Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 18:50

Ik heb zo'n karretje voor achter de zitmaaier.
Is echt briljant. Voor kalk, maar ook voor mestkorrels.

@tinky: logisch... lijkt me flink balen zo af en toe.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:01

Ook zo'n zelfde kar voor de zitmaaier. Voorheen met de hand zowel kalk als kunstmest
meen 50- euro bij de craenebroek

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:47

Ja iid wat een leuke foto's ... Noah solleke, heeft dus ook een IJslander .... Leuke hoor, Amazy... Vrijheidsdressuur... Volgens mij heb ik je ook al eens gespot bij uitgelicht... Kan dat?

Vandaag mijn korte rondje gedaan (45 minuten), zo na de strandrit maar weer ff een rustig ritje... Veel gestapt.
Vond het toch nog fris....

Onlangs ook gekalkt... Met een bakje...maar zon karretje is natuurlijk ideaal.

Volgende week zondag ga ik meedoen aan een WE cursus... Bruggetjes, poortjes...ed.
Ik ben benieuwd.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:49

De ijslanders zijn goed vertegenwoordigd in dit topic :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:03

:wave: Ik kruip even onder de steen vandaan. Solle-Noah, jij hebt toch steenschotten in de wei liggen? Gewoon zonder pardon op de onbewerkte ondergrond? Hoe ligt dat inmiddels en hoe is jouw mening erover? En wat voor grondsoort zit jij op?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:08

Jep, wij hebben ze zomaar op de onbewerkte ondergrond gelegd, omdat het huurgrond én natuurgebied is, dus mochten niks aan de ondergrond veranderen. Inmiddels ligt het nog steeds goed, ondanks wel af en toe een buitenste steenschot opnieuw goed leggen. En natuurlijk regelmatig de modder eraf scheppen.

Ik merk dat de paarden er enorm blij mee zijn. Hier liggen ze in de paddock en de weken dat ze niet de wei op mogen, komen ze niet van de steenschotten af (we hebben ook paadje tot aan de stallen ermee gemaakt en ze gebruiken dit paadje echt)

Moest ik het opnieuw doen, zou ik wél iets aan de ondergrond doen, en er bielzen oid langs leggen om de steenschotten goed op te sluiten. Wij zitten op zware kleigrond (en overstromingsgebied dus flink nat) dus wel veel blubber.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:09

Monmaster schreef:
Ja iid wat een leuke foto's ... Noah solleke, heeft dus ook een IJslander .... Leuke hoor, Amazy... Vrijheidsdressuur... Volgens mij heb ik je ook al eens gespot bij uitgelicht... Kan dat?

Vandaag mijn korte rondje gedaan (45 minuten), zo na de strandrit maar weer ff een rustig ritje... Veel gestapt.
Vond het toch nog fris....

Onlangs ook gekalkt... Met een bakje...maar zon karretje is natuurlijk ideaal.

Volgende week zondag ga ik meedoen aan een WE cursus... Bruggetjes, poortjes...ed.
Ik ben benieuwd.

Ik hobby een beetje met mijn paardjes, handig voor de communicate en ze vinden het heel leuk. Ik sta nu echt op een prachtige plek maar jullie mogen het water zo hebben hoor :')

Heb gisteren een topicje met foto's geopend, staat in mijn onderschrift O:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:13

Ik heb ook zo'n klein karretje om zelf te trekken, maar ik strooi het stukje (met kalkkorrels) net zo makkelijk even met de hand.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:29

Wat gaan jullie hard!
Zo even bijlezen.

Hier 3 dagen knock out geweest door voedselvergiftiging...... Leuk....uiteten met je collega's!

Nee hoor dat was echt heel gezellig, maar het liep voor mij iets anders af. We hadden al het idee dat de kip niet helemaal gaar was... Balen!

Nog 2 dagen en dan wordt het chaos!! De zeeleeuwen komen dan eindelijk. Spannend!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:34

@lisa: link hoor... was je de enige die er last van had ??

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:38

Gatver, Lisa! Echt niet leuk! :n

Terug van de rit, trailer achteruit de oprit op gekregen en echt een belachelijk relaxte rit! Ik wou dat Caj altijd zo was! Maar ze was weer bij haar vriendin en dat maakt veel uit. Goed tempo, lekker ontspannen en uitetaard geen warme plekken op haar rug. Goeie rit!

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:46

Zo'n karretje lijkt me ook handig! Thanx voor de tip dames.

Mooie foto's gezien! Wn fijn dat Roos zo lekker aan het werk gezet wordt tegenwoordig.

Iedereen lekker van het prachtige weer genoten zag ik, veel buitenritten voorbij zien komen. Regen mag iedereen nog lekker bij zich houden. Bak is hier goed droog maar land is nog zeer nat. Gister hebben jullie ze zien staan en vandaag mochten ze weer een half uurtje(langer vertrouw ik het ook nog niet) maar de eerste gaten zijn er al ingetrapt :(

Zelf 2 paarden gereden vandaag. Een op de club 20x80 Achterberg bodem) en 1 in het bos. Allebei braaf en allebei fijn gereden. En nu ga ik even schelden. Heeft er iemand vandaag een blik debielen open getrokken en voor mijn voeten en hoeven gesmeten?? Werd met paard 1 echt bruut gesneden op de weg. Had mijn vinger maar uit hoeven steken om de auto te raken die ineens van achter me op de verkeersdrempel geklapt kwam en besloot naar rechts te gaan waar ik dus liep met paard. Mijn meisje gaf geen krimp <3 en is dus met haar 5 jarig paardenverstand slimmer dan in ieder geval de doos die achter het stuur zat.
Daarna dus het bos in gegaan. Rit zat er bijna op, ik galoppeer rustig op een wat onoverzichtelijk stuk af dus ga netjes terug naar een rustige draf. Zie uit mijn ooghoek wel dat er een paard schuin achter me zit maar ga ervan uit dat die onder controle is. Ik check het mountainbike pad wat uit de struiken van rechts komt en controleer gelijk vast de komende t-splitsing waar ruiterpad en wandelpad samenkomen. Ineens schiet mijn paard onder me uit. Compleet de controle kwijt. Gelukkig kreeg ik hem op de splitsing ruim de bocht in want binnen langs komt het paard wat achter me zat in volle galop plat door de bocht! Zonder dat de ruiter even een waarschuwing had gebruld. Mijn paard compleet over de zeik andere paard galoppeerd ook gewoon door en ik wist dat deze ruiter met iemand anders aan het rijden was. Zat er nog een paard achter me? Ondanks het risico van het andere paard ben ik vol op de rem gegaan. Op het moment dat ik uit de galop was kreeg ook de andere ruiter haar paard onder controle. Zij was intussen wel in volle galop langs 2 wandelaars gegaan wat ik gelukkig op het nippertje kon voorkomen. Zij draait haar paard om en vraagt mij of het gaat. Ik was hardstikke bezorgd dus zeg dat het gaat maar hoe is het met haar en waar is de andere ruiter en wat was er gebeurd? Roept ze vrolijk dat er niets aan de hand is maar dat haar paard als die een ander ziet altijd wil inhalen! En ze draaft langs me heen naar de andere ruiter die inmiddels achterop kwam. Dames serieus mijn bek viel open. Het is inmiddels enkele uren geleden en ik weet nog steeds niet hoe ik hier op had moeten reageren. Heeft er iemand een idee? Want ze staan dus op een stal op mijn route dus ik ga ze vast nog eens tegenkomen en dit hoeft voor mij en mijn paard geen gewoonte te worden. Heb er terug op de weg dan ook maar naast gelopen. In piaf tussen de fietsen toeristen en motorrijders is niet mijn ding -:(-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 20:51

@Natalie36: even je beklag gaan doen op stal dat dit geen stijl is en niet dé manier waarop ruiters met elkaar om horen te gaan.

Een aantal jaar geleden werd er hier op de hei nogal eens door die mensen die dravers trainen flink op snelheid over de tankbanen gereden. Niet elk paard kon dat waarderen... dus even een belletje naar die lui hun trainingsemplacement en het was meteen over; men kon weer keuring snelheid terug nemen als er een andere paard aan kwam en/of vragen of ze in draf verder mochten.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:05

Thanx dd! Ben benieuwd of het werkt. Ik noem het een stal maar in werkelijkheid is het een complex waar 4 verschillende staleigenaren allemaal hun eigen ding doen met in totaal 130 paarden. Ze zijn daar een paar jaar terug een half jaar ! bezig geweest een uitbraak van droes onder controle te krijgen. Wil haar nog wel aanspreken dat ik dit echt niet prettig/ veilig vind maar als ik haar nog eens tijdens het rijden tegenkom draai ik mijn paard gewoon om en laat ik haar passeren. Nu alleen hopen dat ik dan niet mijn 5 jarige bij me heb. Al had die waarschijnlijk het andere paarden haar benen onder haar vandaan getrapt tijdens de inhaalmanoeuvre.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:16

Bha, balen zeg, duffe inhaalmanoeuvres.....hopelijk was het een eenmalige actie....Ik heb in het veld bij mijn vorige stal ook eens een menner aangesproken. Heel netjes, of hij misschien wat minder hard kon passeren aangezien een paar stalgenootjes niet meer uit rijden durfden. Werd me die man toch kwaad....
En daar kan ik dan weer kwaad over worden! We beoefenen toch één sport en moeten er met z'n allen wat van maken hé, dus een beetje geven en nemen zeg maar. Botte reacties van wielrenners kan ik nog een beetje inkomen (die hebben natuurlijk geen biet verstand van paarden) maar mede-paardenbezitters.... ;( sommige mensen hebben af en toe last van een kort lontje 8-)

Lisa, bha wat vervelend zeg! hopelijk ben je inmiddels weer opgeknapt. Was je de enige?

Ik had gisteren nog lekker enthousiast geschreven dat ik mijn fjordje een flink aangepakt had.....nou dat was een miscalculatie. Mijn fjordje ging vandaag lekker soepel door de wei, en ik strompel van de spierpijn 8-) toch iets te lang niet gereden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:24

Iets met fatsoen en normen en waarden...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:36

Volgens mij ook gewoon regels hoor, als ik mijn ruiterbewijs theirie nog goed kan herinneren. Passeren doe je in stap. Punt. En dan maakt het niet uit of je wandelaars, fietsers of paarden passeert. En kruisingen doe je ook in stap. Om precies dezelfde reden dat je niet met de auto vol een gelijkwaardige kruising over knalt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:38

Wat asociaal. Je zou maar een paard hebben wat echt niet meer terug te nemen is en zo een ongeluk krijgen

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:39

Zo'n gedrag moet ze het paard op corrigeren en afleren. Lekker makkelijk om dat zo te laten gebeuren. Levensgevaarlijk!

Haha...paard moet moe worden, niet de ruiter. Twee dagen rust en dan weer erop.
Is altijd ff weer erin komen (lichamelijk) na een rustperiode.

Handig. Heb ook een zitmaaier met trekhaak!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:43

Zag vanmiddag een combinatie op de snelweg waar je de koude rillingen van krijgt. Een hele oude trailer (een met een dak van zeil) met 2 grote paarden er in voor een veel te kleine auto die deze combi nooit mag trekken. Snelheid was ver te zoeken en de verlichting niet op orde van de auto. Moet er niet aan denken om zo op pad te gaan. Mijn auto mag dat zelfs niet trekken en heb zeker geen kleine auto. Ze zat ook alleen in de auto

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 22:00

Ja ik was de enige. De rest had half gare rund. Ze zeiden dat ze die altijd medium bakken? Ik had als enige kip. Dus misschien dat dat ook niet goed was. Verder niks gegeten dus kan bijna niet anders. Ja, kip is dan wat gevaarlijker als rund natuurlijk.
Ben niet vaak even zo ziek geweest van eten. Veel maag en buikpijn. Later flauwgevallen (gelukkig voelde ik het aankomen dus konden de collega's me opvangen) en flink overgegeven en toen luchtte het al iets op. Echt naar.... Brr...
Nu nog een zwaar gevoel meer niet dus heel blij mee!

Haha sorry voor de details :-)

Asociale mensen in het verkeer met of Zonder paard. Ergernis nummer 1!!
Soms idd paard niet onder controle of geen rekening met ander paard houden, maar ook vooral zonder paard! Idioten zijn er!
Hier nu veel over de weg en al zoveel ongein meegemaakt. Mensen snappen er niks van!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:14

Zo, wij hebben onze eerste 20 km ooit erop zitten :D Ik op m'n ruin, vriendin met haar Shet voor de sulky. We zijn naar een ander stuk van het bos gereden, waar de paden vlakker zijn en minder stenen hebben, dus we konden wat meer tempo maken. Heerlijk gereden :) Goeie oefening voor de Enjoy the Ride die we mee willen doen; de afstand kunnen ze in ieder geval goed aan.

Aso's, tja. Soms is het ook echt onwetendheid hoor. Op het eerste stuk ruiterpad kwamen we drie mountainbikers tegen. Dus ik geef aan dat dit geen MTB-route is, en dat er verderop wel eentje is, gewoon een officiële, bewegwijzerd met bordjes enzo. En dat MTB'en buiten de route illegaal is en best veel centjes kost als je de boswachter tegenkomt. Je krijgt dan nog wel eens een vijandige reactie terug (want ze weten heus wel dat ze fout zitten, maar toegeven ho maar), maar deze man was erg "oh sorry! waar begint die route dan, hoe komen we daar?" +:)+
Het gebied waar we vandaag reden heeft een stalling vlakbij die paarden verhuurd voor buitenritten; volgens mij moet je wel ervaring hebben om een paard te mogen huren. Maar regels over buitenrijden leren ze daar niet, dus ik heb maar even vriendelijk aan twee jongedames duidelijk gemaakt dat je in stap dient te passeren en niet in draf.
Daarna nog iemand met een Arabiertje opgepikt bij een van de veeroosters/hekken. Haar paard vond de sulky een beetje spannend, en de amazone was wel blij dat ik te paard het veehek open en dicht kon doen, dan hoefde zij niet af te stappen. Daarna is ze als oefening met ons meegereden, om haar paard aan de sulky te laten wennen. Eerst een stukje erachter, toen ernaast, toen ervoor. Erg netjes aangepakt, vond ik. Zeker omdat we een beetje de ervaring hebben dat mensen de shet voor de sulky zien, denken dat hun paard het eng vindt en dan maar gauw een andere route nemen :')
Iemand met dravers hebben we hier ook; hij heeft wat moeite met op tijd gaan stappen, maar doet het wel. Als het punt om te passeren gunstig is en mijn paard braaf en rustig, roep ik meestal even dat hij door mag rijden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 23:19

Nog even over achteruit met een beladen trailer; probeer het maar eens uit, flink gewicht in de trailer of op de aanhanger en dan een bocht linksachteruit rijden (dan kun je het goed in je spiegel zien). Goed naar de bandjes kijken. De beweging achteruit is ook anders als vooruit (de auto duwt de trailer ipv dat de trailer de auto volgt). Ik kan helaas zo snel geen foto of filmpje vinden.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 07:44

Goedemorgen,
Over gekken gesproken langs de weg.... Ik rij natuurlijk veel langs de weg, kom idd van allerlei situaties tegen. Dat is 1 van de redenen dat ik een zweep bij me heb. Auto's en fietsers op afstand houden ( die steek ik dan uit). Nog net ff voor je langs willen ( terwijl je voorrang hebt), afsnijden, toeteren, hysterisch bellen.... Af en toe genoeg om eens uit je dak te gaan. Ik blijf meestal wel rustig, maar soms kan ik het niet laten om er iets van te zeggen.

Overigens zaterdag op het strand was er ook een stel ( sulki en een paard onder het zadel) wat ons eerst tegengesteld passeerde in galop.... En. Vervolgens ons achterop kwamen in galop... Wat een verstand.
Gelukkig reageerde die van ons er nauwelijks op, maar je kunt zo de grootste brokken krijgen.

Gisteren een gefrustreerde automobilist,die weliswaar voor een andere auto, vlak achter me keihard begon te toeteren..... En schreeuwen uit zijn raam, ik zei: "Goh,.. Gezellig dagje uit met je gezin?"

Ik wens iedereen weer een fijne dag!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 08:21

Moet zeggen dat het hier dan nog mee valt. Ik moet ook veel langs de weg, maar het meeste (groot)verkeer past hier keurig op en gaat met een ruime boog om het paard. Heb vorig jaar 1 x een mevrouw gehad, die duidelijk niet van het platteland kwam, die met volle vaart langs kwam rijden. Het was daar smal (ze kwam me tegemoet) en Caj schrikt van iets en schiet zo de weg op. Het scheelde echt geen 10 cm of ik had er op gezeten. We scheokken ons allebei dood. Maar ik denk dat ze voortaan wel vaart mindert, als ze langs een paard moet. Het is nou eenmaal geen fiets. Wel jochies met een crossmotor die even ectra gas geven. Altijd leuk. Caj vindt dat wel eng, dus voor de jochies nog leuker. Maa goed. Meestal rij ik doordeweeks, overdag. Dan zitten de meeste gekken op hun werk of op school. Alleen in de zomervakantie of im het weekend kom ik die types wel tegen.

Wat ik wel altijd jammer vind, is dat zidra het aardig weer wordt, de fietspaden en wegen hier vol lopen met grijze duiven op de fiets. Echt in hele grote groepen met reflecterende hesjes aan. Je hond los mee laten lopen is bijna niet meer te doen. Ze doen ook altijd rare dingen. Springen midden op de weg van hun fiets af, omdat ze de weg kwijt zijn, ofzo. Nou ja. Zo is er altijd wat.

Vandaag weinig paarden. Huishouden en andere moetjes en eens kijken if ik mijn zadel kwijt kan.

Geniet van de dag!