Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zosamaja

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:20

Leuk dat het zo goed ging fabiola! Heerlijk om met je paard op stap te kunnen.

Hier worden hoefzweren ook open gesneden. Dan is de druk eraf en kan de rommel eruit. Beter dan dat de ontsteking naar binnen slaat.

Heerlijk weer inderdaad lynn. Zo mag het nog wel een tijdje blijven van mij!

Zelf ook genoten van het weer met de paarden. Trailtraining in Duitsland gedaan. En beide paarden mee. Malibu uitgeleend aan een vriendin en zelf op Jack. Wat waren ze beide braaf! Word ik helemaal blij van. Oh en groei ook nog zo'n 10cm van trots natuurlijk
Afbeelding

Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 17:22

Ik kom heel even binnen vallen als t mag :o Ik volg dit topic af en toe een beetje maar het loopt al zo lang en het gaat zo snel, kom er niet echt in.

Maar wou toch even reageren op [***] (Hoe gaat het? :) ); Wij hebben sinds mei dit jaar de paarden aan huis en na op dat moment de belangrijkste investeringen te hebben gedaan (oa wei opnieuw omheind en rijbak/paddock aanleggen) is het nu elke maand bekijken wat er moet financieel (hoefsmid/da/hooi/vitamines etc) en wat er dan evt nog kan (wensenlijstje is te lang om hier neer te zetten) en daarvan dan nog wat het meeste prioriteit heeft.
Uiteindelijk zullen we goedkoper uit zijn dan met alle paarden in pension in de randstad, maar voor nu is het nog wel een beetje overzicht zien te krijgen van het financiële plaatje.

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:59

haha spatter grave foto :-) is inderdaad wel kwestie van trainen zo maar Louis heeft nu een trauma door die stomme smid dus zo een dingen vragen tijd en een ezel onthoudt zo goed :-(
zo een hoefzak kan ik mss proberen maar zal voor een volgende keer zij, wil het eerst trainen zonder pijn. Nog eens overlegd met hoefsmid die ook op de asinerie alle ezels bekapt (160 stuks) en daar zijn ze overgestapt van uitsnijden naar uitzweren... dus zal het toch even aanzien en de natuurlijk zijn werk laten doen, hopelijk gaat het snel want ik vind het moeilijk om hem pijn te zien hebben. Trekzalf zegt mij nog steeds niks :-) :-) mss iets dat niet in België gekend is? hopelijk is het niet van de vlasbodem, stro in een uitloopstal is echt een vieze bende en te veel afval. er staan ook bijna nooit in die stal gezien ze er niet in opgesloten worden. 's nachts liggen ze er wel eens

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:15

Zegt zwarte zalf je iets?

Ik begrijp het echt niet dat ze die arme dieren onnodig pijn laten lijden -O-
Heb hier er eentje die keihard is voor zichzelf en daardoor badend in het zweet van ellende nog zou trachten doorstrompelen.

Ik vind het niks :n

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:18

Ik week in warm water met soda om de hoef zachter te krijgen bij een zweer voor de smid maar heb ook al eens gehoord dat zuurkool in een hoef schoen de zweer eruit trekt. Heb het zelf nog nooit geprobeerd

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 19:35

Geniale foto spatter!

Hier ook zwaar genoten van het mooie weer.

Trekzalf haal je bij het Kruidvat, die zit volgens mij ook in België. Mocht de verkoopster niet weten wat je bedoeld vraag dan naar zalf om steenpuisten mee open te trekken. Tube zit in een blauwe doos, zalf is zwart en stinkt naar teer. Wel goed spul.

Zelf heb ik trouwens geen serieuze ervaring met hoefzweren. Roos, esra en twix hebben ze nooit gehad. Kliek in 10 jaar 1x. Smid was hem aan het bekappen en kwam hem tegen. Is gelijk weggesneden. 2 dagen daarvoor had ik hem nog in het bos gereden en bleek de rem weer eens stuk. Ik gok dus maar dat hij er geen last van had.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 20:26

Mijn hoefsmid legt zweren ook open. Wil juist geen pijnstilling, ontstekingsremmer, want dat rijpt het niet, zegt hij. En dan blijft t broeien.

Tof die trail! Pauline! Zie ik ook nog wel eens zitten!

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:28

Van de week een aanbod gekregen.
Tijdelijk de shet en mini ezel verzorgen, om te kijken of het iets voor ons is en anders wat bij mijn dochter past. Ook om straks met de kou en regen de eigenaar iets te ontlasten, ivm reuma.
Had ze laatst wel al gesproken, maar geen gegevens achter gelaten, via een wederzijdse vriendin hebben ze mij gecontact.
Aangezien ze te koop staan is er wel de afspraak dat als er iemand komt, waarmee het klikt etc. Ze de diertjes gewoon kunnen verkopen.
Vandaag met mijn dochter kennis gemaakt met het stel en de eigenaren. Samen geborsteld en naar de andere weide gebracht. Voor mij de kans om eens te kijken hoe een ezel reageert.
Dochter vond het nog spannend, maar ze mag nog eens komen en zelfs rijden, als ze wil en de eigenaresse tijd heeft.

Als het zo blijft gaan, ben ik bang dat ik over een aantal weken uitbreiding heb. Moeten we wel nog een paar aanpassingen doen en een schoonmoeder overtuigen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 22:58

Vandaag is vast de dag van het slechte nieuws -O-

Ik wou inklapbare boxen in de schuilstallen laten maken om de paarden met oud en nieuw in een stal te kunnen zetten. Krijgen we net antwoord van de aannemer dat het niet lukt om dat inde bestaande schuilstallen veilig te krijgen. Ik baal, want nu is het nog maar 2 maanden. Eerder zou het 'zo geregeld zijn'. Zou hij 'even tussendoor doen'. Wij dachten al, dat hij zich mss zou vergissen in de klus en hem overgehaald toch even te komen kijken. Beroerd resultaat dus. Weet nu even niet wat te doen. Ik bracht mijn oaarden de laatste jaren weg, naar een oude boer in de buurt. Maar die is nu naar een behaardenhuis en het huis is verkocht. Laten lopen vind ik niks. Heb ik een paar jaar gedaan, maar er is hier veel vuurwerk in de buurt en het is altijd pokkeweer (geweest), zodat het glad of hard (of beide) is. Dus dat wil ik niet meer.

Verder zijn we al 2 jaar bezig om in de meivakantie weer naar vriendenin Bonaire te gaan. Moesten de juiste data nog afwachten ivm nieuwe school van dochter. Is alles goed, is ineens het hotel (van die vrienden dus) vol in die periode -O- . Dat betekent dat we óf heel kort kunnen, óf heel duur moeten vliegen, óf kind paar dagen eerder uit school zien te krijgen.

Pffff, wat een gedoe. Eerst maar slapen. Morgen weer een nieuwe dag....

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 09:09

Zijn van die panelen geen optie? Zo van die ijzeren veehekken bedoel ik.

Gisteren gaan skiën, was 5 jaar geleden denk ik. Maar wel heerlijk. Daarna lekker in de zon op het terras.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:08

De draagkracht van de schuilstal is niet voldoende, volgens de aannemer. Panelen heb ik.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:10

Dat is balen fab, kunnen ze er niet simpel een paar balken bij zetten?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:22

Blijkbaar niet. Nou ja, ben alweer druk op zoek naar andere mogelijkheden. Meestal worden problemen wel opgelost. Vertrouw ik nu dan ook maar op. Maar ideeën zijn welkom. Ook stallingsmogelijkheden in de buurt van Breda. Maar voor 5 paarden is dat meestal lastig.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:28

Fabster, van die noodstallen, die men op concoursen etc gebruikt, staan geheel op zichzelf.
Is dat niks?
Kun je ook in een "gammele" schuur zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:30

Lekker, Kirr!
Waar ben je geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:46

Waarom huur je dan geen tijdelijke kant en klare stallen fabster?

*\%/* ik heb net voor het eerst in maanden weer even paardgereden. (Trouwens voor het eerst in jaren op een ander paard dan Lona) was echt heel weird, maar wel heel leuk!

Wilde mijn bijrijdster eens op roana zetten, maar die liep zich zo op te pompen dat ik er toch zelf maar gelijk ben opgestapt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:50

Landgraaf! :brr: *\o/*

Mijn merrie is vanvoor nog steeds 1 ijzer kwijt. Woensdag komt de hoefsmid. Dus even geen buitenritjes meer gedaan, ben bang voor bleinen.
Heb wel een heel fijne andere merrie om te rijden. Daarnaast nog een nieuw projectje, een 3jarige hengst. Net zadelmak, nu nog 2 weken doorrijden op stal en dan komt die naar huis.

Fabster, ik begrijp niet waarom je draagkracht nodig hebt.. die moeten toch nergens aan vast gemaakt worden. Toch niks dat met de draagkracht te maken heeft of denk ik nu heel simpel..?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 10:59

Fabster hoop dat je oplossing kan vinden, evt die concoursstallen.
is een klein stuk van de wei voor de stallen afzetten evt geen optie?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:18

Wij wonen naast een café waar flink wordt geknald en vooral mijn oude ruin raakt helemaal over zijn toeren. Dus stukjes afzetten is geen optie. Die concourstallen kan ik wel eens naar kijken, maar wil er ook geen vermogen aan uitgeven. Dan kan ik beter een stal laten bouwen (waar ik nu dus even geen budget voor heb.

Bij draaibare stallen hangt zon boxpaneelndus aan het draaipunt. Ik weet niet of je zo n wand wel eens hebt getild? Ik kreeg ze met houten schot niet van de grond. Zonder het schot maar net aan. Ze zijn loeizwaar. Daar moet de constructie wel geschikt voor zijn. Dat is ie dus niey. En dat laten doen is ook weer zo duur, dat ik beter meteen nieuwe stallen kan laten neerzetten (wat ik dus niet kan betalen). Dus het is zo makkelijk nog niet. Ben hier en daar aan het rondvragen voor logeeradressen. Hoop dat dat lukt.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:22

ohjajoh6 schreef:
Waarom huur je dan geen tijdelijke kant en klare stallen fabster?

*\%/* ik heb net voor het eerst in maanden weer even paardgereden. (Trouwens voor het eerst in jaren op een ander paard dan Lona) was echt heel weird, maar wel heel leuk!

Wilde mijn bijrijdster eens op roana zetten, maar die liep zich zo op te pompen dat ik er toch zelf maar gelijk ben opgestapt.

Wat gaaf claudia!
Ze kan zich indrukwekkend groot maken soms he :+ Maar doet verder niet gek toch?
Fijn dat je zo genoten hebt!

Hebben jij en je bijrijdster samen gereden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:25

Fabster schreef:
Wij wonen naast een café waar flink wordt geknald en vooral mijn oude ruin raakt helemaal over zijn toeren. Dus stukjes afzetten is geen optie. Die concourstallen kan ik wel eens naar kijken, maar wil er ook geen vermogen aan uitgeven. Dan kan ik beter een stal laten bouwen (waar ik nu dus even geen budget voor heb.

Bij draaibare stallen hangt zon boxpaneelndus aan het draaipunt. Ik weet niet of je zo n wand wel eens hebt getild? Ik kreeg ze met houten schot niet van de grond. Zonder het schot maar net aan. Ze zijn loeizwaar. Daar moet de constructie wel geschikt voor zijn. Dat is ie dus niey. En dat laten doen is ook weer zo duur, dat ik beter meteen nieuwe stallen kan laten neerzetten (wat ik dus niet kan betalen). Dus het is zo makkelijk nog niet. Ben hier en daar aan het rondvragen voor logeeradressen. Hoop dat dat lukt.

Dan is het lastig, Hier staan ze buitenaf en knallen ze al de hele dag door waardoor ze eraan wennen.
Elk jaar staan ze buiten met wat extra hooi en ga ik om 00.05 altijd even kijken
Dit jaar voor mijn ruin ook de eerste O&N maar verwacht er niks geks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:28

Volgens mij gaat die met de kilo's erbij zich steeds beter voelen }>

Rent onder je reet vandaan in draf en heb ook een paar bokken gehad, maar goed was ook de eerste keer hier een zadel erop dus zal best even spannend zijn geweest. Nee nog niet samen gereden hoor ik pak ze liever eerst apart, zodat ik kan helpen als er iets mis gaat, maar dat gaat binnen kort wel gebeuren hoor, eerst even wennen aan elkaar...

Ik ben een zit en benen ruiter, maar moest echt de teugels erbij pakken wilde ik haar rustiger laten lopen, is echt wennen! Maar vind er wel leuk en heb mij geen moment te zwaar gevoeld, dus voel mij echt even super nu!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:35

Fabster schreef:

Hier kun je ook kort huren http://www.conflexverhuur.nl/index.php?id=home

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:37

Lekker, Claudia, vasthouden dat gevoel *\o/*

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-16 11:43

Tnx Shirley. Ik ga daar even kijken.

Klinkt goed Claudia! Toch wel weer leuk, zo n paardje rijden dan? Of niet?