het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:51

Oeps ik liep 15 pagina's achter.

Hoe gaat het met iedereen?
Zwemmen jullie paarden ook zo heerlijk rond?
Ik heb de mijne weer dekens op gedaan, ze staan regelmatig te trillen.. ze zijn afgelopen donderdag behandeld door de osteo dus dat verkrampen heb ik liever niet.

Qua water valt het hier altijd mee op langer termijn.. in eerste instantie het allemaal nat maar volgende ochtend meestal weer weg.

Zondag vierde wij de verjaardag van onze oudste, morgen word hij echt 7.
Onze tent was bijna weg door de bui/storm rond 1730-1800u. maar gelukkig konden we m redden, t was wel erg spannend.

Verder niet zoveel te melden. Het regent, het is nat, dan weer droog, het gras schiet de grond uit, we hebben tig lopende niet projecten en komen steeds elke keer net nergens aan toe, haha.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 20:53

Belker schreef:
Klopt maar ze mogen niet meer dan 5mmol afwijken, bij langer dan 4 uur een grotere afwijking moet je dit melden bij Abbott en krijg je een nieuwe.

0,5 bedoel je toch?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:32

Ik dacht ik moet zuring steken en was al twee weken aan het wachten tot het droog was. Dus dacht het regent nog niet zo hard dus ik ga maar gewoon zuring steken.. nou ja nat tot op m’n sokken jas door. Maar wel een grote kruiwagen vol.

Paarden maar opgesloten op stal met een bult stro. Die blijven voor het eerst in maanden maar een nacht binnen

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-24 21:58

Charaz schreef:
Belker schreef:
Klopt maar ze mogen niet meer dan 5mmol afwijken, bij langer dan 4 uur een grotere afwijking moet je dit melden bij Abbott en krijg je een nieuwe.

0,5 bedoel je toch?

Nee. :+
FL op een waarde rond de 4 en vingerprik op 13 is heel normaal.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 01:00

Vanmiddag weer bij Roos geweest. Dit keer met zadelpasser er bij. Roos had een "Nee" bui... Niet erg handig. Helaas past mijn eigen boomzadel niet voldoende nu ze ontwikkeld. Dus die moet ik te koop gaan zetten. We mogen wel een mooie wintec gebruiken die ik waarschijnlijk ook over ga nemen. Hopelijk geeft dit voldoende balans en stevigheid om het rijden op te gaan pakken. Mevrouw blijft erg sensibel en heeft ook echt duidelijke hormoon schommelingen.

Bij thuiskomst keek ik naar buiten en zag Nilay heel tevreden midden in de tuin staan (waar hij niet hoort te staan). Toen ik buiten kwam werd ik lief hinnikend begroet. :') Hij heeft lief geholpen met gras maaien... Helaas zijn er ook wat jonge boompjes en rozen gesneuveld. :=

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:41

Gek beest, staat gewoon te slapen in de regen :')

De andere mietjes staan bij de eerste druppel meteen in de schuilstal

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:50

Ziet er best comfortabel uit inderdaad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:55

Had je verwacht dat Roos zo sensibel zou zijn? Wanneer verwacht je dat ze thuis komt?
Ben benieuwd hoe ze het gaat doen als ze thuis is.
Wel fijn van de wintec!

Nilay heeft goed geholpen :=

Ooh help wat een regen weer. Paddock en wei zijn echt heel nat. Denk dat ze vandaag maar een dagje op de paddock blijven. Vanavond heb ik grondwerkles met Mir.
Eerste 2 weken prednison zitten erop. Nu 1 tabletje minder.
Ze is beduidend liever aan het worden :o

Er is hier iets vreemds en ik weet even de oorzaak en oplossing niet.
De paarden hebben hier nooit zand gegeten tot nu.

Mir stond 2,5 week op de door de kliniek aanbevolen muesli. Ik zet haar in de wei en in plaats van te grazen, groef ze een gat en begon zand te likken.
Helemaal niet blij mee natuurlijk en direct begonnen met bijvoeren van zeewier en silicium. En de muesli de schuld gegeven.

Diekke echter stond gewoon op de balancer (Marstall Force) met wat muesli en kreeg al silicium ivm haar pees.
En zij begon gisteren ook zand te eten toen ik haar in de wei zette.

Ik snap echt niet waarom. Hooi is gelijk gebleven en beschikbaar, veel gras in de wei, mineralenblok aanwezig, voeding lijkt goed, ze staan er beide glanzend bij. Wat gaat er mis?

Het lijkt wel alsof ze de aarde (leemgrond) in de wei ontzettend lekker vinden. In de paddock eten ze geen zand.

Ze zijn wel beide recent ontwormd. Iemand anders nog een idee?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 07:59

Mijne vrat zand bij bakken omdat ze het idd gewoon lekker vond. In andere paddock met andere bodem deed ze het niet. In die tijd bestonden zandkuren allemaal nog niet zo dus heb me er nooit druk om gemaakt of wat mee gedaan verder.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:06

Boemel, ik heb dat hier ook wel eens gehad met een bepaald stukje klei. Geen idee waar het aan lag maar het ging ook vanzelf weer over.

En nee, ik had niet verwacht dat ze zo enorm sensibel zou zijn. Ik denk niet dat ik haar dan gekocht had. Het kost echt heeel erg veel geduld allemaal en het is constant hyper alert zijn. Ergens is het ook wel een opluchting dat het echt niet aan mij ligt dat de stapjes vooruit zo traag gaan. Ik baal wel extra dat ik geen ruimte heb om in te trainen thuis. Juist met zo'n paard is een voorspelbare veilige ruimte heel fijn. En ik kan alleen maar de openbare ruimte in. Ik denk wel nog steeds dat ze met de juiste aanpak en tijd een ontzettend fijn rijpaard zal worden. Ze is enorm intelligent en heeft een goed lijf. En ik ben echt nog steeds verliefd op dat dier. Ik hoop dat we onze weg samen gaan vinden.

Afbeelding

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 08:56

Fijn dat je nu weet welk zadel je mee aan de slag kunt Marit. Wintec is nog niet zo verkeerd hoor. Op mijn merrie de Wintec Pro en die bevalt mij goed (beter dan de voorheen dure merkzadels) en mijn paard is hier ook blij mee. Balen dat het zoveel tijd kost allemaal. Hoe oud is ze nu? En is ze er mentaal al aan toe om aan het werk te gaan? Mijn merrie had vroeger de concentratie van een goudvis. Zijn we met 5 rustig mee begonnen. Ze is nu bijna 8 en is wel sterk verbeterd hierin.

Wat raar van dat grond eten opeens. Je zou nog veendrenk kunnen proberen.

Hier ook weer extreem veel regen gevallen, om te janken. Hebben ze bij buienradar tegenwoordig stagiairs die de gegevens invoeren? Het klopt steeds van geen kanten…Hoe is dat bij jullie?

Lastig met die waardes DF. Heb je al eens een dagcurve via de huisarts gedaan?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:07

boemel schreef:
Had je verwacht dat Roos zo sensibel zou zijn? Wanneer verwacht je dat ze thuis komt?
Ben benieuwd hoe ze het gaat doen als ze thuis is.
Wel fijn van de wintec!

Nilay heeft goed geholpen :=

Ooh help wat een regen weer. Paddock en wei zijn echt heel nat. Denk dat ze vandaag maar een dagje op de paddock blijven. Vanavond heb ik grondwerkles met Mir.
Eerste 2 weken prednison zitten erop. Nu 1 tabletje minder.
Ze is beduidend liever aan het worden :o

Er is hier iets vreemds en ik weet even de oorzaak en oplossing niet.
De paarden hebben hier nooit zand gegeten tot nu.

Mir stond 2,5 week op de door de kliniek aanbevolen muesli. Ik zet haar in de wei en in plaats van te grazen, groef ze een gat en begon zand te likken.
Helemaal niet blij mee natuurlijk en direct begonnen met bijvoeren van zeewier en silicium. En de muesli de schuld gegeven.

Diekke echter stond gewoon op de balancer (Marstall Force) met wat muesli en kreeg al silicium ivm haar pees.
En zij begon gisteren ook zand te eten toen ik haar in de wei zette.

Ik snap echt niet waarom. Hooi is gelijk gebleven en beschikbaar, veel gras in de wei, mineralenblok aanwezig, voeding lijkt goed, ze staan er beide glanzend bij. Wat gaat er mis?

Het lijkt wel alsof ze de aarde (leemgrond) in de wei ontzettend lekker vinden. In de paddock eten ze geen zand.

Ze zijn wel beide recent ontwormd. Iemand anders nog een idee?

T.a.v. zand Likken. De viedingsadviseur waar ik veel contact mee had hierover bij mijzelf vertelde daarover dat dat ook kan komen door een eerdere periode. Dat ze voorheen te weinig mineralen kregen waarna er later pas een probleem ontstaat ook al geef je nu wel meer passend voer.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:18

Malenka, fijn dat ze zo duidelijk is, scheelt ook rug stuk rijden met minder passend zadel. Fiesta is ook zo een prinses op de erwt met tuig.
Jammer dat het zo traag gaat, lastig ook.
Nilay heeft humor. Jammer van de struiken, hopelijk komen ze volgend jaar op.

Boemel lastig. Geen idee hoe of wat. Idd silicium voeren. Ik heb hier een waterbak met veendrenk en in vlagen drinken ze dat graag. Jonkie van de buren deed het ook en knapte op en stopte na een probiotica kuur.

Laten we maar stoppen over de regen…….

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 09:32

MaritB schreef:
Oeps ik liep 15 pagina's achter..
Lol, met dit regenachtige weer hoef je je dus niet te vervelen :D Grapje hoor, gewoon weer lekker inspringen als je tijd en zin hebt :)

@charaz: ik hoopte het ook (0,5 ipv 5), maar ik lees nu steeds meer dingen waar ik niet vrolijk van wordt helaas.
@belker: ik had gister een afwijking van 10% en als mijn reader 4 zou aangeven en ik voel me 'beroerd'
dan weet ik al dat ie hoger moet zijn. Meestal voel ik het goed, maar dat nare gevoel wat ik krijg komt wel steeds later, dus bij een hoger mmol. ;(

@marit: zuring kun je best snel bij zijn juist om die fikse wortelstokken te vermijden. Met natter weer komen ze wel lekker 'heel' los :)

@malenka: best wacht je nog even tot ze wat meer doorontwikkeld is, grotere kans op een langer goed passend zadel. Jammer van de rozen etc, maar Nilay had een beste tijd :)

@Matheno: soort van carwash... voor paarden :D

@boemel: leem bestaat deels uit Diatomeeënaarde en heel af en toe schijnen ze daar behoefte aan te hebben.

Hier vanochtend een héle fikse bui en de paddock is weer één grote plas, dus straks de pomp maar aan het werk zetten. Overigens geeft BR rond 1 uur nog zo'n bui.... dus ik laat de pomp straks maar staan :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:05

Hier willen ze nog weleens zand likken als ze te weinig structuur krijgen, bijvoorbeeld als ze weer dagen op het gras staan. Bij mij kan ik dat opvangen met het voeren van wat takken etc bij.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:35

Malenka schreef:
Boemel, ik heb dat hier ook wel eens gehad met een bepaald stukje klei. Geen idee waar het aan lag maar het ging ook vanzelf weer over.

En nee, ik had niet verwacht dat ze zo enorm sensibel zou zijn. Ik denk niet dat ik haar dan gekocht had. Het kost echt heeel erg veel geduld allemaal en het is constant hyper alert zijn. Ergens is het ook wel een opluchting dat het echt niet aan mij ligt dat de stapjes vooruit zo traag gaan. Ik baal wel extra dat ik geen ruimte heb om in te trainen thuis. Juist met zo'n paard is een voorspelbare veilige ruimte heel fijn. En ik kan alleen maar de openbare ruimte in. Ik denk wel nog steeds dat ze met de juiste aanpak en tijd een ontzettend fijn rijpaard zal worden. Ze is enorm intelligent en heeft een goed lijf. En ik ben echt nog steeds verliefd op dat dier. Ik hoop dat we onze weg samen gaan vinden.

[ [url=m/ZL6KF4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Klinkt heel erg als een appie-ding (en dan vooral de sportgefokte zeg maar). Hoor dit echt heel veel vaker, zeker van mensen die ze beleren.
Komt goed, maar vraagt wel bepaalde aanpak en vooral geduld.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:41

Dank jullie wel voor de tips.
Mir krijgt af en toe de diatomeeën aarde al. Diekke nog niet, dus die kan ik ook wat geven. En klei heb ik ook staan. ;)

Veendrenk kan ik ook naar kijken.
Pro biotica komt als t goed is vandaag binnen.

Malenka, kan me goed voorstellen dat je een trainingplek mist. Ik zou het ook niet prettig vinden om met een jong paard meteen naar buiten te moeten.

Wellicht maar wat langer in training laten. Of eventueel verkoop overwegen als haar karakter niet past bij hetgeen wat jij kan bieden en wat jou past.

Vriendin van mij heeft een jong paard en ook geen trainingsplek thuis. Dier is wel super braaf, maar toch geeft t haar best wat afhankelijkheid van anderen om steeds mee naar buiten te gaan of mee met de trailer te gaan.
Daar heeft ze af en toe best stress van.

De paarden hier hebben zich letterlijk neergelegd bij het weer. Maar goed dat ik vanmorgen hún bedjes opgemaakt had. :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door boemel op 29-05-24 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:42

Malenka, vervelend zo sensibel. Maar zo te horen geef je haar alle tijd welke ze nodig heeft.

Fijn dat het zo goed gaat met mirtje. Gek zand eten.

Hier ook drijf nat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo verliefd op mn knappe haf.

Hier de haffies zelf beleerd. Maar Tess gaat als ze oud genoeg is naar mn oude hoefsmid. Zij woont nu in Noord Limburg dus vlakbij en heeft gouden handen, engelen geduld en werkt alleen vanuit vertrouwen en ontspanning.
Daar kan ik zelf niet aan tippen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:06

Hier had ik net de plassen weggepompt en de stallen schoon, maar toch ook Jasmijn haar jasje maar aangedaan. Het begon net wat te regenen toen ik klaar was en nu slaat het weer vol tegen de ramen.... nou ja de pomp staat er nog 8-)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:32

Ik wilde longeren of rijden vandaag maar ik verwachte bezoek, 2 uur later dan verwacht sturen ze net bericht ik kom eraan. Al die tijd dus niks gedaan bang dat ik net erop zat en dan de bel zou gaan. beetje frustrerend
Nou ja, huis is in ieder geval wel weer schoon nu

Wat een water overal zeg, bah

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:24

Zand likken of te wel klei likken hier bij ons. Hier een van de 4 die die nu doet.
Op facebook ben ik ook al meerdere vragen hier over tegen gekomen de laatste 2 weken.
Daar werd wel aangegeven dat het de tijd van het jaar is dat paarden nu meer behoefte hebben aan mineralen.

Ik geef ze nu alle 4 maar zeewier en diatomeeën aarde en wat Keltisch zeezout door het voer heen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:49

Hier net voor de 2x binnen 3 uur de pomp aan moeten zetten. Nu weer zon en warm. Ik liep in een t-shirt met korte mouwen en de paarden staan met een regenjas aan ;( en volgens BR zijn we er nog niet.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 14:14

Hier staat alles blank. Nilay staat dus maar een dag op stal.

Roos is 6. En ja, het is inderdaad wel een beetje een appie ding die sterke karakters. Alhoewel Roos vooral arabier en knabstrupper is. Dus ja, sportgefokt en niks Amerikaans er in oid. Maar ze is wel een echte typische (vos)merrie. En ik ben vooral ruinen en jonge hengsten gewend. Ik hoop dat ik de training lang genoeg kan blijven betalen. En anders moet ze voor een paar maanden pauze maar weer naar huis. Dat doet haar misschien ook wel goed. We gaan in ieder geval niks overhaast doen.

LN, bekend dat wachten en dus niet doen wat je wil... Ik probeer tegenwoordig steeds meer gewoon wel aan de slag te gaan. Want het kost meestal ook weer niet zo veel tijd om de boel op te ruimen en er voor mijn gasten te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:34

Hopelijk zakt het water bij iedereen een beetje snel.
Hier voor de 3x mijn mestoverloopputje leeggeschept, hij stond alweer tot aan de rand.

@belker: Net mijn 'suiker' gemeten na een ijsje De reader zat op 10,3 (dus dat valt nog mee) en de strip op 9,2. Vreemd genoeg geeft die dus juist lager aan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 20:28

Morgen bellen voor de keuring, pony was wel erg leuk. Dochter was mee ook al deed ik dat normaal niet en zij ging Joyce helpen om te kijken of de pony lief met kinderen was. Ze vond het mega jammer dat Joyce de pony gaat kopen en wij niet
Zal zij straks als die goedgekeurd wordt verrast zijn