Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:00

Ik deed vroeger potstal en dan 1 x in de 3 maanden uitmesten.
Ze lagen dan de meeste tijd op een dik laag stro en dat was fijn.

Maar toen ik veel regelmatiger ging uitmesten , op vlas en later koolzaadstro lagen er altijd een paar redelijk hard omdat ze in het midden een kuil liepen.

Matten ziet er niet zo gezellig uit maar ze liggen altijd zacht en warm en dat was voor mij het belangrijkste.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:03

[***] schreef:
Het is heel gek hoor, maar het lijkt voor die paarden of in ieder geval mijn paarden helemaal niks die rubber matten :o .

Ik heb ze in de winter lekker op een heel dikke laag vlas en daar kiep nog stro overheen....... Geen idee wat het kost, maar ze liggen er zo heerlijk in te pitten, lompe lolly heeft het stro op zijn kop.

Waarschijnlijk is het ook weer anders omdat jullie het over schuilstallen hebben en ik over boxen.

Ik herken je gevoel helemaal. Vind het elke ochtend weer een heerlijk gezicht als er 2 koppies met manen, voorpluk en een rug vol vlas staan te wachten tot ze hun eten krijgen :j

PPPeet

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:05

Maar was je bodem dan wel dik genoeg?
Ik trek s avonds altijd bij de laatste ronde nog even de stal recht en haal de laatste mest eruit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:07

Hier ligt de hele meuk altijd op een bult in het zand maar met die natte bende lijkt mij dat niet zo fijn.Ik weet dat een van de 3 ook geen gedoe maakt om op de stenen te gaan liggen maar dat vind ik ook niets.Kinderen moeten wel lekker tukje kunnen doen...anders slaapt moeders ook niet lekker :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:11

Oh maar bij mij ligt er echt geen kuil in het midden hoor. Ik heb over de gehele box zeker een laag van ruim 20 cm vlas en daar overheen stro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:17

Oh ik moet wel bekennen, dat er wel geen dikke laag, maar toch elke dag een plak stro over de matten uitstrooi, is voor mijn eigen gevoel denk ik...

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:18

Haha helemaal mee eens Tinky!

Mijn wintervoorraad voer wordt morgen gebracht, 30 midi balen heel mooi hooi. Altijd fijn als alles binnen is en ik daar voorlopig niet meer achteraan hoef ☺

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:22

Oh ja heerlijk gevoel is dat als alles binnen is..

Ik strooi op dik op. Pakje kost maar 2 euro. Daar kunnen ze dan lekker zacht voor liggen. Doe 3 dgn met een pakje stro. Scheelt ok wel of je tarwe, plat op de grond, of gerstestro, meer volume, hebt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:24

ze staan bij ons nu ook niet meer inde wei,het is te nat.ze staan nu in de bak.
vanmorgen om half 6 buiten gezet.voor ik naar het werk ging.maar het oudje.hiinnikt steeds.hij haat regen en wil naar binnen.ze gaan snachts zowiezo op stal.het oudje wil graag liggen snachts.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:35

Ik heb vrij lage stallen (nok 2,70 en dakgoot 2 mtr). Verder is de nok niet in het midden van de stal, maar ter hoogte van de oversteek, dus het midden van de stal is hooguit 2,30.
Ik kán dus gewoon geen dikke laag bedding hebben.
Aangezien ze toch wel 200 dagen per jaar 's nachts op stal staan heb ik wel veel plezier van mijn HIT-matras. Ik heb dan voldoende aan een strookje houtkrullen achteraan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:41

Dan kan ik begrijpen DD...grootste deel van het jaar op het "waterbed" :D

Ik denk dat ze hier hooguit 3 weken per jaar gebruik van zouden maken...als het echt te gek wordt misschien 6.

Altijd fijn als de boel weer binnen is idd...ik ben ook blij met mijn voorraadje.Zodra de boden weer goed begaanbaar is,laat ik de laatste 2 balen brengen...kan ik er tot voorjaar weer tegenaan :)

Karev...gerstestro...tsja,vrees dat heel het bed naar binnen gewerkt gaat worden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:47

gerstestro is toch donker van kleur?

Ik heb volgens mij tarwestro, maar ze hebben zoveel hooi dat ze niet aan het stro beginnen.

Als ik google krijg ik bij beiden dezelfde foto?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:53

Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 17-09-15 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 15:58

Hier zijn ze heel blij met het grote afdak, staan ze in de hitte onder tegen de vliegen en nu met de stortbuien om droog te staan.
Paarden kunnen goed tegen kou maar slecht tegen veel regen.
Mijn muildier al helemaal, ezels hebben geen sluitende vacht en bij Tika oogt het ook niet helemaal gesloten.
sNachts gaan ze op stal omdat ik ze dan naar behoeven kan bijvoeren maar ze kunnen elkaar gewoon aanraken en naar buiten kijken, temperatuur is alleen liggend warmer.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:13

Hier staan ze ook regelmatig onder het afdak of in de stal "te staan".
Nog geen dag geweest dat ik niet blij was met mijn mooie afdak :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:14

Met dit weer wil ik mijn halve paddock (de lang poot van de L) gewoon overdekt hebben... is maar 20 meter :D

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:50

Ik heb het in theorie ook over boxen en niet over een schuilstal. Al worden de boxen in de praktijk wel als schuilstal gebruikt in de zin dat ze altijd open staan en de hooinetten er in hangen.
Als ik met bodembedekking werk, gebruiken ze het grotendeels als toilet :) Al vond ik vorig jaar de paarden ook vaak terug van kop tot staart onder de allspan.
Nu met de matten is het wel niet de bedoeling om er weer een dikke laag in te moeten doen. Daarom dat ik nu wel eens met gerstestro ga proberen en kijken hoeveel daarvan verbruikt wordt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 16:58

Houd er rekening mee dat ze hun hele bed opeten...gerstestro wordt vaak als ruwvoer gebruikt.Koeien en paarden vinden het heerlijk om te eten...en niet een strootje pikken maar echt alles wegwerken :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 18:50

Daarom staan die van mij op vlas. :') 's Ochtends geen bed meer te bekennen en binnen no time vette knollen. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:01

Ik glij al op mijn smoel over vlas, laat staan mijn paarden denk ik dan, dus die zooi wil ik niet! hahaha

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:03

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de prijs van zo'n Hitbed. Lijkt me een fijn idee voor onze nieuw te bouwen inloopstal :j
Natuurlijk ook fijn als het uitmesten wat makkelijker wordt, daarmee :D
Nu staan de paarden, als ze op stal gaan, op houtkrullen. Op zich niks mis mee, maar ik vind het uitmesten altijd zo lang duren.

Nu staan ze nog dag en nacht op de wei, maar in de winter gaan ze 's avonds weer naar binnen (ik denk vanaf oktober ongeveer, dan is het gras ook wel op).
Met de nieuwe stal gaat dat veranderen, dat wordt een inloopstal met een verhard pad naar een zandpaddock van ongeveer 20 bij 20 (ik ga een stuk van de bak opofferen voor de paddock).
Vanuit de paddock kan ik dan de hekken naar de weides open zetten :)

Qua auto's hebben wij juist bewust maar één zwaardere auto. Ik rijd rond in een citroen saxo, zoiets
Afbeelding
Heerlijk auto'tje, een klein scheurbakkie is het.
De toekomstige trailer kan achter de auto van mijn man, of als het echt nodig is, achter de tractor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:03

Ik heb ook een tijd vlas gehad, maar idd te glad als het vers is en ze aten het. En dan heb ik het nog niet eens over die gemene stekende vlasjes als ze in je sokken komen :)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:06

Haha, hier geen last van glad vlas. :)

En auto's, ik herinner me de foto van de gooseneck combi van Kirr... whhuuuuut dacht ik toen, vet stoer! Ik ben een Volvo meisje. :P Nu een Volvo V70 automaat en trekt de 2paardstrailer met 2 fjorden met gemak. Hiervoor een iets ouder model V70 en daarvoor (zonder wederhelft) had ik zo'n old-school Volvo 850. Pooierbak noem ik dat altijd, of hoerensloep. :') Nu voor woon-werkverkeer een Peugeot 205 uit 1991 erbij. :') Ik HOU van die bakkies, ze heet Roodkapje en rijdt 1 op 18 en er kan niks stuk want er zit niks in. :') Een radio en een verwarming en verder heel spartaans maar zolang ze het nog doet mag ze blijven! <3

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:07

Een peugeot 205 lijkt wel wat op mijn bakkie :j Alleen is die van mij 10 jaar jonger :')

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 19:16

Ik heb altijd allspan houtkrullen gebruikt maar nu ik waterdoorlatende matten heb, wil ik liever niets te absorberende er bovenop anders liggen ze uiteindelijk nog nat en is de functie van de matten ook niet benut.