[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-23 18:18

Lynn_Nikita schreef:
En wat zijn de regels, haag een halve meter van de buren af maar moet je dan altijd een halve meter vrij snoeien of e stam een halve meter van de afscheiding?

Haagbeuk was ook mijn idee en dan meteen 125/150 hoogte planten, toen kwam de fijnspar naar voren ivm groenblijven. En dan begin ik te twijfelen, comi daarvan of nog meer erbij voor variatie? Of mis ik gewoon een complete fijne plant in mijn "assortiment"
Ik heb ook nog 3 hazelaarstruikjes, misschien aar meer van planten?

Het is trouwens arme zandgrond

Ik weet niet zo goed wat er op welke grond goed gaat. Ik zou wel voor diversiteit zorgen. Van de boomkweker hoor ik dat berken en fijnsparren op lange termijn het niet zo goed doen met huidige klimaat. Maar als je er voor weinig aan kunt komen zou ik ze wel planten. Maar dan ook wat langzamer groeiend spul ertussen zetten. Zo heb je wat over als de fijnspar het loodje legt over 10 jaar.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 06:53

Ninx schreef:
Toen was je eindelijk een groot genoeg meisje om een huis met een stuk grond te kopen voor je paarden om ze maximale vrijheid te geven.... en toen moest je ze opeens diezelfde vrijheid weer ontnemen omdat ze anders opgegeten worden :-(

Ondanks dat er hier veel wolven zitten en ik ook heel veel sporen vond, was ik best hoopvol dat ze niet echt dichtbij zouden durven komen.
Maar ik denk dat er nu in 2 weken tijd in het dorp al zo'n 30 dieren zijn gesneuveld. Bij de directe buurman 7 schapen ondanks een manshoog hek met wel 10 draden en hele harde klap. Stukje verderop een pony en nog een heleboel schapen. Ook ondanks goed hekwerk.
Hier word ik wel een beetje moedeloos van.

Ik ben echt een groene rakker en ben fan van alle beestjes... maar dit is wel heftig.

Ik moest even mijn hart luchten bij mensen die hun dieren ook liever niet opsluiten. Dat laatste is immers iets wat mensen dan al snel zeggen: "dan zet je ze toch op stal?".
Maar goed..... dat zie ik beslist niet zitten........

Wat is bij jullie nu de status betreffende de wolf?

Hier zijn weleens wat zwervers gezien binnen een straal van 15km. Ik heb toen iemand van de Wolvencommissie laten komen (advies op locatie, gratis). Die had goede tips!

Blauw lint of koord schrikt af, lint wappert en 'fluit' waardoor ze op verdere afstand al signaleren dat het bij jou niet zo leuk is. Geur van mensen schrikt ook af, dus even gedragen kleding of een panty vol haar van de kapper kan helpen.
Of laat je man/vader/zoon/buurman gewoon elke dag buiten plassen _O-
Vlaggetjes of stukjes wapperend plastic lint (blauw) kan ze ook wat afschrikken. Zijn in Amerika heel goede resultaten mee.
Goede schriktraining ook voor de paarden ;)

De wolvenman heeft alle zwakke plekken nagelopen, was echt heel fijn. Ook over ons dilemma ivm leuke beestjes die we wél toegang willen geven tot het land konden we even sparren +:)+

Uiteraard ga je niet je hele omheining met blauwe vlaggetjes, mensenhaar en urine versieren. Maar misschien een beetje combineren en experimenteren :)

Ethelate

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:26

Als het irritant is voor de wolf, is het ook irritant voor de paarden die er 24/7 wonen. Ik zou zelf dus niet voor de geluidmakende dingen gaan.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:42

Ik heb voor het wolven gebeuren gallagher laten komen voor advies. Ook wel omdat ik met vragen zat voor het gewone stroom gebeuren.
Hun zeiden 6 draden. Ik kijk ook veel wat in het buitenland wordt gebruikt waar meer roofdier voor komt.
Eerlijk de wolvenconsulenten in nl heb ik nog niet zo vertrouwen in :+

Vlaggetjes en lawaai dingen maak ik de buren niet blij mee...
Stal mag ik niet bouwen dus opsluiten is hier geen optie

Foto hoe ik het nu grote deels heb:
Afbeelding

Een deel is nog 5 draden, maar besloten toch 6 van te maken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:54

En hoe hoog? Ik ga nog afstandsisolatoren op de palen plaatsen voor extra hoogtedraad.
En ik heb lint ipv draad, behalve de bovenste, dat wordt wel draad. Vlaggetjes enzo zie ik hier ook nog niet echt ivm de omwonenden. Die overigens wel honden hebben die buiten lopen. Sowieso worden honden langs ons pad uitgelaten, dus hopelijk helpt dat ook nog.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:36

Ik heb het op 1.30
Zouden nog afstandisoloren boven op kunnen. Rondom zit er sloot, vanuit de sloot is het 1.70 (misschien ook wel hoger, nog niet gemeten)

Lint waait hier te gauw kapot, bij de bak zit lint (goed spul, correct gemonteerd). Elke keer als het harder waait is er wel weer wat los...

Onderste draad is hier blauw, ook dat het goed zichtbaar is met bosmaaien.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:01

Het boomplantprogramma is weer van start :-)
Ik kom er niet achter waar de ophaalpunten zijn. Weet iemand dit?

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:55

Ik heb best wel een aantal vierkante meter last van kweekgras. Het begint mijn weide een beetje over te nemen. Heeft iemand ervaring met het verminderen van kweekgras?

Ik weet dat het héél hardnekkig is en dat spuiten misschien wel de enige optie is, maar ben benieuwd naar meer ervaringen. Of, als ik de rest van mijn gras goed onderhoud, blijft het dan waar het is? Hoor graag!

En interessant dat boomplantprogramma, welke bedoel je dan?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 08:56

Olympia96 schreef:
Het boomplantprogramma is weer van start :-)
Ik kom er niet achter waar de ophaalpunten zijn. Weet iemand dit?

Is afhankelijk van de aaanmeldingen; er werd hier iemand gekozen die dan voor een stuk of zes deelnemers geleverd kreeg. Ik ben zelf ook een x gekozen als ophaalpunt.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:05

MZorro schreef:
Ik heb best wel een aantal vierkante meter last van kweekgras. Het begint mijn weide een beetje over te nemen. Heeft iemand ervaring met het verminderen van kweekgras?

Ik weet dat het héél hardnekkig is en dat spuiten misschien wel de enige optie is, maar ben benieuwd naar meer ervaringen. Of, als ik de rest van mijn gras goed onderhoud, blijft het dan waar het is? Hoor graag!

https://mcusercontent.com/984e4b60d6265 ... _24.01.pdf

@Jade, dat maakt het een beetje lastig haha. Als ik half NL door moet, dan is dat onhandig.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 09:10

Die zijn niet vooraf bekend. Dat hangt af van hoeveel mensen er in elke regio meedoen en wie zich aanbieden als ophaalpunt. Ik was vorig jaar ophaalpunt en heb me daar nu weer voor aangemeld.

edit; oh zie dat het al gezegd was inmiddels :+
Het jaar dat ik geen verdeelpunt was kon ik in Beilen ophalen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 13:18

Bij ons in de wijk is er elk jaar een vast punt met veel vrijwilligers. Maar er wordt hier ook echt heel erg veel plantgoed gebracht. Vanaf 2017 al 150.000 stuks. We hebben als wijk ook een limiet van 25.000 gekregen dit jaar.

Ik zag wel dat ze wat meer inheemse rozen soorten hebben nu. Dus ik denk dat ik er daar nog een paar van bestel. En verder vind ik het lastig want op de planning staat wel dat de stacaravan weg gaat, en dan wil ik daag ook een gemengde haag planten, maar de planning is wel vaker veranderd.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 16:57

Zo dat zijn flinke aantallen Malenka! Maar natuurlijk een wijk waar iedereen er mee bezig is en nog alles aan te planten. Hier net geen 400 besteld. Ook wat van die nieuwe rozen, wilde een stuk hondsroos haag verlengen, dacht leuk, wat anders, ondertussen al ruim 200 hondsroos staan. Toch weer wat nieuwe soorten erbij. Nu is het weer afwachten tot het geleverd wordt :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 17:54

Heb je daar een foto van Ethelate? Zijn ze net zo struikerig als de rugosa?

Heb nou wat:
Afbeelding

Egeltje onder m’n hooibaal, tussen de spijlen van de pallet. Krijg morgen nieuwe balen en dan moet de pallet eruit. Wat is een handig plan van aanpak? Iemand ervaring of een idee?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:34

Ik bestel niet meer nu, is de laatste x echt iets teveel doodgegaan door de droogte, en ik ga niet met een gietertje t hele terrein over, dan gaat het maar langzamer in kleinere batches :o

Olympia, ze doen meerdere ophaalpunten, zodat niemand al te ver hoeft te rijden :)

Wel een keer egeltjes onder de mestcontainer gehad, die hebben we met een schep an de kant gelegd.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 20:55

Olympia96 schreef:
Heb je daar een foto van Ethelate? Zijn ze net zo struikerig als de rugosa?

Heb nou wat:
[ [url=m/nb7jMd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Egeltje onder m’n hooibaal, tussen de spijlen van de pallet. Krijg morgen nieuwe balen en dan moet de pallet eruit. Wat is een handig plan van aanpak? Iemand ervaring of een idee?

Doe je de nieuwe balen ook weer op pallets? Dan zou ik hem even in een doosje met wat stro doen en daarna weer tussen/onder de pallet doen voor de nieuwe balen komen. Zit ie gewoon weer warm eronder voor de winter.

Ik hou ook de struiken en bomenacties even in de gaten. Wil zeker nog 150 meter paard/inheemse haag totaal aanplanten. En zoek nog een mooie, vrij snel groeiende boom voor in 1 weiland voor schaduw. Liever geen wilg want daar hebben we alle soortjes al van. Nu las ik de keizersboom (Anna Paulowna boom) maar die is niet inheems en dat heeft wel mijn voorkeur. Lastig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:04

Voor snelgroeiend, inheems en schaduw zeg ik als eerste vlier.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:12

De zwarte Els is dan misschien ook nog wel een optie. Die groeien hier net zo hard als de wilgen.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:38

Oh vlier is een goede. Zwarte els ook, maar die hebben we al als 60m in de slootkant en 1 solitair als boom. Maar knetters wat groeien die ook hard ja!

Bedankt allebei!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:40

Mijn bestelling is ook de deur uit.
310 totaal. Nu maar wachten tot ze gehaald mogen worden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:57

Zou dit iets zijn om de hooi netten naar hun plek te brengen. Lees over een zandpad heen trekken.
Of toch gewoon maar met de kruiwagen?
Dan moet ik denk ik 2 x lopen. Heb alleen kleine kruiwagens, anders zijn ze niet vooruit te krijgen met mest. En niet te legen op de kar.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 22:18

Wij gebruiken daar dus een grote kruiwagen voor, tweewieler van Van Cranenbroek. Goed stapelen en met wat bagage-spinnen de netten op de kruiwagen klemmen en je kunt best veel meenemen. Ik trek ‘m altijd achter me aan en let op m’n looproute (van makkelijk naar moeilijk, dus eerst op het harde uitdelen, dan het zand in, dan is je kruiwagen wat lichter :D ).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 23:19

Ik zou een pony inschakelen. Netten 2 aan 2 over de rug en even met mens mee rondje lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 06:49

Ik heb zo’n karretje en gebruik het voor hooi. Ik heb er wel 1 met een huif, daar kan meer in. Het valt er anders snel uit.
Ik heb die van de Lidl: https://www.lidl.nl/p/gude-tuinkar-ggw- ... gL2aPD_BwE
Ik gebruik dit karretje voor al met slecht weer. Anders heb ik een kruiwagen met 2 wielen. Daar kan veel meer in. Maar met slecht weer kost het karretje minder kracht om te trekken.

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:22

Olympia96 schreef:
MZorro schreef:

https://mcusercontent.com/984e4b60d6265 ... _24.01.pdf

Wauw, ziet er fantastisch uit! Ik heb ook wel interesse in het een of anders. Iemand een idee in hoeverre het haalbaar is om dit in een auto te vervoeren waarbij de achterkant plat kan en plastic tegen viezigheid?