone vliegendekens waren in no-time stuk, goedkopere eczeemdekens ook. Maar ik denk dat ik die van mij ga verkopen omdat mijn paard geen dekens meer nodig is *\o/* Ik smeerde ook altijd met derfen, de gewone variant werkt beter dan de clear.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:53

Wat een leuk plaatje ClauH!! <3 Lekker plekje :+:

Allemaal weer hooi kunnen vinden gelukkig! :D

Wat klote Maartje_M dat je Welsh d'r voorpluk heeft afgeschuurd.. ;( Zo zonde...

Al bijna Jolijn!!! :D :D :D Gaan wel ff proosten toch zaterdag?! :D :):)

Toevallig wilde ik eigenlijk ook iets vragen over jeuk... mijn Fries en KWPN'er staan 24/7 buiten, al ff overdag, maar nu sinds 2-3 weken ook 's nachts, zoals elke zomer.. maar ik merk dat ze beide toch wel erg veel jeuk hebben, onder de hals en op de borst.... niet zozeer bij de haaraanzet... en bij mijn KWPN'er is er een strook onder z'n buik wat erg geïrriteerd is en geïnfiltreerd wordt door die kleine vliegjes! Zo erg zelfs dat z'n huid gewoon een beetje open gaat en bloedt.... :(:) Kan niet van het jeuken zijn, want hij kan er niet bijkomen, dus is echt van die vliegjes.. ofzo?! Ik weet het niet.. wat kan volgens jullie de oorzaak kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 11:55

Dat heb ik ook wel eens gezien, bij de buiknaad....

Jazeker, wij zorgen voor de bubbels!!!

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 12:00

Ja daar idd!

Leuk leuk :D :):)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 13:20

Diva schuurt ook redelijk wat, toch te rijk gras voor haar eigenlijk.

Vanmorgen op visite geweest bij het veulen van mijn schoonmoeder. Heerlijk dingetje met 2 prachtige blauwe ogen maar gelukkig niet verliefd geworden _O-
Afbeelding

Ben me wel stuk geschrokken wat er betaald word voor volpension, 260 euro per maand om ze met 3 anderen op 1000 vierkante meter gras te hebben met een schuilstalletje :oo