Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:18

Wat ontzettend vervelend dat het zo op haar spieren slaat.
Heeft ze niet ergens een tekort aan, waardoor de spieren de kou niet kunnen opvangen? Ik noem maar wat hoor.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 11:25

Chasey schreef:
Wat ontzettend vervelend dat het zo op haar spieren slaat.
Heeft ze niet ergens een tekort aan, waardoor de spieren de kou niet kunnen opvangen? Ik noem maar wat hoor.


Zou niet moeten eigenlijk, ze krijgt meer dan voldoende vitaminebrok en extra sojaschroot voor de eiwitten. Met deken op ziet ze er ook beter uit dan ooit. Zolang het droog blijft is er geen enkel probleem, zodra er een buitje valt zit ze (zo ongeveer letterlijk) in de kreukels -O-

xXutopiaXx

Berichten: 10045
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:16

Wat vreselijk moeilijk zeg... zit dan denk ik inderdaad niets anders op dan de perfecte deken voor haar te vinden... Kon je 't maar aan d'r uitleggen dan hè...

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:23

xXutopiaXx schreef:
Wat vreselijk moeilijk zeg... zit dan denk ik inderdaad niets anders op dan de perfecte deken voor haar te vinden... Kon je 't maar aan d'r uitleggen dan hè...

Op zich vind ze de deken volgens mij niet zo erg gelukkig, als ze het echt te warm heeft trekt ze hem ook zelf uit dus dat is wel een handige indicatie ookal krijg ik elke keer weer een hartverzakking _O-

In de winter komt ze hem ook echt halen als ze het koud heeft, maar ja het concept "het kan vannacht gaan regenen" is natuurlijk wat ingewikkelder dan kou.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:32

Wat een vervelend probleem.

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:39

Ga er even tussen komen maar wat betalen jullie voor het hooi/voordroog te laten leveren? Hier in de omgeving erg moeilijk om aan goed spul te raken, nu komt de ene op 120euro levering erbij en de andere op 80euro.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:40

Chasey schreef:
Wat een vervelend probleem.

Heb deze nu besteld, hoop dat hij warm genoeg is als er een bui overheen is gegaan :o
https://www.agradi.nl/tempest-original- ... geruit.htm

Prinsessenpaard, haar moeder had dit soort issues echt niet _O-

Hooi word bij mij per baal geleverd, zal wel een inclusiefprijs zijn :=

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 13:18

Lori schreef:
Ga er even tussen komen maar wat betalen jullie voor het hooi/voordroog te laten leveren? Hier in de omgeving erg moeilijk om aan goed spul te raken, nu komt de ene op 120euro levering erbij en de andere op 80euro.


Betuwe, € 52,50 per pak geleverd. Zelf ophalen is € 50,- per pak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 13:20

Azmay schreef:
Chasey schreef:
Wat een vervelend probleem.

Heb deze nu besteld, hoop dat hij warm genoeg is als er een bui overheen is gegaan :o
https://www.agradi.nl/tempest-original- ... geruit.htm

Prinsessenpaard, haar moeder had dit soort issues echt niet _O-

Hooi word bij mij per baal geleverd, zal wel een inclusiefprijs zijn :=

Heeft ze dat ook als het midden in de zomer is? Zeg maar bij een graad of 25?
Wat een vervelend probleem.

Hopelijk dat deze deken inderdaad warm genoeg is.

Is zo'n Bucas Turnout niks? Die heb je in verschillende diktes en zorgt ook voor een goede warmte afvoer als het warm mocht zijn.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 14:51

[***] schreef:
Azmay schreef:
Heb deze nu besteld, hoop dat hij warm genoeg is als er een bui overheen is gegaan :o
https://www.agradi.nl/tempest-original- ... geruit.htm

Prinsessenpaard, haar moeder had dit soort issues echt niet _O-

Hooi word bij mij per baal geleverd, zal wel een inclusiefprijs zijn :=

Heeft ze dat ook als het midden in de zomer is? Zeg maar bij een graad of 25?
Wat een vervelend probleem.

Hopelijk dat deze deken inderdaad warm genoeg is.

Is zo'n Bucas Turnout niks? Die heb je in verschillende diktes en zorgt ook voor een goede warmte afvoer als het warm mocht zijn.


2 jaar terug, hoog zomer na een paar bultjes Afbeelding
Bucas lag echt enorm belabberd en durf ik niet meer eigenlijk, hoop dat deze beter ligt :=

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:23

Ja pasvorm is vaak nog wel een ding bij Bucas.....

Hoop dat deze goed ligt. Wel ontzettend lastig probleem. Helemaal als het ook gewoon bij warm weer een probleem is als het regent -O-

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:53

Maar zoals ik al eerder typte is de ene Bucas de andere niet. Mijn merrie heeft in principe de Bucas Freedom, de halslijn is daarvan schuin, zeg maar. Mijn ruin heeft een Bucas Irish, die halslijn loopt meer vierkant. Bij hem kan die schuine niet, dat is of te krap bij de schouders, maar lang genoeg bij de kont, of andersom (blote kont, maar passend op de schouders). Voor mijn merrie kocht ik heel voortvarend ook een Irish, want die 50 grams leek me lekker voor haar. Zelfde maat als ze van de Freedom heeft, lengte was prima, maar de borstsluiting zat ongeveer op haar knieën. Dus tja, de ene is de andere niet :)

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 17:57

Azmay schreef:
Flew schreef:
Ik zou gewoon voor een dun regendekentje gaan dan. Voor de warmte zal ze het niet nodig hebben lijkt me?


Ervaring is dat ze onder een enkele regendeken gewoon meteen koud staat als er een bui overheen is gegaan, en dan ook echt steenkoud.
Heb op het moment ook alleen 1200d dekens, misschien is dat ook gewoon te dik en zwaar.

Zit nu te shoppen maar weet niet echt wat ik nodig heb dus dat maakt het een beetje lastig _O-


En de Rain off & Buzz off dekens van Bucas dan? Voor een lichte bui zou dat afdoende moeten zijn met de kou.

Antheman

Berichten: 11833
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:24

Ruwvoer bezorgen is heel wisselend van prijs. Ik haal t al jaren zelf op, maar een paar tientjes is heel normaal hoor.
Ik ben nu ook niet meer afhankelijk van mijn man, die reed de trailer altijd om hooi te halen. Ik heb nu een bestelauto en ga deze donderdag zo vol mogelijk proppen. Ik denk dat ik er wel 10 balen in krijg. Is natuurlijk heel weinig, maar voor nu wel erg fijn.

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:39

In onze Caddy passen 9 balen achterin.

Edit; eerste keer heb ik er wel. 10 meegenomen, maar dan moet er dus 1 op de bijrijdersstoel whaha. Geen aanrader....

Ik koop alleen kleine pakjes in touw en betaal dan €15 per levering van 40 pakjes (meer kan hij er niet kwijt op zijn aanhanger). Andere leverancier vroeg €50 en die kon er dan maximaal 70 per keer brengen. En vorige week €50 betaald voor 60 pakjes bij weer een andere leverancier.

In juni ga ik het afland kopen bij mijn vaste leverancier en dan komt hij met de platkar. Weet nog niet wat de prijzen dan gaan doen.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:52

:wow: wat een prijzen.
Die van mij brengt het voor niks.
Eerste jaar rekende hij een 10tje voor het brengen.
Scheelt denk ik wel dat hij 3.5 km van mij vandaan woont en gelijk vanaf het land brengt.
Scheelt hem een keer overpakken in zijn schuur.

Karin_deB

Berichten: 8289
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:17

Ik heb laatst hooi besteld en daar betaalde ik niks voor leveren maar was ook 3km van hier.

Nu heb ik 15,- betaald maar dat was wel particulier en een eenmalige bestelling zeg maar.

Maartje_M

Berichten: 9416
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:21

Ik betaal niks, maar dan moet ik wel 8 grote pakken afnemen :+ anders komen ze niet haha

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:49

Via de loonwerker was hooi hier 55 euro per pak, excl. bezorgen (ongeveer 5 euro extra per pak). Vorig jaar een partij hooi besteld voor 65 euro per pak incl. bezorgen. Maar dat was zo'n slechte kwaliteit dat ik daar niet nog een keer bestel. Vandaag wordt er weer hooi gebracht en dat kost 240 euro per ton en dat zou goede kwaliteit moeten zijn en niet te rijk in voedingsstoffen. Ik heb wel 6 balen in 1x besteld. En ik vind het niet zo erg meer om per ton te betalen nu ik gemerkt heb dat er toch wel heel veel verschil in die pakken zit... Sommige waren binnen 7 dagen op terwijl ik met andere soms wel 11 dagen kon doen, en dan voer ik toch wel redelijk constant moet ik zeggen :O

Lori

Berichten: 3566
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:21

Bedankt voor de info qua leverprijzen voor hooi bij jullie. Hier is het 80euro bij de ene, de andere 40euro per keer (3x) maar die zijn pakken zijn ook net iets duurder in verhouding tegenover deze van 80euro. Aan de ene kant een behoorlijk bedrag maar in de directe buurt (10/15km) vragen ze hoge prijzen of de kwaliteit is rotzooi (schimmel in pakken, veel te nat, ...) en natuurlijk tijd kost geld voor hun laden, brengen, lossen, terugrijden en brandstof.

Zat vroeger altijd met 250kg rond de 10 a 12dagen maar de "grootste" eter is verkocht en vertrekt eind juni dus ga veel langer doen ermee of voor 150/180kg pakken gaan dat ze niet te lang blijven openliggen. Is wel spannend altijd heel die jaarvoorraad in plastiek, heb liever onverpakt maar heb geen opslag genoeg.

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:57

Kreeg net appje van hooiboer.
Kleine baaltjes gaan €4.25 kosten.
Vorig jaar €3.75.
Ik denk dat ik maar begin met 5 grote en 250 kleintjes en daarna zie ik wel verder.

Merexa

Berichten: 1169
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:38

Oeps, wat gaan jullie soms snel.
Hier is het altijd 5€ per pakje bij een boer uit de buurt. Super goed hooi. Maar in een half jaar ben ik al door 79 heen gegaan (heb er nu nog 1 voor nood), op zich niet raar, maar wel prijzig. Dus ik ga nu voor Mediumbalen als ik weer hooi nodig heb, waar ik 35€ per stuk voor moet betalen. Hij levert ze ook gratis.
Hier staan de paarden nu 24/7 buiten zonder dekens. Als er toch nog een frisse wind staat of een flinke bui komt krijgt de PRE een 0 grams deken op, maar die is gesloopt door een Shet :+ Dus die moet ik weer maken.
Afbeelding

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:51

Ik heb 2 hooileveranciers, leveren allebei gratis bij een bepaalde afname. De prijs voor nieuwe balen weet ik nog niet.

De een heeft me vorige maand een laatste levering gebracht. De ander belde vorige week netjes of hij zijn laatste baaltjes aan een ander mocht verkopen, hoe top is dat!

Hier eten ze voorlopig lekker gras... Zoek de 3 pony's B-)

Afbeelding

MarliesR

Berichten: 3294
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:55

79 in een half jaar! Wow, dat vind ik echt heel weinig :+ Dat is maar 0,4 baaltje per dag met een PRE en twee minies? Met slecht weer gaan er hier met gemak 3 balen per dag door. Gewone dagen ongeveer 2 balen per dag. Als ik de warmbloed 5 ~ 6 uur per dag op de wei heb ongeveer 1,5 baal/dag. Met alleen de Fuchs en Frederiksborger (koudbloed + barok) redde ik het ongeveer met 1 baal er dag (iets meer met echt slecht weer). Vooral de warmbloed eet veel, maar moest ook wel gewicht aanzetten.

Heb vandaag 72 baaltjes bij kunnen halen van de buurman van mijn vaste leverancier. Met de baaltjes die ik al had en die nog gereserveerd staan heb ik nu ruim 200 baaltjes.
Denk dat ik met het gras erbij en straks de andere twee ook wat opbouwen op het gras als het nog wat meer uitgegroeid is ik het zo wel moet redden tot de nieuwe lichting voerbaar is.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MarliesR op 21-05-19 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Berichten: 8066
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:19

Marlies waar woon jij ?
Ik moet nog wat hebben voor 1.5 á 2 maand ongeveer :Y) _O-