Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:44

Grote verkeer heb ik ook het minste last van...zijn idd fietsers en auto's. Laatst reed ik op het fietspad, zoals altijd keurig an de kant. Komt een er een vrouw aan hysterisch bellend, ik zeg u kunt er langs hoor( vriendelijk), begint ze me dat te foeteren. " ja je zit zo stom om je heen te kijken, straks stapt die k...t knol op mij...." Nou, daar vraag ik je? Toen ik het niet laten om even wat terug te zeggen.

9 van 10 is gerust vriendelijk, maar ontwetend of erg bang... Daar heb ik best begrip voor, maar ze moeten niet zo beginnen.

Nu je het over grijze duiven hebt, vorig jaar was er ook zon grijze plaag. Zij deden de rabotocht. Terwijl er een enorme sliert fietste, stapte er twee dames af, liepen tegen de stroom in en gingen ons even vragen of wij wisten, waarom paardenbloemen , paardenbloemen heten..... Of paarden die graag lusten.... Duh? _O-

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:47

Veel mensen in het verkeer hebben geen idee wat er kan gebeuren als ze een paard passeren. Hier in de polder hoofdzakelijk clubjes met racefietsers. Die hebben ook geen idee. Komen met 10 man achter je langs met een bloed vaart. Vorig jaar schrok het paard van mijn zus van een pizza doos in het gras, springt opzij , schrikt van een club fietsers, komt omhoog en landt midden in de koppel. Gelukkig goed afgelopen met maar 1 vernielde fiets en lichtgewonde man. Zus er af, paard knetter, zus voor de rest van haar leven een klein trauma. Die zag de ambulance al aankomen in gedachte.
Zie lekkere buitenritten voorbij komen. De pensionners zijn twee weken geleden vertrokken. Wat in eerste instantie een zaligheid is, maar nu wordt mijn merrie compleet gek als de shetlander weg gaat. Wat een drama queen. Gaat weer een toer worden om dat weer een beetje normaal te laten verlopen. Heb voorzichtig geopperd bij mijn man voor een paardje erbij......kan beter maar meer oefenen.... Van de zomer staat ze met een groepje in het land en is het geen probleem meer.

Daan_O

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:52

Is weer hard gegaan hier in een paar dagen. Mijn weekend was te druk om te bokken :+

Zie dat jullie ook van het zonnetje hebben genoten, lekker zonnige foto’s :D Heerlijk beetje voorjaarsgevoel zo!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:53

Ik heb jarenlang in Amsterdam gereden,heb leren buitenrijden in de binnenstad...wat wil je horen :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 11:58

Hahaha! tinky, jij zal wel mooie verhalen hebben, inderdaad!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:01

Ik vind wandelen in de stad al vreselijk :')

De afspraak voor de trailer is gemaakt, de onder delen voor het hek wil ik zo bestellen als het Internet ooit nog gaat werken hier. Ik vind het nu al wel super spannend!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:56

Hier ook zo'n grapjas. Vorige week ons allereerste ritje samen op onze nieuwe stek. We lopen de oprit af. Rechts kwam een fietser aan maar nog ver weg. Wij dus netjes naast elkaar oversteken want dan ben je sneller over. Dus ook naast elkaar t landweggetje op. Bronco loopt sneller dan Rachel dus hij liep al iets voor, schiet in ene die fietser rechts langs me af, duikt voor Rachel d'r neus langs naar links om langs Bronco af te gaan. Rachel schrok zich wild wens sprong opzij. Ik vloeken tegen die fietser dat hij ook wel eens had mogen bellen... krijg ik terug geroepen dat we rechts moeten lopen. Ja hallo.... we zijn net overgestoken man... voor t zelfde geld had je Rachel d'r soepbord tegen je hoofd gehad. Malloot.

Vandaag lekker de inloopstal opgeruimd. Alle oud hooi opgegooid, kunnen ze lekker liggen als ze willen.
Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:00

Dat mensen echt niet beseffen dat zo n paard best zwaar is, als die je raakt, hè? Tja....

Ziet er goed uit, Abby.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:39

Jawel hoor...bergen verhalen inclusief het monddood maken van politie O:) :D

Abby...tsja,900 kg druk je nu eenmaal niet zo snel opzij maar soms moeten ze daar zelf opkomen _-:(

Wat fijn die stal...als ik jouw was zou ik langs de dwarsbalken een goot knopen.Heb je minder last van water op koude dagen.Condens kan behoorlijk zijn...

Ik heb ook in de stal gemaakt omdat het een natte bende werd,ook mijn hooi-opslag.Anders krijg je schimmel.

Afbeelding

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 13:48

Mij mij druppelt het gewoon naar beneden, dus die gootjes zouden niet werken. Maar gelukkig nooit zo veel dat ik et schimmel van krijg

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:00

Das n goeie tip Tinky. Dank je!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:07

Het dak van mijn schuiltent (zeil) hangt in de ochtend ook vel water aan. Mijn bonte haat water, dus die eet nu ook niet meer in de schuiltent :D
Overigens zou ik daar ook best een vast dak op willen maken van geïsoleerde damwandplaten, maar zolang het zeil niet lek is vind ik het wel best :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:30

Ik heb ook zulke balken en damwanddak maar geen last van druppels eigenlijk, wle handig voor als het wel drupt

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:52

Thanx allemaal! Vraag mena dat soort acties toch altijd een beetje af of ik gek ben dat ik dat soort dingen niet acceptabel vind maar dat valt dus wel mee. Als ze alleen maar iets had geroepen van pas op geen rem ofzo had ik veel sneller in kunnen grijpen en had ik mijn paard en mezelf een hoop stress kunnen besparen.

Binnen dakgootjes ga ik even onthouden. Tot nu toe nooit condens gezien in de schuilstal maar wat niet is kan nog komen.

Iedereen die vrij lekker van het weer genieten doe ook maar voor mij ben braaf aan het werk :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:08

Fietsers grrr...die maken vaak levensgevaarlijke inhaalacties!
Of zo ineens plof achter de kont de stoep af en ernaast de straat op. Lekker schrikopwekkend!

Mooi Abby. Fijne stal!

Hier mooie start vd dag gehad.
Kids al vroeg buiten. Pony's knuffelen.
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:27

Wanneer beginnen jullie met zaaien en met wat? En dezelfde vraag voor het bemesten :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:29

Mooie stal Abby!

En leuke foto's Anke :D Tof dat je kinderen ook paardengek zijn.

felineepino: nu is het eerder moment om te kalken denk ik. Gras groeit maar als het boven de 10 graden is, dus duurt nog wel efjes. Bemesten niet doen voor je gras begint te groeien want dan kan het niks opnemen, zinloos zo :P

Wij bemesten gedurende de hele zomer kleine beetjes. Opletten dat het geen moment is met felle zon, dan verbrand je gras. Bemesten zo tot ergens september, najaar is het dan weer tijd om te kalken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:17

Ik bemest 1 x per jaar wn dat wil ik altijd in maart wel klaar hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:28

Kalken voor/najaar...zaaien kun je tegelijk doen.Bemesten zo'n 2 weken na het kalken afhankelijk van het weer (moet wel in de grond zitten dus regen/sproeien is belangrijk)
Hierna kun je mest strooien of uitrijden,heb je gezaaid dan moet je wachten totdat het gras goed zichtbaar is.

Zaaien heeft de voorkeur voor het najaar ivm de groei van onkruid.

Hoog zomer moet je de boel met rust laten (op hooien/grazen na)...voor mest is het dan te warm en met veel zon en hoge temp. zou je gras verbranden.
Zaaien heeft dan ook vaak geen nut ivm te weinig regen,tenzij je goed kunt sproeien (in de avond of 's nachts heeft de voorkeur,ook ivm met te hoge verdamping en verbranden)

Anke...je kids zijn goed bezig :)

Ik hoop dat ze eerdaags mest komen rijden,had eigenlijk eerst moeten kalken maar dat doe ik in de herfst wel.Dan ga ik ook vertikuteren en doorzaaien :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:06

Ik ben afgelopen weekend begonnen met wat stukken bemesten met Perlka. Dit is kalk en mest ineen. Schijnt goed te zijn voor paarden weides en werkt ook tegen onkruid en emelten.

Is de eerste keer dat ik het toepas, dus ik ben benieuwd.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:27

Zaaien ben ik 2 weken geleden mee begonnen. De week ervoor nog ff snel de bloter eroverheen getrokken en daarna de slechte en kale plekken gezaaid.
Maar die wei daar gebeurt nog niets, op maaien na, dus dat kan rustig groeien.

Had het afgelopen najaar wel willen doen maar niet meer aan maaien toe gekomen.

Thuis waar de paarden lopen daar heb ik vorig jaar wel wat gezaaid in het voorjaar, maar daar zie je niets meer van.
Ik hoop dat het gras weer wat bijtrekt als voor de zomer de paarden weer naar de andere wei zijn.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:35

[***]...ben benieuwd...wat kost dat zo'n beetje?Zullen wel zakken van 25kg zijn denk ik?

Palousa...ja als er toch niets op dat stuk gebeurd.Tegen de tijd dat je het echt wilt gaan gebruiken staat er mooi gras met een sterke wortel.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:44

Hier staan de paarden nu op een karig stuk met oud lang gras, bruine stukken en omgevallen geel zeg maar. :') Maar het zijn fjorden en die vreten alles. Eerste keer dat we ze voordat ze de winterwei op deden niet alles hadden laten opgrazen. Zo van; dan hebben we na de winterwei, voor het groeiseizoen nog een stuk over... doen we ook niet weer want het ziet er niet heel smakelijk uit her en der. :') Zonde als het gemaaid zou moeten worden als ze het zouden vreten maar dat doen ze gelukkig wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:58

abby mooie stal :j

weggebruikers kunnen inderdaad hele rara fratsen uithalen

Ik had zondag weer de eerste georganiseerde buitenrit.
Kaart mee en rijden maar, samen met mijn dochter.
Kwamen ook een paar keer een peleton wielrenners tegen maar ze seinden elkaar en er werd gelijk tenmpo afgenomen en rustig gepasseerd.
Vervolgens komt er een auto met trailer(waarschijnlijk ook een deelnemer voor de tocht) en die scheurt ons dan weer voorbij 8)7
In totaal 17 km gereden in 2 uur dus lekker rustig aangedaan.
Achteraf nergens last van gehad, gelukkig, been doet het weer *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 18:06

@spatter: dat is mooi. Ben je toch een flinke tijd mee zoet geweest.