Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 12:55

Wel heel erg mooi Olympia!

Akshay wat een water he... Hier was het gister ineens ook weer extreem, maar gelukkig begint het wel allemaal al weg te trekken. Hopelijk is mijn bak donderdag weer grotendeels droog want de zadelmaker komt :+

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:02

Hier valt het gelukkig tot nu toe nog mee.

Wat een praaaaachtige stal wordt er hier trouwens gezet! Vraagje: ik zou op lange termijn iets soortgelijks willen zetten. Ik twijfel alleen ivm inwaai en wind en regen. Hoe kijk jij hier tegenaan @degenediediemooiestalietshierbovenpostte?

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:11

Wel heeeeeeeel mooi Olympia!!! _/-\o_

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:25

_Lorette_ schreef:
Ik vergeet helemaal 'Welkom, Laurie' te zeggen! :o Ik had je merrie al wel eens voorbij zien komen in het dressuurfokkerij topic. Het is echt een pláátje en je pony net zo.

Haha geeft niets, dankjewel :o

Ik snap wel dat je klusmoe wordt Olympia, soms lijkt er echt nooit een einde aan te komen... Maar wat een prachtige stal is dat <3

Ohh wat een water Akshay, echt niet meer grappig! Hier hebben we dat probleem meer de andere kant op, het is nog steeds veel te droog.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:28

Jeetje wat een water :wow:
Hier was alles vanmorgen weer weggetrokken gelukkig.
Maar ik snap dat je daarvan moet huilen..

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:44

Oja, welkom Laurie! Met 9 paarden, ben wel benieuwd hoeveel grond je dan hebt daarvoor :D
Welkom erbij.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:50

Ohhhhhh veel water (aan zee ;( )

Thanx voor de complimentjes zal ze doorgeven aan mn man (die heeft het zo bedacht).

Qua wind hebben we meer dom geluk denk ik. We ‘moesten’ in de buurt van onze grote schuur bouwen om het perceel zo functioneel mogelijk in te delen. De wind komt het meerendeel van de tijd op de korte kant (die dus nog dicht moet).

Op mijn huidige tijdelijke pensionstal staat ze in een grote veldschuur. En daar staat de wind wel heel vaak in te blazen. Maar heb nog nooit ergens gestaan waar zo weinig ziekte is. Paarden staan wel achterin de veldschuur. Heb niet echt handige foto’s maar voor het idee:
Afbeelding —> deze foto hierboven is ongeveer op 1,5 meter van ‘buiten’/van het deel wat dus open is.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:52

@Akshay: dat ziet er idd wel heel triest uit, maar ook dit is tijdelijk...
@Olympia: nog even doorzetten, dan kun je wel trots genieten van een hele mooie stal :)
Wind is het probleem niet, een open stal is gewoon lekker luchtig. Tocht is wel een probleem.

Ik heb vanochtend even genoten van bos-in-de-herfst. Dat is zowel mooi al een natte bende, zeker als ze ook van de bosbouw bezig zijn.
Peerd was braaf al kreeg ik er nog wel 2 galopjes met vliegende voorbenen en kopschudjes uit geperst :)

Minder leuk is het als er weer nieuwe mensen zonodig buiten moeten komen wonen en vervolgens 2 Rottweilers los in de voortuin laten lopen vlak bij een drukke weg waar veel paarden oversteken. Dat is wachten op een ongeluk.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 13:57

Karin_deB schreef:
Jeetje wat een water :wow:
Hier was alles vanmorgen weer weggetrokken gelukkig.
Maar ik snap dat je daarvan moet huilen..

Het is al zeker gehalveerd. Paarden lopen nu ook gewoon weer op de zwarte grond (blubberig) en daar waagden ze zich gisteren gewoon niet op, want dat vinden ze dan stom ;)

Wat betreft positie stal, is de open richting wel een belangrijke ja.
Wij wonen niet aan zee (normaal niet :') ) maar het waait hier wel altijd heel erg hard (westelijke westen van west brabant hier). Nu is de stal hier met de deur op het zuiden gezet, en op het moment dat we dus storm/rukwinden etc hebben vanuit het zuiden moet hij dicht. Omdat we anders risico lopen op wegvliegend dak :o
't is natuurlijk balen als je zo'n beslissing moet lopen terwijl je je paarden een schuilplekje wil gunnen..

Gelukkig komt de meeste zooi uit west/zuidwest en dat lijkt goed te gaan. Op dit moment waait het hier ook weer fors! Maar des te sneller droogt het weer op.

Zou met liefde wat water naar Doetinchem sturen hoor Laurie, maar dat is bergop, lastig ;)

@Dubbelfun, liepen ze los-los, of in de voortuin achter een hek? Want hier loopt ook een waak-puppie achter het hek te schelden, hoe vervelend ik ze zelf met paard ook altijd vind. Maar er wordt hier soms iets te goed op het erf gekeken <<)

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:00

Bedankt voor je reactie! Hier zou hij ook voornamelijk om de korte kant komen. Dat valt dan wel mee als ik je zo hoor!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:08

neile schreef:
Bedankt voor je reactie! Hier zou hij ook voornamelijk om de korte kant komen. Dat valt dan wel mee als ik je zo hoor!

Als ik nu nog kon kiezen had ik denk ik liever iets meer naar het oosten gericht gehad. Maar dat dan voornamelijk omdat ze voor oostenwind sowieso al buiten kunnen schuilen hier (voor de wind dan) achter de loods, dus als ik dan ivm storm zou moeten afsluiten kunnen ze in elk geval wel uit de wind. De west/zuidwest kant is hier geheel open. dus als ik dan de stal afsluit kunnen ze ook niet uit de wind.

Misschien ooit..

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:11

neile schreef:
Oja, welkom Laurie! Met 9 paarden, ben wel benieuwd hoeveel grond je dan hebt daarvoor :D
Welkom erbij.

Oh dat durf ik bijna niet uit te spreken haha, het is ongeveer 20 hectare. Het is in de loop der jaren zo gegroeid maar mijn ouders willen wel graag terug naar iets compacters.

Haha het is ook echt fris weer DubbelFun :) Heerlijk zo'n rondje bos!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:12

Welkom Laurie!

Wat een geklus allemaal, heel leuk om te volgen!
Mooie stal hierboven!
En wat een water :o
Van de esdoorn, die foto had ik inderdaad ergens gezien, wel een mooie duidelijke waar het blad goed opstaat!

Ik heb de wei nog open staan, kunnen in de wei en paddock, zolang het een beetje lekker blijft wil ik ze graag op het gras houden!

Mijn jut en Jul! :D
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:13

Akshay schreef:
@Dubbelfun, liepen ze los-los, of in de voortuin achter een hek? Want hier loopt ook een waak-puppie achter het hek te schelden, hoe vervelend ik ze zelf met paard ook altijd vind. Maar er wordt hier soms iets te goed op het erf gekeken <<)

Los in de voortuin achter een l*llig draadje van 80 cm hoog. Als ze er rechtop tegen aan stonden kwamen kop en schouders er bovenuit.
Dat iemand zijn erf wil 'beschermen' is tot daar aan toe, maar dan kun je ook op 2 mtr voor je tuin eindigt een draadje spannen. We hebben het hier over een voortuin/wei waar mijn paarden qua grootte jaloers op zouden zijn.

Mijn stallen hebben de deuren (waarvan de bovendeur altijd open staat) op het N/O en dat is idd soms best koud en met stuifsneeuw waait er ook wel eens wat naar binnen.
De opening van de schuiltent is puur op het Oosten.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:19

DubbelFun schreef:
Los in de voortuin achter een l*llig draadje van 80 cm hoog. Als ze er rechtop tegen aan stonden kwamen kop en schouders er bovenuit.
Dat iemand zijn erf wil 'beschermen' is tot daar aan toe, maar dan kun je ook op 2 mtr voor je tuin eindigt een draadje spannen. We hebben het hier over een voortuin/wei waar mijn paarden qua grootte jaloers op zouden zijn.

ah het stukje banketstaaf draadje verklaart al veel.

Hier staat een stalen hekwerk van 1,60 hoog. De hond springt er niet over, is al wel eens een man overheen gekomen... En de hond heeft geen neus dus kan niet tussen de spijlen door ''blaffen en happen'' naar voorbijgangers. Loopt wel nog een kleine hond bij, maar die snapt oprecht niet dat hij zich onder het hek door kan wringen.

Komt hier nog een dikke beukenhaag aan de binnenkant van het hekwerk, maar voordat we daar ''iets aan hebben'' zijn we nog wel een tijdje verder vrees ik

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:40

Woa 20 hectare! Ik zou niet per se naar iets compacters meer terugwillen als ik 20 hectare had (maar wellicht ook wel heel wat onderhoud hé. ;) ). Dat is wel dolletjes zeg!

Ja, hier staat onze schuilstal met zijn rug naar de wind. Ideaal, daar is het echt windstil in. Op natte en winderige dagen krijgen ze daarin hun hooi. Alleen kan ik niet nog zo'n een stal zetten op de landbouwgrond en moet hij op de bouwgrond gezet worden. En dan staat 'ie ferm banketstaaf in de weg als ik hem in de breedte met zijn rug tegen de wind zou zetten, dan kan ik er beter een L-etje van maken met de bestaande schuur (een dwars tegenaanhangsel).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 14:58

Mijn vorige open stallen waren ook iets van Oosten gericht, nu weet ik niet of et Oost of Zuid- oost was maar de windrichting is zeker belangrijk.
Gisteren heeft het veel geregend en de bak heb ik dichtgezet vanwege een boom in het bos wat op kiepen staat. Gemeente gebeld maar die staat er nog en durf ben bang dat die op de omheining omvalt. Merk het wel aan de stal dat het geregend heeft, 1 natte zooi en vol mest. Dan merk je wel dat ze er ook echt gebruik van maken. Nu net maar uitgemest voor de 2e keer deze week.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 15:19

Onze oude schuilstal staat perfect, maar de ruimte van 4 x 10 meter staat op het zuidwesten en dat regende op de slechtste dagen bijna 2 meter in. Nu is het even opgelost door de containerstallen (die dienen als opslag) leeg te maken en ze daar in te laten. Daar staan ze sowieso uit de regen en wind. Krijgen we meer paarden op stal, dan maken we een stukje dicht van de aanbouw.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:04

Hier opening op het Noorden en dat vind ik ideaal en hij is erg breed dus nog minimaal 7 meter muur naast de ingang. Noorderwind is er maar weinig. Met kou komt de wind meestal uit het Oosten en bij regen uit Zuid / West. De overdekte paddock heeft ingang op het Westen, doordat de stallen ervoor staan en pad maar meter of 7 is daar ook niet veel last van wind.
paarden staan het liefst in de stal met opening op het Noorden overigens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:10

Hier is de schuiltent 4 mtr breed, maar wel helemaal open aan de voorkant. Ik heb er al eens over gedacht om in het midden een strook van 2 mtr breed schaduwdoek te hangen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:55

Laatst viel al een boom om terwijl ik aan het rijden was, vond mijn paard niet leuk. Nu staat er weer een boom op kiepen, hangt nu net vast in een boom van de buurman en blijkt volgens de gemeente dat dit deel bossen prive is van iemand uit Eindhoven, geen tel. of emaiadres bekend. Stel dat ik nu een boom op mijn omheining krijg ( wat gaat gebeuren als die echt omvalt) moet mijn verzekering dan uitzoeken bij wie die moet zijn of hoe kom ik erachter wie het is. ik heb nu alleen een adres maar ik vind nergens een telefoonnummer. Is helaas een uur rijden voor mij anders ging ik er eens naartoe

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 16:57

Lynn_Nikita schreef:
Laatst viel al een boom om terwijl ik aan het rijden was, vond mijn paard niet leuk. Nu staat er weer een boom op kiepen, hangt nu net vast in een boom van de buurman en blijkt volgens de gemeente dat dit deel bossen prive is van iemand uit Eindhoven, geen tel. of emaiadres bekend. Stel dat ik nu een boom op mijn omheining krijg ( wat gaat gebeuren als die echt omvalt) moet mijn verzekering dan uitzoeken bij wie die moet zijn of hoe kom ik erachter wie het is. ik heb nu alleen een adres maar ik vind nergens een telefoonnummer. Is helaas een uur rijden voor mij anders ging ik er eens naartoe

Brrr, eng! Toen wij hierheen verhuisden hebben we alles wat scheef, los of rot leek ook weg laten halen rondom de bak en weides. Kun je geen kaartje/brief sturen met vraag, toelichting en je eigen informatie? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:25

@lynn: heb je via google als eens op 'omgekeerd zoeken' gezocht ?? Als de eigenaar ver weg woont en de boom staat echt op omvallen en jouw bezit te beschadigen zou ik hem zelf omhalen. Wel foto's van maken van de situatie voor je dit doet ;)

Het waait hier nu pittig en er komt ook wat regen aan, maar een hooinet in de schuiltent volgestopt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:32

Bij ons kan het niet anders en komt de stal met de opening recht op het westen. Maar ernaast op het zuiden staat ons huis dat nog 5 meter verder naar het westen uitsteekt. In principe zou zuidwesten wind dus net langs de stalopening moeten gaan. En hopelijk vangt het huis van de buren de wind direct uit het westen wat weg. We gaan het zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 17:41

Een kennis van me had een ruime oversteek bij een stal. Die had een 'gordijn'constructie van winddoek die ze makkelijk dicht kon doen en vastzetten zodat de paarden niet met de koppies pal op de wind stonden.